Isnin, Jun 10, 2024

Sesat di Galeri Puteh: Lagu-lagu M. Nasir dalam seni tampak

petikan Releven.com.my 10 Jun 2024

By Ku Syafiq Ku Fozi

KARYA Abdullah Jones bertajuk Requiem yang diilhamkan dari lagu Balada Osman Tikus. - Gambar Ku Syafiq Ku Fozi

SAYA tak tahu pameran Sesat di Kuala Lumpur: Lagunya Begini, Tampaknya Begitu… M. Nasir di Galeri Puteh dilancarkan pada 9 Jun.

Sudah terbayang suasana sunyi dan romantis sebuah galeri seni, betapa lapangnya fikiran ketika mengumpul kandungan untuk artikel ini. Tapi dari eskalator tingkat 4 KL Eco City, saya dah nampak orang bersila di luar galeri.

Galeri Puteh agak penuh dan padat. Ramai betul manusia berkumpul. Rupanya majlis pelancaran baru usai.

Jangan salahkan saya sebab tak tahu. Saya baca artikel Abdullah Jones di Seni Malaya tentang pameran itu tapi tak ada langsung maklumat tentang pelancarannya diletakkan.

Sebab inilah, saya fikir, pelukis dari Kuantan itu tak diberi vest coat wartawan oleh editor Seni Malaya dan Malaysiakini. Artikelnya tak cukup ‘wartawan’, tak cukup ‘reporting’.

Nak dibanding dengan Karam Singh Walia, susahlah.

Penyatuan seni

Konsep pameran Sesat di Kuala Lumpur unik dan menarik. Ia menyatu dua cabang seni, muzik dengan seni tampak.

Dalam Galeri Puteh, penuh karya seni berkaitan lagu-lagu M. Nasir yang dipamer. Ada lukisan, ada foto, ada juga arca. Ada juga kayu-kayu yang disusun yang saya tak tahu nak kategorikan sebagai apa. 

Saya memang tak tahu banyak benda tentang seni-seni yang selalu dipamer di galeri. Ini hujah saya terhadap Abdullah Jones setiap kali dia desak saya menulis tentang seni-seni itu.

Sekali lagi, konsep pameran itu sangat menarik. Mungkin sudah lazim di tempat lain tapi di Malaysia – atau dalam radar pengetahuan saya – masih langka. 

Boleh jadi, langkanya itu sebab tak banyak karya (atau pengkarya) muzik di Malaysia yang cukup dalam dan prolifik untuk ditafsir dalam bentuk seni lain.

M. Nasir ada kedalaman itu. Diskografinya cukup kaya dengan dengan lagu dan lirik yang boleh ditafsir berlapis-lapis.

Alih wahana

Subtajuk pameran, Lagunya Begini, Tampaknya Begitu mengingatkan saya pada lagu Jason Ranti, Lagunya Begini Nadanya Begitu. Lagu Jason itu pula pastinya homaj buat penyair kesayangan Indonesia, Sapardi Djoko Damono yang lebih awal menerbitkan buku bertajuk Bilang Begini, Maksudnya Begitu.

Jadi, tak hairan apabila Noor Azam Shairi banyak memetik Sapardi dalam artikel muka hadapan The Blank Canvas Galeri Puteh keluaran khas Sesat di Kuala Lumpur.

Dari ungkapan “sebermula adalah bunyi, baru sesudah itu muncul gambar”, Noor Azam memetik idea alih wahana oleh Sapardi yang dilihat tepat dengan konsep pameran tersebut.

Alih wahana membawa maksud perpindahan medium. Maknanya, bukan sekadar lagu-lagu M. Nasir didengar ketika proses penghasilan lebih 60 karya yang dipamer itu. Ia hanya teknik atau proses.

Lebih penting, tafsiran terhadap lagu atau lirik dipindahkan kepada medium lukisan, foto atau arca. Karya seni yang dihasilkan mengendong makna yang boleh jadi sama, tercambah atau sepenuhnya baharu, bergantung kepada tafsiran para seniwan yang terlibat.

Dengan pindahan tafsiran tersebut, karya muzik dihidupkan semula dalam bentuk baharu. Roda kreativiti sambung berputar, kata Noor Azam.

Datang pameran, kawan-kawan

Pameran Sesat di Kuala Lumpur: Lagunya Begini, Tampaknya Begitu… M. Nasir akan berlangsung sehingga 30 Jun. Ini peluang untuk peminat muzik M. Nasir menikmati karyanya dalam bentuk berbeza.

Akses ke Galeri Puteh juga mudah. Stesen LRT dan KTM Abdullah Hukum betul-betul di hadapan bangunan KL Eco City. Pusat beli-belah itu pula tak ramai orang, sesuai dengan peminat seni yang suka sunyi, depresi dan aktiviti termenung.

Saya sendiri perlu datang lagi untuk buat ulasan yang betul-betul. Pada hari pelancarannya, orang terlalu ramai. Mana nak bersembang, mana nak nikmati art. Tak sempat.

Tapi harapnya, waktu sampai masa untuk mengulas nanti, ia tidak dihakimi bersungguh-sungguh oleh penggiat seni tampak terbilang seperti Abdullah Jones dan rakan-rakannya.

Anggaplah saya seperti seorang pemuda polos yang baru nak belajar menikmati seni yang rumit dan mendalam itu. Datanglah dengan teguran berhemah. 

Seperti teguran saya ini kepada Bang Doloh: kalau nak jadi wartawan, berhenti guna “ianya” dalam penulisan, DBP tak suka. – RELEVAN

Tiada ulasan: