Selasa, Disember 11, 2012

‘Saya tiada formula’


petikan Harian Metro 11 Disember 2012

PENCAPAIAN komposer terkenal, Datuk M Nasir dalam industri tanah air sememangnya sudah terbukti. Apatah lagi, dulu beliau bergandingan mantap dengan penulis lirik, Allahyarham Rosli Khamis atau Loloq yang dilihat cukup mengenali citarasa sebenar M Nasir.

Pun begitu, kematian Loloq empat tahun lalu nyata meninggalkan kesan yang besar kepada industri muzik tempatan dan M Nasir pula seakan-akan ‘kepatahan sayap’.
Apapun, kejayaan gandingan ini nyata belum mampu digugat dan nampaknya terus unggul.

Malah, ia terbukti apabila komposer dan penghibur kelahiran Singapura itu dipilih memenangi anugerah kategori Komposer Dengan Pendapatan Terbanyak buat tahun ke-13 berturut-turut pada majlis Malam Mesra MACP 2012 yang berlangsung pada minggu lalu.

Pada majlis tahunan anjuran Badan Pelindung Hakcipta Karyawan Muzik Malaysia (MACP) itu juga, M Nasir menerusi syarikat rakamannya, Luncai Emas Sdn Bhd turut dipilih untuk memenangi kategori Penerbit Dengan Pendapatan Terbanyak bagi pengagihan kutipan keseluruhan royalti sepanjang 2011 lalu.

Justeru, apakah formula digunakan penyanyi lagu Mentera Semerah Padi dan Tanya Sama Hud Hud itu di sebalik kejayaannya untuk kekal bertahan? Bahkan, sejauh mana kekuatan lagu-lagu malar segar yang pernah dihasilkannya masih berjaya menambat hati pendengar muzik di negara ini untuk jangka masa agak lama?

Sehubungan itu, ikuti temubual wartawan Harian Metro, Norhayati Nordin (yati@hmetro.com.my) dan jurugambar, Adi Safri bersama M Nasir yang ditemui selepas majlis itu berakhir.


RAP: Apa komen Datuk mengenai kemenangan ini?

M NASIR: Saya rasa macam bertuah kerana pada awal pembabitan saya dalam menulis lagu ini pun, sudah banyak lagu saya diterima dan disukai pendengar. Sebab itu juga, banyak yang jadi malar segar kerana saya buat banyak lagu. Kerana itu juga, kalau tiada lagu tahun ini pun, ia akan tetap dimainkan.

Jadi, ini hak persembahan penulisan berkaitan kekerapan ia sering dimainkan.
Bukan hanya lagu yang saya nyanyikan saja, tetapi dicipta juga. Banyak yang Alhamdulillah sudah menjadi hingga sering dimainkan, maka saya dipilih memenangi anugerah ini.


RAP: Apakah Datuk memiliki sebarang formula dalam penulisan lagu?

M NASIR: Sebenarnya sukar saya nak cakap sebab kalau ada formula mungkin saya boleh ajar orang. Tetapi, cara untuk membuat lagu itu tetap ada. Namun, untuk membuat lagu yang orang suka dan sedap didengar itu menjangkau saya punya teknikal.

Ia lebih kepada ilham atau pun lebih kebatinan atau kerohanian. Bukannya setakat teknikal saja semata-mata sebab kita penulis lagu yang berjaya, biasanya dapat mengenal pasti melodi atau seni kata yang bagus. Boleh dikatakan, ia mendapat anugerah ‘mengenal’ yang lagu dibuat itu akan menjadi dan sedap didengar.


RAP: Loloq sudah tiada, bagaimanakah sekarang dan sudah bertemu pengganti?

M NASIR: Insya-Allah, boleh terus berkarya lagi kerana saya juga menulis lirik. Apapun, ia takkan sama, tetapi akan tetap ada. Allah Maha Kaya kerana ia takkan hilang dan tetap ada.

Pun begitu, saya tak kata arwah Loloq sudah ada pengganti. Pada saya, arwah takkan ada pengganti melainkan penulis lain itu ada pendekatan berbeza dan dia benar-benar bagus.


RAP: MACP berhadapan kemelut pungutan royalti. Pandangan Datuk mengenai apa yang berlaku?

M NASIR: Saya melihat sebagai tidak cukup kefahaman. Iaitu kefahaman yang kurang oleh beberapa pihak yang memiliki pemikiran mereka sendiri mengenai apa yang harus berlaku.

Dalam soal ini, mereka tak faham betul-betul atau kalau faham pun mungkin mereka ada agenda tersendiri.


RAP: Bagaimana pula dengan kemenangan Luncai Emas?

M NASIR: Luncai Emas banyak lagu kerana kita adalah antara syarikat yang pertama buat perniagaan menerbit dan mencipta lagu. Malah, dalam menjaga hak cipta lagu, kami juga ada banyak lagu dan banyak juga yang popular.

Apapun, anugerah MACP ini lebih kepada mereka (penggiat seni) yang berjaya dan kalau kurang-kuranglah. Ia boleh dikatakan dapat merasa keuntungan kalau ia berterusan kerana tahun ini dan sebelumnya, insiden yang berlaku itu sebenarnya membawa pada kebimbangan juga. Namun, kalau OK maka OK lah.


RAP: Adakah Datuk berpuas hati dengan jumlah pengagihan diterima daripada MACP, dan komen jika Datuk dilabel sebagai komposer terkaya di Malaysia dengan pendapatan royalti itu?

M NASIR: Setakat ini, saya berpuas hati dengan jumlah pengagihan MACP. Alhamdulillah. Pun begitu, mengenai jolokan ‘komposer terkaya’, rasanya sebelum diumumkan sebagai komposer terkaya itu, saya memang sudah kaya pun sebelum ini (ketawa). Apapun, yang jelasnya saya tiada komen untuk perkara ini.


RAP: Bagaimana dengan harapan peminat yang terus mengharapkan karya berkualiti daripada Datuk?

M NASIR: Saya sentiasa mahu mencipta lagu yang baik, tetapi tak tahu sama ada ia lagu yang bagus atau tidak. Namun, saya sendiri memang mahu buat lagu yang baik. Apapun, kita juga ada harapan terhadap orang yang akan menyampaikan lagu itu.

Kita juga mengharapkan orang itu (penyanyi dipilih) mampu memberikan yang terbaik kerana nak harmonikan sesuatu lagu itu memang payah.

Bagaimanapun, lagu saya bukanlah untuk orang tertentu saja kerana saya juga masih membuat kesilapan. Namun, saya tetap sedia mencuba penyanyi yang ketika itu dirasakan boleh dan sesuai.


RAP: Apakah setiap lagu dihasilkan Datuk lebih dulu melihat kriteria penyanyi?

M NASIR: Rasanya, saya bukanlah seorang yang terlalu cerewet. Cuma, saya akan cuba uji dan pastikan bahawa penyanyi itu untuk memang boleh menyanyi.

Saya menilai secara keseluruhan. Apatah lagi, industri hiburan kini ada pasang surutnya. Kadang-kadang boleh jadi hangat dan ada masa bertukar jadi lembab pula.

Jadi, pakej terbaik itu haruslah ada. Namun, ia tidak bermaksud saya cerewet tetapi sekadar mempunyai harapan tinggi. Namun, biasalah tak semua manusia dapat mencapai harapan sempurna seperti apa yang diinginkan.


RAP: Penyanyi sekarang banyak buat lagu yang jelas dan agak ringan. Jadi, komen Datuk adakah ini bagus untuk pendengar?

M NASIR: Kita kena buat apa yang kita percaya. Kadang-kadang, dunia hiburan ini ada putarannya. Sama ada jelas maksudnya atau tidak, kalau kita dengar muzik barat pun, lirik yang ditulis nyata hebat dan menarik juga.

Jangan main-main sebab ini kontemporari punya kerja. Jadi, bukan macam dulu lagi. Apapun, bercakap soal karya sekarang yang jelas dan senang didengar, ia sebenarnya satu perubahan dan perkembangan. Ia juga bukan soal bagus atau tidak kerana bukan senang juga sesebuah karya itu dihasilkan.


RAP: Apapun Datuk, mampukah lagu-lagu dihasilkan komposer generasi baru ini menjadi malar segar?

M NASIR: Kita usahakan saja, asalkan buat kerja itu. Macam saya katakan, dunia hiburan ada masa hangat dan lembabnya. Kalau ada orang dianugerahkan dengan suara yang sedap dan memang betul-betul tak boleh dilawan atau dipersoalkan lagi, itu memang anugerah.

Tetapi, penciptaan lagu ini ada berbeza sedikit kerana prosesnya membabitkan kematangan. Namun, ia tiada kaitan dengan usia komposer itu yang sudah berumur kerana memang kena terimalah juga yang menghasilkan lagu itu individu berusia.

Ahad, Disember 09, 2012

Dominasi M. Nasir sukar digugat


petikan Utusan Malaysia 9 Disember 2012

Oleh SYED MUSSADDAD SYED MAHDI
mussaddad.mahdi@utusan.com.my

TERNYATA kehebatan lagu-lagu ciptaan Datuk M. Nasir masih belum ada tandingan. Lagu hasil ciptaan komposer yang berasal dari Singapura itu terus mendominasi Malam Mesra MACP 2012 yang berlangsung Selasa lalu.

M. Nasir yang mengungguli kategori Komposer Dengan Pendapatan Terbanyak untuk tahun ini terus membuktikan Luncai Emas juga berhak menang. Pada malam tersebut juga syarikat yang cukup sinonim dengan komposer itu terus mengungguli kategori Penerbit Dengan Pendapatan Terbanyak bagi tahun ini.

Diadakan secara santai dan sederhana, Malam Mesra MACP lebih tertumpu kepada orang di belakang tabir. Dengan tujuan untuk meraikan komposer dan penulis lirik secara dasarnya, acara ini telah dianjurkan sebanyak 17 kali sepanjang 23 tahun penubuhan badan pemungut royalti berkenaan.

Nama M. Nasir memang sudah dijangka akan terus mendominasi kategori berkenaan memandangkan lagu-lagu nyanyiannya masih diputarkan di radio. Namun, lebih memberangsangkan apabila lagu-lagu hasil ciptaannya yang dinyanyikan oleh penyanyi lain terus mendapat sambutan.

Berkongsi kegembiraan tersebut, penyanyi yang cukup popular dengan lagu Tanya Sama Itu Hud Hud menyifatkan penghasilan sesebuah karya itu tidak boleh dipandang remeh dalam segala sudut.

“Sukar untuk saya jelaskan formula mencipta. Apa yang boleh saya katakan, saya ada teknik tertentu dan lebih kepada ilham dan rohani untuk menghasilkan sesebuah karya itu.

“Bila dah ada lagu, kita boleh rasa sama ada lagu itu sedap atau tidak memandangkan dari segi teknikal semuanya telah dilaksana dengan baik. Cuma kena lihat juga penyanyi yang akan membawakan lagu tersebut.

“Adakah dia mampu memberikan harmoni yang kita mahu di dalam lagu tersebut? Tambahan pula orang masih menilai pada pakej penyanyi, jadi ini semua perlu disesuaikan dan akan menjadi penentu kejayaan sesebuah lagu.

“Saya masih melakukan kesilapan tetapi saya sentiasa berusaha untuk mencipta lagu-lagu yang baik seterusnya diterima ramai," katanya ketika ditemui sebaik sahaja selesai majlis berkenaan.

Melihatkan senario muzik tanah air, kemunculan banyak penyanyi baru yang mencipta lagu sendiri menarik untuk diperkatakan. Kebolehan mereka tidak tertumpu kepada nyanyian sebaliknya masing-masing boleh mencipta lagu dengan baik.

Namun ada segelintir pihak mendakwa lagu-lagu yang dicipta oleh generasi baru tidak puitis, lebih berterus terang dan kurang enak untuk menjadi santapan jiwa seperti lagu-lagu lama yang masih diminati hingga hari ini.

Ketika diminta mengulas mengenai isu ini, M. Nasir menganggap itu adalah perubahan semasa yang cuba dibawa tetapi dalam masa yang sama ada kelompok peminat yang menerima lagu-lagu berkenaan dan menjadikannya diterima ramai.

“Kalau kita tengok lagu-lagu Barat, lirik mereka lagi terang dan dahsyat jika dibanding dengan golongan ini. Saya tidak mahu cakap sama ada ini bagus atau tidak bagus tetapi sukar nak kekal evergreen.

“Namun perkembangannya masih memberangsangkan walaupun senikatanya lebih direct berbanding lagu lama. Kalau bercakap soal jiwa, memang agak kurang tetapi masih ada lagi lagu yang bagus," katanya lagi.

Bela nasib karyawan

Kredebilit yang dimiliki oleh MACP tidak harus dipertikaikan lagi memandangkan badan pemungut royalti ini dilihat matang dalam konteks mengutip dan mengagih royalti kepada pemerima yang berhak sejak dua dekad yang lalu.

Kesinambungan itu diteruskan lagi oleh Habsah Hassan yang juga merupakan Pengerusi MACP yang banyak terlibat secara langsung untuk membela nasib ahli yang sudah mencecah 3,000 orang itu.

Habsah yang turut menerima anugerah kategori Penulis Lirik Dengan Pendapatan Terbanyak 2012 cukup lantang mengkritik kepincangan yang cuba diganggu gugat oleh pihak-pihak lain yang kurang senang dengan badan tersebut.

“Sejak kebelakangan ini MACP berhadapan dengan pelbagai ujian dalaman dan luaran dalam membela dan memulihara hak cipta ahli-ahli yang berdaftar.

“Tahun lepas, tanpa rujukan dan perbincangan seorang Timbalan Menteri telah memberikan pengecualian royalti di tempat-tempat awam seperti hotel, hospital dan restoran yang menyiarkan siaran televisyen.

“Kenyataan ini diumumkan tanpa menyedari bahawa kerajaan tidak mempunyai kuasa untuk berbuat demikian kerana ia adalah hak eksklusif para pencipta. Walaupun kenyataan tersebut telah ditarik balik, masih banyak hotel bajet yang enggan membayar royalti kepada MACP.

“Oktober lalu sekali lagi Timbalan Menteri yang sama mengumumkan bahawa atas permintaan dari pengguna dan penggiat seni, kerajaan akan mewujudkan satu badan perlesenan untuk mengutip royalti. Saya sedar orang politik perlukan mileage tetapi jangan sampai mengeruhkan periuk nasi karyawan tanah air," tegas Habsah lagi.

Sambil menyatakan sokongan atas segala usaha positif yang dilaksanakan oleh kerajaan, MACP boleh berbangga apabila permohonan Sijil Perisytiharan Badan Perlesenan telah diluluskan dan MACP menjadi satu-satunya badan yang menerima lesen tersebut.

“Sekarang masa untuk kita bersatu demi kebajikan ahli-ahli MACP dan demi membela hasil karya kita. Saya mengalu-alukan cadangan atau apa juga pendapat ahli demi melihat badan ini terus berjaya pada masa hadapan," katanya.

Khamis, Disember 06, 2012

Luahan duka Habsah Hassan


petikan Harian Metro 6 Disember 2012
Oleh Norhayati Nordin
yati@hmetro.com.my
       
MENDENGAR luahan rasa penulis lirik terkenal, Habsah Hassan dalam ucapan aluannya pada pembukaan majlis Malam Mesra Badan Perlindungan Hak Cipta Karyawan Muzik (M) Berhad (MACP) 2012 yang berlangsung di Hotel The Royal Bintang, Damansara, malam kelmarin cukup menggambarkan suatu kekecewaan.

Apatah lagi, memikul tanggungjawab sebagai Pengerusi MACP, Habsah yang mempunyai pengalaman puluhan tahun dalam industri muzik nyata tak mampu membendung lagi duka di hatinya tatkala masih ada pihak yang suka menangguk di air keruh dan enggan membayar royalti hak cipta pada lagu dimainkan.
Kata Habsah, kurangnya kefahaman dan kesedaran mereka untuk menghargai harta intelek menyebabkan ada di antaranya bermain tarik tali dan mempertikaikan hak MACP yang kini sudah memperoleh ‘Sijil Pengisytiharan Badan Pelesenan’ daripada  Pengawal Hakcipta di Perbadanan Harta Intelek (MyIPO).

“Tak dinafikan, saya kecewa dengan apa yang berlaku kerana sepatutnya jumlah kutipan royalti hak cipta untuk keseluruhan bagi 2011 adalah lebih baik. Namun, atas sebab kurang faham mengenai hak cipta dan harta intelek dengan pelbagai pengumuman dikeluarkan, ada pihak yang mengambil kesempatan.
“Ada di antaranya mempertikaikan kenapa pembayaran royalti harus dibuat kepada MACP seolah-olah tidak tahu bahawa setiap bunyi muzik yang dimainkan di tempat awam seperti hotel, pusat hiburan dan restoran memang dikenakan sejumlah bayaran tertentu. Ini kerana setiap muzik diperdengarkan itu ada pengkaryanya.

“Malah, mereka harus tahu dan ingat tiada yang percuma di dunia ini. Semuanya dikenakan bayaran seperti juga kalau mahu menonton wayang, menikmati makanan mahu pun meletakkan kenderaan. Jadi, hal yang sama ini perlulah sedia dibayar pada setiap muzik yang dimainkan di tempat mereka.

“Apapun, dengan adanya sijil pelesenan ini, MACP akan lebih bersikap tegas pada masa akan datang. Bagi pihak yang enggan membuat pembayaran, kami lebih dulu memberikan mereka amaran dan peringatan. Jika masih lagi berdegil, MACP boleh mengambil tindakan lanjut menerusi undang-undang.

“Pun begitu, saya sebenarnya tidak suka menggunakan kekerasan. Jadi, atas apa yang sudah saya suarakan diharapkan mereka faham. Ini kerana setiap pencipta atau pengkarya muzik memang berhak dibayar kerana lagu dimain, diguna atau dipersembahkan itu adalah hasil karya mereka untuk tujuan apa sekali pun,” katanya.

Menurut Habsah, beliau sebolehnya mahu menjaga hati semua orang.
Bagaimanapun, memikirkan menjadi tanggungjawab MACP membela nasib karyawan muzik tanah air terutama komposer dan penulis lirik, segala yang terbuku harus diluahkan. Ujarnya, apa yang dilakukan sekadar memberi penerangan.

“Saya tahu ramai yang masih kurang faham fungsi MACP termasuk ahli kami sendiri. Ini kerana, saya turut berasa ditikam dari belakang oleh segelintir pihak di kalangan ahli MACP yang tidak faham tetapi terikut-ikut dengan cakap-cakap orang lain. Dalam soal ini, alangkah bagusnya jika mereka datang berbincang.

“Bahkan, saya sentiasa bersikap terbuka kepada mereka untuk berbincang dan memberikan penerangan jelas,” katanya turut memaklumkan kutipan royalti hak cipta keseluruhan untuk pengagihan bagi 2012 nanti mungkin terjejas. Ia berikutan, kutipan tersasar daripada apa yang sepatutnya dicapai.

Katanya, sebagai contoh jumlah kutipan sasaran sepanjang tahun ini untuk hotel dan pusat hiburan tidak mencapai tahap ditetapkan kerana ada di antara pengusaha enggan membuat pembayaran kepada MACP atas alasan bersandarkan faktor
pengumuman-pengumuman yang dikeluarkan tanpa rujukan dan perbincangan itu.

Sehubungan itu, secara keseluruhan MACP meraih kutipan royalti berjumlah lebih RM40 juta sepanjang tahun lalu bagi membela seramai 3,000 orang
ahlinya yang berdaftar. Mengetengahkan tema ‘malar segar’ pada majlis malam mesra diadakan, seramai 12 penerima anugerah dipilih meraih pengiktirafan MACP.

Justeru, komposer dan penyanyi terkenal tanah air, Datuk M Nasir masih unggul apabila terus dipilih sebagai komposer yang menerima royalti tertinggi dengan menggondol Anugerah Komposer Dengan Pendapatan Terbanyak pada majlis dianjurkan MACP buat kali ke-17 itu. Ia sekali gus menjadikan M Nasir, selaku pemenang buat 13 kali berturut-turut.

Selain itu, Habsah pula dipilih menerima anugerah Penulis Lirik Dengan Pendapatan Terbanyak. Manakala, anugerah Nadi Cipta pula menjadi milik penyanyi rock terkenal, Ramli Sarip. Bagi anugerah lain iaitu Penerbit Dengan Pendapatan Terbanyak diraih oleh EMI Music Publishing Malaysia Sdn Bhd, diikuti Penerbit Tempatan Dengan Pendapatan Terbanyak (Luncai Emas Sdn Bhd).

Bagi kategori Komposer Muda Berpotensi disandang Low Weng Fai. Begitu juga dengan penerima anugerah Lagu Inggeris Persembahan Terbanyak (Tempatan) dimiliki James Michael Baum menerusi lagu One Night dan Lagu Cina Persembahan Terbaik (Tan Vui Chuan/Huang Ting, lagu Wo Ai Ta/penyanyi Ding Dang).

Tidak ketinggalan, anugerah Lagu Melayu Persembahan Terbanyak diraih Pakai Buang dendangan Stacy, ciptaan sepenuhnya Edry Abdul Halim, Manakala, Lagu Luar Negara Persembahan Terbanyak (Katy Perry-Hot n Cold), Lagu Dengan Pendapatan Luar Negara Tertinggi (Sandy Rivera& Haze-Freak) dan Anugerah Khas MACP diterima Pengasas MACP, Ang Kui Tiang.

M Nasir berkata, beliau berasa sangat bertuah dengan anugerah dan pencapaiannya buat kali ke-13 itu. Katanya, segala yang dimiliki itu bersandarkan usahanya menghasilkan lagu yang menjadi hiburan kepada masyarakat. Sepanjang menjadi anak seni, M Nasir sudah menghasilkan 2,000 lagu dan lirik.

“Saya sangat bersyukur kerana mampu bertahan hingga kini dan lagu-lagu yang pernah dihasilkan juga masih diminati masyarakat. Sebagai komposer, saya sudah melakukan sebaik mungkin dalam menghasilkan lagu dan satu anugerah juga apabila sebahagiannya berjaya menjadi karya malar segar,” katanya.

Menurut M Nasir, beliau memang tak pernah menyangka kebanyakan lagu dihasilkannya banyak yang menjadi siulan hingga kini. Katanya, beliau tidak menggunakan sebarang formula ketika mencipta lagu, sebaliknya mengakui tahu cara membuat lagu bersandarkan ilham dan lirik yang menjurus kepada kerohanian.

Ramli pula berkata, sebelum ada badan pengurusan yang sistematik seperti MACP, dia dulu pernah mendapat bayaran sebanyak RM60 untuk lagunya. Namun, kini nyata semua sudah berubah dan dia bersyukur kerana matlamat MACP cukup jelas dalam usaha membela nasib dan perjuangan karyawan seni.

“Saya gembira menerima anugerah ini dan berharap usaha MACP dilakukan pada masa akan datang berjaya. Apatah lagi, bagi memantapkan penghasilan lagu yang mempunyai potensi untuk menjadi malar segar seperti era 60-an hingga kini.  Dalam soal ini, dengan usaha giat dilakukan pasti akan berjaya,” katanya.

Selain penyampaian anugerah kepada pemenang, tetamu yang hadir juga dihiburkan dengan persembahan mantap dan hebat menerusi rangkaian lagu-lagu malar segar yang didendangkan penyanyi terkenal seperti Fredo, Herman Tino, Rohana Jalil, Zur Eda serta pendatang baru seni suara, Asmidar (juara Vokal Bukan Sekadar).

Rabu, Disember 05, 2012

M Nasir terima royalti tertinggi


pertikan Berita Harian 5 Disember 2012
Oleh Serimah Mohd Sallehuddin

Petaling Jaya: Datuk M Nasir terus unggul sebagai komposer yang menerima royalti tertinggi daripada Persatuan Perlindungan Hak Cipta Karyawan Muzik (M) Berhad (MACP).

Ia berikutan kejayaan beliau menggondol Anugerah Komposer Dengan Pendapatan Terbanyak pada majlis Anugerah MACP Ke-17 di The Royal Bintang, malam tadi, iaitu bagi 13 kali berturut-turut.

Selain itu, penulis lirik terkemuka yang banyak menghasilkan lagu popular seperti Salam Akhir, dendangan Allahyarham Sudirman Arshad, Habsah Hassan menerima anugerah Penulis Lirik Dengan Pendapatan Terbanyak.

Pemilihan pemenang anugerah itu berdasarkan keputusan pengagihan royalti MACP sepanjang 2011.

Majlis makan malam dan penyampaian anugerah itu diadakan bagi mengiktiraf pencipta lagu terunggul dan lagu dengan persembahan terbanyak menerusi radio, televisyen, tempat awam dan telefon bimbit.

Sementara itu, anugerah Nadi Cipta pula menjadi milik penyanyi rock, Ramli Sarip.

Penerima anugerah lain ialah Penerbit Dengan Pendapatan Terbanyak (EMI Music Publishing Malaysia Sdn Bhd), Penerbit Tempatan Dengan Pendapatan Terbanyak (Luncai Emas Sdn Bhd), manakala kategori Komposer Muda Berpotensi disandang Low Weng Fai.
Bagi Lagu Inggeris Persembahan Terbanyak (Tempatan) diungguli James Michael Baum menerusi lagu One Night dan Lagu Cina Persembahan Terbaik (Tan Vui Chuan/Huang Ting, lagu Wo Ai Ta/penyanyi Ding Dang).

Rabu, November 14, 2012

ASK 2012 M.Nasir ft Hazama - Raikan Cinta

Lama pula tak ada berita mengenai Datuk M Nasir ni.  Kita layan jer la persembahan terbaru Datuk M Nasir bersama Hazama dalam Anugerah Skrin baru-baru ini.

Ahad, Ogos 19, 2012

Citra Raya M. Nasir


petikan Kosmo! 19 Ogos 2012

DATUK M.NASIR berkongsi cerita lebarannya sewaktu sesi fotografi di Galeri RA Fine Arts sambil melihat lukisan rakan-rakannya. Nasir mengakui dia masih melukis sekiranya mempunyai kelapangan waktu.

SEPERTINYA sebuah orde jiwa setiap kali menjelang 1 Syawal, lagu Satu Hari Di Hari Raya menjadi halwa telinga wajib di Aidilfitri. Kedengaran sahaja intro lagu ciptaan Datuk M. Nasir tersebut dengan seruling meniup roh kemunculan Syawal, sudah terasa bagaikan dekat dengan sebuah lembaran perayaan.

"Lagu Satu Hari Di Hari Raya itu dibuat dengan spontan. Masa itu terfikir mahu buat lagu raya yang berlainan sikit, tidak sebut ketupat dan rendang," M. Nasir memulakan bicara.

Lalu tema perhubungan dan kekeluargaan diangkat dalam lagu raya yang sudah berusia lebih 30 tahun ini. M. Nasir menggambarkan Satu Hari Di Hari Raya ialah lagu yang mempromosikan hubungan di hari raya, silaturahim antara anak dan orang tua juga sesama famili.

Jelasnya, Satu Hari Di Hari Raya berbeza dengan lagu-lagu pada zamannya kerana ketika itu lagu hari raya didendangkan dengan masakan atau suasana raya.

Dirakam dalam dua versi, lagu tersebut dirakamkan di Studio Lion Singapura pada tahun 1982 selama enam jam.

"Versi awal lagu itu hanya versi gitar. Versi kedua ditambah bunyi seruling," terang M. Nasir.

Apabila masuk minggu kedua bulan puasa, lagu Satu Hari Di Hari Raya adalah antara lagu wajib dimainkan di corong radio bagi membangkitkan mood beraya.

Namun ujar M. Nasir, dia sebenarnya memiliki 10 buah lagu raya lain yang turut dimainkan di radio walaupun tidak sekerap Satu Hari Di Hari Raya.

"Antara lagu lebaran yang saya hasilkan ialah Selamat Hari Raya (Ramlah Ram), Esok Hari Raya (Dr Sam dan dirakam kembali oleh Nico), Salam Dunia (M.Nasir), Halaman Asmara (Awie dan Ziana Zain), Raya Yang Sempurna (Awie), serta lagu buat Al-Jawaher dan Sheqa)," kata M. Nasir cuba mengingatkan lagu-lagu lebarannya termasuk yang terbaharu Pening Raya nyanyian dirinya bersama Salleh Yaacob.

Berzanji di hari raya

Ujar bapa kepada enam orang cahaya mata itu, raya dahulu dan sekarang banyak bezanya.

"Saya pernah menyambut Syawal dalam banjir tetapi tetap beraya sebab semangat nak beraya tu memang kuat," ceritanya yang terlupa tahun yang tepat kejadian tersebut berlaku.

"Semangat raya Singapura lebih kuat saya rasa. Kami naik lori ramai-ramai untuk beraya. Malah naik lori juga untuk marhaban beramai-ramai sempena raya. Semua rumah di kampung saya pergi sampai habis suara," ketawanya mengingat zaman yang berlalu tersebut.

"Kini raya adalah tentang makan (ketawa). Juga bersyukur kerana dapat beraya lagi dan dapat menemui Syawal," senyumnya manis.

Tambahnya, makanan dahulu lebih eksklusif berbanding zaman sekarang. Juadah yang disediakan pada pagi Syawal hanya terdapat pada bulan lebaran tersebut. Berbanding sekarang lemang dan ketupat boleh didapati di mana-mana.

"Makanan sudah hilang warna eksklusifnya. Mana-mana boleh dapat. Dahulu, kalau nak minum air gas seperti Green Spot kena tunggu raya," kenangnya.

"Bangun pagi, selepas selesai solat raya dan bermaafan, paling nak rasa tentulah masakan hari raya. Tetapi sekarang makanan raya sudah dapat masa bulan puasa pun," katanya tentang satu kehilangan hari raya.

Fiksyen dan realiti

Menyuntik sedikit elemen dakwah atau kerohanian apabila menyebut tentang hari kebesaran umat Islam, M. Nasir memberikan pendapatnya yang tersendiri.

"Lagu-lagu dakwah atau kerohanian dalam dunia ini ada unsur-unsur yang mempunyai refleksi kepada hidup manusia. Ada yang cenderung keagamaan. Ada yang berteraskan isu moral dan ada yang suka bercerita tentang ke arah sempurna," ungkai M. Nasir tentang elemen kerohanian tidak kira bangsa.

Menurut M. Nasir, lagu dan lirik apa yang dilakarkan untuk dirinya adalah berbentuk falsafah atau apa yang difikirkan.

"Untuk orang lain, saya lebih bercerita tentang perjalanan mereka. Contohnya, Search dan Wings yang rock serta rascal," ceritanya yang mengambil masa setengah jam menulis lirik jika fokus 100 peratus.

"Sebanyak 60 peratus daripada lirik ciptaan saya sebenarnya bercerita tentang pengalaman sendiri. Lagu Sejati contohnya bercerita tentang khayalan zaman kanak-kanak," ketawanya yang mengatakan bahawa imaginasi penulis lirik perlu kuat berdasarkan pembacaan dan pengamatan.

Ahad, Julai 22, 2012

M. Nasir weaves his magic

taken from NST 22 July 2012

By Nur Aqidah Azizi | nur@nst.com.my

Music maestro Datuk M. Nasir proved that he is in a class of his own at his recent concert with the MPO, writes Nur Aqidah Azizi
Nasir showcased an energetic performance at the concert

HIS voice can be softly caressing or hard-hitting like a cannonball, but whatever it is there’s no doubt that music maestro Datuk M. Nasir is in a class of his own.

By the end of his two-hour performance with the Malaysian Philharmonic Orchestra titled M. Nasir And The MPO recently, M. Nasir proved that he’s still a force to be reckoned with. He had put together  a tightly entertaining show, backed by great musicians from the MPO led by Kevin Field.

It was the first collaboration between M. Nasir and MPO, and the two-night show, which began the night before proved to be a worthy effort.

Andalusia, the Best Song in Anugerah Juara Lagu 1999, was the opening number with a salvo of explosive rhythms in new arrangements, that fused classical and doses of Middle-Eastern sounds. It delivered a totally new experience for the audience.

M. Nasir’s voice soared and together with the MPO, the opening was spectacular, in every sense of the word.

He kept the momentum with Kias Fansuri, a number he composed with lyrics written by the late Loloq, and the new arrangement too was done by Syed Sharir Faisal Syed Hussain.

“The next song that I’m going to perform is a song that I like... because I composed it,” said M. Nasir to the audience in the packed hall who roared in laughter (he wrote all the songs performed that night). And it was fruitful.

Ironically enough, M. Nasir picked the heart-wrenching Keroncong Untuk Ana, which the singer performed full of emotion, reducing some of the fans to tears. The captivating sound of the violin and M. Nasir’s wistful delivery made the performance even more noteworthy.

He then launched into Mustika, a romantic evergreen tune which has been rearranged by Luqman Abdul Aziz. Fans clearly enjoyed the new arrangement as they sang along to the tune.

Bonda, one of the hits taken from Nasir’s fifth album Canggung Mendonan and then Kepadamu Kekasih followed.

The tempo of the night was turned up with Apokalips and a more recent tune, Juwita Citra Terindah.

M. Nasir not only showcased his dancing skills when performing the latter tune, but he also teased some of his female fans — a rare thing from this usually no-nonsense music composer and singer.

“I had dreamt of becoming a dancer and actor, but luck was not on my side... I become an M. Nasir instead,” said the singer who seemed surprised to see fans giving him a standing ovation, after that casual remark which he probably had meant as a joke.

The second segment of the night began with Hati Emas, a popular hit from Kembara, the group which M. Nasir led  before pursuing his solo career.

It was a vigorous performance from the singer, who turned 55 earlier this month. It was impossible to overlook his passion for the music.

Fans loved his energetic vibe and M. Nasir in return, loved the crowd’s response. Once in a while, he took time to shake hands with fans near the stage and that was a lovely gesture.

The ambience of the hall took a different turn as the slow and evergreen tune Suatu Masa filled the hall. Once again, fans were touched by M. Nasir’s delivery of the song, which was dripped with emotion.

But M. Nasir was quick to shift the mood with his next numbers which included Sahabat Gua, Raikan Cinta and the ever popular Mentera Semerah Padi.

And just when the crowd thought the night was over, M. Nasir came back with a smile on his face, enchanting the fans with the affectionate Sentuhan Listrikmu.

But that wasn’t all. He sang the festive-tune Ada to conclude the night.
M. Nasir had never looked so content and as he took his last bow and bid goodnight to the fans. The singer was beaming with satisfaction as all fans stood up to the tune of Ada and danced the night away.
The night reflected Nasir’s 35 years of music legacy and watching him perform through the two hours of classics was a clear reminder of his living legacy.

Jumaat, Julai 20, 2012

Spirit and strings

taken fro The Star 20th July 2012
By EDDIN KHOO

Popular music culture in Malaysia is revived by two Singaporean lads — M. Nasir and Ramli Sarip.

OUR collective sentimentality (and the thoughtless neglect of our master traditional musicians) aside, there was little, really, to inspire popular music culture in Malaysia post P. Ramlee in the 1970s and early 1980s.

Till the emergence of the “boys from Singapore” – M. Nasir and Ramli Sarip – that is.

In Kembara and Sweet Charity, a ruggedness born of slugging through numberless gigs of trial, the move up North to a kind of artistic exile, combined with the innate musical intelligence and vision of the groups’ front men – M. Nasir and Ramli, respectively – would signal a new and radical direction for popular Bahasa Malaysia music, most notably in the roving adventurism and search for roots which defined the preoccupations of the smartest and most introspective performers of this generation.
Craft and sophistication: M. Nasir performing with the Malaysian Philharmonic Orchestra. His songs are as timeless, strong and evocative as they have always been.


Of these, M. Nasir proved especially viable, carving a career for himself that was multidimensional in nature, with forays (apart from his versatile musicianship) into the worlds of film, composition and the business of music. Always astute, he has continued to perform the delicate balancing act of creating for others so that he may keep the best and most spirited for himself.

Following the days after Kembara, and since the release of the brilliant Canggung Mendonan, the songs and albums have been fast, furious, experimental and stylistically eccentric – creating a trove of songs that remain among the richest and most resplendent in the history of popular Bahasa Malaysia music.

Something in the elements must have converged on the twin independence dates of July 4 and 1957 to spark the “spirit” of M. Nasir. “Soul” and “spirit”, the couple energies that urge the traditional Malay notions of artistry have, in M. Nasir’s own words, inspired his own approach to song crafting.

“Music has to have its soul and its own original form. The soul must be strong and the form must be clear. Its form must be able to be heard and to highlight its true original self – the form must be expressed as required by the soul or spirit,” he has stated.

It is a profession of “faith” that was put to test at a two-night concert with the Malaysian Philharmonic Orchestra last weekend to celebrate the 55th year of M. Nasir.

For all the craft and sophistication of M. Nasir’s music, the songs retain an elemental rawness which is their hallmark. Challenged within the settings of the “respectability” which exudes the Dewan Filharmonik Petronas, the songs emerged as timeless, strong and evocative as they have always been, even as the arrangements and presentation came across, at times, as bewildering, perplexing and lacking quite some common sense.

A revised setlist meant that several classic songs, announced in the original list, were not to be heard, including the spry Kembara classic Express Rakyat, the magical Tanya Sama Itu Hud Hud and the stirring Ghazal Untuk Rabiah.

The concert itself commenced with a remaking of the mystical Andalusia, stripped off its poetical allusions and transformed into a neo-Bolero version not unlike the overwrought standard Granada. For much of the concert, a tension ensued between the essential vitality of the songs themselves and the attempt to make sense of them within an orchestral setting, often resulting in a show tune feel to the arrangements.

Keroncong Untuk Ana, undoubtedly one of the most moving songs in modern popular Malay music, came across as discordant following an introduction by the horn section of the orchestra. It was the melodic irresistibility of the song itself, as well as M. Nasir’s deeply felt vocals that saw the song through.

Bonda, Apokalips and the captivating Juwita Citra Terindah proved the highlights of the evening’s repertoire with clever arrangements and soulful, stirring performances by M. Nasir.

Culminating with the classic Mentera Semerah Padi, also intelligently arranged, the concert nevertheless continued to suffer from a prolonged tension between the earthiness and spiritedness of the material and the restrained control of setting and arrangement.

The Malaysian Philharmonic Orchestra itself appeared ill at ease with the material performed and in spite of the best efforts of its animated conductor Kevin Fields, came across more often than not as listless if not completely baffled by the repertoire and its performer. There was little indication that the orchestra empathised with the figure of M. Nasir.

The figure at the centre of it all, still youthful, vigorous and boyish was in luring form – funny, timeless and flawless in voice. But for a few slips of timing and coordination, his was a felt performance.

Perhaps the deepest irony lay in the interpretation of the material itself. It would have been a good stretch of the imagination to have featured a traditional ensemble of gendang, the kind of which regularly accompanies an M. Nasir performance these days, along with the orchestra. The distinct syncopated rhythms, singular to an M. Nasir composition were sadly amiss. Yet, it was in this paradox of voids and vacuums that the deep individuality of the M. Nasir song was in fact enhanced.

A delightfully playful line refrains in the song Apokalips that best encapsulated the evening’s experience: “Ada masanya engkau suka apa yang ku suka…” (There are times, when you like what I like).

Ya, ada masanya (yes, there are times) …

Khamis, Julai 19, 2012

Konsert Kaya Bunyi Sifu

petikan Kosmo! 19 Julai 2012


"BAGAIMANAKAN ku mula dan apakah kata-kata yang indah untuk diabadikan," bait-bait tanya ini sepertinya mengena konkrit dengan situasi konsert Datuk M.Nasir yang diadakan di Dewan Filharmonik Petronas pada 13 dan 14 Julai lalu.

Sebuah suasana dengan degup jantung baharu apabila melihat seorang maestro muzik disandingkan dengan 100 para pemuzik yang rata-ratanya dari luar negara. Bukan hanya sebuah visual mata yang formal buat khalayak, tetapi juga sebuah pengisian yang kaya buat telinga dan hati para pecinta muzik M.Nasir.

Umum maklum bahawa karya-karya seorang M.Nasir yang mesra disapa sifu ini memang kaya dengan bunyi dan estetika. Nah, jadi bayangkan apabila kaya rasa ini digabungkan lagi dengan 100 para pemuzik profesional yang mendendangkan gubahan-gubahan lagu sifu yang telah disusun semula oleh lapan orang penyusun muzik.

Konsert ini dipimpin oleh Konduktor Bersekutu Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO), Kevin Field. Ini merupakan kali ketiga MPO meraikan muzik penyanyi legenda tempatan selepas Tan Sri SM Salim (2001) dan Datuk Sheila Majid (2010). Ditubuhkan pada tahun 1998, MPO dianggotai oleh 100 pemuzik dan pernah membuat persembahan di Australia, Jepun, Korea, Taiwan, China dan Singapura.

Santun dan tertib dengan 'tauge-tauge' muzik, malam pertama konsert ini terlihat sedikit canggung. Masih belum berkahwin cantik dalam sebuah pelamin yang berprestij dan formal. Rata-rata juga bukan kalangan mendonan terhadap sebuah karya sifu, apa lagi datang dengan sebuah pengharapan yang tinggi terhadap konsert dengan nafas lebih formal dan tertib ini.

Namun apabila masuk ke malam kedua atau malam pengakhiran, bagai habis bahasa bermutu untuk menzahirkan kata-kata terhadap konsert yang memberi sebuah sejarah baru dalam rentetan kembara para penggemar sifu menonton rangkaian konsertnya. Dia layaknya seperti tranduser yang menyalurkan tenaga rasa kepada khalayak yang datang bergaya.

Hilang akal


PEMINAT dihiburkan dengan untaian lagu hebat milik M.Nasir yang mendapat susunan semula daripada lapan orang penyusun muzik.

Ada sebuah teori mengatakan bahawa muzik yang memiliki hubungan emosional paling tinggi dengan seseorang adalah muzik-muzik yang dinikmati ketika orang itu berusia 15 tahun. Muzik yang dinikmati sesudahnya pula tidak akan mampu mencapai tingkatan itu.

Masih belum dapat dibuktikan secara empirik dan masih boleh didebatkan apakah teori ini berlebihan atau tidak. Tapi mungkin ada benarnya bila melihat betapa banyaknya akal yang hilang daripada para penonton yang rata-rata berusia 30 tahun ke atas yang melihat cantiknya'konsert ini berlangsung.

Bertepuk riang, menyanyi bersama dan kadangkala ada yang bangun spontan memberi penghormatan, insiden-insiden ini bukti kepuasan dan hati mereka telah larut terhadap persembahan lelaki yang lahir pada 4 Julai 1957 ini.

Walau kadangkala sifu terarah hilang kata-kata atau lupa lirik mungkin atas faktor sudah terbiasa atau ralit dengan bunyi-bunyian yang kaya, dia dimaafkan kerana mungkin dia seorang sifu.

Apa yang penting, setiap lagu-lagu 'bahagian A' sifu didendangkan dengan jiwa dan kemeriahan rasa beserta bunyi yang tersusun cantik. Kemasan terhadap lagu-lagu indah sifu membawa para penonton ke dalam sebuah kembara rasa dan perjalanan seorang genius muzik.


SESEKALI terlupa lirik, namun perlakuan M.Nasir itu dimaafkan pecintanya kerana ia berjaya ditutup dengan keindahan muzik yang dialunkan oleh pihak MPO.

Sepertinya kalau memejam mata, setiap lagu dapat menzahirkan rasa dan perjalanan emosi. Layaknya juga seperti berada dalam sebuah kembara filem yang jalan ceritanya berdasarkan rasa dan naskhah jiwa setiap mata yang menonton. Intro-intro lagu yang membuahkan pertanyaan tentang lagu apakah yang bakal dimainkan membuai ingatan terhadap filem-filem pecah panggung seperti Star Wars dan yang sebaris dengannya.

Ujar seorang teman wartawan, Syazwan Zakariah yang hadir pada malam kedua konsert M.Nasir, "Sebuah gabungan yang sangat organik dan MPO membawa muzik M.Nasir ke satu tingkat yang berbeza. Kerumitan muzik M.Nasir itu berjaya ditafsirkan oleh muzik orkestra."

Suatu Masa M.Nasir

Antara lagu yang dibuaikan oleh sifu adalah Andalusia, Kian Fansuri, Keroncong Untuk Ana, Mustika , Bonda, Kepadamu Kekasih, Hati Emas, Sahabat Gua dan Sentuhan Listrikmu.

Apa yang menarik dan merempuh rasa adalah penyusunan pada lagu Suatu Masa, nukilan dan gubahan asal M.Nasir. Suasana menjadi senyap sunyi dan sepertinya setiap jiwa yang menonton dibawa terbang ke suatu masa yang hanya mereka yang mengetahui.


RAMAI peminat M.Nasir berharap untuk menonton beberapa siri konsertnya lagi selepas ini.

Suasana kontemporari dirasakan pada lagu Juwita Citra Terindah dan Mentera Semerah Padi. Ada kalanya sifu seperti tidak sabar menukar gear tinggi untuk beberapa lagu dan menari-nari kecil sebelum mula naik minyak atau kata slanga 'naik syeikh' untuk menyanyikan lagu-lagu yang dipilih.

Diselitkan beberapa lawak jenaka dan pengalaman cerita di antara lagu, antaranya kata M.Nasir, "Dahulu cita-cita saya mahu jadi pelawak atau penari. Tapi nasib saya tidak baik, saya jadi M.Nasir."

Konklusi sebuah kembara, ini merupakan sebuah konsert yang antaranya akan dibawa dalam ingatan terhadap gabungan dua tenaga. Sinergisme sifu dan MPO mungkin boleh diteruskan lagi pada masa-masa akan datang dengan persediaan yang lebih rapi dan ruang masa yang lebih lama bagi menghasilkan sesuatu yang boleh disebut sempurna.

Bagi penonton yang hadir, pasti ini adalah sebuah momen yang akan disimpan dan mengharapkan sifu bakal beraksi gah lagi di pentas-pentas yang berbeza. Gagah dan tampan, bagaikan si jantan yang berkokok, pentas MPO telah disaksikan dengan mentera sifu kepada semua sang pencintanya.

Di sebalik orkestra

petikan Utusan Malaysia 19 Julai 2012
Oleh KHADIJAH IBRAHIM
khadijah.ibrahim@utusan.com.my
Gambar IHSAN DEWAN FILHARMONIK PETRONAS

LARUT dalam mainan emosi, M. nasir mahu bersatu dalam keindahan alunan yang dimainkan pemuzik Dewan Filharmonik Petronas.

SEMEMANGNYA 'sifu' yang satu ini sedari awal sudah menyedari bahawa menyanyi dengan iringan orkestra bukanlah satu kerja yang mudah. Banyak cabaran dan rintangan yang dihadapi jika ingin menyanyi dengan iringan pemuzik orkestra, tidak kira sehebat mana sekalipun status seniman seseorang itu.

Mereka perlu membuat persediaan rapi kerana ia amat berbeza disebabkan lagu-lagu digubah mengikut kesesuaian orkestra.

Tanpa persediaan rapi atau latihan yang cukup, si penyanyi akan kelihatan terpisah daripada muzik yang dimainkan oleh ahli orkestra, tambahan pula jika ia diadakan di Dewan Filharmonik Petronas (DFP).

Untuk mengelak suasana itu terjadi, penyanyi perlu peka terhadap susunan muzik baru dan tahu bila masanya untuk menyanyi kerana persembahannya diiringi oleh orkestra bertaraf dunia.

Tan Sri S.M Salim dan Datuk Sheila Majid pernah mengadakan persembahan di DFP pada tahun 2001 dan 2010 serta mendapat sambutan hangat.

Terbaru, penyanyi yang diberi penghormatan mengadakan persembahan di DFP sebagai penutup tirai musim konsert 11/12 adalah Datuk M.Nasir.

Konsert M.Nasir yang dipimpin oleh konduktor bersekutu MPO, Kevin Field berlangsung selama dua hari bermula 13 Julai lalu.

"Rasa bertuah dapat mengadakan persembahan di sini setelah sekian lama menunggu. Saya harap anda tidak kisah dengan penampilan saya sebegini," gurau M.Nasir sewaktu awal kemunculan di pentas.

M.Nasir, 55, memulakan persembahan dengan lagu Andalusia yang digubah semula muziknya oleh Syed Shahrir Faisal Syed Hussain.

Lain-lain penggubah untuk 17 buah lagu yang didendangkan sepanjang konsert selama dua jam termasuk 20 minit waktu rehat adalah Datuk Mokhzani Ismail, Luqman Aziz, Vivian Chua, Ahmad Muriz Che Rose, Leonard Yeap, Loo Shu Chin dan Ruslan Imam.

Selasa, Julai 17, 2012

Aura Sifu M Nasir tawan peminat

taken from Sinar Harian 17 Julai 2012
MARINA SAHABUDIN
FOTO: IHSAN DFP

Gayanya bersahaja, namun lagaknya mampu mengalahkan orang muda. Begitulah hebatnya, M Nasir atau nama sebenar beliau, Datuk Mohamad Nasir Mohamad, ketika beraksi di pentas berprestij, Dewan Filharmonik Petronas (DFP).

Ternyata dalam usia yang kini menjangkau 55 tahun, auranya masih hebat dan mampu menawan penonton.

Malah, penyanyi kelahiran Singapura ini sememangnya cukup istimewa di hati peminat.

Tidak hairanlah mengapa ramai yang sanggup membelanjakan sejumlah wang semata-mata untuk menonton konsert, M Nasir with The MPO yang berlangsung selama dua hari berturut-turut di pentas berprestij itu.

Auranya dapat dirasakan sebaik sahaja beliau melangkah masuk ke dewan. Di saat itu, kedengaran tepukan dan sorakan gemuruh daripada peminat.

Tanpa membuang masa, beliau membuka persembahan dengan barisan lagu-lagu berhantunya, seperti Mustika, Hati Emas, Apokalips dan Andalusia.

Malah, ia diserikan lagi dengan beberapa buah lagu yang telah digubah dalam bentuk medley seperti Sang Pencinta, Impian Seorang Nelayan, Nusantara dan Ekspres Rakyat .

Ketika itu, penonton terpaku seketika untuk sama-sama menghayati setiap bait-bait lagu yang disampaikan. Suasana dewan yang sepi, jelas menunjukkan penonton bersama-sama menjiwai persembahan beliau malam itu.

Suasana bertukar meriah apabila beberapa lagu hit seperti Mantera Semerah Padi, Juwita Citra Terindah dan Sentuhan Listrikmu dinyanyikan.

Menariknya, di akhir konsert, beliau menyampaikan lagu Ada, yang mana ketika ini semua penonton berdiri, bertepuk tangan dan menyanyikan lagu tersebut bersama.

Tidak dapat dinafikan lagi, dalam usia yang lebih separuh abad, kemantapan vokal dan tenaga beliau masih sama seperti di awal pembabitan dalam bidang seni.

Selain itu, beliau juga bijak berinteraksi bersama peminat. Bahkan, suasana dewan menjadi gamat dengan gelak tawa penonton apabila M Nasir menghiburkan mereka menerusi lawak spontan beliau.

Secara keseluruhannya, persembahan beliau pada malam itu benar-benar menghiburkan serta menakjubkan.

Muzik akustik MPO

Diiringi alunan muzik Orkestra Filharmonik Malaysia (MPO) daripada 100 pemuzik berpengalaman yang diterajui Konduktor Bersekutu, Kevin Field, nyata persembahan M Nasir membuai perasaan dan emosi penonton.

Dengan kehadiran pemain biola dan saksofon, persembahan tersebut menjadi lebih segar dan dramatik.

Jelas M Nasir, beliau sudah lama menantikan saat itu sepanjang bergelar anak seni.

"Memang saya berhasrat untuk mengadakan sebuah konsert yang diiringi satu kumpulan orkestra yang besar .

"Dengan suasana dewan yang cukup sesuai untuk muzik akustik, saya mahu ia menjadi penghargaan dan hadiah kepada peminat," katanya.

Bijak memilih lagu sepanjang persembahan membuatkan penonton tidak bosan menonton konsert yang mengambil durasi selama dua jam itu.

Menurut M Nasir, konsert itu diharap dapat memberi pengalaman berbeza dalam lagu-lagu yang dipersembahkannya.

“Kebanyakan lagu yang dipilih adalah koleksi lagu lama saya. Setiap lagu ini pula mempunyai identiti tersendiri saya.

"Jadi, saya membuat keputusan untuk menyampaikan lagu yang memperkenalkan nama saya pada awal kemunculan sehinggalah ke hari ini,” kata beliau yang teliti dalam memilih lagu setiap kali mengadakan persembahan.

Persiapan selama setahun

Dapat mengikut jejak Tan Sri Datuk SM Salim (2010) dan Datuk Sheila Majid (2011) mengadakan persembahan di DFP sudah menjadi satu impian buat M Nasir.

Menurut beliau, hasratnya itu muncul setelah menyaksikan konsert SM Salim pada tahun lalu. Tidak menyangka, ia akhirnya dapat direalisasikan. Beliau bekerja keras demi memastikan persembahannya berjalan dengan sempurna.

"Ini adalah impian saya sejak dahulu lagi. Bukan mudah untuk mendapat tempat mengadakan konsert di sini.

"Segala persiapan, saya sudah lakukan sejak setahun lalu.

"Jadi, saya mahu peminat merasa dan mendapat sesuatu yang istimewa daripada konsert ini," jelas M Nasir yang mengambil masa selama 10 hari menjalani latihan bersama MPO.

Bakal ke Singapura

Berita baik bagi peminatnya di Singapura, M Nasir kini turut dalam perancangan untuk mengadakan persembahan istimewa di negara itu, pada tahun hadapan.

Menurut M Nasir, beliau berharap konsert tersebut dapat mengubati rindu peminatnya di sana.

"Saya harap ia dapat direalisasikan dalam masa terdekat. Apa pun, saya masih dalam perancangan untuk melakukannya," katanya yang pernah mengadakan Konsert Canggung di Stadium Negara (1994), Konsert Akar di Pusat Dagangan Dunia Putra (1995) dan Konsert Alam Muzik di Istana Budaya (2009).

Mengimbas pembabitan beliau dalam bidang seni, bekas graduan Diploma Seni Lukis dan GCE ‘O’ Level di Nanyang Academy of Fine Arts, Singapura ini memulakan kariernya bersama Kembara dan menghasilkan empat album pada awal 1980-an.

Kemudian, beliau bergerak secara solo pada tahun 1989 dan melahirkan tujuh lagi album solo.

Sepanjang penglibatan dalam bidang seni, beliau menerima pelbagai anugerah seperti Anugerah Juara Lagu (1990, 1991, 1993, 1994, 1999, 2000 dan 2012), Festival Filem Malaysia (1984 dan 1990), Anugerah Skrin TV3 (1997), Anugerah Industri Muzik (2001 dan 2002), Anugerah Planet Muzik (2001), selain memenangi kategori Bintang Paling Popular pada Anugerah Bintang Popular (1994).

Beliau turut dianugerahkan pingat Ahli Mangku Negara pada 1996 dan Darjah Indera Mahkota Pahang pada 2011 yang membawa gelaran Datuk.

Pada masa sama, beliau juga adalah insan yang bertanggungjawab di sebalik kejayaan penyanyi terkemuka tanah air seperti kumpulan Search, Wings, Ella dan Ziana Zain.

Isnin, Julai 16, 2012

Bukan senang nyanyi dengan MPO

petikan Harian Metro
Oleh Roslen Fadzil
roslen@mediaprima.com.my/ roslenmetro@yahoo.com
       
KETIKA ini banyak konsert dan persembahan hiburan dianjurkan sebelum umat Islam di Malaysia dan juga di seluruh dunia memasuki bulan puasa.

Seperti yang selalu berlaku, semua persembahan itu perlu dibereskan sebelum datangnya Ramadan kerana pada bulan yang mulia itu nanti muslimin dan muslimat ingin memperbanyakkan amalan ibadah terutama pada sepanjang malam.

Dengan erti lain, acara yang berbentuk hiburan yang keterlaluan eloklah dihentikan bagi menghormati kedatangan Ramadan dan begitulah yang selalu terjadi. Malah sikap saling menghormati daripada mereka yang bukan Islam juga sering terpancar dalam masyarakat majmuk di negara kita.

Minggu lepas saja, banyak persembahan dianjurkan di pentas terbuka selain dewan tertutup terutama di Lembah Klang. Ada konsert superstar Barat, Justin Bieber bersama bintang K-Pop, Jay Park serta konsert biduan tempatan seperti Ramli Sarip dan Datuk M Nasir.

Tidak semuanya yang sempat saya ikuti kerana hambatan tugas namun salah satu yang sempat saya ikuti adalah konsert M Nasir di Dewan Filharmonik Petronas (DFP), KLCC, pada Jumaat lalu.

Agak lama juga saya tidak menyaksikan persembahan bekas vokalis trio Kembara itu. Kali terakhir melihat kelibat M Nasir adalah melalui pertandingan Mania di Astro apabila dia menjadi ikon di situ bersama Ahmad Dhani dan Aubrey Suwito.

Lantaran itu, apabila mendengar buat julung kali M Nasir akan menyanyi bersama Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO) pimpinan Kevin Field, ia sesuatu yang tidak harus dilepaskan. Kita maklum, bukan semua penghibur di Malaysia berpeluang menyanyi dengan MPO sejak ia dicetuskan dan antara yang saya ingat adalah Tan Sri SM Salim, Datuk Sheila Majid, Datuk Siti Nurhaliza, Aishah dan Lah Ahmad.

Pada malam pertama saya ke konsert M Nasir itu, dewan prestij berhemah itu ‘full house’. Kata jurucakap DFP, ramai peminat membeli tiket pada saat-saat akhir selepas ada juga yang berusaha mendapatkan tiket secara undangan. Itu perkara biasalah.

Melihat sambutan itu kata PRO tadi, sekurang-kurangnya usaha DFP yang mahu mendidik masyarakat Malaysia membeli tiket untuk melihat konsert artis sendiri dalam suasana elit, mula berhasil. Saya difahamkan, tiket konsert M Nasir itu berharga antara RM98 dan RM358. Apa yang membanggakan, persembahan pada kedua-dua malam itu ‘sold out’. Untuk itu, syabas diucapkan.

Akan tetapi saya hairan kerana sangat sedikit bilangan artis kita yang pergi menonton. Selebriti yang saya tengok datang pun hanyalah Misha Omar, Datuk Ramli MS, Adibah Noor dan Datuk DJ Dave (malam kedua). Mana perginya yang lain yang selama ini asyik melaungkan M Nasir kononnya ‘tok guru’ mereka termasuk juga bintang-bintang realiti TV? Di manakah sokongan artis muda seperti itu?

Kalau datang, mereka bukan saja dapat bernostalgia dengan lagu M Nasir namun sekurang-kurangnya mereka boleh menilai sendiri betapa susah hendak boloskan diri ke pentas DFP dan berdiri sama tinggi dengan konduktornya. Ada kriteria tertentu yang dinilai dan pastinya ia berkaitan bakat dan pencapaian seseorang anak seni itu.

Inilah waktunya untuk artis-artis muda kita yang kencang dengan ‘show’ mengorbankan sedikit wang mereka untuk menggali ilmu dan memerhati kemampuan biduan dan biduanita negara menyanyi dengan orkestra bertaraf antarabangsa seperti MPO. Maaf cakap, kesedaran ini belum menyerlah. Apabila dikritik, maka mulalah mereka ‘tarik muka 14’.

Saya tidaklah mahu mencoret secara ‘’detail’ corak persembahan M Nasir bersama MPO itu. Secara keseluruhan saya akui saya terpana dengan persembahannya dalam kebanyakan lagu seperti Suatu Masa, Mustika, Sahabat Gua, Di Balik Cermin Mimpi dan lagu jampi, Mantera Semerah Padi. Memang M Nasir benar-benar bersatu dengan orkestra itu. Lebih daripada itu, ada gubahan lagu yang saling tidak tumpah seperti skor muzik filem Hollywood.

Dari segi persembahan juga, semuanya sudah menjadi lain, bagi disesuaikan dengan gubahan skor MPO. M Nasir sendiri lebih banyak menyanyi secara improvisasi menjadikan konsert itu kadangkala terarah kepada eksperimentasi.

Malah ada masanya M Nasir berdepan dengan situasi yang sulit dan mencabar kerana cuba bersatu dengan skor MPO yang berbeza daripada apa yang kita dengar dalam albumnya mahupun konsert-konsert biasa. Pada malam pertama, keperitan M Nasir itu terlihat dalam lagu Kepadamu Kekasih.

Ringkas kata, saya memang gembira kerana menjadi sebahagian daripada peminat setia M Nasir yang sempat menonton konsert itu. Sekurang-kurangnya M Nasir sudah menghadiahkan saya sesuatu yang cantik pada malam ulang tahun hari kelahiran saya pada 14 Julai lalu, 10 hari selepas ulang tahun hari kelahirannya sendiri - roslenmetro@yahoo.com/ roslen@mediaprima.com.my

Jumaat, Julai 13, 2012

Sifu’s touch of symphony


taken from NST 13 July 2012
Only the third local artiste to be given the honour to perform at Dewan Filharmonik Petronas, M. Nasir promises a performance unlike any in his 35-year career, writes Hizreen Kamal

M.Nasir performing with the Yayasan Warisan Johor orchestra in Johor Baru last year

HE has shaped and influenced the local music scene for the past 35 years, sealing his status as a well-respected music maestro.
The music fraternity calls him Sifu (master), a title that comes with big responsibilities and expectations. Clearly, the renowned singer and composer Datuk M. Nasir who just turned 55 last week, has survived the test of time.
He boasts an endless list of hits to his name, sell-out and notable solo concerts like Konsert Canggung at Stadium Negara (1994), Konsert Akar at Putra World Trade Centre (1995) and Konsert Alam Muzik at Istana Budaya (2009), besides garnering a string of industry awards.
Beginning from his early days as part of the group, Kembara, in the early ‘80s (which saw the release of five albums namely Kembara, Perjuangan, Generasiku and Seniman Jalanan), he embarked on a solo career in 1989 with the launch of his debut album aptly titled Solo.
He then went on to release six successful albums (Solo, Saudagar Mimpi, Canggung Mendonan, Srikandi Cintaku, Phoenix Bangkit and Sang Pencinta), besides composing songs and producing albums for artistes such as the Alleycats, Rahim Maarof, Search, Wings, Hattan, Misha Omar and Jamal Abdillah, turning them into a music force to be reckoned with.
His compositions include Hingga Akhir Nanti (Alleycats), Fantasia Bulan Madu (Search) and Sejati (Wings) as well as Mustika, Mentera Semerah Padi, Juwita Cinta Terindah and Tanya Sama Itu Hud Hud.  
With his laid-back, no-nonsense attitude, the entertainer — known for his trademark rugged looks (although he’s chopped off his long Bohemian-esque locks) — continues to remain relevant to this day with a huge fan base cutting across all ages and backgrounds.

YOUNG ACTS
Awan Nano, M. Nasir’s recent composition for Akademi Fantasia (AF) 7 champion Hafiz followed his 2005 stint as AF Season 3 principal and subsequent collaboration with the show’s winner Mawi  on Aduh Saliha. It shows the process of change that he has undertaken, which received the support of fans old and young.
“Honestly, I enjoy working with new acts. I like changes that come with disciplines. For example, an artiste who was big in the ‘80s with many hits, should be enjoyed by those of that era. Things won’t change even if I come out with a song for that particular artiste. People would still want to hear the artiste’s old hits that made him big in the first place.
“We have to move with the times. For example, classical music is not everyone’s cup of tea,” he says.
As owner of production and publishing house as well as recording studio Luncai Emas, he also dabbled in film production in 1997 with the movie Merah.
M. Nasir can now look back on all his achievements with a satisfied smile but he feels he still has a long way to go before he truly leaves an indelible mark in the industry.

BIGGEST ACHIEVEMENT
Ask him what he considers his greatest achievement so far, and you’ll find him struggling for an answer. Instead, M. Nasir has this to say: “Every day I wake up and think about ways to create something better and different to benefit the industry.”
A man of few words, he  takes his time before answering my questions. Going by his answers, everything he has done throughout his career seemed effortless.
“Music has been my passion from the beginning and one thing which I enjoyed was taking risks in all my projects. These included live performances as well as recording tracks in the studio,” he says.
“I am very spontaneous by nature and when I feel like I need to do something, I just do it. So far, many of my attempts at spontaneity have been fruitful.”
Things, however, didn’t always turn out the way he’d expected.   “You just have to pick yourself up and move on. There is always another song and another performance to work on. Experiences, good or bad, help make you a better person,” he adds.

LIVING LEGEND
Although M. Nasir may have done it all, there is one  thing that he has always wanted to take on but never had the opportunity to do so. Well, not until now.
Tonight and tomorrow night, he is embarking on his first collaboration with the Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO).
Aptly titled M. Nasir And The MPO, it is the most awaited showcase to conclude Dewan Filharmonik Petronas’ (DFP) 11/12 season.
The concert, to be held at the DFP at 8.30pm, will see M. Nasir performing more than 20 of his most popular and evergreen hit songs throughout his career, which have made him a living legend.
The 90-minute performance will be led by MPO associate conductor Kevin Field.
The audience will be treated to MPO’s interpretations of Kias Fansuri, Sahabat Gua, Apokalips, Juwita, Ghazal Untuk Rabiah, Andalusia, Bonda, Kepadamu Kekasih, Sentuhan Listrikmu, Ada, Di Balik Cermin Mimpi, Hati Emas, Keroncong Untuk Ana, Mentera Semerah Padi, Mustika, Raikan Cinta and Suatu Masa, among others.
The songs have been given new arrangements by Ahmad Muriz Che Rose, Vivian Chua, Datuk Mokhzani Ismail, Luqman Abdul Aziz, Ruslan Mohd Imam, Loo Shu Chin, Leonard Yeap Lin Soon and Syed Sharir Faisal Syed Hussain.
The other two artistes who have performed on the DFP stage include traditional singer Tan Sri SM Salim (2001) and R&B/pop entertainer Datuk Sheila Majid (2010).
M. Nasir says:  “This is nothing like any of my previous solo concerts. The interpretation is sure to be different from  the original and the audience will enjoy the lush and grandeur sounds by the MPO. I think my fans have been waiting for this collaboration with bated breath and they will see me performing without electric musical instruments.
“Since my music features Malay drums, I’ve been given the go-ahead to bring in Malay drummers. There will be traditional instruments like rebana, gendang, percussion and flute.”  
Collaborating with a symphony orchestra has its challenges.
“It can be a little overwhelming for some but it is a challenge that I am eager to take,” he says.
“This collaboration is a benchmark in my career. I’d like to achieve a certain standard of performance especially after performing for 35 years and this may just be it. What I can say is that audience will see a different  M. Nasir,” he says, adding that his nerves are already “acting out” and he is feeling the gush of excitement to perform at a venue specially designed for acoustics performances.
When asked which of his compositions he considers his masterpiece, he says: “I don’t know. There isn’t one I’d consider perfect. Every song has its flaws. But I felt really good when I composed Fantasia Bulan Madu. It just  happened spontaneously and if you noticed, it did not have a proper intro. Who knew it was going to be a hit!”
Next year, he has plans for a nationwide tour which will include Singapore.

BIG SCREEN BECKONS
Having starred in the 1986 musical drama Kembara Seniman Jalanan (which he co-wrote) directed by Nasir Jani, M. Nasir plans to get more actively involved in films within the next five years. This time, he will remain behind the camera as a producer.
A fan of Francis Ford Coppola’s Godfather trilogy (he only counts I and II as his favourites though), he was last seen as the wizardry Tasik Chini elder in the musical comedy Magika. In the past he had played a wide range of roles — from a romantic leading man (Selubung) to a legendary warrior (Puteri Gunung Ledang) as well as smaller parts in Fenomena, Balada, Simfoni Duniaku and Merah.
These days, M. Nasir says, he is more picky  about his roles. He says: “I want to play a character with a strong purpose in a story, one who will leave a mark in the plot development.”

M. Nasir And The MPO
Dates and time Today and tomorrow at 8.30pm  
Venue:  Dewan Filharmonik Petronas, Petronas Twin Towers, KLCC
Ticket Prices Between RM98 and RM358
Box Office Hours Tuesdays to Saturdays: 10.30am - 6.30pm, 9pm on performance nights
Telephone Bookings 03- 2051 7007
Fax Bookings
03- 2051 7077
Email Bookings
dfp_boxoffice@petronas.com.my
DFP/MPO Websites
www.mpo.com.my and www.dfp.com.my

Rabu, Julai 11, 2012

M. Nasir collaborates with the Malaysian Philharmonic Orchestra

taken from The Star 11 July 2012 By N. RAMA LOHAN
 entertainment@thestar.com.my


It’s still fairly new territory but Nusantara legend M. Nasir is rubbing his hands with glee for his collaboration with the Malaysian Philharmonic Orchestra.

HE may come from the generation of fans who was privy to the age of musical exploration – the 1960s, when musical styles first began to mesh in tune – and listened to Deep Purple’s Concerto For Group And Orchestra, and seen albums like Metallica’s S&M and Scorpions’ A Moment Of Glory infiltrate popular music in the last two decades – but Datuk M. Nasir’s collaboration with the Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO) is just like what the man says it is: “It’s just me playing with an orchestra.”

The freshly-turned 55-year-old (his birthday was on July 3) rarely overstates his ambitions, and it’s no surprise that he sees the shows on July 13 and 14, aptly titled M Nasir & The MPO, as merely another bunch of performances, but ones he’s pretty thrilled about, given the setup. Like the albums by the rock giants of the West, his close encounter of an orchestral kind at Dewan Filharmonik Petronas (DFP) is expected to turn heads.

During a recent interview, the singer/songwriter/actor admitted that some of his music inherently possesses a symphonic quality. “I’m not sure how this will all sound, but I’m looking forward to it. This is a great and beautiful opportunity for me,” he enthused, revealing that this would be a chance for his fans to see him in a unique setting.


Risky business: Music icon M. Nasir is explicitly aware that his collaboration with MPO is a gamble, but it’s still one he is relishing.

Nasir is the third in a sequence of legendary local artistes who have plied this route, Tan Sri SM Salim being the first to work with the MPO in 2001, followed by Datuk Sheila Majid two years ago. “I don’t really know the criteria for the selection of artistes, but I’m glad I’ve been chosen,” he shared of his gig, adding that the idea was not his. He acknowledges that while the quality control at DFP is very high, it bodes well to see the hall opening its doors to a wider palette of music.

While East-meets-West endeavours have proliferated for decades now, it has continually attracted its detractors. Certain quarters believe the inclusion of an orchestra into the repertoire would desecrate the sanctity of the Nusantara fundamentals of his music. Nasir, though, is single minded that this is not a case of two separate entities being forced together. Rather, it is a fusion of two musical styles from the ground up.

“The challenge is to make this work. It’s not a case of me plus the orchestra, but a process where the music is arranged as a symphony. I’ve worked with the MPO before, but not in this capacity. Not many people have had the chance to experience something like this, so it will be up to us to make the audience like it,” he explained, adding that the orchestra setup apart, the 100-plus member ensemble will also include two musicians playing the Malay drums and flute, respectively.

MPO Associate Conductor, Briton Kevin Field, who also helmed Sheila’s performance, leads the MPO for Nasir’s show. Purists have questioned his credentials in interpreting music that’s not native to him. Nasir is explicitly aware that the professional environment in which classical musicians operate will see Field sailing through his “assignment”. “They (classical musicians) read music, what could be the problem?” noted the former Kembara man with a laugh.

And when pressed to explain how Nusantara melodies would be evoked from a violin, for instance, the music legend put things into sharp focus: “The instruments make the melodies. It doesn’t really matter whether they’re traditional or otherwise.” But he does admit to being clueless as to who the audience would be for a show of this nature, conceding that they would probably be fans of his music.

Speaking of his music, the 20-odd songs expected to get the roll call for the two-hour shows include gems like Kias Fansuri, Sahabat Gua, Apokalips, Juwita, Ghazal Untuk Rabiah, Andalusia, Bonda, Keroncong Untuk Ana and Mentera Semerah Padi. The choice of song was not only of Nasir’s own preference, but also based on general consensus.

Despite it being a show at DFP with the MPO, he doesn’t view this set of shows as any more prestigious than his other shows. “The only difference is in the sound and tone.”

It’s a common place for shows of this persuasion to include guest artistes, but the singer was quick to pour cold water on any such speculation. “This is my adventure, so there are no collaborations – no surprises,” he said of the shows, which might make it into a DVD.

Nasir’s 35 years in the music industry has seen him scale some lofty heights. The multi-talented artiste, who has a keen love for painting, received his Diploma in Western Painting at Singapore’s Nanyang Academy Of Fine Arts in 1978. He then went on to lead his band Kembara through four albums in the 1980s before striking it out on his own with the cheekily titled Solo album in 1989. To date, he has seven solo albums tucked under his belt and has also produced albums for numerous artistes.

Nasir has garnered numerous accolades for his works in music and movies: Anugerah Juara Lagu (1990, 1991, 1993, 1994, 1999, 2000 and 2012), Anugerah Industri Muzik (2001 and 2002) and Anugerah Planet Muzik (2001); Malaysian Film Festival (1984 and 1990) and Anugerah Skrin TV3 (1997). In fact, in the pipelines is a fiction-based movie idea, which Nasir is hoping to produce, details of which he isn’t able to divulge at the moment.

He is philosophical of his successes though. “I never dwell on the past. I get up everyday and think how I can make something better than the last thing I did.” It’s this forward-thinking psyche that has taken Nasir places, likewise his risk-taking nature, which he insists has served him well in career and life.

Nasir’s involvement in the music industry for more than three decades has accorded him the clout to call a spade a spade, but he sees the condition of the Malaysian music scene as nothing more than a mirror of global developments. “There hasn’t been a significant movement in a while, not since the days of alternative rock in the 1990s ... there’s just nothing that’s really making an impact. We’ve lost a sense of idealism. There are no more full albums here, or concept albums that are trying to say something. Music is only for the youth,” he lamented, agreeing that music marketing has changed for the better in the way people listen to music, what with ring tones and downloadable music.

But for the industry to get back on an upward scale, he reckons artistes should never stop trying to push the envelope, just like he has all these years.

And realising this orchestral excursion, is the proof of the pudding.

M Nasir & The MPO will be staged at Dewan Filharmonik Petronas (DFP) on July 13 and 14 and showtime is 8.30pm. Tickets are priced from RM98 to RM358. For more info, call 03-2051 7007 or visit mpo.com.my   dfp.com.my.

Jumaat, Jun 29, 2012

M Nasir masuk DFP

petikan Harian Metro 29 Jun 2012
Oleh Esme Johari Wahab 
esme@hmetro.com.my

BAGAIMANA agaknya reaksi peminat melihat Datuk M Nasir menyanyi dengan iringan pemuzik orkestra profesional tanpa sebarang peralatan muzik elektrik?

Itu antara aura dinantikan apabila beliau menjayakan persembahan solo julung kali diiringi pemuzik memakai baju serba hitam ala klasikal yang akan diadakan di Dewan Filharmonik Petronas (DFP), KLCC dalam M Nasir with Malaysia Philharmonic Orchestra (MPO) pada 13 dan 14 Julai ini bermula jam 8.30 malam.
Beliau akan menyampaikan 20 lagu terbaik yang melonjak dirinya sebagai legenda baik secara solo mahu pun menjulang nama ramai artis hingga dikenali ramai.

MPO akan dipimpin oleh konduktor muzik, Kevin Field.

Bercakap mengenai prospek persembahan itu kelak, artis dianggap ‘sifu’ ini berkata, lagu-lagu terbabit akan dipersembahkan secara medley dan disusun mengikut kesesuaian mengikut pemuzik.

“Ini pengalaman kali pertama berada di DFP membuat persembahan tanpa peralatan muzik elektrik. Saya akan membawa sama pemuzik sendiri bermain alat-alat muzik tradisional seperti rebana, rendang dan percussion. Bagi saya, fokus penting apabila berada dalam suasana DFP kerana lagu-lagu dibawa oleh pemuzik jenis ‘sight reader’, profesional dan membabitkan penggunaan instrumen yang banyak di lokasi yang memang direka khusus untuk persembahan tanpa alat elektrik.

“Ada juga rasa berdebar-debar kerana MPO sebuah kumpulan muzik besar dan masih tidak dapat membayangkan bagaimana bunyi lagu-lagu dinyanyikan diberi susunan berlainan untuk pelbagai instrumen. Apapun, saya rasa yakin mendapat tempo apabila beberapa sesi latihan diadakan bersama MPO dalam masa terdekat.

“Bagi saya, ini satu lagu penanda aras kerana pasti ada satu tahap lain yang lebih tinggi daripada pernah dibuat sekarang. Saya mahu mencapai sesuatu terhebat sebagai menandakan kehadiran saya selama 35 tahun dalam kerjaya seni.

“Perasaan teruja memang ada, perasaan berdebar-debar juga ada. Apa dapat saya perkatakan, mereka yang hadir akan ke sana melihat M Nasir seperti seorang yang baru dan tidak pernah dilihat di venue yang sering menampilkan persembahan untuk elitist,” katanya dalam satu temuramah di pejabat Harian Metro, baru-baru ini.

Perjalanan karier seni M Nasir sejak pertengahan 70-an hingga sekarang, membawa beliau ke tahap sekarang. Bukan saja sebagai pelakon tetapi kemampuan beliau menulis lagu turut melonjak ramai artis hingga dikenali seperti Alleycats, Rahim Maarof, Search, Wings, Hattan, Misha Omar, Jamal Abdillah dan ramai lagi.

Malah, kolaborasi beliau bersama artis muda seperti Hafiz menerusi lagu Awan Nano membuktikan proses perubahan dilakukan berlainan era dilakukan beliau masih dapat diterima oleh peminat lama dan baru.

“Saya suka bekerjasama dengan artis baru. Saya suka perubahan disusuli dengan disiplin. Bagi saya, biarkan lagu-lagu lama disukai ramai berada di tahap zaman ia diminati kerana itulah zaman ia mencapai kemuncak. Ia tidak mampu diubah jika saya buat lagu baru untuk artis zaman itu pun.

“Masa berlalu dan saya suka mengikut keadaan. Seperti juga muzik klasikal, ia masih didengar hingga sekarang, cuma jika anda suka, anda boleh mendengarnya.

“Saya pernah membayar menonton muzik orkestra Mozart dan Beethoven kerana mereka berdua paling dikenali daripada kalangan komposer terbaik di zaman mereka era klasikal dan romantik,” katanya.

Lagu-lagu beliau seperti Hingga Akhir Nanti (Alleycats), Fantasia Bulan Madu (Search), Sejati (Wings) serta beberapa lagu nyanyian solo beliau seperti Mustika, Mentera Semerah Padi, Juwita Cinta Terindah dan Tanya Sama Itu Hud Hud juga masih mendapat tempat di hati peminat hingga sekarang.

Ditanya beliau bagaimana dikatakan lagu yang bagus, M Nasir memberitahu: “Lagu bagus adalah lagu yang sedap. Cukup dengan mendengar melodi yang lainnya hanya sekadar mengiringi, jika ia sedap, ia sedap, tiada perkataan lain. Jika hendak dikhususkan, lagu dan vokal seimbang (balance) dalam serba-serbi tanpa ada yang lain menguasai satu satu sama lain atau terlebih sana-sini,” katanya.

Sumber poster: Facebook

Sabtu, Jun 16, 2012

Konsert M Nasir bersama MPO

Tinggal kurang kurang 27 hari lagi bagi peminat  Dato’ M Nasir menyaksikan kolaborasi unggul beliau bersama Malaysian Philharmonic Orchestra (MPO) di bawah pimpinan Konduktor Bersekutu Kevin Field.

Konsert berlangsung 13 Julai dan 14 Julai 2012 di Dewan Filharmonik PETRONAS (DFP) Jam 8.30 malam.


Harga Tiket  (RM): 358 | 258 | 158 | 98

Kod Pakaian: Smart Casual. TIDAK DIBENARKAN memakai Jeans, denims, seluar pendek, T-shirts/singlets, slippers, sneakers/kasut sukan and pakaian sukan.


Tiket boleh diperolehi dari laman web MPO ini atau di Box Office.

Untuk sebarang pertanyaan, hubungi Box Office di talian 03-20517007 atau faks 03-20517077 atau email dfp_boxoffice@petronas.com.my.

Selasa, Jun 05, 2012

M Nasir, Marlia sambut menantu


petikan Harian Metro 5 Jun 2012

Oleh Norhadiani Baharom

KALAU pelakon Neelofa gembira mendapat adik ipar, Datuk M Nasir dan isterinya pula, Datin Marlia Musa, tidak ketinggalan terharu mendapat menantu apabila anak sulung mereka, Mohd Ilham, disatukan dengan Siti Murni Ayu Amirool, pada Ahad lalu.

Suasana perkahwinan mengikut adat tradisi Melayu lengkap dengan alunan muzik ghazal dan gamelan, terpancar pada majlis mereka itu yang berlangsung di Kampung Sungai Pelong, Sungai Buloh, Selangor.

Tentunya sebagai orang tua, M Nasir sangat berbesar hati dan gembira melihat anak lelakinya itu akhirnya melangkah ke satu lagi fasa terpenting dalam hidupnya.

“Sebagai bapa, saya tentulah berharap agar Ilham akan menjadi suami, menantu dan ketua keluarga yang mampu mengemudi rumah tangganya dengan baik. Begitu juga saya harapkan daripada menantu saya, Ayu, agar dia juga menjadi isteri yang taat dan ibu yang mithali buat anak-anak mereka suatu hari nanti.

“Selain berharap kedua-dua dapat menjalani rumah tangga dengan penuh sabar kerana sabar itulah kunci kemanisan dalam rumah tangga.

“Terus-terang saya tak pernah bersedia untuk menghadapi hari seperti ini, tapi sedar ia akan berlaku juga apabila sudah sampai masanya. Berkahwin adalah tuntutan dalam agama dan kita harus bersyukur apabila perkahwinan menjadi pilihan pasangan kekasih. Maka itu, saya reda dan rela dengan keputusan yang dibuat oleh Ilham dan menantu saya itu.

“Sebagai ayah, saya bersyukur Ilham dipertemukan dengan anak gadis yang baik. Ayu pada mata saya gadis yang mampu melengkapi kekurangan anak saya. Seorang ayah tahu kekurangannya anaknya, jadi saya mohon Ayu dan keluarganya boleh menerima Ilham seadanya kerana dia manusia biasa yang pasti ada kekurangan.

“Saya juga punya kekurangan begitulah umat manusia yang lainnya. Setiap kekurangan mampu menjadi satu kelebihan kalau pasangan saling mendorong di antara satu sama lain,” kata M Nasir.

Ilham adalah anak sulung daripada lima beradik hasil perkongsian hidup M Nasir dengan Allahyarham isterinya, Junaidah Johari. Selain Ilham, empat lagi anaknya bersama Allahyarhamah adalah Mohd Yassin, 24; Mohd Hidayat, 21, Mohd Syafie, 17, dan ­Nurnilam Sari, 14.

Manakala perkahwinan beliau bersama Datin Marlia Musa pada tanggal 31 Ogos 2000, dikurniakan seorang cahaya mata, Suci Musalmah yang kini mencecah usia 11 tahun.

Sehari sebelum itu, majlis persandingan sebelah pengantin dilangsungkan di Sime Darby Convention Centre (SDCC) yang hanya dihadiri keluarga terdekat dan rakan rapat saja.

Menyingkap perjalanan majlis , semua persiapan majlis berteraskan tema tradisi Melayu sebagaimana tebalnya jiwa sang bapa yang cukup terkenal menerusi lagu puitis.

Daripada hiasan khemah tetamu, pelamin, hidangan makanan serta cenderahati yang menggunakan kain songket serta telur pindang memperlihatkan sesuatu yang indah.

Sementara, kedatangan tetamu disambut alunan tradisi apabila bergema irama ghazal dan gamelan yang diperlengkapkan lagi dengan persembahan pemuzik dan penyanyi daripada Akademi Seni Warisan dan Budaya (ASWARA).

Menambah seri majlis, tentunya kehadiran rakan taulan artis seperti Datuk Aziz Bakar, Rosyam Nor, Anuar Zain, Adibah Noor, Black Search, Hasnol Rahmat, Ito Blues Gangs, Que Haidar, Linda Jasmine, Herman Tino, Nora Johan, Khatijah Tan, Dee dan ramai lagi.

Penghormatan juga diberikan buat mempelai dan keluarga pengantin apabila Menteri Pertahanan, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi turut bertandang.

Rabu, Mei 02, 2012

Legasi M Nasir


petikan Berita Harian 2 Mei 2012
TIGA beradik ini ini sedaya upaya mahu mengelak daripada bayangan bapa mereka iaitu pemuzik, penyanyi dan penulis lagu serta lirik disegani, Datuk M Nasir.

Mereka mahu berjaya atas usaha sendiri, enggan menggunakan, jauh sekali menumpang populariti bapa.
Ini jelas apabila diajukan soalan berkaitan bapa mereka, masing-masing hanya senyum saja.
Apabila ditemu bual, mereka tidak menyebut nama ‘ayah’ atau bapa sebagai ganti nama kepada M Nasir.
Sebaliknya, menyebut Datuk M Nasir.


Ketiga-tiganya bersama dua lagi rakan bergabung menubuhkan kumpulan dinamakan Pitahati. Me-reka mahu berada dalam dunia muzik dengan pilihan sendiri, bukan meneruskan corak muzik ‘diasaskan’ M Nasir.


Namun, itu bukanlah bermakna tidak menerima hakikat pengaruh muzik bapa mereka ada dalam muzik Pitahati. Lebih daripada itu, sokongan dan restu si bapa masih diperlukan.


“Tidak dinafikan kami memang meminati karya dan sentuhan Datuk M Nasir, tapi untuk mengatakan muzik kami kedengaran sama seperti muzik dia, itu kurang benar.


“Mungkin ia disebabkan kita dari rantau yang sama, jadi bunyi Nusantara itu tidak dapat dielakkan.
Tidak dinafikan, sokongan Datuk M Nasir itu memang ada, tapi untuk bergerak di arus perdana ini kami berusaha dan berdiri atas azam sendiri,” kata Mohd Ilham, anak sulung M Nasir.


Selain Mohd Ilham, 26, yang bertindak sebagai vokalis, dua lagi anak M Nasir dalam kumpulan Pitahati ialah Yasin, 24 (pemain dram) dan Hidayat, 20 (gitar). Dua lagi rakan mereka ialah Masrin, 26 yang bermain gitar bass dan Zahar, 31, gitar.


Bernaung di bawah Luncai Emas Sdn Bhd, mereka muncul dengan album mini pertama berjudul Bintang Biru Kristal Salju.


Lima anak muda ini berada dikatakan dalam aliran muzik revolusi yang berpaksikan kepada avant-garde dan rock eksperimental.


Berpeluang melihat persembahan gig pertama Pitahati di Galeri Annexe, Pasar Seni, baru-baru ini, tidak dinafikan naskhah yang dibawakan lima pemuzik kreatif ini kedengaran agak berbeza daripada kumpulan sedia ada.


Persembahan mereka turut disaksikan oleh M Nasir dan isterinya, Datin Marlia Musa. Ilham, Yasin dan Hidayat adalah anak perkahwinan M Nasir dengan Allahyarham Junainah Johari. Dalam setiap mempersembahkan setiap lagu dalam album Pitahati, diperhati dengan teliti dan ada perasaan puas pada wajah M Nasir yang tentu bangga tiga anaknya mewarisi darah seninya.


Persembahan itu juga bertujuan memperkenalkan mereka kepada dunia muzik arus perdana sekali gus memperdengarkan dengan lebih luas muzik avant-garde rock eksperimental yang belum pernah wujud dalam industri hiburan tempatan. Keunikan Pitahati juga dapat dilihat dalam pende-katan persembahan yang dinamakan sempena single pertama iaitu Bintang Biru Kristal Salju.
Antara lagu yang disampaikan ialah Hati-Hati Ahmad! Olivia, Dengarlah Jika Kau Ingin, Revolusioner: Jilid 1, dan Bintang Biru Kristal Salju. Lagu single, Bintang Biru Kristal Salju sedang diterima baik di arena muzik indie, malah kini dimainkan di stesen radio tempatan dan Singapura.


Selasa, April 24, 2012

Moving single from Dave and Nasir

taken from NST 24 April 2012
By Dennis Chua


Datuk D.J. Dave’s new single, written by M. Nasir, delivers a poignant social message, writes Dennis Chua

EVERGREEN singer Datuk D.J. Dave has a new single with a moving music video directed by award-winning filmmaker Datuk Yusof Haslam’s son Syafiq Yusof.

The song, Nyawaku, was written and composed by Datuk M. Nasir, a longtime friend and fan of Dave, who also plays the guitar in the video.

Besides featuring instrumentals by Nasir and popular violinist Joanne Yeoh, the video depicts a short drama that hammers home the message of keeping tabs on one’s children, taking responsibility for actions, avoiding gangsterism and, most of all, to stop dumping newborns.

Dave says: “The music video is like a five-minute public service advertisement and it is both graphic and moving. We have Gerak Khas’ A. Galak playing a single father who fails to keep tabs on his teenage son.”
He says the boy joins a gang, makes one of the gangsters’ sisters pregnant, dumps the baby, and meets with an accident while fleeing from his angry peers. However, there is a twist at the end.

All the actors work with Yusof. Dave and Syafiq spent a week shooting the video. The single is part of the run-up to his June 1 concert in Istana Budaya, Kuala Lumpur.

Dave will be launching his 40th album to mark his 40th year in music. He launched Nyawaku and I Will Always Love You at Hard Rock Cafe, Jalan Sultan Ismail, Kuala Lumpur on April 17.

Syafiq is also directing a music video for Dave and singer, songwriter, pianist and actress Marsha Milan Londoh. It will be wrapped up in a week’s time. It is for their special interpretation of the Whitney Houston hit I Will Always Love You, which is sung by Marsha in English and Dave in Hindi.

Marsha says: “Towards the end, both of us will sing in Hindi. It’s a first for me. I’d love to sing in Chinese someday.”
Dave met Marsha performing the song during a recent Miss Earth pageant in Kota Kinabalu, Sabah.  “It was a hit with the guests, and we decided to record it as a single to mark my coming concert,” says Dave.

Dave sang I Will Always Love You in English with Siti Nurhaliza a decade ago. “After that, I had an idea, to sing it in Hindi, and it’s finally become a reality,” he says.

Dave decided to have Marsha sing the popular song with him as they are both fans of Houston. “We are devastated by her death, and this is dedicated to her and all her fans,” says Dave, who plans to sing with Marsha’s sifu Jaclyn Victor next.
Dave is busy rehearsing for his three-day concert three hours daily, thrice a week.  “And I’m exercising every day to keep fit and healthy,” he says.

“I have to be trim to slip into my 1970s-wear. The concert will have segments from that era to the present decade.”
The singer’s hit songs include Ku Tak Ingin Menangis Lagi, Ingin Bersua, Hanya Mimpi, Saat Yang Ku Nanti, Cahaya, Suara Hati, Pesanan, Kini Ku Menangis Lagi, Denyutan Hati, Cukup Sudah, Sketsa Memori and Mar Gya Oye.

 Dave is delighted to collaborate with Nasir, and describes him as the greatest musical sifu of Malaysia. “Nasir is the man with the golden touch when it comes to creating great music. Another hero of mine is S. Atan who created many of my hits.”
Nasir, in turn, says that “It’s always an honour to work with Dave. He knows what he wants and he is committed to making great music for Malaysians of all ages.”

Dave’s concert is titled Journey Through Song, Ingin Bersama DJ Dave. As mentioned earlier, it marks his 40 years in show business.

The show’s music director is Eddie Marzuki, the man behind Istana Budaya’s concerts for Siti Nurhaliza, Jamal Abdillah and the Alleycats in recent years.

Dave will be joined by 28 Istana Budaya musicians. There will be close to 30 songs and the non-stop concert will last 90 minutes. “It will be a journey through all my 39 albums,” says Dave.
Dave, 65, is bringing together newbies and veterans for his anniversary concert.
The veterans are Uji Rashid and legendary music director and saxman Datuk Ahmad Nawab whom he greatly admires. As for the newer artistes, he has roped in Dayang Nurfaizah and Marsha.
“Each guest singer will represent one era. I’ll also be paying tribute to our recently departed legend, Latif Ibrahim,” says Dave.

Dave will also be showcasing the Alfa Romeo car that was featured on the cover of his first album Maafkan.
“It is still in running condition,” says Dave

“Whatever money I make from the concert will be given to the less privileged, especially children’s homes,” says Dave. Celcom, Sogo, Nusanbakti, Concorde Hotel, Air Asia, Hard Rock Cafe and Faizal Mustapha Photography are the concert sponsors.

Tickets for the 8.30pm concert are priced from RM53 to RM453. Call 03-4147 8600.