Isnin, Julai 01, 2013

Sentuhan Listrik Pencinta.

Oleh Saudagar Mimpi… yang melapor dari Panggung Sari,  Istana Budaya. Kuala Lumpur.

REVIEW :
KONSERT SANG PENCINTA
Sabtu : 29 Jun 2013
Panggung Sari, Istana Budaya Kuala Lumpur

Perancangan saat akhir!  Aku pada mulanya tak merancang untuk pergi konsert ini. Setelah di”racun” dengan cerita dan imej visual yang diperolehi dari FB KSMN akhirnya aku mengalah. Tambahan pula ada jualan CD Kembara di Esplanade  & Konsert MPO  tu. Mesti pergi beli! Orang lain sibuk beli tiket bola Johor lawan Kelantan, aku beli tiket konsert.

Perjalanan kali ini aku cuma naik bas . Budget ketat beb!!!. Ye la tak lama lagi puasa dan raya. Golongan marhaen macam aku ni tak boleh dapat semua benda dalam hidup. Setelah tiba di KL tercari-cari hotel bajet tapi semuanya penuh tapi akhirnya terjumpa juga sebuah hotel yang ada bilik kosong. Nasib aku tak Sesat di Kuala Lumpur!

Selepas berehat petang tu barulah aku seorang diri bergerak ke Istana Budaya.
Pada mulanya mahu minta teksi hantarkan aku ke IB. Semua teksi yang aku tahan tak mahu hantarkan..”Jem” alasan mereka. Lepas Maghrib  barulah menapak menuju ke Istana Budaya sambil urut-urut kepala yang berdenyut.

Selain konsert, tumpuan aku sudah tentu mahu mendapatkan CD Kembara Live di Esplanade 300313 dan M Nasir & MPO itu. Mungkin disebabkan CD itu adalah rakaman konsert, sebenarnya ada ramai hamba Allah yang ingat ia adalah rakaman video dalam bentuk DVD! (Kecewa agaknya bila mainkan di DVD player di rumah tapi tak keluar gambar...hahahhah!) Aku juga sempat membeli dua helai t shirt dari booth Sahabat Gua EM. Dapat la 3 poster Sang Pencinta  free....
Jam 8.15 lebih ramai penonton memenuhi ruang menunggu di bawah dan atas. Kelihatan juga kelibat wajah wajah “fan” Sifu yang aku tahu akan datang malam itu. Ada orang politik, ada personaliti TV, dan ada ramai marhaen macam aku.  Majoriti yang hadir sudah tentunya dari pelbagai bangsa dalam lingkungan umur 30 ke atas yang membesar dengan karya sifu.
Tepat jam 8.30 malam pintu dewan mula dibuka.

Untuk konsert Sang Pencinta,  SM memilih untuk duduk di bahagian tengah Grand Circle. Sebelah kanan SM kerusi kosong. Mungkin tidak hadir kerana menonton perlawanan Johor-Kelantan. Sempat juga bertegur sapa dengan penonton di sebelah yang peramah dan sudi berkongsi cerita pengalamannya terserempak dengan sifu M Nasir di sebuah lif suatu masa dahulu.

Sebagaimana protokol acara di premis kerajaan, semua penonton diminta bangun dan menyanyikan lagu Negaraku.

Setlist (Malam kedua)

1. Cermin Mimpi - (Montaj)
Puisi - AKU (Chairil Anwar)
2. Dalam
3. Bahtera Raudah
4. Apokalips
5. Keroncong Untuk Ana
6. Hidayah
7. Rajawali Terbang Tinggi
8.Perang Yang Lagi Satu
9. Mentera Semerah Padi
10. Hijab Kekasih

*Set Akustik
11. Layang Layang Putus Talinya
12. Meniti Titian Usang
13. Srikandi Cintaku
14. Aku dah Bilang
15. Tanya Sama Hud Hud.

16. Akar Kita
17. Buka Hatimu.
18. Wadi
19. Mustika
20. Sahabat Gua
21. Ada

Encore
22. Sesat di Kuala Lumpur
23. Sentuhan Listrikmu
24. Hati Emas
25. Mentera Semerah Padi (reprise)


1. Cermin Mimpi
Persembahan bermula dengan montaj Konsert Sang Pencinta yang menggunakan  lagu Cermin Mimpi. Bila tengok montaj alam mimpi itu teringat pula SM dengan video "Time" dari Pink Floyd. ( ya la..aku ni minat Pink Floyd......jadi apa aku tengok semua di”Pink Floyd”kan.)

Pentas kemudian dipenuhi barisan remaja yang berpakaian putih dan bertopeng mendeklamasi puisi  "Aku" - karya Chairil Anuar. Puisi ini bertemakan pejuang yang tidak perlu ditangisi pemergiannya,....adakah itu yang cuba disampaikan oleh M Nasir?

AKU (Chairil Anwar)
Kalau sampai waktuku
Ku mau tak seorang kan merayu
Tidak juga kau
Tak perlu sedu sedan itu
Aku ini binatang jalang
Dari kumpulannya terbuang
Biar peluru menembus kulitku
Aku tetap meradang menerjang
Luka dan bisa kubawa berlari
Berlari
Hingga hilang pedih peri
Dan aku akan lebih tidak perduli
Aku mau hidup seribu tahun lagi

Penonton mula bertepuk dan pentas terus hangat bila bayang sifu kelihatan membawakan lagu Dalam.

2. Dalam
Sebagaimana tajuknya..dalam mungkin itulah yg mahu disampaikan melalui imej visual pada latar pentas. Latar langit biru dan pokok kelihatan kesan 3D berjaya. Memang terbaik!


3. Bahtera Raudah
Lagu dari album Sang Pencinta... kisah perjalanan. Begitu lah gambaran kapal tersadai dalam latar. Apa yg SM perhatikan Bro Aznan dan Rafi memberikan persembahan bertenaga untuk lagu ini.

4. Apokalips
Hidup dan nasib- roller coaster...Jadi sudah tentu visual rollercoaster  dipaparkan di skrin!. Penonton di Grand Circle pula  nampak masih segan segan walaupun petikan  gitar Nan dan Rafi menusuk telinga meminta penonton turut serta mengikut irama dan lagu.

5. Keroncong Untuk Ana
Sebelum memulakan lagu, katanya lagu ini lagu lama.  Lagu ini tetap menarik walaupun diberi gubahan yang sedikit berbeza.

6. Hidayah
Sebuah lagu kesukaan SM dari album Saudagar Mimpi. Tak sangka dapat dengar lagu ini live!

7. Rajawali Terbang Tinggi
Saya mahu bawa anda semua terbang tinggi..kata sifu sebelum mulakan lagu. Gitar solo lagu ni tak payah cakap la ”best” ke tidak!

8.Perang Yang Lagi Satu
Lagu yang tidak rancak tapi menarik perhatian SM kerana mesejnya. Mungkin itulah juga yang cuba dijelmakan semula dalam visual mapping lagu ini. Perang satu lagi sudah tentulah perperangan melawan hawa nafsu. Imej wanita  banyak digunakan dalam visual ini.

9. Mentera Semerah Padi
Tiupan nafiri menjadi treadmark lagu ini. Lagu ini sememangnya antara lagu biasa dibawakan oleh sifu di pentas. Sudah tentu sempurna!

Sekali lagi kumpulan remaja bertopeng mendeklamasikan puisi di pentas.

10. Hijab Kekasih
Antara lagu yang dalam kisahnya. Diakhir lagu sempat M Nasir bertanyakan audien maksud bait lirik" Haram kelamin untuk kita bercerai…Kasih dan sayang dalam keredhaanMu…”. Sifu juga bertanya sama ada penulis lirik Seth hadir atau tidak pada malam itu.

*Set Akustik...Aznan, Rafi bersama M Nasir memainkan gitar akustik.

11. Layang Layang Putus Talinya
Lagu pertama dalam set Akustik. Rafi dan Nan memainkan gitar akustik untuk lagu Alleycats yang sifu ciptakan untuk sebuah drama swasta. Datuk M Nasir cuba mengingatkan audien tentang kemunculan slot drama swasta di TV lama dahulu. Antara persembahan menarik malam itu.

12. Meniti Titian Usang
Lagu Search yang pernah dinyanyikan sifu dalam album Srikandi Cintaku

13. Srikandi Cintaku
Kata sifu lagu ini beliau cipta untuk kumpulan yang berat tetapi dilembutkan. (Ya la, nama kumpulan ganas- “Bloodshed”...nyanyi lagu cinta..hahhahah.)

14. Aku dah Bilang
Sebuah lagu baru yang belum dirakamkan oleh M Nasir. Rasanya lagu ini bercorak country blues. (... kalau tak silap pemahaman SM la..kalau salah tolong betulkan. ) M Nasir bermain gitar akustik bersama Nan dan Rafi.

15. Tanya Sama Hud Hud.
Gabungan Rafi dan Nan memainkan gitar mengingatkan kita pada kolaborasi mereka dalam konsert Akar bertahun dulu. Sudah tentu penonton diajak  menyanyi bersama terutamanya  bahagian" lang menyilang. kui menyikui"... Layan!.

Solo seruling oleh Mohar memberi ruang kepada Datuk M. Nasir menukar busana.

16. Akar Kita
Pentas kembali hangat dengan lagu dari Konsert Akar dan lagu ini diberi susunan yang baru. Imej akar dan pokok menghiasi latar mengiringi lagu ini.

17. Buka Hatimu.
Lagu rancak ini memang best! Gaya sepontan brader “Rock” yang tiba tiba bangun dan rap dalam dialek Kelantan.!!!  Siap ada efek bunyi turntable lagi...masalahnya aku sepatah haram tak faham tapi ia tetap menghiburkan. Orang putih kata... i didnt see that coming.....lucu pun ada. Solo Aznan dalam lagu ini tidak perlu dipertikaikan lagi.

18. Wadi
Kisah perjalanan Kabilah menuju ke destinasi (jalan yang benar). Imej patung pulau Easter di kanan pentas mungkin menggambarkan tema kesesatan. Iringan gamelan dari Kumpulan Swarasa Gamelan mempercantikkan lagi susunan lagu ini.

19. Mustika
Akhirnya dapat juga dengar lagu Mustika ini secara live. Lebih bermakna bila ia turut diiringi Gamelan.  Gitar solo dimainkan oleh Aznan.

20. Sahabat Gua
lagu wajib untuk penonton bangun dan menari bersama sifu! Tak payah disuruh suruh....Lagu paling happening!!!. Rafi memainkan Oud .Bergegar gegar lantai dewan!

21. Ada
Lagi lagu wajib jika nak beronggeng. Lebih ramai berdiri dan menari. Di bawah kelihatan M Nasir turun dari pentas dan menyanyi dan menari dicelah penonton yang menari mengikut irama. Orang orang kuat KSMN  juga tak lepaskan peluang joget lambak malam tu.. Happenig habis la malam itu. Protokol semua tolak tepi. Di akhir lagu M.Nasir cuba mengubah lirik yang membawa maksud persembahan sudah tamat.

Encore

Pentas digelapkan. Penonton mula buat kecoh dan meminta Datuk M Nasir kembali ke pentas. Ada juga yang mula bertepuk dan menjerit "We want more!"

22. Sesat di Kuala Lumpur
Datuk M Nasir kembali ke pentas bermain gitar akustik. Layar hadapan diturunkan dan paparan efek gambaran warna warni kesibukan Kuala Lumpur. Imej yang  ditayangkan sangat menarik sesuai dengan nilai nostalgia Kuala Lumpur. Antara persembahan yang tidak boleh dilupakan.

23. Sentuhan Listrikmu
Penonton menyanyi bersama M Nasir dalam lagu ini. Penonton diminta menyanyikan bahagian latar...eya ya ya ya.... mengelikan hati kerana suara penonton tidak ikut tune.

24. Hati Emas
Lagi lagu wajib M Nasir. Penonton sudah berdiri dan tidak mahu duduk. M Nasir, Nan dan Rafi sudah menguasai pentas dengan gitar solo dan tarian sifu.

25. Mentera Semerah Padi (reprise)
Bagaikan latar imej api di pentas begitulah panasnya penonton bila terus berdiri dan menyanyikan lagu semangat pahlawan Melayu ini sekali lagi bersama kumpulan Gong Impian yang seolah-olah cuba mencurahkan tenaga terakhir malam itu. Bagaikan jantan yang berkokok... !!!!

Persembahan tamat setelah berlangsung selama dua jam tanpa henti. Pengacara majlis memperkenalkan barisan pemuzik dan produksi Konsert Sang Pencinta. Diantara pemuzik yang menjayakan Konsert Sang Pencinta adalah : Guitar  Rafi & Aznan, Keyboard: Firdaus, Rap/Rebana: Rock,  Seruling: Mohar.,  Keyboard/Accordian: Eddie, . Percussion II: Paeng,  Drum : Pae, Kumpulan Gamelan dari Aswara. Layar pula memaparkan End kredit-tenaga produksi Sang Pencinta. M Nasir, menyertai anggota Gong Impian, Bombbay dan semua pemuzik iringan memberikan penghormatan kepada semua penonton yang hadir pada malam itu. Penonton juga memberikan "standing ovation" diikuti tepukan gemuruh dari seluruh penonton.
Penonton kelihatan gembira dan terkesan dengan persembahan Sang Pencinta. Kehebatan pemuzik dan Imej pemetaan visual berjaya meningkatkan lagi nilai konsert ini.
Di lobi Istana Budaya peminat sifu dari pelbagai lapisan umur mula beratur panjang untuk sesi autograf dan bergambar bersama M Nasir. Kemunculan M Nasir disambut tepukan gemuruh.

Konsert Sang Pencinta merupakan satu lagi penanda aras tinggi dalam karier panjang seniman yang bernama Datuk M Nasir. Gabungan teknologi pementasan dan lagu malar segar karya sifu memperkuatkan sifat mistik konsert Sang Pencinta. Sebagai peminat karya sifu, segunung tahniah kepada Datuk M. Nasir, Pihak Penganjur, Istana Budaya, Luncai Emas, Kelab Sahabat M Nasir (KSMN) dan semua yang menjadikan Konsert Sang Pencinta satu realiti.

SM- *Tak sia-sia la aku pening kepala, naik bas turun bas! Harap ada la rakaman Blu Ray konsert ini nanti!!!

12 ulasan:

matakucing berkata...

Fuhhh.. Memang terasa vibenya bila baca review ni..errr cd2 tu ade jual dikedai2 cd ke?.. Tak sempat nak turun la ini konsert la SM

Saudagar Mimpi ... berkata...

matakucing : Terima kasih. Review biasa saja, Dengarnya CD tu akan dijual nanti.

deaf-angel berkata...

Did you record this show?

Portdy berkata...

best yang teramat.
sayang tak dapat pergi di saat akhir.

Saudagar Mimpi ... berkata...

Deaf : Yeah. Record with my memory. Hahaha... tak ada rekod la bro. Nak rekod, HP aku pun memory ciput.

Portdy : La, kenapa tak datang? Outstation ke?

Tanpa Nama berkata...

Konsert Ekspres Rakyat ada anything special?

Tanpa Nama berkata...

...as in die nye live CD

Saudagar Mimpi ... berkata...

Tanpa Nama : Live Cd tu cuma ada 14 lagu sahaja daripada 23 lagu yang dipersembahkan. Bunyi hirok pikok penonton semua dah tak kedengaran. Bunyi gitar lebih jelas berbanding semasa konsert live ari tu. Dari segi design inlay, standard full colour dengan gambar dari konsert tu.

Tanpa Nama berkata...

Apa2 lagu yang telah dibuang ye? Maaf saya nak tanya sebab so far di Singapore belum jual lagi CD tu..

Saudagar Mimpi ... berkata...

Tanpa Nama : Antara lagu yang tak de ialah Balada Osman Tikus, Kafilah, Di Perhentian Puduraya, Di Manakah Dikau, Tarian Hidup, Nusantara, Empat Penjuru, Senandung Buruh Kasar, Impian Anak Jalanan & Perjuangan

Tanpa Nama berkata...

Terima Kaseh Saudagar Mimpi

Saudagar Mimpi ... berkata...

Tanpa Nama : Sama-sama. Maaf rupanya ada kesilapan sedikit. lagu Senandung Buruh Kasar ada dalam CD itu.