Ahad, Jun 23, 2013

Konsert teaterikal M Nasir

petikan Berita Harian 23 Jun 2013
Oleh Mohd Aizat Shamsuddin


Aksi sifu muzik di Istana Budaya pada 28-30 Jun

Persembahan Datuk M Nasir dalam tiga konsert solonya sebelum ini tidak pernah menghampakan peminat. Walaupun dilihat kurang berinteraksi bersama penonton, barisan lagu yang didendangkan bagaikan mewakili dirinya untuk berkata-kata.

Semangat dibawa penonton turut sama-sama menyanyi dan ada juga menari mengikut rentak seakan merasuk di jiwa M Nasir untuk memberi persembahan terbaik menjadikan setiap konsert solo dijayakannya pasti meninggalkan memori tersendiri.

Bermula dengan konsert solonya pertamanya, Konsert Canggung di Stadium Negara (1994) diikuti Konsert Akar di PWTC (1995) dan kali terakhir, Konsert Alam Musik di Istana Budaya (2009) masing-masing mempertaruhkan gaya persembahan dan mood berbeza kepada penonton.

Penantian empat tahun

Selepas empat tahun sabar menanti, M Nasir sekali bakal membuka cerita baru kepada konsert solonya, Konsert M Nasir Sang Pencinta yang akan diadakan di Istana Budaya (IB) pada 28 sehingga 30 Jun ini.

“Setiap konsert solo yang pernah saya jayakan, ada pembaharuan yang akan dibawa, ada cerita yang cuba untuk disampaikan dalam bentuk visual kepada penonton.

Untuk konsert kali ini cerita yang akan disampaikan lebih mendalam berbentuk teaterikal. Ini merangkumi rekaan persembahan pada malam itu dari segi muzik iringan, pencahayaan dan pemilihan lagu yang jarang didengar tapi sedap didengar. Setakat ini masih belum ada kata putus lagu yang akan dipersembahkan tetapi ia merangkumi lagu biasa dipersembahkan dan lagu yang jarang diputarkan tapi sedap dipersembahkan di pentas konsert.
“Lagu ini akan disusun semula untuk mendapatkan nafas baru tapi digubah mengikut kesesuaian konsert.

Selebihnya penonton harus melihatnya pada malam konsert itu nanti,” katanya pada sesi latihan di Studio Red On Black, Plaza Damas, Sri Hartamas, Kuala Lumpur.

Persembah 25 lagu

Tiga malam konsert M Nasir itu kelak dijangka menyampaikan 25 lagu, dibahagikan kepada beberapa segmen termasuk unplugged bagi koleksi lagu ciptaannya kepada penyanyi lain.

Konsert M Nasir Sang Pencinta dibawakan Bombbay Worldwide dengan kerjasama Red on Black dan Belbis serta sokongan Istana Budaya, turut menampilkan Aznan Alias sebagai Pengarah Muzik dan Mohd Rafi Shafie pula sebagai Penyusun Alat Muzik ‘String’.

Sementara itu, Aznan Alias berkata, setakat ini latihan lancar dan setiap pemuzik yang terbabit sudah bersedia untuk malam konsert itu nanti.

“Setakat ini sudah 90 peratus lagu yang akan dipersembahkan sudah diputuskan cuma akan dimuktamadkan nanti dengan M Nasir,” katanya yang bekerjasama dengan M Nasir sejak Konsert Canggung di Stadium Negara pada 1994.

Tiket konsert dijual pada harga RM65, RM85, RM145, RM185, RM225, RM245, RM265, RM325 dan RM455. Untuk tempahan, layari www.ticket2u.biz atau hubungi ticket2u di talian 03-41478600

Tiada ulasan: