Isnin, Mac 10, 2008

Tapa pakar kulit album

petikan Harian Metro 10 Mac 2008
Oleh ASMIZAN MOHD SAMIRAN

Hasilkan lebih 200 kulit album sejak 1979 untuk artis popular tanah air

DIA bukan penyanyi atau pemuzik, jauh sekali penerbit album. Namun, tidak keterlaluan dikatakan sumbangannya dalam industri muzik tempatan sungguh besar.

Betapa tidak, sebagai pereka kulit album, idea dan kreativitinya menjadi antara faktor penentu sesebuah album mampu menarik perhatian pembeli.

Lebih membanggakan, dia anak Melayu pertama bergiat aktif dalam bidang itu, malah pencetus kepada perubahan rupa bentuk kulit album daripada sekadar menggunakan wajah kepada elemen lain daripada yang lain.

Itu keistimewaan Mustaffa Ahmad Hidzir, 53. Lebih sinonim dengan panggilan Tapa, bapa tiga anak itu mula terbabit dalam penghasilan kulit album sejak zaman piring hitam.

Bukan calang-calang penyanyi solo atau berkumpulan menggunakan khidmatnya.

Antara paling awal ialah kumpulan Carefree menerusi album piring hitam berjudul Kebebasan pada 1979, diikuti album Kebebasan II dan Kebebasan III.

Selain kulit album Carefree, ketika zaman piring hitam, Mustaffa turut menghasilkan kulit album penyanyi popular seperti Datuk Sharifah Aini, Sudirman, Noorkumalasari, Raja Kobat, DJ Dave, Hail Amir, Gaya Zakri dan Aman Shah.

Apabila tiba zaman cakera padat (CD), kulit album Francisca Peters berjudul Now’s The Time menjadi kulit album CD pertama dihasilkannya.

kulit album Prahara Seni Abadi ini dihasilkan oleh TapaIni diikuti penyanyi solo dan berkumpulan yang masih aktif sehingga hari ini seperti M Nasir, Search, Wings, Lefthanded, Ramli Sarip, Slam, Iklim, Sheila Majid dan Man Bai, Ella, Rabbani, Noryn Aziz, Amuk, To’Ki dan Jamal Abdillah.

Bagi lulusan Diploma Senilukis dan Senireka (Grafik) Institut Teknologi Mara (kini UiTM) itu, hasil kerjanya menjadi bukti kemampuannya dan dia ternyata tidak silap memilih bidang walaupun pernah mengambil risiko gagal dalam projek akhir ketika menuntut dalam jurusan dari 1974 hingga 1978.

“Ketika melaksanakan projek tahun akhir, rakan lain memilih projek seperti membuat rekaan peket makanan dan yang seumpamanya, tetapi saya memilih membuat rekaan untuk syarikat rakaman, termasuk kulit album.

“Pensyarah kata saya akan gagal kerana menurutnya idea saya mengarut, tetapi saya tidak peduli dan teruskan juga,” katanya yang kini bertugas sebagai Pengarah Seni agensi periklanan Diversified Design Media Consult Sdn Bhd (DDMC) di Sri Hartamas, Kuala Lumpur.

Menurut Mustaffa, dia tidak terkejut dengan ‘ugutan’ pensyarahnya kerana apa yang cuba dilakukannya memang dianggap janggal dan asing.

“Saya namakan syarikat rakaman saya Gong Record. Saya buat kulit album dan apa saja yang membabitkan rekaan grafik untuk syarikat itu.

“Kesudahannya apabila hasil kerja saya dipamerkan, ramai yang tertarik dan saya tidak gagal,” katanya.

Mustaffa berkata selepas tamat pengajian, dia bekerja sebagai pereka grafik dengan syarikat rakaman EMI Music Malaysia (EMI) dan ketika itu dia memperoleh lebih banyak pendedahan membuat rekaan kulit album.

“Tujuh bulan selepas itu saya keluar daripada EMI dan mencuba nasib sebagai pereka kulit album bebas.

“Dengan minat, pengalaman dan kreativiti dimiliki, saya berpeluang menghasilkan kulit album artis tempatan.

“Hanya saya anak Melayu dalam bidang itu dan hasilnya pula lumayan apabila untuk satu album boleh mendapat bayaran ribuan ringgit,” katanya.

Menurut Mustaffa, dia berterima kasih kepada syarikat rakaman EMI kerana memberinya kebebasan untuk menghasilkan kulit album mengikut acuannya sendiri.

“Ketika mula bergiat dalam pembikinan kulit album, syarikat rakaman biasanya mahu kulit album memaparkan wajah artis mereka. Saya pula cuba lari daripada kebiasaan itu.

“Menerusi album Malam daripada Sharifah Aini pada 1980 saya membuat pembaharuan dan ia dipersetujui EMI.

“Hasilnya album itu tampil dengan kelainan apabila menggunakan imej pelita minyak tanah berlatarbelakangkan kegelapan dan bukan wajah seperti kebiasaan,” katanya.

Mustaffa berkata, untuk menghasilkan kulit album, biasanya idea diperoleh daripada perbincangan dengan artis dan syarikat rakaman.

Katanya, dia juga menyumbang idea menerusi pembacaan buku berkaitan penghasilan kulit album, selain memanfaatkan minatnya terhadap muzik dan filem.

“Saya turut mendengar terlebih dulu lagu yang dihasilkan bagi mendapatkan gambaran terbaik konsep kulit album. Tajuk album juga perlu diteliti.

“Daripada segi tempoh masa, ia bergantung kepada permintaan syarikat rakaman,” katanya.

Ditanya apa inspirasinya dalam menghasilkan kulit album, Mustaffa tanpa berselindung mengakui sangat terpengaruh dengan kulit album kumpulan rock legenda, Pink Floyd dan pereka kulit album itu, Storm Thorgerson.

Storm adalah pereka grafik, pelukis dan jurugambar yang hasil karyanya sangat dekat dengan dunia muzik. Kredibiliti dan karya Storm dihormati di dalam dunia muzik, khususnya rock.

Dalam sejarah muzik rock & roll, Storm memahat namanya menerusi ilustrasi, gambar dan rekaan kulit album kumpulan rock legenda seperti Pink Floyd, Led Zeppelin, Black Sabbath, Yes, Paul McCartney dan John McLaughlin.

Menerusi gabungan faktor berkenaan, Mustaffa tampil dengan beberapa kulit album yang boleh disifatkan unik dan berbeza.

Antaranya album Wings berjudul Mr Barbarik — menggunakan ilustrasi sesuai dengan judulnya; Wings dan Search untuk album Double Trouble — menggunakan susunan patung dan ukiran; Search untuk album Terbaik (kompilasi) — menggunakan arca topeng ciptaan pelukis, Bayu Utomo Radjikin; Ramli Sarip untuk album Syair Timur — menggunakan elemen kerohanian dan eksploitasi warna dan Republic Of Brickfields — Aru menghayun rambut ‘dreadlock’nya.

Selain kulit album, Mustaffa menghasilkan logo persatuan Karyawan, Anugerah Industri Muzik (AIM) dan Akademi Industri Muzik.

Menurut Mustaffa, kulit album yang dihasilkannya juga ada sejarah dan keistimewaan tersendiri.

“Kulit album pertama Slam berjudul Slam misalnya memaparkan anggota kumpulan itu bergambar di tapak KL Sentral.

“Mungkin sukar untuk mencari latar suasana tapak KL Sentral ketika ini.

“Pembabitan saya dalam bidang itu juga membantu menghasilkan bakat baru. Saya gembira melihat anak didik saya seperti Nizam Rahmat, Razkus, Fakrul, Nizam Ahmad, Fahmi, Boon, Foad, Kamarol dan Ramli Ahad kini mengukir nama dalam bidang penghasilan kulit album,” katanya.

Apabila ditanya berapa jumlah kulit album yang dihasilkannya, Mustaffa hanya tersenyum dan menggeleng-gelengkan kepala sebelum berkata:

“Itulah masalahnya, saya sendiri pun tak ingat kerana saya tak pernah kira. Sejak 1979 hingga sekarang, jumlahnya mungkin 100, 200 atau lebih.

“Kini, saya berusaha mengenal pasti jumlah sebenar kerana saya dalam proses menghasilkan sebuah buku mengenai diri saya dan semua karya yang saya hasilkan,” katanya.

Mustaffa berkata, tujuannya menghasilkan buku itu supaya ia dapat dijadikan sebagai bahan sejarah dan bahan rujukan, terutama kepada generasi muda yang mahu menceburi bidang penghasilan kulit album.

“Buku itu belum siap tetapi judulnya sudah ada, iaitu 12x12.

“Saya memilih judul itu kerana itulah saiz kulit album piring hitam dan CD.

“Saiz kulit album piring hitam 12 inci (30 sentimeter) manakala saiz CD 12 sm,” katanya.

Menurut Mustaffa, dia memohon kerjasama orang ramai supaya menghubunginya jika memiliki kulit album yang dihasilkannya.

Katanya, setiap kulit album dihasilkannya tercatat nama Tapa di ruangan pereka kulit album.

“Koleksi saya tidak mencukupi kerana banyak yang tidak saya simpan. Jika ada, sila hubungi menerusi e-mel saya, tapa_qis@yahoo.com,” katanya.

Tiada ulasan: