Rabu, April 13, 2022

M Nasir warisi sikap arwah bapa

petikan Harian Metro 13 April 2022

Najiy Jefri

najiy.jefri@hmetro.com.my

Penyanyi, Datuk M Nasir pada sidang media Konsert Satu Hari Dihari Raya M Nasir yang akan diadakan pada 27 Mei 2022. FOTO Hazreen Mohamad

Kuala Lumpur: Penyanyi dan komposer terkenal, Datuk M Nasir memaklumkan sudah menziarahi pusara arwah bapanya, Mohamed Sam yang meninggal dunia di Singapura pada 28 Januari lalu.

M Nasir ketika ditemui berkata, kali terakhir dia bertemu dengan arwah bapanya adalah dua tahun lalu sebelum pandemik Covid-19.

"Saya dapat balik ke Singapura baru-baru ini tapi hanya dapat menziarahi kuburnya saja.

"Sekarang ini pun saya sudah boleh ke Singapura sebab keadaan mak saya pun uzur ketika ini.

"Jadi macam-macam perkara yang berada dalam fikiran kerana dalam keluarga hanya saya seorang yang menetap di Malaysia," katanya ketika ditemui pada majlis sidang media konsert Satu Hari Di Hari Raya di Pusat Dagangan Dunia Putra Kuala Lumpur (WTCKL), semalam.

Terdahulu M Nasir dan sekeluarga tidak dapat pulang ke Singapura untuk memberi penghormatan terakhir kepada Allahyarham berikutan pandemik Covid-19.

Menurut M Nasir, dia mengaku ada memiliki personaliti arwah bapanya selain banyak memori indah yang dilakukan bersama.

"Saya ada ikut sedikit perangainya iaitu seorang yang tegas dan tak banyak bercakap. Dia juga sangat disiplin memandangkan dia bekerja sebagai bomba sebelum ini.

"Kalau nak cerita fasal bulan Ramadan, ayah saya ini memang 'kaki masjid' hingga akhirnya dia menjadi imam.

"Jadi setiap kali Ramadan, dia memang akan ke masjid dan saya pun akan ikut serta. Jadi kebanyakan peristiwa dan kenangan berlaku di masjid," katanya.

Dalam perkembangan lain, M Nasir bakal mengadakan konsert amal bersempena sambutan Aidilfitri di Dewan Merdeka, WTCKL pada 27 Mei ini. Tiket dijual dengan harga RM3,800 hingga RM15,000 untuk lapan orang semeja.


Tiada ulasan: