Khamis, November 23, 1989

M.Nasir memburu muzik Nusantara

petikan Berita Harian 23 November 1989, Page 5

Penulis sambilan

“Kita semua sedang mencari apakah sebenarnya irama muzik Nusantara yang sebenarnya kerana ia meliputi pelbagai negeri di nusantara ini dan banyak alat muziknya"


Atas permintaan M.Nasir,  bekas pengurus kumpulan Wings menubuhkan sebuah kumpulan yang dinamakan Gong. Kumpulan seramai empat orang ini adalah pem pemuzik pemuzik berpengalaman.

MUZIK Nusantara menjadi ‘buruan’ pencipta lagu dan penyanyi M. Nasir dewasa ini. Muzik demikian sedang dicari, diteroka dan diteliti untuk diketengahkan kepada pendengar.


Jenis muzik begini masih lagi dipertikaikan dan para pencipta muzik belum menemui nilai-nilainya yang sebenar.


Ini diterangkan oleh Bob, seorang pencipta lagu dan penulis lirik, yang ditemui di Kuala Lumpur baru-baru ini.


Bob berkata, beliau dan M. Nasir akan memperkenalkan muzik Nusantara itu secara beransur-ansur melalui lagu-lagu ciptaan M. Nasir. Lagu-lagu itu akan diselitkan  dengan pelbagai bunyian daripada alat-alat bunyi tradisional.


“Kami telah membuat percubaan ini melalui lagu Mustika yang terdapat dalam album solo M. Nasir berjudul Solo,” jelas Bob. Bunyi gamelan terdapat dalam lagu ini.


Beliau menyambung: “Dari maklum balas yang saya terima, lagu itu mendapat sambutan baik. Ini satu percubaan yang mengalakkan kerana dengan adanya alat-alat bunyian tradisional, sekaligus akan membangkitkan semula citarasa, mengenal dan mencintai alat-alat yang kian pupus itu.


“Masanya sudah sampai bagi pencipta dan penerbit lagu-lagu Melayu memuatkan lebih banyak irama tradisional ke dalam muzik. Bob, atau nama sebenarnya Mohd Lokman Hakim dan bertindak selaku pengurus peribadi kepada M. Nasir, menambah: “Alat-alat muzik tradisional sudah tidak lagi menjadi alat utama.


“Lebih 20 alat bunyi tradisional yang harus digunakan untuk mewujudkan citarasa muzik Nusantara yang sebenarnya.


“Saya percaya dengan adanya alat-alat muzik tradisional dalam lagu-lagu moden hari ini akan menghasilkan irama muzik nusantara.


Mereka ialah Muhd Hanif Mohd Ali (gitar utama), pemuzik yang sering membantu M. Nasir di dalam studio; Sahar Adam (dram), Yanto Yan (bass) dan Zulkifli Haji Mahat (keyboard), bekas pemain kumpulan Memories.


Selain bertindak selaku kugiran pengiring, kumpulan Gong, Bob dan M. Nasir akan cuba mencari sesuatu yang dapat diperkenalkan sebagai muzik Nusantara meskipun sekarang belum ada suatu irama yang pasti dapat diperkenalkan.




Mahu kenalkan Muzik Nusantara : M Nasir (tengah) dengan para anggota Gong, Dari kiri Mohd Hanafi, Sahar Adam, Yanto Yan dan Zulkifli


Rabu, November 15, 1989

M.Nasir Punya Peminat Tersendiri

petikan URTV 15 November 1989 ms 35
oleh Fatimah Hassan

Bila Pegawai Perhubungan Syarikat PMC, Azhar menghubungi URTV dan meminta pihak majalah ini  melakukan sesi fotografi artisnya M Nasir untuk promosi album terbaru M. Nasir, SOLO saya telah menyerahkan penentuan tempat dan bentuk fotografi kepada M.Nasir sepenuhnya.

Beberapa hari kemudian, sekali lagi Azhar menelefon Pejabat URTV menentukan lokasi fotografi di Balai Seni Lukis Negara.  Bentuk fotografi? Lihatlah sendiri gambar gambar yang telah dirakamkan oleh jurugambar URTV, Sa’ari Amin.

Berbanding dari pengalaman lalu ketika 'berkerja' dengan artis lain,  dengan M.Nasir terasa ada sedikit kelainan. Pose yang diberikannya agak aneh bagi seorang penghibur.

Tapi itulah M.Nasir yang penuh dengan daya cipta sebagai seorang penyanyi dan pencipta lagu tetapi juga sebagai seorang seniman.

Sememangnya daya ciptanya itulah yang membuatnya mempunyai peminat tersendiri. Ini diakui oleh M.Nasir yang menurutnya; "Saya percaya muzik saya ada yang pendengarnya. Mereka terdiri dari Mat Mat Rock,budak budak sekolah, golongan puisi dan yang kecewa "

Dakwaan itu terbukti sewaktu meminta keizinan menggunakan Balai Seni Lukis Negara sebagai lokasi fotografi. Peringkat awal mendengar M.Nasir memilih balai tersebut sebagal lokasi, dada berdebar memikirkan dapatkah keizinan dari pentadbir balai?

Memang pada awalnya, agak sukar juga. Namun setelah mengetahui penyanyi yang kami maksudkan ialah M. Nasir, keizinan menggunakan balai berkenaan terus saja kami miliki. Ternyata, Pengarah Balai Seni Lukis Negara, Tuan Syed Ahmad Jamal begitu mengenali nama M.Nasir. Kami diberi kebebasan sepenuhnya menggunakan balai tersebut. Terima kasih kepada yang berkenaan!

Begitulah meluasnya pendengar muzik M.Nasir. Pun begitu M.Nasir tidak pula berharap album terbarunya SOLO dijual sehingga beratus ribu unit sepertimana terjualnya album Fenomena Search yang pernah dlterbitkannya.

Kata M. Nasir, “Album I kalau dapat dijual 30 hingga 40 ribu unit pun dah bagus. I tak mahu lebih dari itu”

Pelikkan? Sebenarnya ltulah pendirian M.Nasir -  mahukan sebuah kehidupan yang mendatar.

Menurutnya; “I lebih suka begitu. 10 tahun I melibatkan diri dalam seni muzik dan rakaman kalau you perhatikan selama itu album-album I tidak ada yang betul betul meletup”

Memang betul. Setiap album M.Nasir menghasilkan beberapa lagu hits. Tapi lagu lagu itu tidak pula meletup sepertimana lagu lagu yang pernah diciptakannya untuk penyanyi lain seperti lagu Jangan Kau Rayu, Cinta Kristal untuk Rahlm Maarof, Fantasia Bulan Madu, Gadisku, Fenomena untuk Search, Hingga Akhlr Nanti, Sekuntum Mawar Merah Sebuah Puisi untuk Alleycats, Kasih untuk Sharifah Aini,  Kabut Serangkai Mawar untuk Zaiton Sameon dan Penyeksaanku untuk Jamal Abdlllah. Kerana begitu pendiriannya, kata M.Nasir, “Saya tidak mencari duit. Bagi seniman yang penting dia mesti berkarya dan melibatkan diri dalam kerjanya”

Menitikberatkan nilai kerja iniIah, M.Nasir telah mengambil masa selama 8 bulan untuk menyiapkan SOLO. M.Nasir ingin agar tahap hasil SOLOnya itu dapat merangkumi jiwa semua lapisan masyarakat berbilang kaum.

Untuk itu melalui SOLO, M.Nasir cuba menyelitkan sedikit perkembangan dari segi muzik dengan satu pendekatan yang lain. Namun SOLO masih mempunyai unsur-unsur Melayu. Meskipun terdapat unsur unsur barat tapi masih ada budaya Melayu Nusantara.

Ahad, November 05, 1989

Album solo Nasir unik?

petikan Berita Harian, 5 November 1989, ms 8

SETELAH beberapa kali tersangkut, akhirnya album solo M. Nasir dipasarkan. Bagi peminat yang rindukan suara Nasir, mereka tentu akan terhibur dengan lagu-lagu terbaru Nasir tu.

Haron sendiri dah dengar persembahan Nasir dalam album itu. Hmm.. ada beberapa lagu yang sedap-sedap. Gubahan muziknya pun ada identiti tersendiri, lain dari yang lain. Memang Nasir sendiri gemar-kan sesuatu yang agak lain...

Sampaikan tulisan pada judul sampulnya pun nampak lain. Mula-mula Haron sangkakan tulisan Jarman ataupun Russia, tapi... bila tengok betul-betul, haa... rupa-rupanya terselit judul sebenar berwarna merah yang berbunyi: SOLO. Di situlah terletak keunikan sampul album Nasir! 

Tapi... ada jugak Haron dengar teman-teman yang komen sebab ada beberapa lagu Nasir tu agak panjang. Memakan masa lebih lapan minit, boleh jadikan dua lagu, kata mereka.


Aii?... baru lapan minit, bukan lapan jam! Lagipun, mutu sesebuah lagu bukan berapa pendek atau panjangnya. Yang penting isinya. Kalau lagunya cuma dua tiga minit tapi merepek, lagi tak guna.


HARON: Suka tengok artis yang melatah bila kena tegur.


Ahad, Ogos 20, 1989

'SOLO' M Nasir Ditunda Pengedarannya

Petikan PESTA Bilangan 14, 20 Ogos 1989
(sumber : Terima kasih Wiraaz Collezzione)

Album solo terbaru M Nasir dijangka berada di pasaran  selewat-lewatnya pada akhir Julai yang lalu tetapi  sehingga hari ini album yang diberi judul “SOLO” itu masih belum menemui peminat-peminat komposer dan penyanyi itu.

Walaupun sudah 10 buah lagu disiapkan yang dijangka akan dimuatkan di dalam album tersebut tetapi M Nasir masih belum berpuas hati lagi. Beliau mahu mencipta beberapa buah lagu lain yang kemudiannya akan dijadikan pilihan bersama lagu-lagu yang telah disiapkan lebih awal itu.

Bagaimanapun baru baru ini M Nasir diberitakan telah menghilangkan diri. Kehilangannya itu menimbulkan keraguan dan keresahan kepada Syarikat Rakaman PMC yang telah pun mengatur strategi bagi urusan promosi album ‘SOLO’.

Selepas beberapa hari tidak ditemui, akhirnya M Nasir telah menghubungi pengurusan PMC dan memberitahu beliau kini tengah bercuti di tempat kelahirannya Singapura.

Di samping bercuti juga M Nasir masih terus mencari ilham bagi lagu-lagu baru yang akan menjadi pilihan untuk album SOLO.

Menurutnya setelah sekian lama tidak merakamkan suara, beliau mahu mempersembahkan sesuatu yang istimewa kepada penggemar-penggemarnya.

M.Nasir masih mempunyai pengemar yang setia. Buktinya sewaktu menyertai Konsert Kesyukuran Search bulan Mac lalu di Stadium Negara, penonton bersama sama turut menyanyikan Iagu-lagu yang didendangkannya seperti  ‘Duit-Duit’, ‘Seniman Jalanan’, ‘Hati Emas’, Keroncong Untuk Ana' dan banyak lagi yang telah dirakamkannya beberapa tahun lalu. Begitu juga sewaktu beliau menjayakan konsert “Bintang & ilham' di Singapura beberapa minggu lalu.

Insan seni yang kreatif ini berharap agar mereka yong menantikan album 'SOLO' dapat bersabar dan beliau berjanji akan menyudahkan segala urusan rakaman setelah berpuashati dengan lagu-lagu yang dirakamkan.

Sabtu, Julai 15, 1989

Nantikan Hadiah Istimewa M Nasir

Petikan VariaPop 15 Julai 1989
Oleh Rumizah Baki
(sumber : Terima kasih Wiraaz Collezzione)

Kebolehannya sebagai seorang penyanyi, pencipta lagu dan penerbit album memang tidak boleh dipertikaikan lagi. Dia juga seorang pelakon dan seorang pelukis yang berbakat besar. Keanehan dan keunikan dirinya menjadi perhatian umum. Dia yang dimaksudkan ialah M.Nasir, penerbit paling sibuk dan paling popular masa kini.

Kejayaan yang dicapainya pada hari ini adalah hasil kerja keras. Dia juga pernah melalui kegagalan apabila album pertamanya dahulu kurang mendapat sambutan. Namun ianya tidak mematahkan semangatnya untuk terus  berusaha bagi memperbaiki kesilapan dan  kelemahan. Kebolehannya di dalam seni muzik disegani ramai. Banyak artis yang telah berjaya di mercu kejayaan kerana dia. Album-album mereka mendapat sambutan yang di luar dugaan. Diantaranya ialah kumpulan Alleycats, Wings, Search, Bloodshed, Rahim Maarof, Ruhil, Roy dan ramai lagi. Kejayaan mereka adalah di atas usaha kreatifnya.

Apabila kita imbas kembali, penerbit yang berusia awal tiga puluhan ini dahulunya mempunyai sikap aneh. Hal ini menimbulkan pelbagai keresahan terutama kepada mereka yang ingin membuat wawancara dengannya. Hanya orang-orang tertentu dan telah biasa bergaul dengannya sahaja yang mudah untuk berbual panjang.

Bagaimanapun perubahan yang berlaku kepada dirinya kebelakangan ini memberikan kesan yang positif. Dia menjadi semakin peramah dan senang diajak berbual di dalarn pelbagai hal terutama perkara yang ada sangkut paut dengan bidang seni muzik.

M.Nasir yang telahpun mendirikan rumahtangga dan mempunyai dua orang anak ini berpuas hati dengan pencapaiannya selama ini. Ini tidak bermakna dia akan terus tenggelam di dalam arus kagemilangan tanpa berusaha untuk mengekalkannya.

Sekurang-kurangnya dia mesti dapat bertahan dengan kedudukannya sekarang sehingga tahun yang akan datang. M.Nasir yang dibesar dan mendapat pendidikan di Singapura ini menganggap impiannya yang besar tercapai ialah apabila diiktiraf menjadi warganegara Malaysia baru-baru ini. Inilah hadiah yang sekian lama diidam-idamkannya.

Pastinya ini akan memberinya nafas baru untuk melahirkan ciptaan-ciptaan yang lebih bermutu kerana tidak ada sekatan yang menghalang dia daripada menyertai pertandingan muzik yang dianjurkan. Sebelum ini adakalanya dia terpaksa berlindung di sebalik nama orang lain kerana keadaan memaksa.

Kini setelah puas dia menaikkan dan mempopularkan album penyanyi lain dia bersengkang mata pula menyiapkan rakaman album solonya yang kedua keluaran PMC. Ini adalah beban paling berat yang terpaksa dipikulnya. Walaupun begitu dia tidak pernah menampakkan keresahan dan kesukarannya.
Dia tetap tenang menjalankan tugasnya untuk menyiapkan albumnya secepat yang boleh. Di samping itu dia juga menerbitkan album ramai penyanyi lain di dalam waktu yang sama.

Kesabaran, ketenangan dan sikap teliti yang diamalkannya itulah yang membolehkan dia mencapai kejayaan cemerlang selain hari ini. Dia amat serius ketika melakukan sebarang tugas. Tidak hairanlah kalau ada penyanyi yang ‘susah hati’ dan menitiskan air mata bukan kerana tengking herdik tetapi kerana sikap seriusnya semasa rakaman dijalankan.

Album terbarunya yang menerapkan konsep penerokaan ciri-ciri semasa dan tradisional awal awal lagi sudah menampakkan keunikannya. Apatah lagi jikalau peminat mendengar  lagu lagu yang akan didendangkannya. Inilah kelainan yang ingin ditonjolkan oleh M.Nasir melalui album solonya yang kedua ini. Sebagaimana penyanyi lain yang sudah berjaya hasil daya usahanya, dia tentunya mengharapkan agar album solonya ini demikian juga. Ini adalah satu penghargaan kepada dirinya dan hadiah kepada para peminat yang telah mernberikan sokongan terhadapnya selama ini.

Ahad, Jun 25, 1989

Isnin, Februari 20, 1989

SUMBER ILHAM : Bukan mengelamun di tepi sungai...Pemerhatian dan pengalaman lebih penting

oleh Kamisah Mustaffa
petikan JELITA Februari 1989

“Seni itu indah. Politik itu kotor” Demikian kata Seniman Agung P.Ramlee. Memang seni itu indah. Tidak dapat hendak dihuraikan keindahan itu kerana setiap insan menafsirkannya dari sudut berlainan. Namun, keindahan itu menimbulkan kesan sama pada setiap jiwa; tersentuh,kagum, tertawan, hiba atau ria.

Jiwa siapakah tidak bergetar membaca puisi indah dan syahdu? Apakah menyebabkan sesuatu lagu berjaya menitiskan air mata atau menghidupkan suasana riang ria? Mengapa sesuatu lukisan amat tinggi nilainya dan menjadi rebutan terutama selepas pelukisnya tiada lagi di dunia? Bagaimanakah seseorang pelakon mampu membuat penonton menangis dan ketawa bersamanya atau benci dan meludahinya di luar dunia lakonan? Apa pula menyebabkan seseorang penulis, penyanyi, pelukis atau pemuzik begitu diminati dan disanjung tinggi?


M Nasir
Penggubah lagu, penyanyi, pelakon

“Kalaulah ilham itu boleh diibaratkan sebagai satu benda, maka bagi saya, benda itu adalah diri saya sendiri. Ilham adalah diri saya dan diri saya adalah ilham. Susah hendak dimengertikan? Tetapi itulah tanggapan saya mengenai ilham.

“Ilham itu datang dua cara. Pertama, melalui pemerhatian dan pengalaman. Kedua berada dalam diri sendiri. Maksud saya, untuk buat lagu misalnya mesti ada sesuatu merangsang ilham itu tiba, ada peristiwa menyebabkan terbitannya ilham itu. Tetapi rangsangan dan peristiwa itu tidak akan menjadi ilham kalau kepekaan menjadikannya ilham tiada dalam diri.

“Seniman harus punya daya khayalan yang lebih kuat daripada orang lain (bukan saya menganggap diri saya seniman.). Dia mesti dapat membayangkan perkara yang tidak dilakukan atau dialaminya sendiri dan dapat pula menggunakan khayalan itu kepada satu bentuk seni. Mungkin dia tidak pernah bercinta tetapi dia mampu merasai bagaimana perasaan orang bercinta, ; debar, kecewa, hampa, hiba. Dan perasaan itu digubah menjadi lagu.

“Pada pendapat saya, pengalaman dan pelajaran lampau menentukan corak berkarya, tak kiralah muzik, penulisan, lukisan. Karya A Samad Said misalnya tercorak hasil pengalaman lampaunya melalui beberapa perubahan zaman. Kerana pengalamannya begitu, maka hasil karyanya bercorak begini. Dan begitulah juga dengan muzik.

“Saya menggubah lagu mengikut siapa bakal menyanyikannya. Setiap kali, saya bayangkan lagu itu untuk siapa, penyanyinya, bagaimana wataknya dan segala-gala berkaitan penyanyi itu. Mungkin penyanyi (atau kumpulan) itu lebih sesuai lagu bercorak hiburan semata mata dan penyanyi itu pula membawa mesej tertentu. Meneliti kesesuaian ini juga adalah sumber ilham bagi saya.

“Tiada kelainan antara seniman dan manusia lain. Jadi saya tak percaya kalau orang mengatakan manusia seni itu ganjil atau berkelakuan lain daripada orang lain. Itu semua itu tak betul bagi saya.”

“Saya tidak percaya mencari ilham di tepi sungai, laut, gunung, tasik macam sesetengah orang (ketawa). Itu bagi saya tanggapan salah mengenai ilham. Atau orang menyangka begitu kerana media selalu menggambarkan demikian. Bagi saya, cara itu hanya pada zaman “ Tok Kadok” . Kalau sekarang, cara begitu tak boleh pakai. Kalau menunggu termenung di tepi sungai, baru ilham muncul rasanya tiada kerja menjadi.

Apakah wanita (lebih-lebih lagi yang cantik) banyak mendatangkan ilham?
“ Tak adalah”, jawapannya perlahan tetapi tegas. “Melihat wanita bukan mendatangkan ilham, tetapi menaikkan nafsu...!”
Jawapan disusuli ketawa besar.

Waktu dan suasana bagaimana mendatangkan ilham mencipta lagu?
“Seni ada masa tak?” dia bertanya kembali. Saya hanya menggeleng dan dia menyambung semula. “Seni tidak ada masa. Jadi tidak ada waktu atau suasana tertentu mendatangkan lebih mood untuk berkarya. Bila-bila masa sahaja boleh berkerja.

“Juga kita tidak boleh terlalu mengikut mood. Kalau begitu mungkin hanya satu dapat disiapkan dalam sebulan. Sebagai penerbit saya tidak boleh begitu. Sekarang saya terpaksa terbitkan sebuah album sebulan.

Tidakkah penerbitan yang seolah-olah terburu-buru dan mengejar masa itu menjejaskan mutu lagu dicipta?
“Adakala kita terpaksa mengalah kepada kehendak komersil, mengatasi kehendak seni kita sendiri. Tetapi memang kita tidak pernah puas dengan apa yang ada. Walaupun katakan kita puas hati dengan sesuatu lagu itu, berapa lama rasa puas itu berkekalan? Tentu sampai masanya kita kembali merasa tidak puas hati dan ingin mencipta yang lebih baik lagi.

“Tinggi atau tidaknya nilai sesebuah lagu dan sama ada ia diminati atau tidak, bukan hak kita. Itu hak pendengar. Kadang kala lagu-lagu yang kita rasakan cukup baik dan bermutu tidak mendapat sambutan. Sebaliknya lagu-lagu 'penyendal' (diselitkan untuk memenuhi album) pula yang diminati.

“Mendapatkan ilham melalui penelitian ciptaan orang lain tidak salah asalkan bukan peniruan bulat-bulat. Persamaan yang sedikit tidak mengapa tetapi sentuhan peribadi kita mesti ada. Jelasnya, penentuan siapa yang lebih dikenali bergantung pada siapakah antara pencipta itu mempunyai daya kepekaan lebih kuat.”