Selasa, April 01, 2008

Terus berkarya selagi terdaya

petikan Berita Harian 1 April 2008
Oleh Nurulhisham Abdul Latiff

Persembahan Mantap: Hattan, Ramli Sarip, Ella, Amy dan Awie menyampaikan lagu Kepadamu Kekasih.

M Nasir nasihat penggiat seni tabah hadapi cabaran

NAMA M Nasir memang sudah lama punya kaitannya dengan Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH). Pada ABPBH 1994, dia diumumkan Artis Paling Popular di samping Penyanyi Lelaki Popular, manakala pada ABPBH 2000 dan 2001 pula, dia muncul pemenang Penyanyi Lelaki Popular.

Dicampur dengan anugerah lain, sudah puluhan trofi menjadi milik penggiat seni ini. Lalu, pemilihan sifu muzik itu sebagai penerima Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat ABPBH 2007 dilihat paling tepat dan kena dengan masanya.

Siapa yang berani menyangkal sumbangan dan pencapaian penyanyi, penerbit album, pencipta lagu, penulis lirik, pelakon dan pengarah filem terkemuka ini?

Biarpun sudah tiga dekad menghambakan diri pada seni, karya Nasir akan terus menyinari dunia seni. Paling tidak, itulah janji empunya diri sebaik saja ditemui selepas menerima trofi terbabit di Arena of Stars, Genting Highlands, kelmarin.

Katanya, dia akan terus berkarya selagi terdaya dan anugerah pencapaian sepanjang hayat itu tentunya memberikannya lebih semangat untuk menghasilkan karya lebih baik pada masa depan.

Pengiktirafan: M Nasir mahu terus menyinari bidang seni.

"Apa yang saya hendak cuba habiskan kini ialah filem Aduh Saliha," katanya yang mengucapkan terima kasih untuk akhbar Berita Harian kerana menghargai sumbangannya dalam industri hiburan sehingga kini.

Sebagai artis yang sudah sekian lama berdepan dengan pahit maung dunia seni, Nasir juga sempat menghulurkan sedikit nasihat buat penggiat muda hari ini.

"Paling penting, seseorang penggiat seni perlu memiliki ketabahan. Sebagai anak seni, ada waktunya kita mudah berasa hati. Saat beginilah yang memerlukan kita berasa tabah, dengan segala ujian yang menghampiri.

"Pada masa yang sama, peminat boleh melupakan kita kerana mereka sentiasa mahukan sesuatu yang baru. Kerana itu juga, kita memerlukan daya ketahanan yang tinggi. Hanya karya yang baik mampu menjawab segala-galanya," ujar Nasir yang cukup berharap dapat menerbitkan album terbaru, hujung tahun nanti.

Pada satu pertanyaan, Nasir tidak menolak perasaan sedihnya apabila sebahagian penghargaan kepada anak seni cuma diberikan setelah penggiatnya sudah pun meninggal dunia.

"Sedih memanglah sedih, namun begitulah keadaannya kerana selalunya manusia itu cukup sibuk," katanya.

Tiada ulasan: