Sabtu, Disember 04, 2010

M.Nasir Menang Anugerah Nadi Cipta MACP 2010

petikan mstar 4 Disember 2010
Oleh SITI AZIRA ABD AZIZ

M.Nasir memenangi tiga anugerah di Malam Mesra MACP 2010

KUALA LUMPUR: Komposer tersohor, M.Nasir atau nama sebenarnya Mohd Nasir Mohamed memenangi tiga anugerah di Malam Mesra Badan Pelindung Hakcipta Muzik (MACP) 2010 di Hotel Crown Plaza, di sini, Jumaat.

Buat kali ke-10, penyanyi dan penerbit lagu ini mengungguli anugerah Komposer Dengan Pendapatan Terbanyak.

Paling membanggakan, buat pertama kalinya, dia memenangi anugerah Nadi Cipta. Selain itu, syarikatnya, Luncai Emas Sdn Bhd memenangi anugerah Penerbit Tempatan Dengan Pendapatan Terbanyak.

Seiring dengan kejayaan M. Nasir, MACP turut mengiktiraf kejayaan sahabat karib dan gandingannya dalam membuat lagu baru iaitu penulis lirik Allahyarham Rosli Khamis (Loloq) apabila lelaki itu memenangi anugerah Penulis Lirik Dengan Pendapatan Terbanyak berturut-turut.

Sementara itu, Noh Hujan atau nama sebenarnya Mohd Noh Salleh memenangi anugerah Komposer Muda Berpotensi (25 tahun ke bawah), anugerah Penerbit Dengan Pendapatan Terbanyak dimenangi oleh EMI Music Publishing Malaysia Sdn Bhd, Lagu Luar Negara: Kategori Persembahan Terbanyak (Hanya Kau Yang Mampu/ Aizat/ Yusni Hamid).

Turut memenangi anugerah pada malam itu adalah Lagu Melayu: Kategori Persembahan Terbanyak (Buronan Cinta/The Lima/Edry Abdul Halim), Lagu:Kategori Pendapatan Luar Negara Tertinggi (Freak/Sandy Rivera & Haze), Lagu Inggeris:Kategori Persembahan Terbanyak (You/Too Phat & Sharifah Aini/Haze & Malique & Joe Flizzow) dan Lagu Cina:Kategori Persembahan Terbanyak (Xian Zai Hen Xiang Jian Ni/Daniel Lee/Zhang Jue Long).

Setiap pemenang membawa pulang hadiah berbentuk trofi.

Majlis yang diacarakan oleh Bob Lokman itu turut dihadiri oleh Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi & Kepenggunaan, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob, Bekas Menteri Penerangan, Tan Sri Zainuddin Maidin dan Pengerusi MACP, Habsah Hassan

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mnasir ni insan istimewa dgn bakat yg tlh dianugerahkan. kudos to u sifu!