Khamis, November 09, 2023

Karya M Nasir di pameran "Colours For Gaza"

 petikan AstroAwani 9 November 2023

Irwan Muhammad Zain

Pameran ini dianjurkan atas dasar keprihatinan dan solidariti seniman-seniman negara ini kepada rakyat Palestin di Gaza. - Gambar ihsan Galeri Puteh

SENIMAN Datuk M Nasir turut menyertai pameran seni Colours For Gaza yang menghimpunkan 90 seniman dari seluruh negara.

Pengarah Galeri Puteh, Mohd Nizam Rahmat berkata, M Nasir telah bersetuju menyerahkan sekeping lukisan beliau untuk dipamer dan dijual.

"Kami amat berbesar hati dengan penyertaan M Nasir ini dan pastinya ia membawa seribu makna kepada Galeri Puteh dan pameran ini," katanya kepada Astro AWANI, baru-baru ini.

Dianjurkan Galeri Puteh, "Colours For Gaza" akan berlangsung dari 14 hingga 21 November dan pelancarannya pada 15 November.

Mohd Nizam berkata, pameran ini dianjurkan atas dasar keprihatinan dan solidariti seniman-seniman negara ini kepada rakyat Palestin di Gaza.

eran ini juga diadakan untuk menyampaikan mesej dan memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai penderitaan rakyat Palestin akibat kekejaman rejim Israel.

"Selain itu, ia juga bertujuan mencipta ruang dialog dan pemahaman antara masyarakat melalui seni dan warna sebagai medium untuk berkomunikasi.

"Seniman mempunyai peranan yang kuat dalam membentuk persepsi dan emosi kerana, setiap karya seni menyampaikan pesanan dan emosi, sekali gus mencerminkan sokongan berterusan golongan itu kepada usaha kemanusiaan di Palestin," tambahnya.

Hasil penjualan karya seni dan penajaan akan disumbangkan kepada tabung bantuan Palestin, menerusi kerjasama dengan badan kemanusiaan yang sah akan dipilih kelak.

Selain M.Nasir, seniman lain yang akan bersama di pameran tersebut antaranya, Abdul Mansoor Ibrahim, Tajuddin Ismail, Ahmad Fuad Osman, Bayu Utomo Radjikin, Abu Bakar Idris, Juhari Said, Faizal Suhif, Jalaini Abu Hassan, Fauzul Yusri, Suzlee Ibrahim, Ramlan Abdullah, Rafiee Ghani, Kide Baharudin, Ika Sharom, Stephen Menon, Samsuddin Wahab, Hamir Soib, Faisal Tehrani, Amar Idris dan Intan Rafiza.

Selain itu, dua seniman wanita dari Brazil dan Turkiye juga turut mempamerkan karya mereka untuk dijual

Tiada ulasan: