Halaman

Isnin, Julai 05, 2004

PGL anjakan baru filem Melayu

Oleh Suraiya Mohd Nor
petikan Berita Harian 4 Julai 2004

PUTERI Gunung Ledang (PGL) bakal menganjak paradigma industri perfileman tempatan ke satu tahap membanggakan apabila ia disebut-sebut sebagai sebuah filem epik berwajah Malaysia yang mampu membuka mata ramai pihak.

Dengan memilih tema cinta yang bersifat sejagat, filem yang dijangka berjaya menambat hati penonton negara ini, bakal menyaingi filem box-office antarabangsa dengan keunikan lagenda kisah cinta antara seorang puteri dan seorang pahlawan Melayu.

Kisah berdasarkan cerita rakyat sememangnya lestari yang akan dikenang dan diceritakan kembali daripada satu generasi ke satu generasi. Begitu juga dengan PGL yang mengisahkan percintaan Puteri Jawa yang jelita dengan pahlawan Melaka, Hang Tuah yang berlatarkan kurun ke-15.

PGL mengungkap cinta terlarang antara dua insan. Ia berjaya dihidupkan menerusi set latar zaman berkenaan dengan menggabung jalinkan kisah sejarah, lagenda rakyat, diwarnai pula dengan unsur mistik untuk memperlihatkan kesucian cinta seorang puteri raja.

Kerana cinta dia sanggup meninggalkan negara kelahirannya untuk bersama lelaki dicintai. Tarikan filem sebegini memang tidak disangkal kerana unsur cinta adalah faktor global yang berjaya menarik penonton ke pawagam.

PGL agak dramatik kerana ia kisah yang dekat dengan rakyat negara ini berikutan elemennya adalah dari rantau sebelah sini. Namun ceritanya berbentuk sejagat.

Emosi yang cuba dibangkitkan PGL bermain dalam lingkungan bingkai sejarah dibandingkan dengan filem cinta blockbuster klasik seperti Titanic, The English Patient ataupun Romeo dan Juliet.

Dibandingkan dengan filem box-office antarabangsa lain, PGL menyerlahkan kelainan dengan kisah cintanya yang berbaur khianat dan tragedi, namun cinta itu terus kekal sehingga kini.

Cinta mendalam Puteri Gunung Ledang pada Hang Tuah diperlihatkan menerusi pengorbanan dan sumpahnya yang sekiranya Hang Tuah tidak kembali, dia akan datang padanya; berjalan di atas tanah yang dilaluinya dan menghirup udara yang disedutnya.

Sebagaimana cinta seorang artis, Jack Dawson (Leonardo DiCarpio) dan gadis ternama, Rose DeWitt (Kate Winslet) dalam Titanic, begitu juga cinta Puteri Gunung Ledang yang dibawakan Tiara Jacquelina dan Hang Tuah (M Nasir ) yang tidak dapat membebaskan diri setelah terjerat dalam perangkap cinta.

Meskipun tidak dapat bersama, kenangan cinta mereka terus segar dan diingat sehingga ke hari ini.

Dalam English Patient pula, kisah epik zaman perang ini memperlihatkan cinta tragik antara Count Almasy (Ralph Fiennes), seorang pelukis peta dan Katherine Clifton (Kisten Scott Thomas), wanita yang sudah bersuami. Hubungan cinta mereka memaksa Almasy mengkhianati orang yang mereka sayangi dan berakhir dengan tragedi.

PGL dapat disamakan dengan kisah cinta malar hijau, Romeo dan Juliet, nukilan Shakespeare yang sudah pun difilemkan beberapa kali sejak awal tahun 1900.

Percintaan yang amat mendalam ini cuba digarap pengarahnya Saw Teong Hing, biarpun hanya menerusi gerak laku dan sorot pandangan Hang Tuah dan puterinya.

Sekalipun, ia memaparkan kisah cinta, PGL mempunyai nilai sejarah yang berakar umbi sejak kurun ke-15 lagi. Ia kisah lagenda yang dekat di hati rakyat. Sebagai sebuah filem yang dibuat berdasarkan kisah sejarah, ia wajar menjadi bahan tontonan seluruh rakyat Malaysia.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan