Ahad, April 14, 2019

Magnum Opus 40 tahun M.Nasir siri 2 bakal imbau zaman kegemilangan Search dan Wings

petikan Astro Awani 13 April 2019


Magnum Opus 40 tahun M.Nasir siri 2 bakal imbau zaman kegemilangan Search dan Wings
Karya-karya M.Nasir untuk kumpulan Search dan Wings dipilih kerana ia dianggap sesuai untuk rujukan generasi sekarang selain mengembalikan kenangan suasana rock tahun 90-an.

KUALA LUMPUR: Selepas kejayaan program Magnum Opus 40 Tahun M.Nasir Siri 1, 'Kembara Ke Solo', Sahabat M.Nasir dan Roman Abadi Sdn Bhd akan menganjurkan siri kedua program tersebut.

Menurut Presiden Sahabat M.Nasir (SMN), Johan Arif Haron, Magnum Opus 40 Tahun M.Nasir Siri 2, 'Search, Wings dan Rock n Roll', siri kedua ini dibuat selepas ramai peminat seniman tersohor itu meminta diadakan satu lagi program selepas kejayaan siri pertama.

"Kami nak mengaitkan karya-karya Datuk M.Nasir dengan dua kumpulan rock gergasi iaitu Wings dan Search dan kami cuba melonjak karya-karya M.Nasir dalam album dua kumpulan rock gergasi ini," katanya kepada Astro AWANI.


Katanya karya-karya dalam album Search dan Wings akan dibincangkan dalam sudut pandang berbeza menerusi ahli-ahli panel seperti penulis lirik, Bob Lokman, pengarah filem Nasir Jani, pemain bass Search Nasir Daud dan penyanyi Wings, Datuk Awie.

Bekas penyamapai radio Sinar, Rostam Sani dipilih selaku moderator Magnum Opus 40 Tahun M.Nasir Siri 2 yang akan diadakan di Auditorium DBKL pada 20 April nanti pukul 2 hingga 6 petang.

Johan menjelaskan ahli-ahli panel tersebut dipilih kerana mereka mempunyai sudut pandang berbeza untuk menerangkan suasana zaman rock tersebut dan juga bercerita tentang karya-karya M.Nasir.

"Kami memilih Bob Lokman kerana banyak karya-karyanya yang menarik dalam album Search dan Wings dan Nasir Jani pulak banyak merakam 'scene' rock waktu itu," katanya lagi.


Bercerita lanjut, Johan berkata karya-karya M.Nasir untuk kumpulan Search dan Wings dipilih kerana ia dianggap sesuai untuk rujukan generasi sekarang selain mengembalikan kenangan suasana rock tahun 90-an.

"Kita memilih karya-karya Datuk M.Nasir kerana banyak lagu-lagu lirik karya dia tu sesuai untuk reference untuk generasi sekarang lah, dan kita patut menengahkan atau mengembalikan kenangan-kenangan lagu-lagu yang dia pernah bikin untuk suasana rock masa tu dan kesannya sampai sekarang," katanya.

Datuk M.Nasir telah menerbitkan tujuh dari 12 album studio Search dan menerbitkan empat dari 11 album studio Wings serta satu dari dua album studio Double Trouble yang mengabung dua gergasi rock itu.

‘Magnum Opus’ adalah istilah Latin yang membawa maksud ‘himpunan karya seorang seniman yang berpengaruh samada kesusasteraan, muzik, seni halus atau filem’ dan mendapat perhatian umum.

Tiada ulasan: