Rabu, November 22, 2023

Ipoh bakal anjur konsert M. Nasir, pelbagai aktiviti kesenian tahun depan

sumber AstroAwani  22 November 2023

IPOH:  Komposer terkenal Datuk M. Nasir bakal mengadakan konsert khas sempena pengiktirafan Bandar Raya Ipoh sebagai satu daripada bandar baharu yang menyertai Rangkaian Bandar Kreatif (UCCN) Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNESCO) bagi kategori muzik.

Pengerusi Badan Pelindung Hakcipta Muzik (MACP) itu berkata persembahan itu dijangka diadakan pertengahan tahun hadapan di lokasi bersesuaian sebagai satu daripada pelbagai perancangan aktiviti kesenian bagi menyokong usaha Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) mengetengahkan bandar raya itu sebagai bandar kreatif muzik.

"Kita juga merancang untuk mengadakan pesta rakyat dan bekerjasama dengan beberapa penerbit di sini untuk membuat filem atau rancangan televisyen," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Beliau berkata MACP juga merancang untuk menganjurkan Program Cipta Ekspres di Ipoh dengan mengumpulkan para pencipta lagu untuk bersama-sama mencipta lagu baharu selama beberapa hari.

Mengulas lanjut, maestro muzik itu berkata beliau melihat Ipoh menjadi tumpuan ramai peminat muzik terutamanya muzik rock sejak 1980-an, selain peminat muzik genre lain termasuk di kawasan pinggiran Ipoh.

"Jadi kita hendak mengumpulkan mereka ini dengan mengadakan pelbagai aktiviti seni yang akan menarik mereka ini untuk berkumpul seperti mengadakan konsert dan pesta...bukan selama sehari sahaja tetapi lebih lama seperti mengkhususkan Bulan Seni Ipoh contohnya," katanya yang berharap agar kesemua rancangan terbabit dapat direalisasikan dengan kerjasama MBI dan agensi-agensi lain secara aktif dan konsisten.

Pada 1 Nov lepas Bernama melaporkan UNESCO menerusi kenyataan dalam laman web rasminya, memaklumkan ibu negeri Perak itu kini diiktiraf sebagai satu daripada 55 bandar baharu yang menyertai UCCN bersempena dengan Hari Bandar Sedunia.

pada 2022, Datuk Bandar Ipoh Datuk Rumaizi Baharin turut dilaporkan berkata bandar raya itu dicadangkan untuk dicalonkan sebagai Rangkaian Bandar Kreatif dalam pengkhususan muzik bagi menjadikan Ipoh sebagai bandar paling berdaya huni di negara ini.-- BERNAMA

Selasa, November 21, 2023

Bukti keampuhan M Nasir empat dekad

petikan Berita Harian 21 November 2023

Oleh Fatin Farhana Ariffin - fatin.farhana@bh.com.my

M Nasir turut menyampaikan lagu yang mengingatkan peminat agar jangan pernah lupa akan kesengsaraan rakyat Palestin menerusi lagu Masirah.

KUALA LUMPUR: Selama 40 tahun menjadi pejuang seni bukanlah tempoh yang singkat. Perjalanan panjang ini membuktikan keampuhan figura hebat, Datuk M Nasir dalam menghasilkan karya yang hidup, tanpa ditelan waktu dan zaman.

Konsert Gendang Pati Datuk M Nasir Live In Kuala Lumpur bukti karya maestro muzik ini masih menjadi siulan ramai, biarpun ada yang sudah berusia empat dekad.

Dewan Plenari, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC), malam kelmarin menjadi saksi lagu M Nasir bukan hanya diminati kelompok peminat berusia, malah generasi hari ini tidak ketinggalan berhibur bersamanya.

Malah, pengalaman empat dekad dalam bidang seni memberi kelebihan buat penyanyi kelahiran kota Singa ini memahami selok-belok dalam konsert.

Seperti konsert sebelum ini, M Nasir tidak pernah gagal memberikan hiburan yang padat, muzik dan celoteh bersahaja.

Konsert Gendang Pati Datuk M Nasir Live In Kuala Lumpur satu lagi bukti pejuang seni bernama M Nasir layak digelar penghibur legenda sepanjang zaman, apatah lagi, tiket konsert habis dijual dalam tempoh hanya tiga minggu.

Dipenuhi dengan 2,800 peminat pelbagai peringkat usia, pemilik nama sebenar, Mohamad Nasir Mohamad itu menggamatkan 'pesta rakyat' dengan hampir 30 lagu selama tiga jam.

M Nasir membuka tirai persembahan dengan lagu Phoenix Bangkit daripada album keenam dan Semakin Nyata daripada album kedua yang dihasilkan pada 34 tahun lalu.

Awalnya, tidak ramai begitu mengenali lagu irama Malaysia seperti Inang Pulau Kencana dan lagu dangdut, Secangkir Kopi Semanis Puan dan Bila Rumi Menari, melainkan peminat tegar.

Namun, M Nasir pantas menaikkan adrenalin penonton menerusi lagu Tanya Sama Hud Hud.

Sesi 'gendang battle' antara M Nasir dan pemuzik memanaskan suasana bersesuaian dengan nama Konsert Gendang Pati, malah menjadikan gendang sebagai elemen utama.

Alunan dari gendang, gambus, rebab dan perkusi menjadikan konsert malam itu lengkap. Tidak kurang juga alatan muzik berasal dari Brazil, pandero yang diperkenalkan.


Alat muzik ini diperkenalkan khas oleh M Nasir dan diberikan penghormatan dimainkan secara solo, malah persembahan itu juga menerima tepukan gemuruh penonton.

"Jauh berjalan ke dalam hutan di Brazil dan jumpa satu kaum kurang bercampur dengan orang. Mereka tiada duit, tapi apa yang mereka ada adalah alat muzik seperti 'tamborine' iaitu 'pandero'

"Pandero ini adalah salah satu irama di Brazil," katanya ketika memperkenalkan pandero.

Kemudiannya, M Nasir menghangatkan malam dengan lagu malar segarnya, Dah Lagu Tu, Melawan Arus, Langgam Pak Dogo, Kias Fansuri, Raikan Cinta, Hijab Kekasih serta medley Sentuhan Listrikmu, Mustika dan Suatu Masa.

M Nasir menerima sorakan 'gempak' apabila M Nasir dan penyanyi latarnya menyampaikan lagu dialek Kelantan iaitu Langgam Pak Dogo.

Konsert ini membuktikan M Nasir handal dalam merencana perjalanan persembahan dan pengarah muziknya, Aznan Alias layak diberikan pujian.

Tidak perlu ratusan penari, layar video grafik dengan pengcahayaan yang canggih, M Nasir tetap berjaya dengan caranya yang tersendiri.

Turut meraih tepukan gemuruh adalah persembahan Bagaikan Sakti bersama pasukan koir dari Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan Sam Tet, Ipoh, Perak iaitu Sam Tet Voices.

Sam Tet Voices pernah memenangi dalam pertandingan World Choir Games 2023.

"Saya kali pertama hasil rakaman dengan bangsa Cina dan India. Saya menonton Sam Tet Voices ketika mereka membuat persembahan ketika menyertai kejuaraan koir antara sekolah peringkat nasional di Terengganu.

"Sam Tet Voices sudah merantau ke luar negara, malah ini pun baru mereka pulang dari Korea," katanya.

Kehangatan konsert diteruskan dengan dendangan lagu-lagu ciptaannya yang popular pada era 80-an iaitu Gadisku, Fantasia Bulan Madu dan Pawana nyanyian oleh Search, Setahun Sudah Berlalu (Alleycats), Kabut Serangkai Mawar (Zaiton Sameon), Tiara (Kris) dan Hukum Karma (Wings).

"Okay saya bawa anda ke Ipoh dan kena nasi ganja, saya bawa ke zaman kegemilangan Awie Wings dan kawan-kawannya yang sangat popular pada waktu itu," katanya sebelum menyampaikan barisan lagu berkenaan.

Menghampiri kemuncak persembahan, suasana bertukar gamat apabila penonton berdiri dan menari ketika M Nasir menyampaikan lagu popularnya, Apokalips, Sahabat Gua, Mentera Semerah Padi dan Ada.

Selesai persembahan, M Nasir menzahirkan penghargaan terhadap peminat yang sudi meluangkan tiga jam bersamanya.

Sebelum melabuhkan tirai, maestro muzik ini turut menyampaikan lagu yang mengingatkan peminat agar jangan pernah lupa akan kesengsaraan rakyat Palestin menerusi lagu Masirah.

Kongsi M Nasir, lagu Masirah diinspirasikan dari kejadian pejuang Palestin, Muhammad Al Durrah menentang Israel.

Lagu yang dihasilkan lebih 20 tahun lalu itu menjadi lagu penutup buat konsert anjuran MND Sports & Events itu.

"Ada masa kita gembira, ada masa merenung dan inilah masa kita merenung. Saya cipta lagu ini sangat lama, lebih 20 tahun lalu mengenai pejuang Palestin, Muhammad Al Durrah," katanya.

Selain lagu, turut diselitkan bacaan doa Qunut Nazilah serta bacaan puisi dedikasi kepada rakyat Palestin.

Laungan 'Beroh Bedam Nafdiq Ya Syahid' mengiringi pengakhiran konsert ini.

Konsert Gendang Pati Datuk M Nasir Live In Kuala Lumpur dibarisi pemuzik hebat menjadi tulang belakang M Nasir iaitu pengarah muzik dan pemain gitar, Aznan, Rafi Mohd (gitar), Norman (bes), Firdaus Mahmud (keyboard), Eddie Slam (keyboard) dan Ujang Exists (dram) serta penyanyi latar, Eja, Juanita, Yuaz dan Azran Hamzah.

Ini dikuatkan lagi dengan kehadiran pemain perkusi, gendang, rebab, serunai, gambus dan penyanyi jemputan, Romly, Paang, Mohd Razli, Mohd Hisharudy, Mohd Shafic Amminunuddin, Nik Mohd Izzham dan Anas Syafuan.

Yang turut hadir, Hetty Koes Endang, Datuk Hattan, Erma Fatima, Misha Omar, Jep Sepahtu dan Nana Mahazan.

Ahad, November 19, 2023

M Nasir pukau peminat pada konsert di Dewan Plenari, KLCC

petikan Berita Harian 19 November 2023

Oleh Fatin Farhana Ariffin 

M Nasir tidak melupakan kesengsaraan yang dihadapi penduduk Gaza dengan menghadiahkan lagu Masirah. Foto Ihsan Khalil Makata

KUALA LUMPUR: "Terima kasih kerana datang ke konsert kami dan bantu jana ekonomi Melayu."

Itu kata-kata bintang bergelar sifu, Datuk M Nasir sebaik selesai menghiburkan kira-kira 2,800 peminat selama tiga jam pada Konsert Gendang Pati Datuk M Nasir Live In Kuala Lumpur di Dewan Plenari, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) di sini, malam tadi.

"Terima kasih kepada hadirin yang saya sayangi. Ada masa kita gembira, ada masa kita merenung dan memang malam ini, kita buat untuk bergembira. Jadi, terima kasih kepada semua yang terbabit.

Tirai konsert dibuka apabila M Nasir tampil ke pentas pada jam 8.30 malam dan mendendangkan lagu Pheonix Bangkit. Foto Ihsan Khalil Makata

"Terima kasih juga kepada penerbit konsert ini, Roman Abadi, ketuanya, Marlia Musa... Tak boleh suka-suka," katanya.

Di sebalik riak wajah dan perwatakan serius, M Nasir dikenali sebagai bintang yang lucu dan suka bergurau.

Malah, pada permulaan konsert, M Nasir sempat bergurau dengan peminat mengenai konsert Aina Abdul yang berlangsung pada masa sama.

"Apa khabar anda semua? Tidak menyesal tak pergi ke konsert Aina Abdul? Saya pun 'prepare' (siapkan) pakaian," katanya lantas disambut ketawa penonton

Bagaimanapun, dalam bergembira, maestro muzik ini tidak melupakan kesengsaraan yang dihadapi penduduk Gaza dengan menghadiahkan lagu Masirah.

M Nasir berkata, lagu itu diilhamkan daripada kejadian sebenar pejuang Palestin, Muhammad Al Durrah berdepan anggota tentera Israel. Lagu yang difahamkan ditulis pada lebih 20 tahun lalu itu menjadi dendangan penutup konsert anjuran MND Sports & Events itu.

Tirai konsert dibuka apabila M Nasir tampil ke pentas pada jam 8.30 malam dan mendendangkan lagu Pheonix Bangkit.

Pentas terus dihangatkan dengan lagu Semakin Nyata, Inang Pulau Kencana, Secangkir Kopi Semanis Puan, Bila Rumi Menari dan Tanya Sama Hud Hud.

Sarat dengan bunyian Melayu nusantara menerusi paluan gendang, gambus, serunai, rebab, perkusi, gitar, bes, drum dan 'keyboard', persembahan M Nasir membawa penonton meneroka dunia Melayu eksotik.

Biarpun sudah melewati usia 66 tahun, M Nasir terus unggul di pentas dengan lagu popular Dah Lagu Tu!, Melawan Arus, Langgam Pak Dogo, Kias Fansuri, Raikan Cinta, Hijab Kekasih serta medley Sentuhan Listrikmu, Mustika dan Suatu Masa.

M Nasir juga handal dalam merencana repoirtoire konsert, selain pujian layak diberi kepada pengarah muzik, Aznan Alias.

Paling mencuit hati penampilan pemain pandero, iaitu alat muzik berasal dari Brazil dan pemain 'percussion' ketika mempersembahkan lagu dialek Kelantan, Langgam Pak Dogo.

Lebih istimewa adalah persembahan Bagaikan Sakti apabila menampilkan kumpulan koir dari Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan (SMJK) Sam Tet, Ipoh, Perak iaitu Sam Tet Voices. Kumpulan ini pernah mencipta kejayaan pada World Choir Games 2023.

Kehangatan malam konsert diteruskan dengan lagu zaman kegemilangan M Nasir seperti Gadisku, Setahun Sudah Berlalu, Kabul Serangkai Mawar, Tiara, Fantasia Bulan Madu, Karma dan Pawana, Apokalips, Sahabat Gua, Mentera Semerah Padi dan Ada.

Antara rakan artis yang hadir adalah Hetty Koes Endang, Datuk Hattan, Erma Fatima, Misha Omar, Jep Sepahtu dan Nana Mahazan.

Khamis, November 09, 2023

Karya M Nasir di pameran "Colours For Gaza"

 petikan AstroAwani 9 November 2023

Irwan Muhammad Zain

Pameran ini dianjurkan atas dasar keprihatinan dan solidariti seniman-seniman negara ini kepada rakyat Palestin di Gaza. - Gambar ihsan Galeri Puteh

SENIMAN Datuk M Nasir turut menyertai pameran seni Colours For Gaza yang menghimpunkan 90 seniman dari seluruh negara.

Pengarah Galeri Puteh, Mohd Nizam Rahmat berkata, M Nasir telah bersetuju menyerahkan sekeping lukisan beliau untuk dipamer dan dijual.

"Kami amat berbesar hati dengan penyertaan M Nasir ini dan pastinya ia membawa seribu makna kepada Galeri Puteh dan pameran ini," katanya kepada Astro AWANI, baru-baru ini.

Dianjurkan Galeri Puteh, "Colours For Gaza" akan berlangsung dari 14 hingga 21 November dan pelancarannya pada 15 November.

Mohd Nizam berkata, pameran ini dianjurkan atas dasar keprihatinan dan solidariti seniman-seniman negara ini kepada rakyat Palestin di Gaza.

eran ini juga diadakan untuk menyampaikan mesej dan memberi kesedaran kepada masyarakat mengenai penderitaan rakyat Palestin akibat kekejaman rejim Israel.

"Selain itu, ia juga bertujuan mencipta ruang dialog dan pemahaman antara masyarakat melalui seni dan warna sebagai medium untuk berkomunikasi.

"Seniman mempunyai peranan yang kuat dalam membentuk persepsi dan emosi kerana, setiap karya seni menyampaikan pesanan dan emosi, sekali gus mencerminkan sokongan berterusan golongan itu kepada usaha kemanusiaan di Palestin," tambahnya.

Hasil penjualan karya seni dan penajaan akan disumbangkan kepada tabung bantuan Palestin, menerusi kerjasama dengan badan kemanusiaan yang sah akan dipilih kelak.

Selain M.Nasir, seniman lain yang akan bersama di pameran tersebut antaranya, Abdul Mansoor Ibrahim, Tajuddin Ismail, Ahmad Fuad Osman, Bayu Utomo Radjikin, Abu Bakar Idris, Juhari Said, Faizal Suhif, Jalaini Abu Hassan, Fauzul Yusri, Suzlee Ibrahim, Ramlan Abdullah, Rafiee Ghani, Kide Baharudin, Ika Sharom, Stephen Menon, Samsuddin Wahab, Hamir Soib, Faisal Tehrani, Amar Idris dan Intan Rafiza.

Selain itu, dua seniman wanita dari Brazil dan Turkiye juga turut mempamerkan karya mereka untuk dijual