Sabtu, September 01, 2001

Kelainan M Nasir Papar Unsur Ketuhanan Dalam Lagu

petikan Berita Harian Singapura 1 September 2001
sumber: Instagram nornizarmohamed
OLEH HANIM MOHD SALEH hanim@sph.com.sg

UNSUR ketuhanan yang terdapat dalam album nasyid dengan lagu-lagu M.Nasir mungkin tidak banyak berbeza. Tetapi sementara kumpulan seperti Raihan, Rabbani dan Hijjaz berzikir dan bertafakur dalam irama yang penuh mendayu-dayu, Nasir pula sering memilih rentak yang menggegar dan menggoncang perasaan.

Nasir berjoget sambil mengajak orang Meraikan Cinta kepada Yang Maha Esa. Beliau berserampang 12 dalam menyepadukan semangat keislamannya dalam Phoenix Bangkit.

Ketika membuka sejarah-sejarah Islam menerusi banyak karya seninya termasuk Tanya Sama Itu Hud Hud, Andalusia, Bila Rumi Menari dan termasuk menyelitkan kisah dari surah Sahibul Kahfi dalam Sahabat Gua, beliau tidak teragak-agak berjoget dan bertandak lagak orang yang sedang bertemasya.

Seorang teman juga pernah menganggap cara Nasir seperti mempermain-mainkan ayat-ayat suci dan sejarah Islam.

Dalam satu wawancara eksklusif dengan Berita Harian, Nasir tidak menolak perasaan "takut” dicerca sebagai orang yang mempermainkan Al-Quran.

Namun katanya, beliau dapat memahami rasa tidak senang terhadap sesetengah pemerhati kerana tanggapan seperti itu seperti sudah menjadi satu stigma - kalau bercakap mengenai agama ia harus disertakan dengan nada yang biasa diterima oleh jemaahnya.

"Dunia adalah satu permainan. Sama ada kita bermain-main, kita dipermainkan atau kita yang memainkan peranan itu. Ana pun, kita semua menghala kepada yang Satu.

“Yang ini pun Dia, yang itu pun Dia. Tetapi dah jadi sur orang hanya ambil yang satu saja, yang lagi satu tak ambil. Apa salah orang yang diam dengan orang yang goyang-goyangkan badannya kalau dalam hati mereka, sama saja isinya," kata Nasir sambil tertawa kecil.
Biarpun lagu-lagunya sarat dengan sejarah Islam dan melahirkan rasa cinta terhadap Tuhan, Nasir tidak menganggap albumnya sebagai sebagai satu wadah dakwah, sebaliknya ia merupakan satu perkongsian pengalaman dan pandangan.

“Cakap pasal Islam kena berdakwah ke? Saya cuma bercerita dan merakamkan kekeliruan manusia, cuba membuka pandangan mereka mengenai muslihat hidup, benda-benda yang orang tak nampak atau tak sedar. 
"Bagi saya, baik atau buruknya pengalaman atau peristiwa yang diketengahkan itu, ia tetap ilmu dan kita patut belajar atau ambil tahu," kata sifu kelahiran Singapura itu.

Keintiman Nasir terhadap unsur-unsur kerohanian secara tidak langsung semakin menarik beliau untuk terus meneroka irama Timur Tengah yang begitu jelas dan ketara menguasai album solonya yang dikatakan mengambil masa tujuh tahun untuk disiapkan. Orang kita dapat terima irama Arab sebagai sabahagian budaya mereka kerana Islamnya, bukan kerana lain.

“Apa yang berlaku di sana, kita sama-sama rasa. Macam lagu Masirah anak al-durrah. Saya rakamkan sebab cukup terganggu dengan peristiwa di Palestin, kanak-kanak ditembak semasa berlindung dalam pelukan bapanya. Kita terima Arab kerana lagu ketika mengaji Al-Quran. Lagu kita dengan lagu mereka, sama.

"Tetapi yang kelakarnya, apabila cakap pasal Arab, orang hanya bayangkan lagu qasidah dan yang baik-baik. Padahal kalau digali khazanah seni Arab dan hiburan mereka, mereka sebenarnya lebih liar. Orang Melayu yang tak faham isi Al-Quran pun yang kebanyakannya jauh lebih konservatif," kata Nasir.



BUKAN SEMUA YANG MODEN DARI BARAT

JAUH daripada mahu berdakwah, Phoenix Bangkit mencapai satu kemenangan yang lebih bererti — mengikis unsur muzik Barat yang menurut penyanyi M. Nasir, yang begitu lama menjajahi muzik Melayu.

"Selama ini, orang anggap apa yang moden itu semuanya datang dari Barat sebab muzik Timur dah dijajah. Bila zaman pop datang, mereka cipta rhythm and blues dan rock-n-roll. Timur kecoh sebab kita ada budaya sendiri dan susah nak sesuaikan diri dengan permodenan," ujar beliau dalam satu wawancara eksklusif dengan Berita Harian.

"Sebab itulah kita tengok banyak orang Timur kelihatan macam orang Barat, tetapi secara rohani, mereka menggelapah.

"Saya bukanlah seorang pesimis, jadi saya cuba teroka semua jenis muzik. Kita lalui semua bukan kerana ikut-ikut, tetapi kerana nak cari macam mana kita nak angkat muzik kita sendiri. Kita buat pop tetapi kita tonjolkan unsur joget atau Serampang 12-nya.

"Muzik kita dah lama lengkap. Tengok saja gendang; kita ada gendang ada bass, ada rhythm, tak perlu pakai drum sebenarnya. Kita ada semua asas rentak, inang, joget, masri dan zapin.

"Kalau kita dapat ubah stigma muzik itu, bahawa yang Timur dan tradisonal itu itu bukan silam tetapi boleh ke depan, barulah boleh hidup.

"Orang yang suka pinjam budaya orang, akan rasa tersendat satu hari nanti sebab dia buat apa yang bukan dia punya. Tengoklah berapa ramai artis popular kita dah jadi mangsa? Balik-balik yang itu juga mereka nak tonjolkan. Orang pun dah tak kuasa nak tengok,” kata Nasir lagi.

Kejayaan Nasir memerdekakan muziknya akan jelas dirasakan dalam konsert Phoenix pada 5 Oktober ini. Sesuai dengan konsep Timur Tengahnya, beliau akan hanya menggunakan peralatan yang dianggap ada unsur Melayu'nya.

Untuk mendapatkan tiket konsert yang berharga $109, $89, $49, $49 (termasuk yuran Sistic), sila ke kaunter Sistic atau ke lelama mn <www.sistic.com.sg

Tiada ulasan: