Isnin, Julai 01, 2013

Sang Pencinta pukau penonton

petikan Harian Metro 1 Julai 2013
Oleh Ridzuan Abdul Rahman
Karismanya di pentas begitu terserlah. Kawalan vokal pula mantap dan bertenaga. Manakala, persembahan penuh dengan sifat jati diri kemelayuan yang disuntik dengan elemen moden menjadikan semua yang hadir berasa terhibur.

Itulah yang dirasai penonton ketika menyaksikan Konsert M Nasir Sang Pencinta yang berlangsung di Istana Budaya (IB) pada 28 hingga 30 Jun lalu.

Hampir dua jam setengah, penonton terpegun dengan energi hebat Nasir dalam konsert anjuran Bombbay Worldwide dengan kerjasama Red On Black dan Belbis serta sokongan IB ini.

Penampilan Aznan Alias selaku Pengarah Muzik dan Mohd Rafi Shafie sebagai ‘string arranger’ serta gabungan pemuzik handalan tanah air dan iringan string daripada OSK (Orkestra Simfoni Kebangsaan) yang bergandingan dengan gamelan OTM (Orkestra Tradisional Malaysia), sememangnya menjanjikan sebuah persembahan hebat dari penyanyi bergelar ‘sifu’ ini.

Intro konsert dimulakan dengan penampilan sekumpulan individu bertopeng yang melontarkan bicara Ku Mahu Hidup Seribu Tahun Lagi dan kemudiannya bermonolog.

Kemudiannya Nasir tampil dengan lagu pertama berjudul Dalam. Ketika ini, set pentas diliputi dengan skrin yang memancarkan ilustrasi berbentuk 3D di mana Nasir berada didalamnya. Ia mewujudkan satu pemandangan yang indah.

Biarpun lagu ini kurang mesra di telinga peminat dan sukar mengajak mereka untuk bersama-sama menyanyi, Nasir ada sebab tersendiri memilihnya sebagai pembuka pentas.

Kemudiannya dia menyampaikan lagu Bahtera Raudah dan diikuti dengan lagu Apokalips. Di sini barulah situasi penonton seakan mula bernafas dan terhibur dengan persembahan yang ditampilkan.

Seterusnya suasana terus bersemarak apabila lagu Keroncong Untuk Ana, Hidayah, Rajawali dan Perang Yang Lagi Satu didendangkan kepada penonton.

Seperti yang diketahui, Nasir bukan terikat dengan skrip, justeru setiap patah kata yang keluar dari mulutnya bersifat spontan, namun mempunyai pengertian mendalam.

Peminat setia sudah sinonim dengan penghayatan mendalamnya ketika menyampaikan lagu. Ada kala lagaknya seperti orang bersilat, mengikut irama yang disampaikan. Dia juga tidak duduk diam apabila bergerak ke segenap pelosok pentas termasuk mencelah di antara pemuzik.

Tiada sebarang cacat cela gabungan Nasir bersama pemuzik pengiringnya sepanjang konsert ini. Masing-masing sudah memahami gaya nyanyian dan gimik persembahannya.

Bahkan sesuatu yang menghiburkan pemuziknya seakan menjadi jentera penggerak yang mewarnai persembahan Nasir. Gaya tersendiri mereka juga turut menghidupkan persembahan ini.

Persembahan diteruskan lagi dengan lagu Mantera Semerah Padi yang turut sama dinyanyikan oleh penonton serta lagu Hijab Kekasih. Begitu syahdu mendengar lagu ini disampaikan dengan penuh perasaan.
Selepas itu, M Nasir tampil berbeza menerusi segmen akustik bersama string. Pilihannya ialah menyanyikan semula lagu ciptaannya yang pernah dipopularkan oleh artis lain iaitu Layang-Layang Terputus Tali (Alleycats), Meniti Titian Usang (Search) dan Srikandi Cintaku (Bloodshed).

Lagu-lagu ini sememangnya meninggalkan nostalgia terhadap peminat dan sekali lagi mereka bersama-sama menyanyikannya. Nasir tidak ketinggalan menyanyikan lagu baru berjudul Aku Dah Bilang dan seterusnya lagu Tanya Sama Itu Hud Hud.

Setiap kali lagu bertukar, ilutrasi grafik di belakang pentas juga berubah mewujudkan mood yang berlainan kepada penonton. Ini antara pembaharuan dan kelainan yang ditonjolkan dalam konsert ini.

Lagu seterusnya Akar Kita, Bukalah Hati Mu dan Wadi serta Mustika (diiringi muzik gamelan), Sahabat Gua dan Ada.Selepas gimik meninggalkan pentas buat seketika, dia tampil semula dengan lagu Sesat Di Kuala Lumpur dan mengakhiri persembahan dengan lagu Sentuhan Listrikmu.

Tidak perlu banyak berceloteh, peminat tetap gembira menyaksikan persembahan Nasir. Namun siapa sangka seniman hebat ini juga pandai bergurau apabila cuba mengajuk gaya gwiyomi membuatkan semua yang hadir ketawa.

Mengulas mengenai perasaannya, Nasir terharu apabila berpeluang beraksi lagi di IB selepas kali pertama melakukannya pada konsert Alam Muzik empat tahun lalu.

“Terima kasih kepada Bombbay (Zamberi Shaari), yang percaya dengan saya. Dia bersungguh-sungguh untuk melaksanakan konsert ini. Walaupun saya ada bercita-cita nak buat, tapi saya jenis suka bertangguh.

“Bombbay penuh dengan cita-cita dan semangat tinggi. Saya kagum dengan usahanya untuk merealisasikan konsert ini,” katanya.
Gandingan mereka sememangnya serasi dan bagi Bombbay, tanpa Nasir, konsert ini tidak akan dapat dihasilkan.

Tiada ulasan: