Sabtu, Disember 27, 1997

Ghazal untuk Rabiah Juara Lagu ke- AJL 12

Daripada Wikipedia,

Juara Lagu 1997 ialah pertandingan yang membariskan lagu-lagu Melayu untuk dinobatkan sebagai "Juara Lagu" bagi tahun 1997. Pertandingan ini telah diadakan di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra, Kuala Lumpur dan telah diacarakan oleh Shamsul "Ghau Ghau" dan Anne Hamid.

Acara kali ini mencatat sejarah tersendiri apabila komposer M. Nasir menang buat kali kedua Anugrah Juara Lagu dan lebih manis buat kali pertama dalam kategori Irama Malaysia dengan lagu "Ghazal Untuk Rabiah".



Kategori Balada
"Aku Cinta Padamu" : Siti Nurhaliza (Ly / Baiduri)
"Naluri" : Nora (Johan Nawawi)
"Seroja" : Kumpulan Search (M.Nasir / S. Amin Shahab)
"Senja Nan Merah" : Awie & Ziana Zain (Darwis (M. Nasir) / Seth (Loloq)

Kategori Irama Malaysia
"Ghazal Untuk Rabiah" : Jamal Abdillah & M.Nasir (Chenderawasih / Jamal Abdillah / M.Nasir)
"Awallah Dondang" : Noraniza Idris (Hairul Anuar / Anak Sarawak)
"Kalau Mencari Teman" : Ziana Zain (Razman / Habsah Hassan)
"Hela Bubu Hela" : Kumpulan A to Z (Kiya / Saba)

Kategori Pop Rock
"Itik Gembo-gembo" : Kumpulan A to Z (Halen Yap / Lan)
"Apa Ku Rasa" : Shima (Fauzi Marzuki / Darwis)
"Biru Mata Hitamku" : Wings (Andi Rahman /Loloq (Rosli Khamis))
"Cemburu" : Kumpulan Kool (Zuraini)

Kemenangan
Juara Keseluruhan: "Ghazal Untuk Rabiah" - (Chenderawasih / Jamal Abdillah / M.Nasir)

Juara Kategori:
Irama Malaysia: "Ghazal Untuk Rabiah" - (Chenderawasih / Jamal Abdillah / M.Nasir)
Balada: "Aku Cinta Padamu" (Ly / Baiduri / Siti Nurhaliza)
Pop Rock: "Itik Gembo-gembo" - (Halen Yap / Lan / A to Z)
Persembahan Terbaik: Siti Nurhaliza - "Aku Cinta Padamu"

Isnin, Disember 15, 1997

Seni Vokal : M.Nasir

petikan ROTTW Disember 1997 (vol.14)

S: Boleh saudara komen tentang vokal lagu 'Ghazal Untuk Rabiah'?
J: Saya dan Jamal mempunyai jenis vokal yang sama iaitu tenor. Lenggok iagu tersebut lebih kepada bunyi Arab. Jadi, saya memang berniat membuat bentuk seperti rentak Arab, walaupun kalau didengar ia macam berbunyi Spanish, tetapi ia lebih kepada Arab. Seperti rentak Spanish tiru Arab, dan dibawa kepada kita, dapatlah pengaruh joget.

S: Apakah pendapat saudara tentang penyanyi tanahair sepanjang saudara mencipta lagu dan menerbitkan album-album mereka?
J: Yang penting ialah tone...penyanyi kita yang popular sekarang kebanyakannya memang mempunyai tone tetapi secara teknikalnya tidaklah mahir sangat.

S: Jadi, maksud saudara, kenalah belajar teknik suara di kelas vokal?
J: Tetapi yang belajar vokal, kebanyakannya pula tidak punya tone pula. Tone ini adalah anugerah semulajadi. Sebab itulah bagi kebanyakan orang memang ada tone, tetapi tiada teknik yang betul, Seperti kebanyakan penyanyi rock kita menyanyi dengan teknik yang betul, tetapi disebabkan mereka mempunyai tone, kenalah muzik rock yang dibawakan. Bagi penyanyi pop pula banyak yang mempunyai tone, tetapi tidak ramai yang mempunyai tone yang betul-betul sedap, ada tu memang ada , tetapi dalam teknik menyanyi, tak banyak yang boleh jadi terbaik. Yakni, boleh menguasai lenggok, tuning, pernafasan dan ucapan, menyebutkan lirik tersebut dengan tepat dan berkesan.

S: Jadi, bagaimanapun mesti belajar dengan formal?
J : Dalam bidang muzik Melayu kita tidak ada guru yang benar-benar formal. Semua pandai-pandai,, sendiri sahaja. Kalau dalam bidang soprano, klasikal mungkin adalah. Maksud saya dalam corak muzik Melayu ini sendiri, tak ada.

S: Maksud saudara, tidak sesuai menyanyikan lagu Melayu dengan stail klasikal?
J: Tidak sesuai sangat. Kadang-kadang, muzik Melayu tidak sesuai dengan banyak vibrato. Memang masa dahulu, banyak orang yang menggunakan teknik klasikal seperti falsetto dan lain-lain. Sekarang ni orang dah tak berapa suka lagi.

S: Tetapi dalam R&B, teknik falsetto banyak digunakan?
J : Itu R&B bukan lagu Melayu. Kalau nak belajar, boleh. Tetapi kebanyakan penyanyi R&B di sini pun,tidak menguasai teknik-teknik tersebut juga. Dan tidak mempunyai soul, tiada kejiwaan atau kalau di sini, orang cakap feel atau penghayatan.

S: Bagaimana pula dengan vokal kumpulan-kumpuIan rock?
J: Rock pun pandai-pandai, sendiri, kebanyakannya tidak menguasai teknik-tekniknya. Dalam rock, mestilah kena pandai menyanyi, maknanya menguasai tune,tone memang dah ada pada diri masing-masing.Tetapi teknik rock, ada scalingnya yang tersendiri, dan kebanyakan orang tidak dapat menguasainya. la berpunca daripada blues, dan sebenarnya scale blues tidak ramai yang dapat menguasai. Sebab bila seseorang menyanyi rock, dia ikut lagunya sahaja. Tetapi kalau didengar dengan betul betul, kebanyakannya tidak menguasai yang 'purist' punyalah. Tetapi yang biasa memang boleh.

S: Maksud saudara, dalam rock, ada stail yang tersendiri?
J : Ada Ienggoknya.Seperti juga bila main gitar blues, begitu juga kita main gitar, itulah scale menyanyinya. Kalau boleh ikutkan seperti permainan gitar, itu baguslah.

S: Begitu juga dengan lagu Melayu, ada lenggoknya?
J : Begitu juga dengan lagu Melayu, seperti penyanyi menyanyikah lagu-lagu Melayu perlu mengetahui lenggok-lenggok Arab, Deli dan lain-lain. Seperti Noraniza Idris memang dapat menguasai lenggok- lagu Melayu dengan baik.Yang lain semua poppish(pop), mereka meniru lagu orang putih tetapi mereka cuba sesuaikan dalam lagu Melayu. Tetapi, lagu orang putih sendiri, mereka tak kuasai. Jadi, ditengah-tengahlah. Jadi, kita tengok muzik-muzik Melayu semuanya ditengah-tengah.

temubual berkaitan Seni Cipta Lagu