Rabu, Jun 26, 2013

Datuk M Nasir: Janjikan kelainan

petikan Harian Metro 26 Jun 2013
Oleh Wahi Aziz

Empat tahun berselang sejak Konsert Alam Musik di Istana Budaya (IB), karyawan serba boleh Datuk M Nasir beraksi semula di pentas berprestij itu dalam Konsert M Nasir Sang Pencinta yang bermula lusa.

Selepas sekian lama peminat menanti aksi penyanyi ini secara langsung, jangkaan umum pastinya tinggi melangit untuk menyaksikan sebuah konsert terbaik.

Ketika ditemui RAP, baru-baru ini, pemilik nama sebenar Mohamad Nasir Mohamad, 56, menyifatkan acara mega itu adalah rutin biasa bagi seorang penghibur.

Menyangkal sebarang bentuk tekanan atau kebimbangan, komposer disegani ini sebaliknya mahu mencabar diri untuk menampilkan persembahan yang istimewa dan penuh pengertian.

M NASIR ketika sesi latihan sempena Konsert M Nasir Sang Pencipta yang bermula Jumaat ini di Istana Budaya.

“Tiada tekanan pun kerana konsert adalah perkara biasa bagi seorang penghibur. Sebaliknya, kita kena beri sesuatu yang berbeza daripada apa yang pernah dipersembahkan dulu.


“Memandangkan kebelakangan ini penganjuran konsert berbayar sudah tidak rancak seperti dulu, saya perlu memastikan tenaga dan pengisian konsert nanti lebih besar dan baik,” kata­nya.

Berkongsi serba ringkas mengenai pengisian per­sembahan, M Nasir berkata, elemen paling penting dalam sebuah persembahan adalah penyampaian dan nyanyian.

Katanya, tanpa perlu menampilkan sebarang gimik keterlaluan, tumpuan sebenarnya pada tiga malam konsert berlangsung adalah menghiburkan penonton secara spontan dan semula jadi.

“Bukan saya akan berlakon dalam persembahan nanti tetapi kita kete­ngahkan usaha dramatik dengan sokongan visual, muzik dan peralatan bagi memperkayakan nilai konsert itu.

“Susunan muzik harus lebih besar dan maju ke depan. Saya selalu mahu membawa penonton ke hadapan ketika berhibur dalam persembahan saya.

“Gabungan muzik Melayu dan moden itu disusun secara progresif bersesuaian dengan bunyi sekarang. Itu penekanan yang saya terapkan nanti,” katanya.

Ditanya mengenai harapan, penyanyi lagu Apokalips dan Mustika ini hanya berharap kesihatannya berada pada tahap terbaik agar dapat mencurahkan sepenuh tenaga dan usaha dalam konsert itu kelak.

“Kadang-kadang keghairahan kita boleh mengganggu perancangan yang disusun. Suara bukan alat muzik yang boleh dibaiki atau ditukar ganti.

“Saya hanya berharap dapat beraksi dengan sepenuh tenaga. Jangkaan besar penonton adalah suntikan semangat untuk saya memberikan aksi yang lebih besar,” katanya.

Seniman yang mula aktif sejak 1979 ini dijang­ka mendendangkan 25 lagu popularnya termasuk segmen ‘unplugged’ bagi koleksi lagu ciptaannya untuk artis lain.

Dalam pada itu, penerbit juga pengarah konsert, Zamberi Shaari berkata, M Nasir menjanjikan kelainan dalam perjalanan konsert itu nanti, sekali gus menjadikan ia acara yang tidak patut dilepaskan.

“Bagi menambahkan impak kepada persembahannya, dia memerlukan 10 pemuzik rythm, 12 pemain alat muzik bertali daripada Orkestra Simfoni Kebangsaan (OSK) dan tujuh pemuzik gamelan daripada Orkestra Tradisional Malaysia (OTM).

“Sudah tentu gabungan muzik ini mampu menaikkan semangat penonton yang mahukan kepuasan dalam me­nyelami muzik istimewa sifu ini,” katanya.

Katanya lagi, jika pada konsert di IB empat tahun lalu, M Nasir membuka tirai dengan memaparkan visual abstrak mengenai kelahiran, kali ini pe­nyanyi itu akan menggunakan kecanggihan teknologi visual 3 dimensi (3D) menggunakan tujuh projektor bagi melatari aksinya.

“Bagaimana hasilnya, sama-samalah kita nantikan kejutan di pentas IB,” katanya

Tiada ulasan: