Selasa, Ogos 27, 2019

'Kalau menyanyi bagus, jangan takut jumpa saya'

petikan Berita Harian 27 Ogos 2019
Oleh Hanisah Selamat
hanisah@bh.com.my


KUALA LUMPUR: Komposer, Datuk M Nasir menegaskan, dia tidak pernah membataskan karya ciptaannya hanya untuk penyanyi tertentu seperti disangka ramai.

Katanya, penyanyi baharu tidak perlu takut memintanya menghasilkan lagu, asalkan mereka memiliki vokal berkualiti.

M NASIR mengakui industri tidak pernah ketandusan bakat yang berpotensi untuk menyerlah. Foto Intan Nur Elliana Zakaria

“Kriteria saya (menghasilkan lagu untuk artis lain) mudah sahaja. Kalau dia rasa sudah bagus, datang jumpa saya.

“Saya pernah memberitahu, ada beberapa bakat muda yang saya nampak berpotensi untuk menyerlah, tetapi tidak perlu saya kongsi di sini.

“Cukup saya katakan, ramai penyanyi muda sedia ada yang bagus,” katanya selepas sidang media Konsert M Nasir Satu Hikayat - 40 Tahun Perjalanan, di sini, semalam.

Konsert yang bakal berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 23 November depan itu sempena meraikan ulang tahun ke-40 pembabitannya dalam industri muzik tanah air.

Ditanya mengenai pemilihan lagu, katanya, dia akan membawakan lebih 20 judul sepanjang dua jam persembahan, termasuk lagu ciptaannya yang pernah dipopularkan penyanyi lain.

“Banyak lagu yang saya hasilkan untuk penyanyi lain berada dalam senarai. Dalam carta pertama, saya letakkan lagu nyanyian Alleycats, Senandung Semalam yang saya tulis liriknya.

“Ada juga lagu seperti Kenangan Lalu nyanyian Flybaits, selain lagu popular Kembara dan Search. Selepas disenarai pendek, saya bawakan kepada beberapa rakan untuk menilai dan berbincang lagu mana yang bersesuaian untuk dipersembahkan nanti,” katanya mengenai konsert anjuran Shiraz Projects itu.

**** TAMBAHAN ****

Video penuh Sidang Media Konsert Satu Hikayat 40 Tahun Perjalanan
(sumber Youtube TehTarikTimes)


2 ulasan:

MohdJack berkata...

Tq sbb compile news psl sifu..tq very much!

Saudagar Mimpi berkata...

Welcome MohdJack...Terima kasih kerana mengunjungi arkib ini.