Khamis, Oktober 25, 2001

Nasir tetap lincah

petikan NSTP e media 25 Oktober 2001
Oleh Ahmad Saufi Mansor

PERCAYA atau tidak, sebaik sahaja selesai menyampaikan lagu Hijab Kekasih atas permintaan penonton di Suntec City, Singapura, malam Ahad lalu, penyanyi terkenal M Nasir dikejarkan ke klinik berhampiran untuk membuat pemeriksaan.

Ia bukan keadaan mencemaskan sebaliknya hanya prosedur biasa yang perlu dilakukan M Nasir untuk memeriksa tiub khas yang diletakkan dalam tubuhnya, tambah pula dia baru selesai beraksi lincah di pentas lebih dua jam.

Bagaikan tidak ingat kesakitan yang menimpa dirinya, M Nasir begitu lincah dan bersemangat untuk memuaskan hati lebih 4,000 penonton rata-ratanya warga Singapura yang tidak sabar menanti kemunculannya di pentas.

Namun begitu masih ada kelemahan dalam konsert Phoenix M Nasir seperti bak kata mereka (wartawan) yang pernah menonton persembahannya sebelum ini, tiada keistimewaan dan penyanyi itu kelihatan seperti anti-klimaks.

Malah lagu menarik, Hijab Kekasih langsung tidak tersenarai dalam 20 buah lagu bakal didendangkan M Nasir, sebaliknya dia hanya mendendangkan lagu itu selepas diminta penonton yang tidak mahu berganjak dari tempat duduk.

Demi tidak mengecewakan harapan peminat setia di Kota Singa, M Nasir secara terbuka (biarpun barisan pemuzik sudah hilang dari pentas) kembali menyampaikan Hijab Kekasih kerana penonton memang menunggu.

Kesalahan tidak boleh diletakkan sepenuhnya pada M Nasir apabila dia gagal mendendangkan lagu dengan baik disebabkan belum pulih daripada penyakit batu karang sehingga menyebabkan konsert tertunda.

Nyata penantian peminat yang menunggu sejak 5 Oktober hingga 21 Oktober lalu, serta sanggup tidak memulangkan kembali tiket dibeli lebih awal kerana berkeyakinan M Nasir akan muncul di Singapura, akhirnya terbalas jua.

M Nasir yang diiringi pemuzik tetap seperti Nan (gitar), Ramli Rebana, Firdaus, Zul Mahat (keyboard), Mohar (seruling), Jay Jay (bass), Ujang (dram), Syed Omar (gambus) dan Ojai (gendang Sunda) begitu mantap di atas pentas.

Tepat jam 9 malam, muncul dua pemuda mengibarkan bendera hitam di kiri dan kanan pentas sambil layar di kiri dan kanan juga terpampang lambang inlay album Phoenix Bangkit, sebelum M Nasir muncul mendendangkan lagu Phoenix Bangkit.

Penyanyi itu menari lincah mengikut rentak lagu tatkala wajah penonton mula seronok sambil bertepuk tangan mengikut kelincahan M Nasir mendendangkan lagu tanpa henti sebelum bersambung dengan lagu Tari Cinta.

Persembahan M Nasir malam itu bertambah energetik apabila dia mendendangkan lagu Rimba Mistikal yang dipetik daripada album Solo, dan diikuti lagu Semakin Nyata sambil dia ke kanan dan ke kiri menguasai pentas.

Untuk merehatkan diri seketika, M Nasir mula berbicara dengan penonton sambil mengucap terima kasih kerana sudah datang menyaksikan persembahannya. Kesempatan itu digunakan untuk bercerita nostalgianya bersama kumpulan lama, Kembara.

Uniknya M Nasir begitu menghargai zaman silamnya apabila bercerita detik itu penyanyi sekadar memakai kasut Fung Keong untuk mencari sesuap nasi, selain membuat lawak sambil meminta bapanya yang turut hadir supaya tidak menari sama sebaliknya cukup dengan menghentak kaki mengikut muzik.

Persembahan diteruskan dengan lagu nostalgia Kembara, Hati Emas dan sedang leka menghayati lagu tiba-tiba kedengaran deruman gitar dari tempat duduk penonton. Rupa-rupanya M Nasir membuat kejutan dengan membawa adiknya, Zul (bekas anggota kumpulan Tenggara) bergandingan dengannya.

Sambil menyanyi M Nasir berseloroh, dia tidak mampu menghimpunkan semua anggota asal Kembara iaitu A Ali dan S Sahlan kerana masing-masing sudah ada komitmen, tetapi kehadiran Zul tetap tidak menghampakan.

Perjuangan menjadi kesinambungan Zul dan M Nasir apabila kedua beradik itu beraksi gagah di pentas demi menghiburkan penonton sambil Zul mempamerkan skil bermain gitar. Kedinginan dewan malam itu diteruskan dengan kehangatan lagu Gerhana.

Sebaik sahaja Zul mengundurkan diri, M Nasir mendendangkan lagu Dah Lagu Tu dan Oh Anak yang dipetik dari album Phoenix Bangkit. Bagaikan ada urutan, M Nasir yang meminati muzik blues di zaman awalnya sebelum beralih ke irama soul mendendangkan lagu Bikin Filem.

Tidak ketinggalan M Nasir turut mendendangkan lagu Ekspres Rakyat sebelum diteruskan dengan lagu Bukalah Hatimu dalam versi joget.

Sebenarnya sejak menjadi penyanyi ada sebuah lagu yang disukai M Nasir namun terpaksa diberikan pada orang lain, tetapi dalam konsert itu M Nasir mendendangkan lagu berkenaan, Balada Seorang Nelayan dengan penuh emosi.

Apabila tiba pada bahagian ôpengorbanan ayahmu sayang jangan kau lupakanö, M Nasir kelihatan melambai pada anak-anaknya yang hadir bersama Marlia Musa. Emosi sedih M Nasir dihilangkan apabila dia kembali bergembira dengan lagu rancak, Sentuhan Listrikmu.

Tatkala mendendangkan lagu itu, M Nasir turun dari atas pentas menghampiri penonton sambil bersalaman dengan mereka.

Ketika M Nasir mengambil kesempatan bersalin pakaian, muncul Sabri Yunus dan Pak Ya berjenaka dalam loghat Kelantan diiringi remaja dari kumpulan Dikir Barat Rajawali sebagai intro lagu Langgam Pak Dogo.

Dia kemudian mendendangkan lagu Sahabat Gua, Bila Rumi Menari serta Melawan Arus di mana M Nasir meminta penonton berdiri sambil bergelek mengikut rentak muzik, dan respon daripada peminat agak membanggakan.

Akhirnya lagu yang ditunggu-tunggu penonton muncul jua apabila M Nasir mendendangkan lagu popularnya, Raikan Cinta dan diikuti Masirah sambil diiringi kanak-kanak berpakaian serba hitam dari Kumpulan Seri Warisan.

Tiada ulasan: