Rabu, November 11, 2015

'Taring' 4 dekad M Nasir

petikan Harian Metro 11 November 2015
wahiduzzaman@hmetro.com.my

Berseronok lebih tiga jam di Konsert M Nasir... Kembara pada malam Sabtu lalu di Stadium Malawati, Shah Alam satu kepuasan yang sukar diungkapkan dengan kata-kata.

AKSI bertenaga dalam konsert jelajah terakhir rangsang penonton berdiri, menari dan menyanyi bersama.

Itulah pesona M Nasir yang sentiasa ligat beraksi di atas pentas. Bahkan menerusi beberapa persembahan berskala besar beberapa tahun kebelakangan ini Konsert Sang Pencinta pada 2013 dan Konsert Hati Emas Kembara tahun lalu, pemilik nama sebenar Mohamad Nasir Mohamad ini tidak mengecewakan.

Dan, buat kesekian kali­nya figura berjiwa besar ini sekali lagi menunjukkan taring pada konsert yang meraikan empat dekad kembara seninya.

Tampil bertenaga mengalunkan 20 lagu, M Nasir menawan kira-kira 10,000 penonton.

Tepat jam 8.30 malam, kumpulan Pita Hati dan Fynn Jamal membuka tirai persembahan dengan lagu popular mereka.

Bekas vokalis kumpulan Kembara ini muncul setengah jam kemudian dan memberi laluan kepada pengarah dan pelawak terkenal Sabri Yunus menghiburkan hati penonton manakala dia pula pula khusyuk melukis karya abstrak di dua keping kanvas di kiri kanan pentas.

Usai mempamerkan bakatnya itu, M Nasir memulakan persembahan dengan lagu Rajawali Terbang Tinggi, Apokalips dan Bukalah Hatimu.

Keterujaannya terpancar menerusi aksi lincahnya dengan iringan tujuh pemuzik dan penyanyi latar.

Dia kemudian mengikat perhatian penonton menerusi himpunan lagu popular berentak rancak dan perlahan iaitu Mustika, Phoenix Bangkit Dari Abu, Andalusia, Juwita (Citra Terindah) dan Tanya Sama Itu Hud Hud.

Daya tarikan bintang ternama ini bukan hanya pada vokal uniknya, tetapi ramai terpesona dengan gerak tubuhnya yang bebas bergerak mengikut alunan muzik.

Apabila mendendangkan lagu balada seperti Keroncong Untuk Ana, Bonda, Malam dan Kepadamu Kekasih, lenggok dan kelantangannya suaranya tetap mengasyikkan. Malah, peminat turut sama menyanyi apabila dia menyampaikan lagu Keroncong Untuk Ana.

Aksi bertenaganya tatkala menyanyikan lagu Raikan Cinta, Hati Emas, Gerhana dan Ada turut merangsang penonton berdiri, menari dan menyanyi bersamanya.

Kemuncak persembahan adalah apabila penghibur kesayangan ramai ini mendendangkan lagu Keramat, Mentera Semerah Padi dan Sentuhan Listrikmu yang mendapat sorakan gemuruh penonton.

M Nasir sempat bergurau kononnya persembahan sudah berakhir dan disambut dengan jeritan penonton memintanya terus menyanyi. Dia kemudian memanggil semua pemuzik dan penyanyi latar ke tengah pentas untuk persembahan penutup yang disampaikan secara akustik. Menerusi lagu Langgam Pak Dogo yang dipetik daripada album Phoenix Bangkit (2001) itu maka bernoktahlah siri jelajah Konsert M Nasir... Kembara.

Sebelum ini M Nasir menjayakan siri jelajah konsert sama di Stadium Tertutup SUKPA, Kuantan, Pahang pada 24 Mei lalu, Stadium Tertutup Pasir Gudang, Johor (13 Jun), Dewan Milenium Kepala Batas, Pulau Pinang (5 September).

Tiada ulasan: