Jumaat, Disember 29, 2006

Bintang lama, baru dihargai

petikan Berita Harian29 Disember 2006
Oleh Rozdan Mazalan

34 penggiat seni menerima pelbagai penghargaan sempena Anuegrah Kecapi Papuita 2006

SELAIN pembabitan artis veteran dihargai, Anugerah Kecapi Papita 2006 sempena Malam Semarak berjaya mengumpul sebilangan besar artis veteran yang selama ini banyak menyumbang dalam perkembangan industri muzik tanah air.

Malah, malam yang mengukir seribu kenangan kepada penggiat seni itu turut dihadiri lebih 100 artis veteran dan 600 tetamu lain termasuk artis baru dan muka popular yang dihimpun dalam majlis penuh gemilang. Syabas buat penganjurnya, Persatuan Penyanyi Pemuzik dan Penulis Lagu Tanah Air (Papita) yang mewujudkan satu majlis anugerah yang lain daripada yang lain kerana penerima anugerah dibuat berdasarkan penilaian tempoh sepanjang lima tahun sekali.

Presidennya, M Daud Wahid berkata, apa yang lebih memberi kepuasan bukanlah nilai sesuatu anugerah yang diberikan tetapi berbangga dapat mengumpul dan mengeratkan lagi hubungan sesama rakan artis lama yang jarang dapat dikumpulkan bersama.

“Dapat menyatukan semula artis veteran adalah kejayaan sebenar yang dikecapi bukan trofi atau wang ringgit yang boleh dibanggakan. Saya amat terharu dan sebak melihat semula semua artis ini berkumpul dalam satu majlis demi menyokong segala pembabitan Papita terutama untuk menyemarakkan lagi industri seni muzik tanah air,” katanya.

Majlis berkenaan dirasmikan Setiausaha Parlimen Kementerian Penerangan, Noriah Kasnon.

Malam yang melakar seribu kenangan kepada tetamu yang hadir turut disajikan dengan persembahan yang jarang dapat kita saksikan. Persembahan pembukaan daripada anak-anak penggiat seni dimulai dengan cucu kepada Datin Rosiah Chik iaitu Jimie Chik, J Mizan, Farah, Raffeah Bachik, Inas, Raja Iskandar, Ilmi, Lynn dan ramai lagi.

Manakala artis veteran dan baru yang turut menghiburkan tetamu yang hadir seperti, Datin Orchid Abdullah, Ahmad Jais, Jeffrydin, Zaiton Sameon, Amy Search, Dina dan Shamrin.

Sebanyak 34 anugerah telah diberikan kepada penggiat seni termasuklah beberapa anugerah khas yang difikirkan bersesuaian diberikan kepada mereka yang layak. Antara anugerah khas yang diberikan termasuklah Anugerah Biduanita Tertinggi Negara yang telah diterima oleh Datuk Sharifah Aini, Anugerah Tokoh Kepimpinan Industri Muzik (Datuk A Rahman Hassan), Anugerah Penghibur Lagenda (Allahyarham Sudirman Hj Arshad) dan Anugerah Khas Penyanyi Sepanjang Zaman (Jeffrydin). Manakala bagi Anugerah Kewartawanan Media Cetak dimenangi Berita Harian menerusi wartawan hiburanya, Akmal Abdullah dan Zainuri Misfar.

Anugerah Penghibur Lagenda 2006 dianugerahkan kepada Allahyarham Sudirman Arshad. Trofi anugerah disampaikan kepada kakak Allahyarham, Datin Rodziah Arshad.

Rahman Hassan ketika ditemui berkata, beliau sering mengingatkan dirinya supay selalu berpegang kepada sikap amanah sekiranya ingin menjadi seorang pemimpin yang baik.

“Namun, kejayaan ini tidak akan dicapai sekiranya tanpa kerjasama daripada ahli persatuan. Pemimpin berusaha memberi buah fikiran dan pemimpin yang dilantik seharusnya diberi sokongan, jika tidak tanggungjawab yang dipikul amat sukar untuk dilaksanakan,” katanya.

FAKTA: Penerima Anugerah Kecapi


Anugerah Biduanita Negara
- Datuk Sharifah Aini


Anugerah Sudirman
- Tiada Calon


Anugerah Khas Papita 2006
- Ooi Eow Jin
- Ramli Sarip
- Syarikat Rakaman EMI
- Datuk Jamil Sulong
- Dewan Bandaraya Kuala Lumpur


Anugerah Penghibur Lagenda 2006
- Allahyarham Sudirman Haji Arshad


Anugerah Khas Papita Jasa Mu Dikenang 2006
- Datuk Ahmad Nawab
- Deddy M.Borhan
- Ahmad Idris
- Fauziah Nawi


Anugerah Tokoh Kepimpinan Industri Muzik
- Datuk A Rahman Hassan


Anugerah Khas Penyanyi Sepanjang Zaman 2006
- Jeffrydin


Anugerah Artis Sepanjang Zaman 2006

a) Kategori Pemuzik
- Haji Ahmad Shariff

b) Kategori Penulis Lirik
- S.Amin Shahab

c) Kategori Kumpulan Muzik
- Orkes Niwarna JB

d) Kategori Penyanyi Lagu Keroncong
- Mariam Ahmad

e) Kategori Penyanyi Dondang Sayang
- Rahim Jantan (Lelaki)
- Nyonya Tan (Wanita)

f) Kategori Penyanyi Lagu Ghazal
- Datin Orchid Abdullah

g) Kategori Penyanyi Lagu Asli
- Aspalela Abdullah

h) Kategori Penyanyi Lagu Dangdut
- Zaleha Hamid

i) Kategori Penyanyi Puisi
- Kopratasa

j) Kategori Penyanyi Lagu Rock
- Amy Search


Anugerah Penyiaran Terbaik
- RTM


Anugerah DJ Radio Terbaik
- Adibah Noor Yahya Affandi (Klasik FM)


Anugerah Penulis Lagu Terbaik
- M.Nasir


Anugerah Pencapaian Seni Terbaik

a) Kategori Solo
- Nassier Wahab

b) Kategori Berkumpulan
- Rabbani


Anugerah Personaliti Terbaik
- Dr Fazley Yaakob


Anugerah Aktivis Industri Muzik
- Ali Bakar


Anugerah Kewartawanan Hiburan

Media Cetak
- Akmal Abdullah (Berita Harian)
- Zainuri Misfar (Berita Harian)

Media Elektronik
- RTM

Tiada ulasan: