Ahad, November 17, 2024

'Allahyarham S. Atan luar biasa, saya sendiri cemburu' - M. Nasir

petikan Astro Awani 17 November 2024

oleh Firdaus Azil

KAJANG: Bakat ‘maestro’ industri hiburan tanah air, Allahyarham Datuk Hashim Said yang lebih dikenali sebagai S. Atan begitu gah, hingga dicemburui seorang lagi ‘maestro’, iaitu Datuk M. Nasir.

M. Nasir, yang terkenal dengan julukan ‘sifu’ dalam mencipta lagu-lagu pelbagai genre mengakui beliau kadang-kadang cemburu dengan kebolehan S. Atan dalam menghasilkan karya yang sentiasa relevan dan mendapat tempat di hati pelbagai generasi.

Penyanyi dan komposer itu turut mengakui, beliau sendiri mungkin tidak dapat menyamai kebolehan S. Atan dalam penghasilan karya tertentu.

“Saya anggap (Allahyarham) sebagai raja dalam dunia pop musik Melayu. Pernah pada era 80-an... ada artis-artis yang mungkin hampir nak keluar daripada dunia hiburan (kerana kurang popular), tapi dia masih boleh naikkan lagi (mereka) dengan lagu-lagunya.

"Daripada segi ciptaan lagu, dia sangat mahir lagu pop Melayu.

“Ada banyak lagu dia yang saya cemburu bila saya dengar, dalam hati kata... kalau saya buat (lagu) ni kan bagus. Tapi saya pasti saya tak dapat melakukannya kerana dia datang dari keadaan yang berbeza. Dan saya sanjung,” katanya lagi.

M Nasir berkata demikian kepada Astro AWANI selepas selesai pengebumian jenazah Allahyarham S Atan di Tanah Perkuburan Sungai Kantan, Kajang, pada Ahad.

Terdahulu jenazah Allahyarham disempurnakan dan disembahyangkan di Masjid Jamek Bandar Kajang.

Turut menghadiri perjalanan terakhir beliau selain ahli keluarga dan M Nasir serta isteri Datin Marlia Musa, ialah rakan-rakan seperjuangan dalam industri hiburan termasuk, Datuk Ramli MS dan Fauzi Marzuki, Jatt Blackdog Bone, Ziela Jalil dan Liza Abdullah.

Allahyarham menghembuskan nafas terakhir di kediamannya di Kajang pada jam 3.23 petang Sabtu.

Dalam pada itu M Nasir berkata, karyawan masa kini mungkin sukar untuk menandingi karyawan lama kerana suasana persekitaran yang berbeza, atau kehidupan yang lebih sukar waktu itu, menyebabkan karya mereka lahir daripada hati.

“Pencipta lagu lama... mereka datang daripada suasana yang lain, mungkin kemiskinan, perjuangan hidup, keadaan pembangunan negara waktu tu masih di peringkat permulaan.

"Segalanya baharu, tapi walaupun pengaruh datang dari luar, dari barat umpamanya. Tetapi kerana perjuangan untuk hidup lebih daripada perjuangan untuk mendapatkan tempat dalam industri yang diceburi. Ia sangat kuat dalam jiwa mereka.

"Kita tak dapat bandingkan dengan karyawan hari ini, apa tujuan mereka (karyawan kini) dalam industri... ini kita tak tahu.

“Tapi kalau dulu, semangat untuk hidup tu sangat kuat, semangat untuk berjaya sangat kuat, sehingga menghasilkan orang seperti S. Atan,” luahnya lagi.

Selasa, November 12, 2024

The Legacy Of Sheila Majid And M Nasir At Dewan Filharmonik Petronas

petikan The Rakyat Post 12 November 2024

by Fernando Fong

From Sheila Majid’s jazz-inflected “Sinaran” to M. Nasir’s philosophical “Bonda,” from Aina Abdul’s contemporary power to Misha Omar’s emotional delivery and Amir Jahari’s fresh songwriting, the evening demonstrated how Malaysian music continues to evolve while honouring its roots.

When Datuk Sheila Majid took the stage following Datuk M. Nasir’s powerful set at the Malaysia Philharmonic Orchestra (MPO) Benefit Concert ‘Resonance For A Reason’ and delivered “Sinaran”, it wasn’t just a performance—it was a reimagining of what many consider Malaysia’s definitive pop anthem of the 1980s.


The song, released in 1986 as the first single from her album Emosi, and it is considered one of her signature songs, found new gravitas in the philharmonic setting.

“Gemilang,” which expresses themes of resilience and triumph, also resonated differently with orchestral swells, bridging her jazz-pop sensibilities with classical grandeur.

The concert, held at Dewan Filharmonik Petronas (DFP) in KLCC, had opened with an orchestral rendition of Sheila’s “Lagenda,” setting the tone for the evening’s fusion of pop and classical elements.

“Lagenda,” written in 1990, is a tribute to the legendary Malaysian artist Tan Sri P. Ramlee, reflecting his influence on her music and culture

Nasir’s Poetic Mastery on a Symphonic Scale

Nasir’s “Suatu Masa” and “Bonda” represented something entirely different—the philosophical depth of Malay poetic tradition rendered on a symphonic scale.

The singer-songwriter, composer, producer, actor, and director, often called ‘Sifu’ (master) for his mastery of Malay literary arts and music, brought his trademark mysticism to these performances.

Preceded by an orchestral rendition of his iconic “Ekspres Rakyat,” Nasir’s set reached its pinnacle with “Bonda,” a profound meditation on maternal love that draws from traditional Malay musical forms.

This piece, which captures nostalgia associated with the popular long-distance overnight Ekspres Rakyat train that runs from Johor to Kelantan, achieved new emotional heights with the orchestra’s interpretation.

A Powerful Statement of Cultural Fusion

The evening’s most culturally significant moment came through their different but complementary approaches to Malaysian identity.

Sheila, who pioneered jazz-pop fusion in Malay music and broke barriers as a female Muslim artist in the 1980s, represents Malaysia’s cosmopolitan aspirations.

Nasir, with his deep roots in Nusantara cultural traditions and poetry, embodies the philosophical soul of Malay artistry.

Their presence at DFP, Malaysia’s home of classical music, marked a powerful statement about cultural synthesis.

The inclusion of younger artists like Aina Abdul, Misha Omar and Amir Jahari alongside these legends added another layer of cultural significance, suggesting how their influence continues to shape new generations of Malaysian musicians.

A Perfect Harmony: Aina’s Voice Meets Orchestral Grandeur


Aina’s powerful and emotive voice found a perfect backdrop in the MPO’s rich orchestrations.

Her performances of “Semalam,” her breakthrough hit, along with “Puas Sudah” and “Kamu,” took on new dimensions with the philharmonic arrangements.

These renditions highlighted the emotional depth of her compositions and showcased Aina’s impressive vocal prowess.

The orchestral setting brought fresh nuances to these familiar songs, allowing audiences to experience them in a new light.

In a stunning display of versatility, Aina also performed a medley of beloved international hits, including “At Last” by Etta James”, (You Make Me Feel Like) A Natural Woman” by Aretha Franklin, “Hero” by Mariah Carey, “When You Believe” by Mariah Carey and Whitney Houston and “I Surrender” by Celine Dion.

This medley not only showcased Aina’s impressive vocal range and ability to tackle different styles, but also demonstrated her connection to the global pop music tradition.

Generations Unite in “Jentayu”


The concert reached a particularly poignant moment when Aina joined Sheila for a duet of the latter’s “Jentayu.”

The song, which adapts poetry by national laureate Datuk Usman Awang into music, describes themes of beauty, longing, and justice, reflecting deep emotions and societal struggles while showcasing Malaysian literature through song.

This cross-generational collaboration symbolized the passing of the torch from one of Malaysia’s most iconic voices to a rising star of the new era.

The blend of Sheila’s seasoned jazz-inflected tones with Aina’s contemporary vocal style created a magical moment that encapsulated the evening’s theme of musical legacy and evolution.

Kelantan’s Voice on the Philharmonic Stage


Kelantan-born Misha, known for her powerful vocals and emotional delivery, brought her chart-topping hits to the philharmonic stage.

Her performance of “Bunga-Bunga Cinta,” – featuring themes of love and longing – reimagined with orchestral arrangements, offered a fresh perspective on contemporary Malay pop.

She also captivated the audience with renditions of the poignant ballad “Sampai Bila” and “Cinta Adam dan Hawa,” – a more upbeat track that showcases Misha’s versatility – both reimagined with lush orchestral arrangements.

Misha’s presence bridged the gap between the older generation, represented by Sheila and Nasir and the younger artists on the bill.

From Talent Show to AJL Champion

Amir, who rose to fame in 2011 after participating in the ninth season of the talent show Akademi Fantasia and has recently won the Anugerah Juara Lagu 38 (AJL38), represented the new wave of singer-songwriters making their mark.

The Sarawakian’s performances of “Kenangan” and “Hasrat” with the MPO demonstrated how young artists find ways to blend modern pop sensibilities with classical elements, continuing the tradition of musical innovation in Malaysia.

Kenangan’, composed and written by Amir himself reflect themes of nostalgia and forgiveness, capturing the emotional journey of facing obstacles and memories.

Earlier this year, Amir dedicated “Hasrat” – the soundtrack for the film ‘Imaginur’ – to his late father, which adds a deeply personal and emotional layer to the song’s resonance.

Harmonizing for the Future: A Benefit Concert with Multigenerational Impact

Indeed, it’s crucial to emphasize that this star-studded evening was, at its core, a benefit concert for the Malaysian Philharmonic Youth Orchestra (MPYO).

This aspect adds a profound layer of significance to the event, intertwining cultural celebration with a forward-looking mission.

Under the masterful baton of conductor Ahmad Muriz Che Rose, the MPYO, sharing the stage with their senior counterparts and Malaysia’s pop icons, weren’t mere spectators but active participants in this musical tapestry.

Their presence alongside Sheila, Nasir and other established artists created a powerful visual and auditory metaphor for the continuity of Malaysian musical heritage.

As these young musicians performed, the audience witnessed not only the present but also the future of Malaysian music.


Selasa, November 05, 2024

M Nasir & Cinta - ZRA Strim

 sumber Youtube ZRA Strim

Cerita-cerita dengan M Nasir pasal cinta, pengalaman & introvert. Adakah kita akan peroleh jawapan-jawapan yang penuh falsafah atau deep?

Sama-sama kita ikuti perkongsian ZRA!


Sabtu, November 02, 2024

Apa pandangan M Nasir terhadap ikon rock Amy Search, Awie, Hattan dan Ella?

petikan Berita Harian  2 November 2024

Oleh Fatin Farhana Ariffin - fatin.farhana@bh.com.my

M Nasir ketika ditemuramah Zainal dalam sesi podcast ZRA yang disiarkan di TikTok ZRA Strim dan Facebook (FB) sejak semalam. Foto FB ZRA Strim

KUALA LUMPUR: Datuk M Nasir berpendapat industri muzik tempatan memiliki ramai penyanyi bagus, namun, belum cukup versatil berdasarkan pemerhatian sejak mula berkecimpung dalam dunia seni lebih empat dekad lalu.

Maestro muzik yang mula aktif sejak 1979 itu memuji beberapa penyanyi seperti Datuk Amy Search, Datuk Awie, Datuk Hattan dan Ella yang disifatkan mempunyai kualiti suara baik dan tersendiri.

"Penyanyi yang bagus banyak, tetapi mungkin tidak versatil. Dalam hidup saya sebagai penerbit, saya dapati, nasib saya adalah kepada penyanyi yang 'off' sedikit. Dia tidak sempurna. Kebanyakan penyanyi yang saya buat (terbabit dalam proses rakaman) tidak sempurna.

"Tetapi mereka ada bakat yang menjadikan mereka lain daripada lain, namun, ada kekurangan. Amy misalnya ada ekspresi rock yang saya mahukan, pada waktu puncaknya. Dia ada 'range' dan 'tone' suara yang cantik untuk muzik sebegitu.

"Sama juga Awie, 'tone' dia lain tapi mereka berdua ada persamaan. Awie ada suara macam seorang pejuang tapi berjiwa romantis.

"Hattan ada 'tone' yang sesuai dengan lagu yang dibuat. Hattan ada kemahiran menyanyi, dia tersendiri... Tiada orang suara macam Hattan," katanya dipetik daripada sesi podcast bersama Zainal Rashid Ahmad (ZRA) yang disiarkan di TikTok ZRA Strim dan Facebook (FB) sejak semalam.

M Nasir juga menyifatkan Ella mempunyai keunikan yang sukar dicari.

"Ella senang cakap dia tersendiri. Dia ada satu pakej yang susah hendak diulangi oleh mana-mana penyanyi di dunia Melayu ini. Dalam istilah muzik, suara dia 'potong' muzik itu.

"Anehnya, awak tengok penyanyi-penyanyi hebat ini, awak tidak berapa suka dengar dia bercakap. Suara dia bercakap, tidak sedap. Suara dia menyanyi, sedap," katanya.

Bagaimanapun, M Nasir atau nama penuh, Mohamad Nasir Mohamed, 67, mengakui beliau belum bertemu penyanyi yang sama seperti dirinya.

"Mengenai berbakat, banyak penyanyi yang saya jumpa tetapi soal ada visi untuk jadi macam saya, saya tidak rasa saya jumpa.

"Saya susah hendak katakan saya sudah jumpa. Ini kerana saya fikir, pasal perbezaan masa dan cabaran dunia hari ini menjadikan pemikiran mereka lain. Tetapi sesetengah ada yang hampir," katanya.

Dalam temubual yang sama, M Nasir berkongsi bukan mudah baginya menangani kemasyhuran di mana setiap hari beliau berlawan dengan fikiran dek enggan kemasyhuran merosakkan diri.

"Itu yang saya fikir tiap-tiap hari. Tiap-tiap hari saya fikir untuk jangan layan benda ini. Tetapi saya faham mengenai 'marketing'. Jadi, kalau bercerita mengenai penghibur Barat dan bagaimana kemasyhuran sudah merosakkan mereka dan ramai juga yang sudah melepasi 'benda' itu serta dia boleh kawal dengan fokus kepada jiwa murni.

"Jiwa murni bermaksud kita kena kena faham segala-galanya bukan kita yang buat. Kita tahu benda ini hanyalah permainan. Kemasyhuran adalah permainan sahaja. Tetapi ada orang pandai menggunakan, pandai mengawasi dan pandai mengeksplotasinya. Jadi, bergantung apa kehendak dia dalam dunia ini.

"Kalau ia tak mengganggu ego, okay. Apa engkau hendak buat, buatlah. Tetapi kalau ia mengganggu ego, makin merancakkan engkau punya ego dan kelakuan engkau adalah kemunafikan," katanya.

Memulakan bicara, M Nasir berkongsi bagaimana beliau berhasrat menjadi pelukis yang berjaya, namun, siapa sangka, pembabitannya dalam penerbitan album bahasa Melayu kumpulan Alleycats yang pertama, membuka laluan yang luas buatnya dalam dunia muzik.

"Saya berbual dengan kawan yang juga seorang pelakon. Dia bertanya mengenai rahsia kejayaan sebab dia belum sampai ke tempat yang dia mahu. Ada masanya dia berhenti dan balik kampung sebab putus asa. Sekarang dia kembali tetapi lebih banyak sebagai penulis.

"Dia katakan, dalam industri hiburan ini, lebih banyak nasib daripada kemahiran atau bakat kita. Saya katakan memang iya... Itu sebahagian dalam dunia hiburan ini. Nasib main peranan cukup besar mungkin lebih daripada 50 peratus.

"Saya mula dalam karier ini seperti iya atau tidak. Saya bermula dengan membantu kumpulan Alleycats dalam rakaman nyanyi lagu Melayu sebab mereka bukan orang Melayu dan saya bantu," katanya.

Dalam membantu, M Nasir yang berusia 20 tahun ketika itu, menyanyi dan menunjukkan cara sebutan istilah Bahasa Melayu betul.

"Itu kerja pertama saya dalam dunia rakaman ini. Padahal, mula-mula saya hendak cipta lagu dan saya sudah cadangkan pada insan yang bertanggungjawab buat album Alleycats, iaitu penerbit, Wan Ibrahim Wan Embong... Beliaulah penerbit album pertama Alleycats.

"Saya cadangkan untuk buat lirik dan jual kepada syarikat rakaman. Tidak lama kemudian, Wan Ibrahim dapat tugas terbitkan album Alleycats. Beliau hendak saya bantu siapkan dan saya tulis semua seni kata dalam album pertama itu.

"Album itu terjual lebih 40,000 dan jumlah itu pada ketika itu, boleh dianggap suatu fenomena.

Ketika itu, saya tidak tahu macam mana semua itu terjadi. Namun, ketika itu, orang belum tahu saya penulis lagu. Orang kenal saya sebagai pelakon radio.

"Kemudian saya buat lagu dan senikata Kenangan Lalu untuk Flybaits dan lagu itu pula menjadi hit.

" Jadi, kalau orang tanya macam saya masuk dalam bidang ini dan macam mana hendak bagi nasihat, saya tidak tahu. Ketika itu, saya mahu jadi pelukis yang berjaya tetapi saya tersadung ke dalam dunia muzik," katanya.