Sabtu, Disember 23, 2017

Diskusi kembara muzik solo M.Nasir

petikan Kosmo 23 Disember 2017
Nurul Fadila Awaludin

M.NASIR turut berkongsi pengalaman perjalanan kerjaya nyanyian sepanjang 40 tahun berkecimpung dalam dunia seni.

WAKTU sekitar dua jam diperuntukkan bagi mengupas kisah perjalanan penghibur bernama Datuk M.Nasir sepanjang 40 tahun berkelana sebagai anak seni dalam lapangan seni muzik tanah air memberi pelbagai reaksi kepada peminat setia sifu muzik tersebut.

Perkongsian tersebut dibuat menerusi sebuah forum bertajuk Magnum Opus 40 Tahun M.Nasir Kembara Ke Solo yang bertujuan meraikan usaha keras beliau bergelar seniman meneruskan kelangsungan seni daripada menganggotai kumpulan Kembara kepada bergerak secara solo.


Berlangsung di Mini Auditorium Matic, Jalan Ampang, Kuala Lumpur, acara berkenaan dianjurkan oleh Kelab Sahabat M.Nasir bagi membincangkan tentang muzik dan lirik dari sudut sosiobudaya dan nilai komersialisme karya yang dihasilkan.

Diskusi tersebut melibatkan tujuh buah album bersama kumpulan Kembara hingga album beliau bergerak solo bertajuk S.O.L.O. sekitar tahun 1989.

Tiga tahun ‘berjuang’ bersama kumpulan Kembara, pemilik nama Mohamad Nasir Mohamad kemudian mengambil keputusan bergerak sendiri sekali gus menghasilkan lebih enam buah album solo.

Bercerita mengenai transisi daripada penyanyi berkumpulan kepada solo, beliau menyifatkan keputusan tersebut dibuat untuk meneruskan kecinta.annya terhadap dunia muzik.

“Secara peribadi penghasilan album S.O.L.O. bukan satu perkara yang dirancang kerana ia dilakukan mengikut apa termampu pada ketika itu. Kebanyakan mereka berpendapat ia seperti satu perancangan masa depan tetapi sebenarnya tidak.

“Tambahan, disebabkan pada ketika itu industri hiburan tanah air tidak mempunyai penyanyi kumpulan bersuara harmoni, saya mengambil keputusan untuk tubuhkan Kembara,” terangnya.

Mengulas mengenai penghasilan karya, beliau tidak menafikan keinginan untuk menonjolkan ekspresi diri menyebabkan dia memilih untuk mencipta lagu mengikut corak tersendiri.

Bukan bermaksud menafikan kreativiti komposer lain, tetapi baginya menyanyikan lagu ciptaan sendiri membuatkan beliau mudah untuk menyampaikan inti pati lagu tersebut kepada khalayak.

“Menghasilkan lagu sama seperti kita ingin melukis. Mustahil untuk mengharapkan individu lain menzahirkan imaginasi kita sekiranya tidak melakukannya sendiri,” kata pelantun lagu Juwita itu.

Sudut pandangan

Dalam pada itu, forum tersebut turut memperlihatkan penulis lirik Hairul Anuar Harun dan Pengasas Tempatan Fest, Mohd. Nasier Rashid sebagai panel berkongsi pandangan mereka terhadap perjalanan kerjaya seni M.Nasir.

Menurut Hairul, kebanyakan lagu yang dihasilkan M.Nasir sewaktu menganggotai Kembara mahupun dalam album S.O.L.O. lebih menjurus ke arah puisi tentang kritikan sosial terhadap latar masa dan kejadian pada ketika itu.

Menyentuh tentang nilai sosiobudaya, meskipun lirik lagu yang dihasilkan jelas menunjukkan kritikan terhadap sesuatu perkara, namun M.Nasir berjaya menjadikan teguran tersebut tidak terlalu menonjol.

“Kebanyakannya dihasilkan mengikut selera pendengar dan bersesuaian dengan perkara yang sedang berlaku pada ketika itu. Tidak dinafikan wujud unsur kritikan tetapi tidak terlalu ketara kerana masih tetap mengekalkan kesantunan,” ujar Hairul yang penulis lirik lagu Cindai nyanyian Datuk Seri Siti Nurhaliza.

Hairul turut meluahkan pandangan terhadap corak muzik masa kini yang lebih tertumpu kepada nilai komersial menyebabkan karya mereka sukar untuk menjadi malar segar.



***Tambahan : Ikuti juga catatan menarik oleh blogger/penulis Zan Zaini ****
"Pencarian 40 tahun M Nasir mencipta magnum opus dalam Kembara ke Solo"


M. Nasir mempersembahkan lagu “Rajawali Terbang Tinggi” daripada album S.O.L.O yang diterbitkan pada tahun 1989 pada program “Magnum Opus 40 Tahun M. Nasir KEMBARA ke SOLO" di Mini Auditorium di Matic, Kuala Lumpur pada 16 Disember 2017. sumber Youtube The Malaysian Insight

6 ulasan:

Portdy berkata...

Harap ada SIRI 2 di JB

Saudagar Mimpi berkata...

Yup setuju. Ramai org seberang tambak pun boleh turun...

Dr Rizal berkata...

forum ni berbayar kan? kalau free pasti lebih 10,000 hadir..hahaha

Saudagar Mimpi berkata...

Ya forum berbayar. Kalau free berkemungkinan dah serupa Jom Heboh dah....

deaf-angel berkata...

aku support program berbayar.
Bukan pasal aku bastard dan dengki dan busuk hati.
tapi nak mempertabatkan seni tempatan dan mereka yang berseni, kita first kena pastikan dapur mereka berasap dengan baik.

Saudagar Mimpi berkata...

Sebut pasal konsert berbayar, Teringat pada artikel ini......... http://praharaseni.blogspot.my/2009/05/penyanyi-tiada-eksklusif.html