Khamis, November 27, 2014

Kembara masih membara!

*** Review yang terlewat.....seminggu.....

Oleh Saudagar Mimpi… yang melapor dari Upper Circle, Panggung Sari, Istana Budaya.
Kuala Lumpur.

REVIEW :
KONSERT HATI EMAS - KEMBARA
Jumaat : 21 November 2014
Panggung Sari, Istana Budaya Kuala Lumpur


Aku bukan pelukis, 
aku bukan penulis, 
aku pengembara.
Mengembara dan berhijrah menuju destinasi yang pasti.

Sesiapa yang membesar pada tahun 80-an di bandar hatta pekan kecil sekali pun tentu memahami kehidupan marhaen yang berhijrah dan cuba mengubah nasib mereka pada masa itu. Sudah tentu lagu-lagu Kembara seolah-olah menjadi "soundtrack" kepada suka duka hidup golongan "orang kita" pada masa itu.

3 Mac 2013!

Aku mengembara menyeberang tambak ke Esplanade Singapura untuk Konsert Kembara -Ekspress Rakyat.  Di akhir konsert aku masih ingat M Nasir berkata, tahun depan (2014) akan buat konsert Kembara lagi! Tiket lagi mahal... selorohnya!

OK! Aku percaya cakap sifu tu! tapi terus terang orang marhaen macam aku tak kumpul duit untuk duduk seat mahal lagi...hahahaha.

Apabila Istana Budaya mengumumkan kalender tahunan 2014, Kembara tersenarai sebagai salah satu band yang akan membuat persembahan. Itu sudah tentu buat semua peminat dan "kutu" seperti aku gelisah. Lebih gelisah bila sidang media dan poster lukisan S Amin Shahab mula diperkenalkan dengan mengekalkan konsep lukisan surrealisme sebagaimana album Kembara di tahun 80an!


November 2014!

Mengembara lagi, tapi kali ni ke Kuala Lumpur!

Tempah tiket online, beli tiket kapal terbang tambang murah ke KLIA2 dan naik bas no 11 (...menapak ke sana sini ler brader....!). Itu perancangan untuk konsert Kembara kali ni. Naik flight pun sebab tak mahu memandu ke KL kerana beberapa hari sebelum tu sudah pulang dari KL...penat ler beb ....





Admin FB Ronggeng Sahabat M Nasir yang pemalu...
Di media sosial pula promosi giat dijalankan oleh Admin Ronggeng Sahabat M Nasir & FB Luncai Emas yang memberi info terkini mengenai Konsert Kembara Hati Emas. SM difahamkan pada malam sebelumnya iaitu pada 20hb telah diadakan malam gala Kembara Hati Emas yang dihadiri oleh rakan media dan ramai tetamu jemputan. Kembara dilaporkan mendapat reaksi positif dari mereka yang menghadirinya.  Sementara itu ada juga gambar-gambar perkembangan Kembara dikongsi di Instagram melalui #hatiemaskembara & #kembarahatiemas.

Petang itu, macam biasa selepas Maghrib aku akan jalan kaki ke Istana Budaya melalui Jalan Chow Kit, Bulatan Pahang sebelum tiba melintasi jejantas di depan Balai Seni Lukis Negara.

Setibanya di lobi Istana Budaya, seluk poket jeans, keluar duit beli T-Shirt, CD, Buku Program & coaster.
Apa Coaster?/pelapik cawan tu?. Hahah...dah macam immersion box set Pink Floyd plak! Kembara punya pasal!Beli jer...
Hari Raya ni bergaya la air sirap aku dengan pelapik cawan ni.....

Lukisan S Amin Shahab yang dipamerkan di lobi Istana Budaya
Sementara menunggu konsert bermula sempat juga aku melihat pameran lukisan surrealis S Amin Shahab yang menjadi penghias kulit album Kembara bertempat di lobi Istana Budaya. Seingat aku dulu-dulu tahun 90an aku pernah tengok lukisan ini semasa pameran di ruang legar Dewan Tunku Canselor Universiti Malaya. Lukisan yang dipamerkan ini adalah reproduksi Balai Seni Lukis Negara dengan kerjasama Luncai Emas. Dipamerkan bersama adalah lukisan sempena Konsert Hati Emas yang bertajuk SERU.  Lukisan-lukisan ini sudah menjadi sebahagian dari koleksi Seni Visual Negara di  Balai Seni Lukis Negara Malaysia. Konspirasi? Jangan terlajak fikir beb.....

8.05 malam: SM melepak sekejab dekat tangga dan berbual dengan seorang peminat M Nasir berasal dari Sungai Petani Kedah yang pertama kali menonton persembahan di Istana Budaya. Teruja katanya kerana sebelum ini tidak pernah ke Istana Budaya. Seperti lagu "Sepasang mata",  mata SM memerhati mana tahu terjumpa rakan yang dikenali.

Apabila pintu dewan di buka bergegaslah aku ke Upper Circle. Duduk di tempat duduk marhaen dan menyapa orang di kiri dan kanan. Di kiri SM seorang peminat wanita M Nasir yang datang dari Kota Tinggi Johor. Katanya dia datang Jumaat sebab Johor cuti & Ahad hari berkerja pula. Sempat juga aku jual CD MPO yang aku terbeli tu pada peminat sebelah aku tu dengan harga kawan-kawan. Di kanan pula pasangan dari Bangi yang "cool" giler sepanjang konsert.

Lagu Negaraku dinyanyikan di Istana Budaya diikuti bacaan puisi menandakan konsert akan bermula.

Setlist (Malam Pertama 21 November 2014)

1. Ekspres Rakyat
2. Impian Anak Jalanan
3. Siapa Orang Kita
4. Sesat Di Kuala Lumpur
5. Ada Sepasang Mata
6. Bas No. 13
7. Perjuangan
8. Senandung Buruh Kasar
9. Impian Seorang Jalanan
10. Kolar Biru
11. Nusantara
12. Rupa Tanpa Wajah
13. Bunga Bakawali
14. Sekuntum Bunga Plastik
15. Di Perhentian Puduraya
16. Malam
17. Oh Bulan
18. Kiambang
19. Keroncong Untuk Ana
20. Kepada Mu Kekasih
21. Empat Penjuru
22. Ayahku & Angkasawan
23. Kupu-Kupu
24. Kutu
25. Duit
26. Hati Emas
27. Gerhana
28. ENCORE - Khafilah


1. Ekspres Rakyat
Tirai pentas mula bercahaya dan pentas hidrolik Istana Budaya dinaikkan. Kelihatan pemuzik undangan rancak memainkan intro lagu Ekspress Rakyat yang sedikit berbeza dengan versi asal. Tepukan gemuruh bergema dan kemunculan Datuk M Nasir, A Ali bersama gitar Fender & Che Man bassist di sebelah kanan pentas manakala S Sahlan & Zoul (Gitar Utama) di sebelah kiri pentas. Mohd Shah Othman & Rahman Akib pula diposisi keyboard.
Paparan animasi kereta api menghiasi latar sepanjang lagu Ekspress Rakyat ini.
Kalau Cats Steven melagukan harapan dalam Peace Train, Kembara melagukan pemerhatian mereka melalui Ekspress Rakyat!

2. Impian Anak Jalanan
Kau mampu patahkan sayapku, kau mampu tambatkan kedua kakiku....
Tapi kau tak dapat mematahkan semangatku untuk hidup!...
Pergh. Bersemangat siot aku dengar lirik ni..lagu semangat yang selamanya jadi lagu fav, aku.

Tanpa banyak bicara lagu ini dinyanyikan oleh M Nasir. Aku suka lagu ni jadi enjoy je tengok Zoul & A Ali menyolo!
Props yang digunakan bagi lagu ni adalah mata berlatar belakang lorong- red light. Disebabkan aku duduk di Upper Circle, aku rasa efeks props tidak aku rasai sepenuhnya. Tu ler, sapa suruh beli tiket murah...lagi banyak komplen..hahhaha

3.Siapa Orang Kita

Hela-hela....nafasku hela..hela hela
Ni siapa tahu boleh jerit nyanyi sama-sama tapi aku tengok orang belakang aku rilek jer..

Mana-mana "orang kita" tanya M Nasir setelah lagu ini berakhir...

Macam dialog masa konsert Sang Pencinta dulu yang bertembung dengan perlawanan bola sepak, konsert Kembara bertembung pula  dengan Lawak Mega! Kembara mengucapkan terima kasih kerana kesanggupan peminat meninggalkan keempukan di kaca TV! Semua penonton ketawa. M Nasir menyatakan sudah 28 tahun Kembara tidak bersama dan bersyukur dapat meraikan kejayaan Malaysia.M.Nasir menyatakan dahulu tiada lagi bangunan tinggi kecuali Dayabumi tapi masih boleh sesat...

4. Sesat di Kuala Lumpur
Lagu ini dimulakan dengan petikan gitar akustik dan dipertengahan lagu disambut oleh seluruh band Kembara. semasa lagu ni SM terfikir kalau la klip video filem Kembara Seniman Jalanan digunakan tentu lebih mengimbau kenangan 80an!

5. Ada Sepasang Mata
Lagu koboi...aku selalu terbayangkan koboi naik kuda sambil nyanyi lagu ni lalu dekat pekan sambil memerhati orang sekeliling...
Lagu ini dinyanyikan oleh A Ali. Aku rasa susunan muziknya agak berbeza sedikit dengan yang asal.

6. Bas nombor 13
Aku ingat M Nasir akan menyanyikan lagu Bas no 13 ini tapi sangkaan itu meleset!
Zoul menyanyikan lagu Bas no 13 pulak sambil bermain gitar!
Best juga!

M Nasir menerangkan bagaimana dari rumahnya beliau naik bas no 12 sambung Bas no 13 ke Geylang Serai yang merupakan tempat orang kita.

7. Perjuangan
Lagu best tapi entah kenapa aku rasa macam solo lagu ni agak tenggelam sedikit tapi part brass section tu menarik.

8.Senandung Buruh Kasar
Berlatarkan 5 alatan tukang, lagu ini dinyanyikan secara harmoni oleh A Ali, M Nasir & S Sahlan. Sudah tentu S Sahlan nyanyi bahagian kena tarik-tarik tu...
penonton sebelah aku dah mula tepuk tangan mengikut irama lagu ini.

9. Impian Seorang Nelayan
Lagu yang di tunggu-tunggu dan dinyanyikan oleh S Sahlan dengan baik sekali

M Nasir menerangkan kita dalam proses cari Hati Emas, mungkin kalau raba-raba bawah kerusi jumpa.
Ceh...orang sebelah aku ada yang memang try buat...hahah mana tau macam konsert Adele kan? peminat dapat surat istimewa! hahahah

10. Kolar Biru
Fuyoo! Aku memang nak dengar lagu bunyi-bunyi macam kilang ni secara live!
Terima kasih Kembara!
Teringat lagu Pink Floyd dan seumpamanya!

11. Nusantara
Peminat mula bertepuk tangan bersama sama walaupun tak berdiri.
Lagu ni aku rasa masa kat Esplanade ari tu lagi best mungkin sebab aku duduk depan...hahaha

12. Rupa Tanpa Wajah
Lagu Surrealis orang kata, Surrealistic...apa maknanya...entahlah...! seloroh M Nasir sebelum memulakan lagu yang sinonim dengan filem Kembara Seniman Jalanan ini.
Memang terbaik la lagu ni bila dinyanyikan secara live!

13. Bunga Bakawali
Lagu ini dinyanyikan oleh Zoul dengan penuh bertenaga.
Rock habis!
Bahagian jerit oooooo... tu memang best ooo!

14. Sekuntum bunga plastik
A Ali dan M Nasir berbual tentang lagu bertema bunga. kata M Nasir. Bakawali ni bunga Kembang malam...tapi dia ada hantunya...hahahha..
A Ali kata itu  kita cipta lagu bunga plastik!

15. Di Perhentian Puduraya
Lagu India kata A Ali
Lagu ni dinyanyikan oleh A Ali berlatar belakangkan sekeping gambar hentian Pudu Raya.

Kerusi diletakkan di pentas untuk A Ali, M Nasir & S Sahlan sambil M Nasir berbual bual dengan A Ali pasal Malam & bini garang.

16.  Malam
Best dengar lagu ni dinyanyikan oleh M Nasir. Tumpuan diberikan sepenuhnya hanya untuk mendengar bukan untuk nyanyi bersama sama.

17. Oh Bulan.
A Ali mengambil giliran menyanyikan lagu berentak asli ini. Sememangnya Kembara mengembara kesemua genre muzik, dari berentak Hindustan hingga ke asli.Jadi kalau Mat Rock boleh rilek kejab angguk kepala..hehehe

18. Kiambang.
Masih ada feel lagi...ujar M Nasir sebelum memulakan lagu ini.
Layan................lagu ini dicipta oleh A Ali & senikata S Amin Shahab

19. Keroncong untuk Ana
Lagu sedap yang biasa kita dengar... :)
Apa lagi yang SM boleh komen.

20. KepadaMu Kekasih
Jari memainkan intro lagu ini dengan penuh menarik sekali diikut vokal Datuk M Nasir yang mantap.

21. Empat Penjuru
Lagu ini dinyanyikan oleh M Nasir.
sepanjang lagu, Video memaparkan gambar bilik seakan penjara usang disamping tangan tangan keluar dari tingkap.

22. Ayahku dan Angkasawan
Lagu ini dinyanyikan oleh S Sahlan.
trivia:  Mungkin ramai tak tahu lagu ini terinspirasi dari lukisan “Ayahku dan Angkasawan” 1969 oleh Ibrahim Hussein

23. Kupu-Kupu
Lama dah tunggu lagu ini akhirnya dapat dengar dipersembahkan secara live!
Intronya buat aku tertanya tanya lagu apa tapi bila backdrop kupu-kupu diturunkan, aku tahu lagu apa. Bunyi keyboard signiture diawal lagu seolah kurang jelas dari tempat aku. Apa pun best!

"Yang benar tetap benar
Walau dipertikaikan
Yang salah tetap salah
Walau diselindungkan
Dari itu jangan kau tangkap aku
Aku di sini hanya sementara waktu"

24. Kutu
Satu lagi lagu dari set-list harapan aku dimainkan oleh Kembara! Video latarnya "hip" abis dengan gambar LP, dubstep bagai...hahaha..
Seingat aku kutu mesti berambut panjang pakai jeans & kasut Fung Keong sahaja.

Apa pun seronok tengok Rahman Suri bermain bass untuk lagu...groovy beb! disamping solo setiap ahli kumpulan Kembara.

25. Duit
M Nasir kata nanti ada duit jatuh dari atas. jangan bergaduh eh..hahahah..

Suasana dah macam konsert Kembara dalam Kembara Seniman Jalanan dah kat upper circle. Org belakang aku ada yang dah berdiri sambil jerit duit-duit kuat kuat!!!!

26. Hati Emas
Nak jaga duit kena jaga hati...jadi lagu ni kena nyanyi dari mula sampai akhir....
Semua penonton menyanyi bersama-sama lagu ni.
Aku cuma jerit hey-hey hey kuat kuat dari atas..
Antara momen yang tak boleh dilupakan.

M Nasir memperkenalkan semua anggota Kembara & pemuzik undangan.

27. Gerhana
Dua lagu terakhir ni rasanya kalau M Nasir cakap semua orang berdiri maunya semua penonton berdiri macam dekat Esplanade dulu tu!!!!

Encore :

28. Kafilah
Seperti isyarat perjalanan mencari Hati Emas yang terpaksa diteruskan walaupun ada halangan seperti gerhana, ribut pasir dan sebagainya, Kafilah yang meneruskan pengembaraan ada kalanya perlu berhenti seketika....

Atas respon penonton malam tu, dan konsep penceritaan inilah agaknya penonton malam 21 November dihadiahkan dengan lagu ekstra Kafilah....Khabarnya malam lain tiada lagu tambahan. Kira untung la kami yang datang hari Jumaat.

Konsert tamat pada jam 11.35 setelah berlangsung lebih 2 jam 45 minit tanpa berhenti. Satu lagi momen penting dalam sejarah muzik Malaysia tercipta disaksikan oleh peminat yang menunggu 28 tahun!

Konsert Kembara Hati Emas berakhir dengan jayanya!
Pada 23hb November, berakhir sudah konsert Hati Emas Kembara. Benarlah kata Admin FB Ronggeng Sahabat, ini adalah konsert penjenamaan semula (rebranding) Kembara. Pastinya kita akan dapat melihat lebih banyak kemunculan Kembara selepas ini.  Difahamkan ramai VVIP,VIP, dan artis menonton konsert Kembara kali ini. Pada malam terakhir 23 hb pula dikhabarkan Dato Hattan turut hadir memberi sokongan kepada mentornya, sifu Datuk Dr. M Nasir! Selesai konsert terakhir itu juga diadakan party makan nasi lemak untuk semua crew production dan peminat.



Benar. Emosi dan kenangan memang tak boleh dibeli tapi "feel"nya tetap sama bila dikenang semula. Kembara selamanya menjadi ikon generasi Melayu di tahun 80-an yang mahu mengubah nasib di persekitaran yang serba mencabar.

Kembara tetap membara!

13 ulasan:

rimanilzah berkata...

best reviu ni.

Saudagar Mimpi ... berkata...

Terima kasih cikgu rimanilzah
Review biasa biasa saja...

deaf-angel berkata...

Woohooo

So far ada dua review aku dah baca...
Blog kau ni la jadi reference aku pasal news2 m nasir or whatever.

Saudagar Mimpi ... berkata...

Deaf :
Review yang aku tulis asal boleh jer ni..

Zaman media sosial sekarang news lagi cepat melalui FB. Harap blog ini masih releven bro :)

Dimas Mohd Fittri berkata...

Pergi hari yang sama lah...tak jumpa pun hehe.. ya, tiada kata-kata yang mampu digambarkan bagi perasaan 'teruja' pada malam 21 haribulan November yang lepas...thanks bagi full list ni, I'm starting to project the vision and sound (in my mind) that were playing in front of us that day...such a momentous event, such a wonderful memory...Long Live Kembara!

Saudagar Mimpi ... berkata...

Dimas Mohd Fittri :
Yup ! Kita pergi hari yang sama. Ntah-ntah dah terlanggar bahu. masa beratur mintak otograp.

Hidup Kembara!

Tanpa Nama berkata...

Ketika albun pertama kembara muncul saya baru berumur 10tahun dan terus membeli album tersebut..sehingga kini kembara dan m.nasir terus mengalir dalam aliran darah dan minda saya..sekarang sudah 33tahun saya meminatinya..tiada berubah

speedrider berkata...

Best review. Harga barang banyak aku tak setuju. Aku kutu yang tak ada duit!

Saudagar Mimpi ... berkata...

Speedrider:
Yup! kalau tengok sekarang setiap konsert baik Kembara, Ramli Sarip, Wings, Search ke yang dibuat di Istana Budaya, harga barang-barang cenderamatanya memang mahal dan rasanya buat untung berlipat kali ganda. Terang-terang ni semua perniagaan la beb hahahha....

Bagi aku senang jer, kalau tak de duit tak yah pergi & beli ler. Benda gini lebih kepada minat masing-masing kan. Tak de siapa paksa kan?
Tu sebab kali ni aku beli tiket paling murah (semua ikut kemampuan sendiri la...)

Tanpa Nama berkata...

Betul saudara saudagar...saya pun dtg dri brunei untuk melihat consert kembara pada 21st nov..ialah sebagai koleksi saya belilah yg saya termampu. .sebagai ngatan...

Saudagar Mimpi ... berkata...

Tanpa Nama 1 :
33 tahun meminati Kembara. Peminat #1 ni....

Tanpa Nama 2:
Wah! Ada peminat datang dari Brunei utk konsert Kembara rupanya.
Sempat join sesi autograf?

Gembala Mimpi berkata...

Terbaik brader..

Saudagar Mimpi ... berkata...

Gembala Mimpi : Terima kasih brader