Rabu, April 09, 2008

Interaksi: 'Muzik kita sentiasa kena jajah'

petikan Harian Metro 9 April 2008

SIAPA yang tidak mengenali M Nasir. Dia bukan saja dikenali sebagai penyanyi dan komposer malah pelakon dan pengarah filem. Banyak anugerah diterima hasil sumbangan dan pencapaiannya dalam seni.

Terbaru pada majlis Anugerah Bintang Popular Berita Harian 2007 (ABPBH2007) yang berlangsung 30 Mac lalu, M Nasir dinobatkan Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat berdasarkan sumbangan besarnya kepada perkembangan muzik tanah air.

M Nasir yang popular menerusi karya terbaiknya seperti album Kembara, Seniman Jalanan, Phoenix Bangkit dan Sang Pencinta, masih terus berkarya dan menguruskan syarikat studio miliknya, Luncai Emas Sdn. Bhd.

Ikuti temubual wartawan Harian Metro, ELRAFAEI SAPI mengenai inspirasi penghibur berusia 51 tahun itu dalam bidang seni, matlamat dan fokus terbarunya mengarahkan filem keduanya, Aduh Saliha.


SOALAN (S): Tahniah atas anugerah yang diterima baru-baru ini. Apa ertinya anugerah itu buat saudara?

JAWAPAN (J): Pengiktirafan ini dibuat sebagai tanda prihatin penganjur kepada insan seni yang banyak memberi sumbangan kepada perkembangan persada hiburan tanah air. Bagi saya, anugerah ini mempunyai nilainya tersendiri dan saya bangga atas pemberian ini.

S: Apakah berbaloi pengiktirafan anugerah berdasarkan perjuangan seni anda selama ini?

J: Soal berbaloi atau tidak, ia bergantung kepada banyak faktor. Anugerah ini pengiktirafan dari khalayak kepada saya dan orang ramai melihat anugerah ini kejayaan saya berdasarkan graf perjalanan karier seni saya selama ini.

Namun, dalam diri saya sebenarnya masih ada rasa kecewa dan matlamat yang belum dicapai. Sungguhpun begitu saya harus memandang ke hadapan dan masih lagi dalam perjalanan untuk mencapai matlamat itu.

S: Bagaimana anda melihat perkembangan muzik tempatan kini secara amnya?

J: Dalam menilai perkembangan ini, saya sendiri bertanyakan pada diri apakah cukup sumbangan saya selama ini kepada persada muzik tanah air dan masyarakat.

Bagi saya, persada muzik tempatan kini masih mengalami kemerosotan dengan penjualan album yang terjejas dan peluang artis mengadakan persembahan konsert serta penerimaan masyarakat sendiri semakin berkurangan. Apa yang kita lihat hari ini artis dari luar negara masih mendominasi pasaran muzik tempatan.

S: Jika persada muzik kita begitu, apakah cara terbaik untuk mengatasi masalah ini?

J: Masyarakat melihat perkembangan muzik hari ini arus perdana yang tidak boleh ditentang tetapi arus ini pada suatu masa akan tetap berubah. Sejak saya mengenali persada hiburan tanah air, saya berpandangan muzik kita sentiasa dijajah artis dari luar dan perkara ini terus berlaku berkali-kali.

Malah, jika dilihat artis kita sendiri, mereka masih tergolong dalam kelompok artis tempatan yang belum boleh mencapai peringkat tinggi.

Hanya ada segelintir artis saja yang mampu diketengahkan bakat tetapi jumlahnya sedikit.

Mengapa keadaan ini berlaku dan kenapa konsert artis tempatan kurang mendapat sambutan dari khalayak sendiri jika dibandingkan dengan konsert artis luar yang terus dikunjungi walaupun tiketnya mahal.

Dalam mencari puncanya, terdapat banyak faktor mendorong pemasalahan ini. Selain sikap artis tempatan yang ada ‘over expose’, sikap penaja yang tidak mahu menaja konsert artis tempatan, permasalahan ini juga merujuk pada sikap masyarakat yang tidak global.

S: Antara bakat dan penampilan, apakah kedua-duanya memainkan peranan penting dalam kejayaan seseorang artis itu?

J: Artis yang berjaya perlu mempunyai bakat semula jadi dan sebagai penyanyi, perlu ada suara yang sedap. Lalu dengan bakat yang ada, penampilan juga penting dalam membantu menaikkan profil artis itu. Tanpa penampilan dan paras rupa, memang sukar artis untuk pergi jauh.

S: Apakah kita perlu mengadakan lebih banyak acara anugerah bagi mengiktiraf sumbangan karyawan seni?

J: Majlis anugerah adalah sebuah acara yang bagus diadakan setiap tahun tetapi kita harus ingat supaya artis tidak terperangkap dengan glamor anugerah yang dimiliki. Biar seseorang artis yang menerima anugerah itu benar-benar memberi sumbangan kepada persada seni.

S: Bagaimana dengan perkembangan filem Aduh Saliha?

J: Penggambaran dijangka bersambung pertengahan bulan ini dengan menyiapkan baki penggambaran sebanyak 50 peratus. Selepas Sabah, lokasi penggambaran kali ini tertumpu di sekitar Kuala Lumpur.

S: Secara kasar, apakah Mawi berkebolehan untuk berlakon dan dia mampu menjadi pelaris filem ini?

J: Mawi seorang artis yang boleh dibentuk dan dia sebenarnya mempunyai bakat berlakon. Jika dinilai, Mawi mempunyai cara dan penampilan tersendiri sebagai artis walaupun ada ketika dia kelihatan canggung tetapi bersahaja.

Selepas terbabit dalam filem ini, keyakinan diri Mawi semakin meningkat cuma bakatnya diukur pada watak yang akan dipersembahkan. Setiap pembikin filem pasti mahu filem mereka mempunyai pelaris dan saya sendiri berharap agar sambutan filem ini positif.

S: Apakah artis kita boleh berjaya dalam dua bidang serentak seperti Mawi, menyanyi dan berlakon?

J: Jika seseorang artis itu suka dengan bidang yang diceburi, dia boleh berjaya. Sememangnya promosi penting dalam menaikkan artis tetapi artis tidak boleh over expose dengan media hingga peminat berasa bosan. Dalam bidang hiburan, peminat sentiasa mahukan benda baru dan hari ini, sesebuah lagu hanya mampu popular dalam tempoh tiga bulan saja dan jualan sesebuah album tidak sampai 10,000 unit.

Tiada lagi lagu ‘sensasi’ seperti zaman 80-an dahulu yang mampu bertahan lama. Pada masa kini, hanya artis yang paling menonjol, dia mampu meneruskan kehidupan.

S: Apa nasihat anda kepada artis lain khususnya artis muda?

J: Jika anda berkebolehan menyanyi, perlu berlatih dengan bersungguh-sungguh, tidak putus asa dan bijak memilih penampilan yang sesuai dengan konsep muzik yang dipersembahkan. Menghasilkan karya atau lagu yang mampu memberi ‘rasa’ pada peminat amat penting seperti suara Jamal Abdillah yang memberi penghayatan pada lagu dan ia sampai kepada peminat.

Tiada ulasan: