Jumaat, Oktober 14, 2022

Lima tahun Siti Nordiana tunggu M Nasir

petikan Harian Metro 14 Oktober  2022

Sudirman Mohd Tahir 

 sudirman@hmetro.com.my

Kuala Lumpur: Penyanyi popular, Siti Nordiana bangga dan berbesar hati apabila dapat merakamkan lagu ciptaan komposer ternama, Datuk M Nasir iaitu Menyantun Kasih.

Siti Nordiana, 38, yang mesra disapa Nana berkata, dia menunggu hampir lima tahun sebelum M Nasir yang mendapat jolokan sifu itu bersetuju memberikan lagu.

"Boleh dikatakan saya insan terpilih juga. Semasa minta lagu tu, dia ada cakap bolehkah menyanyikan lagu saya. Gigil juga mendengar soalan tu. Bukan apa saya kan penyanyi yang menyanyikan lagu-lagu 'leman'. Saya pun cakap ubah suara menjadi lain semata-mata untuk lagu itu. Janji saya dapat lagu M Nasir.

"Pertama kali minta lagu antara 2017 dan 2018. Kira lama jugalah dah minta, tapi baru tahun ni dia bersetuju," katanya kepada Harian Metro.

Terdahulu, Nana ditemui pada Majlis Santai Media Sempena Pelancaran Lagu dan Video Muzik Menyantun Kasih yang diadakan di sebuah hotel terkemukam. di sini, hari ini.

Menurut Nana, dia perlu melalui empat kali proses rakaman antara April hingga Julai lalu sebelum M Nasir berpuas hati.

"Untuk lagu ini saja empat kali saya masuk studio rakaman. Semua pada hari berbeza. Setiap sesi antara lima hingga enam jam. Memang lama.

"Dia sangat teliti. Apabila dah rakan kali pertama, ada bahagian lain yang dia cakap boleh diperbaiki lagi. Sampailah kali keempat baru dia puas hati.

"Memang susah puaskan hatinya. Dia cakap pada saya, suara saya lembut, jadi tak boleh bagi lagu berat. Kena ada kelembutan dalam lagu. Itu yang dia bagi lagu ini sekali dengan gubahan. Memang sangat kena dengan saya," katanya.

Lagu Menyantun Kasih ciptaan M Nasir dan lirik oleh Keon Omar adalah kerjasama pertama mereka.

Tiada ulasan: