Khamis, Jun 20, 2013

Buat konsert untuk peminat

petikan Utusan Malaysia 20 Jn 2013

Oleh MUHAMMAD AZRUL MOHD. RADI
Gambar NASIRRUDDIN YAZID

M. Nasir bakal mengadakan persembahan di Istana Budaya selama tiga hari bermula 28 Jun ini.
SEBUT sahaja nama Datuk M. Nasir, siapa yang tidak kenal. Ramai yang cukup tertarik dengan persembahan yang dilakukannya.

Melihat gaya tarian dengan elemen muzik yang dibawakannya cukup untuk menghanyutkan pendengar berada di alam M. Nasir dengan tarian yang bersahaja.

Bagi penyanyi yang berasal dari Singapura itu, dia mula mengecap nama dalam bidang nyanyian bukan sebagai seorang penyanyi yang bergerak solo. Sebaliknya dengan kumpulan Kembara yang turut dianggotai A. Ali dan S. Sahlan.

Kumpulan yang ditubuhkan sekitar tahun 1980-an itu banyak mendendangkan lagu-lagu puisi dan rakyat sehinggalah mereka berpecah dan Kembara dianggotai dengan ahli baru yang ditambah elemen kugiran.

Menariknya, kumpulan itu mendapat sambutan yang sangat baik di kalangan peminat muzik ketika era mereka.

Malah, Kembara juga sudah mengadakan konsert bergerak ke seluruh negara untuk menemui peminat dan sambutan yang diberikan sangat menggalakkan.

Namun, setelah hampir 65 buah lagu dihasilkan bersama Kembara, ahli kumpulan itu membawa haluan masing-masing sehinggalah mereka membuat kemunculan semula untuk peminat setia.

Jika dilihat, sejak akhir-akhir ini banyak kumpulan muzik lama sudah mula berkumpul kembali untuk mengadakan persembahan kemunculan semula kumpulan mereka.

Namun, bagi M. Nasir, dia berpendapat kumpulan-kumpulan yang pernah mengecapi popular pada zaman kegemilangan mereka sememangnya berhak membuat kemunculan semula buat peminat.

"Bukan mudah hendak membuat kemunculan semula kerana mereka memerlukan peminat yang sangat tegar memberi sokongan setiap kali mereka melakukan persembahan.

"Peminat tegar ini yang akan menghadiri setiap kali kumpulan mereka membuat persembahan biarpun kumpulan itu sudah agak lama tidak aktif," jelasnya.

Tambahnya, bukan mudah untuk mengumpulkan semula kesemua anggota yang pernah terlibat satu ketika dahulu untuk mengadakan sebuah konsert kerana memerlukan masa dan perancangan yang teliti.

"Kebiasaannya, sebuah kumpulan akan mempunyai peminat tegar apabila kumpulan mereka mempunyai banyak lagu dan kebanyakan lagu mereka mendapat perhatian peminat ketika di zaman mereka," ujarnya.

Berkongsi pengalaman mengadakan konsert bersama dengan kumpulannya, Kembara di Singapura baru-baru ini, jelas M. Nasir, dia sendiri terkejut dengan sambutan yang diberikan peminat.

"Sebenarnya konsert itu diadakan atas permintaan orang. Saya pun bersetuju dengan ahli kumpulan yang lain untuk membuat persembahan sebagai Kembara.

"Pada mulanya, saya tidak meletakkan sebarang harapan pada konsert tersebut. Tetapi bila tiba hari persembahan, saya terkejut dengan kehadiran peminat yang agak ramai," jelasnya.

Tambahnya, kemunculan semula kumpulan-kumpulan lama bukanlah satu fenomena, tetapi mereka sebenarnya memang layak membuat kemunculan semula sebagai menghargai peminat setia.

"Ada orang cakap ini satu fenomena kerana bila ada yang mula, ramai yang nak ikut. Bagi saya, ini bukan fenomena. Sebaliknya kumpulan-kumpulan yang pernah mengecapi era popular mereka memang layak membuat kemunculan semula," katanya.

Mengulas mengenai kemungkinan Kembara diadakan di negara ini, jelas M.Nasir, itu memerlukan masa dan perancangan yang teliti.

"Memang kami ada merancang untuk mengadakan persembahan untuk Kembara di sini tetapi ia masih lagi dalam peringkat perancangan.

"Banyak benda yang perlu diteliti terutamanya melibatkan masa apatah lagi setiap anggota mempunyai komitmen mereka tersendiri," jelasnya.

Pentas Sang Pencinta

Selepas melakukan konsert solo Alam Muzik pada tahun 2009, M. Nasir kini muncul lagi dengan konsert solonya dan kali ini ia berjudul Konsert M. Nasir Sang Pencinta bertempat di pentas Istana Budaya selama tiga hari bermula 28 hingga 30 Jun ini.

Menurut M. Nasir, konsert itu akan menyaksikan dirinya mendendangkan lebih 20 buah lagu melibatkan lagu-lagu nyanyiannya yang popular sehinggalah ke lagu yang jarang didengari.

"Selain lagu-lagu didendangkan oleh saya, saya akan turut menyanyikan semula lagu-lagu ciptaan saya yang diberikan kepada penyanyi lain," jelasnya.

Mengulas mengenai konsertnya kali ini, jelas M. Nasir, sebagai seorang penyanyi, memang sudah menjadi kerja buat penyanyi untuk mengadakan konsert bagi peminat mereka.

"Saya sebagai seorang penyanyi memang kerjanya ialah untuk menjayakan konsert melalui nyanyian. Tetapi perbezaannya ialah, konsert solo ini khusus buat penyanyi itu sendiri.

"Saya sendiri sentiasa menantikan untuk mengadakan konsert solo kerana ia adalah seperti satu pemberian buat peminat-peminat.

"Semua penyanyi buat persembahan pentas bila melibatkan majlis atau program-program undangan tetapi bukan semua peminat dapat hadir. Jadi, bila buat konsert solo, ia lebih terbuka kepada umum dan lebih ramai peminat berpeluang untuk hadir," ujarnya.

Tambahnya lagi, antara kelainan yang terdapat pada konsertnya nanti sudah semestinya tenaga persembahan yang lebih hebat.

"Selain tenaga, konsert kali ini mengandungi kesan visual yang menceritakan setiap lagu yang dipersembahkan.

"Saya juga bakal menyampaikan sebuah lagu baru pada malam persembahan dan jika mahu tahu lagu itu tentang apa, irama dan judul lagu itu, kenalah datang menonton," jelasnya.

Tiada ulasan: