Halaman

Selasa, Disember 26, 2017

Akar, jiwa Melayu M. Nasir

petikan Utusan Malaysia 26 Disember 2017
Alif Fadli Mohd. Sori


SENIMAN tersohor, Datuk M. Nasir mengambil masa hampir seminit berfikir apakah jawapan terbaik untuk menjawab soalan mengenai lagu yang menjadi Magnum Opus sepanjang 40 tahun beliau bergelar anak seni,

Sepanjang tempoh itu juga, sejumlah peminat tegar beliau yang sabar menantikan jawapan tertanya-tanya daripada ratusan lagu ciptaan beliau, karya mana agaknya yang benar-benar sempurna pada matanya.

Seraya tergelak kecil, perlahan komposer terbilang Melayu itu membuka mulut dan menjawab dengan tenang.

Kata M. Nasir, tiada sebarang karyanya yang boleh dianggap sebagai Magnum Opus kerana secara peribadi, beliau berpendapat, setiap lagu yang tercipta merupakan mahakarya yang mempunyai jiwa dan maksud tersendiri yang tidak boleh dibandingkan.

Demikian tingginya apresiasi seorang pemuzik sejati yang menghargai karyanya sama rata. Mencipta lagu dan menulis lirik ikhlas daripada jiwa membuatkan M. Nasir berdiri teguh dalam kelas tersendiri.

“Saya lebih gemar menyanyikan lagu yang ada elemen kerakyatan supaya lebih dekat dengan peminat. Malah pemilihan kata membentuk lirik juga sangat dititikberatkan,” ujar seniman yang merantau dari Singapura ke Kuala Lumpur semata-mata untuk berkarya.

Terjemahan mengenai apresiasi seni beliau dikongsi dalam majlis anjuran Sahabat M. Nasir, Magnum Opus M. Nasir: Kembara ke S.O.L.O. sempena 40 tahun penglibatan komposer itu dalam dunia seni.

Sebetulnya, selepas lebih empat dekad mengharungi sepak terajang dunia seni, suami kepada pelakon dan bekas pensyarah Datin Marlia Musa dan bapa kepada lima cahaya mata itu tidak pernah berasa bosan dan lelah dengan kerja-kerja seni yang sudah sebati dengan jiwanya itu.

Bahkan yang mengagumkan ialah semangat dan kekentalan jiwa seninya terus marak dan ikrar M. Nasir juga ialah beliau akan terus kekal memartabatkan muzik Melayu.

M. Nasir merupakan seniman yang paling teruja dan gembira jika diajak berbicara mengenai muzik Melayu.

Duduk berbual dengannya akan membawa anda menelusuri sejarah panjang perkembangan muzik Melayu.

Mula melangkah ke gelanggang seni sekitar 1979, pemikir hebat ini memacakkan tiang seninya menerusi album solo pertamanya, Untuk Pencinta Seni yang memperkenal dia kepada peminat.

Bukan mahu membuka lipatan sejarah seninya yang berjilid tebal, namun jelas M. Nasir, tatkala mula ditawarkan untuk menjadi penyanyi, hatinya berbelah bahagi ketika itu.

Sejujurnya, M. Nasir tidak hanya mahu menjadi seorang penyanyi tetapi misi seninya cukup luas.

Beliau mahu memperjuang jiwa Melayu di persada yang lebih tinggi dan meluahkan buah fikirannya kepada masyarakat.

“Saya juga seorang pelukis sebelum mula bergelar penyanyi. Apabila mendapat tawaran (merakamkan album), saya berfikir banyak kali.

“Percaturannya sama ada hidup atau mati. Saya kena buat sesuatu untuk memartabatkan muzik Melayu.

“Kalau ketika itu, jika yang saya perjuang tidak menjadi, tak mengapa. Tapi saya kena buktikan identiti Melayu kuat menggenggam jiwa saya.

“Saya mahu muzik Melayu perlu ke arah kedudukan yang lebih dihormati,” kata penyanyi yang mempunyai sembilan album solo dan enam album dengan Kembara selain pernah membintangi 13 buah filem. - Gambar FAISOL MUSTAFA

Album baharu tahun depan

SELEPAS 11 tahun sepi tanpa sebarang album, M. Nasir bertuah kerana namanya masih gah di persada seni. Kedudukannya tidak terganjak. Lalu, apabila beliau mengumumkan bakal tampil dengan album baharu, berita gembira itu disambut dengan sorak gembira oleh peminat komposer hebat ini.

Bukan mudah untuk menggali kotak fikiran untuk menghasilkan karya-karya agung bagi dinikmati semua peminat muzik. Bagi M. Nasir, berkarya itu memerlukan nyalaan api marak yang mencerminkan pemikirannya.

“Apabila mahu tampil dengan album baharu ini, kita kena gali lebih dalam untuk cari pelbagai elemen. Kadang-kadang saya berbual secara serius dengan rakan seperjuangan dalam bidang seni.

“Semuanya sudah dilakukan. Tiada lagi seniman yang mahu memperjuang isu kemanusiaan dan kerakyatan. Tanah seni sudah kering dengan semangat waja pendekar seni yang berjuang.

“Tapi apabila difikirkan semula, kita tidak boleh ada sikap itu. Sebab itu, saya sedang mengumpulkan bahan dan kalau sempat, awal tahun depan saya akan tampil dengan album baharu,” kata pemenang dua trofi Anugerah Juara Lagu pada 1994 dan 2012.

Ditanya mengapakah beliau memilih untuk hanya menyanyikan lagu ciptaannya sahaja, M. Nasir tersenyum sendiri. Mengapa tidak dia membuka peluang itu untuk komposer lain?

Mahu lebih jujur ketika menyanyi, itu jawapan yang keluar dari mulut pencipta lagu Mentera Semerah Padi itu.

Rupa-rupanya beliau lebih faham dan selesa dengan muzik yang ditulis sendiri.

“Saya rasa lebih senang menyanyi lagu sendiri. Apabila menyanyi lagu orang lain, saya hanya menyanyi. Apabila menyanyi, kita kena jujur. Saya ada sebab tersendiri berbuat demikian,” katanya penuh jujur.

Dari Kembara ke S.O.L.O

MENYELAK sejarah pembabitannya dengan kumpulan Kembara, lelaki berusia 60 tahun ini mengimbau saat mula-mula menyimpan hasrat untuk menubuhkan kumpulan nyanyian harmoni tersebut, beliau menyedari banyak cabaran berada di depan mata, namun hatinya yakin untuk menongkah arus perdana ketika itu.

Dalam kotak fikirannya, yang beliau mahu hanyalah platform untuk melontarkan suara emasnya selain wadah bagi mendendangkan buah fikiran menerusi lirik dan gubahan muzik malar segarnya.

Kesyukuran dipanjatkan oleh M. Nasir apabila hasrat murninya disambut baik syarikat rakaman ketika itu yang membuka pintu peluang untuk pemuzik baharu membuktikan bakat dan semangat muzik yang sehingga kini masih membara.

“Ketika itu tiada orang berani tubuhkan kumpulan harmoni. Kena ada kemahiran dan teknik yang betul. Saya banyak terpengaruh dengan muzik rakyat. Bob Dylan antara rujukan saya ketika itu.

“Pada waktu itu, saya tidak ada daya untuk menterjemahkan idea dan pemikiran. Saya buat yang terdaya dan termampu. Saya berkawan dengan pemuzik yang bagus dan dari situ, saya kenal A. Ali (komposer dan penyanyi).

“Saya suka dengan permainan muziknya tapi pada masa yang sama, saya dapat rasakan dia tidak sesuai untuk terus kekal dengan Sweet Charity. Apabila dia keluar, baru saya ada keyakinan untuk tubuhkan Kembara,” kata tunggak utama pelakon filem Puteri Gunung Ledang itu lagi.

Pembubaran Kembara tidak memadamkan api seni M. Nasir. Beliau sebaliknya, terjun ke bidang perfileman menerusi filem pertamanya, Kembara Seniman Jalanan memegang watak sebagai Bujang.

M. Nasir sedar, perjuangan muzik Kembara tidak semudah yang disangka. Ketika itu, survival kumpulan tersebut dihalang oleh beberapa faktor yang akhirnya menimbus bara api Kembara.

“Kembara sudah tidak sesuai ketika itu. Pemuzik rock pun mengalami kepayahan sama. Pentas untuk sebuah kumpulan memakan kos yang besar, penganjur tidak mampu untuk menampungnya.

“Ketika itu, kumpulan yang berbeza alirannya belum cukup dibantu dari segi teknikal. Sekarang artis yang dahulunya tenggelam mampu kembali berjaya bila berada di pentas yang betul,” kata pemenang Lagu Terbaik Festival Filem Malaysia 1984 dan 1990 itu.

Namun jauh di sudut hatinya, seniman berjiwa besar ini tahu beliau akan menghasilkan albumnya semula cuma masa yang menjadi penentu langkahnya dalam bidang seni ketika itu.

“Lama juga saya buat kerja filem. Tetapi masa itu saya buat produksi orang lain. Jadi pelakon, penulis dan komposer bagi filem. Selepas itu baru saya diyakinkan oleh Datuk Aziz Bakar untuk menyanyi solo kembali.

“Saya ketika itu pun fikir agak lama saya menyepi dan sudah banyak eksperimen muzik saya lakukan. Justeru, terhasilnya (lagu) Mustika menerusi album S.O.L.O,” katanya.

Bahan pembentangan Forum MAGNUM OPUS - Dari Kembara ke SOLO 
(Kredit : Kelab Sahabat M Nasir)

"

Sabtu, Disember 23, 2017

Diskusi kembara muzik solo M.Nasir

petikan Kosmo 23 Disember 2017
Nurul Fadila Awaludin

M.NASIR turut berkongsi pengalaman perjalanan kerjaya nyanyian sepanjang 40 tahun berkecimpung dalam dunia seni.

WAKTU sekitar dua jam diperuntukkan bagi mengupas kisah perjalanan penghibur bernama Datuk M.Nasir sepanjang 40 tahun berkelana sebagai anak seni dalam lapangan seni muzik tanah air memberi pelbagai reaksi kepada peminat setia sifu muzik tersebut.

Perkongsian tersebut dibuat menerusi sebuah forum bertajuk Magnum Opus 40 Tahun M.Nasir Kembara Ke Solo yang bertujuan meraikan usaha keras beliau bergelar seniman meneruskan kelangsungan seni daripada menganggotai kumpulan Kembara kepada bergerak secara solo.


Berlangsung di Mini Auditorium Matic, Jalan Ampang, Kuala Lumpur, acara berkenaan dianjurkan oleh Kelab Sahabat M.Nasir bagi membincangkan tentang muzik dan lirik dari sudut sosiobudaya dan nilai komersialisme karya yang dihasilkan.

Diskusi tersebut melibatkan tujuh buah album bersama kumpulan Kembara hingga album beliau bergerak solo bertajuk S.O.L.O. sekitar tahun 1989.

Tiga tahun ‘berjuang’ bersama kumpulan Kembara, pemilik nama Mohamad Nasir Mohamad kemudian mengambil keputusan bergerak sendiri sekali gus menghasilkan lebih enam buah album solo.

Bercerita mengenai transisi daripada penyanyi berkumpulan kepada solo, beliau menyifatkan keputusan tersebut dibuat untuk meneruskan kecinta.annya terhadap dunia muzik.

“Secara peribadi penghasilan album S.O.L.O. bukan satu perkara yang dirancang kerana ia dilakukan mengikut apa termampu pada ketika itu. Kebanyakan mereka berpendapat ia seperti satu perancangan masa depan tetapi sebenarnya tidak.

“Tambahan, disebabkan pada ketika itu industri hiburan tanah air tidak mempunyai penyanyi kumpulan bersuara harmoni, saya mengambil keputusan untuk tubuhkan Kembara,” terangnya.

Mengulas mengenai penghasilan karya, beliau tidak menafikan keinginan untuk menonjolkan ekspresi diri menyebabkan dia memilih untuk mencipta lagu mengikut corak tersendiri.

Bukan bermaksud menafikan kreativiti komposer lain, tetapi baginya menyanyikan lagu ciptaan sendiri membuatkan beliau mudah untuk menyampaikan inti pati lagu tersebut kepada khalayak.

“Menghasilkan lagu sama seperti kita ingin melukis. Mustahil untuk mengharapkan individu lain menzahirkan imaginasi kita sekiranya tidak melakukannya sendiri,” kata pelantun lagu Juwita itu.

Sudut pandangan

Dalam pada itu, forum tersebut turut memperlihatkan penulis lirik Hairul Anuar Harun dan Pengasas Tempatan Fest, Mohd. Nasier Rashid sebagai panel berkongsi pandangan mereka terhadap perjalanan kerjaya seni M.Nasir.

Menurut Hairul, kebanyakan lagu yang dihasilkan M.Nasir sewaktu menganggotai Kembara mahupun dalam album S.O.L.O. lebih menjurus ke arah puisi tentang kritikan sosial terhadap latar masa dan kejadian pada ketika itu.

Menyentuh tentang nilai sosiobudaya, meskipun lirik lagu yang dihasilkan jelas menunjukkan kritikan terhadap sesuatu perkara, namun M.Nasir berjaya menjadikan teguran tersebut tidak terlalu menonjol.

“Kebanyakannya dihasilkan mengikut selera pendengar dan bersesuaian dengan perkara yang sedang berlaku pada ketika itu. Tidak dinafikan wujud unsur kritikan tetapi tidak terlalu ketara kerana masih tetap mengekalkan kesantunan,” ujar Hairul yang penulis lirik lagu Cindai nyanyian Datuk Seri Siti Nurhaliza.

Hairul turut meluahkan pandangan terhadap corak muzik masa kini yang lebih tertumpu kepada nilai komersial menyebabkan karya mereka sukar untuk menjadi malar segar.



***Tambahan : Ikuti juga catatan menarik oleh blogger/penulis Zan Zaini ****
"Pencarian 40 tahun M Nasir mencipta magnum opus dalam Kembara ke Solo"


M. Nasir mempersembahkan lagu “Rajawali Terbang Tinggi” daripada album S.O.L.O yang diterbitkan pada tahun 1989 pada program “Magnum Opus 40 Tahun M. Nasir KEMBARA ke SOLO" di Mini Auditorium di Matic, Kuala Lumpur pada 16 Disember 2017. sumber Youtube The Malaysian Insight

M Nasir yang versatil

petikan Harian Metro 23 Disember 207
riadz@hmetro.com.my


MUZIK folk daripada Bob Dylan dan Crosby, Stills, Nash & Young banyak mempengaruhi muzik M Nasir hingga hari ini.
Dalam industri hiburan tempatan hari ini, individu paling layak digelar legenda ialah Datuk M Nasir.

Dalam tempoh 40 tahun kerjaya seninya, M Nasir berjaya sebagai penyanyi, pelakon, komposer, penulis lirik, penerbit album, pelukis dan pernah mengarah filem.

Setahu saya, beliau cuma tidak pernah menjadi pengacara saja.

M Nasir juga antara individu yang dihormati hampir semua penggiat seni tempatan. Baik yang aktif di arus perdana atau insan seni yang mementingkan unsur seni dan menolak gosip hiburan.

Dalam erti kata lain, seni yang diketengahkan M Nasir terutama membabitkan lagu dan muzik ciptaannya diterima ramai.

Sehubungan itu, program Magnum Opus: 40 Tahun M Nasir - Kembara ke Solo anjuran kelab peminatnya, Sahabat M Nasir (SMN) di Auditorium Mini MaTic, Jalan Ampang, Kuala Lumpur, baru-baru ini sangat menarik.

Ia memberi peluang kepada hampir 100 peminatnya berdiskusi dan berkongsi ilmu dengan M Nasir mengenai pembabitannya dalam bidang muzik bermula dengan album solo berjudul Untuk Peminat Seni pada 1979, bersama Kembara (1981 - 1986) hinggalah kembali merakamkan album solo berjudul S.O.L.O pada 1989.

Selain M Nasir, panel terdiri daripada penulis lirik, Hairul Anuar Harun, pengasas Tempatan Fest dan bekas pengarang majalah R.O.T.T.W Seir Rashid serta pengarang dan kartunis majalah Gila-Gila Ronasina selaku moderator.

Tentu ramai yang bersetuju, sepanjang kerjayanya M Nasir lebih menyerlah dalam bidang muzik. Secara peribadi, saya berasakan M Nasir cukup ‘versatile’ dalam bidang itu.

Selain bersama Kembara dan menaikkan nama Alleycats dan The Flybaits dengan lagu pop ciptaannya, M Nasir juga memainkan peranan penting ketika era kegemilangan muzik rock pada era 1980-an.

Beliaulah individu yang memperkenalkan Search hingga menjadi band rock nombor satu negara. M Nasir juga yang menerbit album dan mencipta lagu rock popular untuk Wings, Bloodshed, BPR, Rahim Maarof, Ella, Hattan, Ariwatan dan banyak lagi.

Pendek kata, ketika itu hampir semua band rock mahu mendapatkan sentuhan berbisa M Nasir.

Dalam program itu, M Nasir turut menceritakan pengaruh awalnya dalam muzik ketika masih menetap di Singapura iaitu lebih kepada lagu folk daripada Bob Dylan.

“Pengaruh banyak datang daripada abang saya yang banyak membeli rekod penyanyi luar. Saya kemudian diperkenalkan dengan Crosby, Stills, Nash & Young. Mereka menjana minat saya untuk menghasilkan lagu berunsur kerakyatan dan marhaen seperti apa yang saya lakukan bersama Kembara,” katanya yang turut mengambil Queen, Pink Floyd, Bob Marley dan Allahyarham Datuk Ahmad Jais sebagai rujukan.

“Waktu itu juga kebanyakan anak muda lain lebih meminati muzik heavy rock daripada Deep Purple dan sebagainya, tetapi abang saya kemudian memperkenalkan Led Zeppelin kepada saya,” katanya.

Program ini dibahagikan kepada tiga bahagian iaitu mengenai albumnya bersama Kembara, pusingan kedua pula mereka membincangkan mengenai album S.O.L.O, manakala pada pusingan ketiga ialah sesi soal jawab bersama peminat.

Malangnya, akibat kekangan masa, hanya tiga soalan daripada penonton dapat dijawab.

Antara yang diperkatakan M Nasir dalam program itu ialah mengenai muzik Melayu yang dikatakan dekat dengannya, terutama dalam album solonya seperti S.O.L.O, Saudagar Mimpi, Canggung Mendonan dan Phoenix Bangkit.

“Lagu Melayu banyak dipengaruhi muzik Amerika Latin dan Hindi. Muzik Hindi juga pengaruhnya banyak diambil daripada muzik Amerika Latin. Jadi, sebenarnya tidak jelas di mana muzik Melayu itu sebenarnya,” katanya.

Pada penghujung program, M Nasir turut membuat persembahan secara akustik. Beliau dibantu pemain bass berpengalaman, Yan dan Johan Haron yang juga Presiden SMN bermain cajon.

Apa yang menarik, mereka sepatutnya membawakan dua lagu saja, tetapi M Nasir cukup ‘sporting’ dan penonton pada petang itu puas apabila sifu ini ‘belanja’ sembilan lagu!

Lagu yang dimainkan secara spontan itu ialah Impian Anak Jalanan, Rajawali Terbang Tinggi, Sesat Di Kuala Lumpur, Mustika, Ekspres Rakyat, Mentera Semerah Padi, Kupu-Kupu, Kepada Mu Kekasih dan Hati Emas


Ahad, Disember 17, 2017

M. Nasir bakal keluar album baharu

petikan Utusan Malaysia 17 Disember 2017
Alif Fadli Mohd. Sori

KUALA LUMPUR 17 Dis.- Penyanyi dan komposer tersohor negara, Datuk M. Nasir mengumumkan bakal tampil dengan album baharu selewat-lewatnya awal tahun depan.


M. Nasir, 60, berkata, dia ketika ini masih lagi mengumpul karya-karya bagi melengkapkan album tersebut.


“Berkarya ini kena ada ‘api’. Saya buat untuk orang banyak lagu tetapi untuk saya sendiri, tak banyak mana pun. Buat album baharu kena ada pelbagai elemen.


“Saya sedang kumpul bahan. Mungkin awal tahun depan. Saya harap dapat siapkannya menjelang tahun depan,” katanya yang mendapat sorakan peminat yang hadir dalam forum Magnum Opus 40 Tahun M. Nasir: Kembara ke Solo di sini, semalam.


Majlis anjuran Sahabat M. Nasir itu juga turut mengundang penulis lirik terkenal, Hairul Anuar Harun dan bekas pengarang majalah Rhythm of the Third World, Mohd Nasier Rashid.

Selepas lebih 20 tahun, ini kata M Nasir tentang isu 'Siapa Mahathir?'

petikan Malaysiakini 17 Disember 2017

 Dua patah kata “siapa Mahathir” yang didakwa diucapkan oleh M Nasir pada 1996 telah menyebabkan komposer dan penyanyi terkenal itu digam daripada radio dan televisyen kerana dianggap kurang ajar terhadap perdana menteri ketika itu, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Lebih 20 tahun kemudian, apabila ditanyakan semula berkenaan kontroversi itu, M Nasir tidak berminat memberikan ulasan.


“Saya tak suka bincang isu ini. Tak mendatangkan hasil,” katanya kepada wartawan selepas program Magnum Opus 40 Tahun M Nasir Kembara ke Solo yang diadakan di Pusat Informasi Pelancongan Malaysia (Matic) di Kuala Lumpur hari ini.

M Nasir sebelum itu diminta mengulas berkenaan pujian Mahathir baru-baru ini kepada golongan artis yang membuat kenyataan yang cenderung dilihat mengkritik kerajaan.

Mahathir yang kini berada di barisan pembangkang sebelum ini memuji tindakan Datuk Sheila Majid yang menulis di Twitter berkenaan ekonomi negara yang tersasar dari landasan sementara rakyat terhimpit dengan beban hutang.


"Anak muda khususnya kena berani ke hadapan. Masa depan terletak di tangan anda. Kalau bukan kita, siapa lagi? Terima kasih Sheila Majid,” kata Mahathir.

Mahathir turut memuji selebriti lain termasuk Fathia Latiff yang mengeluarkan kenyataan yang cenderung dilihat sebagai mengkritik kerajaan.

Kenyataan Ratu Jazz dan pelakon itu bagaimanapun dikecam oleh beberapa ahli politik kerajaan dan antaranya ada yang menyifatkan agar artis tidak masuk campur hal-hal politik.

Beberapa artis lain termasuk penyanyi Adibah Noor dan pengacara Sarimah Ibrahim tampil menyatakan sokongan terhadap Sheila dengan menyifatkan bahawa artis berhak bersuara kerana mereka juga rakyat Malaysia.

Larangan menyiarkan karya

Pada 1996, M Nasir dikatakan tidak dapat hadir latihan sempena Malam Puisi Utusan yang menampilkan Mahathir sebagai tetamu kehormat.

M Nasir yang baru mendapat berita kematian ayah mertuanya dan perlu bergegas pulang ke Singapura telah diasak wartawan yang menanyakan alasan beliau tidak hadir.

Anak seni kelahiran Singapura itu menjelaskan bahawa menghadiri pengebumian ayah mertuanya lebih penting kepadanya berbanding acara itu.

Kenyataan M Nasir yang didakwa mengandungi ungkapan "siapa Mahathir" ketika itu telah digembar-gemburkan media meski syarikat naungan beliau BMG telah menghantar surat penafian kepada Utusan Malaysia.


Pihak M Nasir juga menulis surat kepada Kementerian Penerangan dan Kementerian Dalam Negeri bagi menjelaskan kedudukan sebenar berhubung dengan kontroversi itu.

Namun timbalan menteri penerangan ketika itu Datuk Seri Suleiman Mohamed telah mengeluarkan larangan agar karya M Nasir tidak dikeudarakan atau disiarkan dan akhirnya menyebabkan konsert komposer itu yang dijadualkan di Kedah dan Selangor pada tahun berkenaan dibatalkan.

Larangan yang dikenakan ke atas M Nasir itu sering dirujuk sebagai peristiwa yang menggambarkan tahap kebebasan bersuara artis pada era pentadbiran Mahathir.

M Nasir hadir sebagai tetamu istimewa forum yang dianjurkan Kelab Sahabat M Nasir dengan kerjasama Matic.

Selama lebih 2 jam, forum itu membincangkan karya M Nasir dari album pertama kumpulan Kembara hingga album Solo pertama beliau bertajuk 'Solo'.

Di akhir forum, M Nasir sempat menghiburkan hadirin dengan lapan buah lagu, termasuk Mustika dan Rajawali Terbang Tinggi.

Jumaat, Disember 15, 2017

Apa ada pada M.Nasir?

petikan Astro Awani Disember 15, 2017
Irwan Muhammad Zain, Astro Awani |

KUALA LUMPUR: Setelah 40 tahun seniman legenda Datuk M.Nasir berkecimpung dalam industri muzik, satu sambutan yang dinamakan "Magnum Opus 40 Tahun M.Nasir" akan dianjurkan.

Presiden Sahabat M.Nasir (SMN), Johan Arif memberitahu forum “Kembara Ke Solo” akan menjadi pemula program yang disusun bagi memenuhi kalendar 2018 dan 2019.

Katanya, forum tersebut akan membincangkan tentang kupasan dari segi muzik, lirik, sosio-budaya dan komersialisme terhadap tujuh album bersama Kembara dan album solo pertama pada 1979 dan kedua berjudul, "SOLO" pada 1989.

"Forum Kembara Ke Solo ini adalah siri pertama dari dua lagi forum yang akan diadakan pada 2018 dan 2019.

“Jadi untuk siri kedua nanti akan focus kepada "Saudagar Mimpi" ke "Phoenix Bangkit" dan siri ketiga adalah pasca album "Phoenix Bangkit", termasuk album terbaru beliau akan datang,” katanya kepada Astro AWANI baru-baru ini.

Dua ahli panel terdiri dari Pengasas Tempatan Fest Mohd Nasier Rashid yang juga bekas editor ROTTW dan penulis lirik Hairul Anuar Harun.

Manakala kartunis dan editor majalah Gila-Gila, Ronasina akan bertindak sebagai moderator.

“SMN mahu membawa panelis yang bukan dari kalangan penggiat disekeliling M.Nasir.

“Kita mahukan sisi pandang yang sehabis neutral dan jujur jika boleh,” katanya lagi.

SMN berharap forum ini akan memberikan persepsi bahawa seni dan budaya popular sesebuah bangsa adalah satu entiti penting dalam pembentukan negara bangsa, pemupukan jatidiri dan menyumbang kepada khazanah seni negara.

“Perbincangan secara ilmiah sekaligus mengangkat karya M.Nasir ke satu tempat yang sewajarnya selain mengenengahkan juga beberapa individu penting yang sering dianggap sebagai ‘wira tak didendang’ evolusi muzik Melayu,” katanya.

Forum “Kembara Ke Solo” akan diadakan pada 16 Disember pukul 3 petang bertempat di Mini Auditorium Matic, Jalan Ampang di ibu negara.

Selasa, November 07, 2017

Teras asli Search dalam Katharsis

petikan Utusan Malaysia 7 November 2017
Muhammad Azrul Mohd. Radi

SEGALANYA bermula daripada perasaan untuk memenuhi kehendak peminat-peminat setia Search yang inginkan sebuah naskhah album terbaharu kumpulan rock legenda tempatan dalam ruang simpanan mereka.

Lantas, Amy (vokalis) dan Nasir (bes) membulatkan keputusan untuk bertemu dengan Datuk M. Nasir, individu yang difikirkan mereka paling tepat dan sebati untuk menjadi ‘arkitek’ kepada penerbitan album terbaharu mereka.

“Apa kau orang dah gila ke hendak buat album dengan pasaran sekarang? Ada lagi ke orang nak beli album Search?” soal M. Nasir kepada Amy dan Nasir yang menyuarakan keinginan bekerjasama dengan sifu yang dihormati ramai karyawan seni.

Bukan suatu hal yang mengguris hati Amy dan Nasir dengan apa yang terlontar keluar dari mulut M. Nasir itu.

Kedua-dua tonggak utama Search itu sangat arif dan kenal benar karakter M. Nasir, apatah lagi mereka sudah lebih tiga dekad bekerjasama sejak dari album sulung Search yang berjudul Cinta Buatan Malaysia.

Sebaik sahaja dijelaskan, hasrat yang menggunung itu, M.Nasir mengangguk tanda setuju. Itu sudah cukup melegakan Amy dan Nasir.

Selepas kata putus dicapai, hari demi hari Search ‘berkurung’ di studio menghabiskan masa lebih 700 jam untuk menyiapkan naskhah hebat yang diberi judul Katharsis.

Menurut Amy, mereka datang ke studio pada pertengahan tahun lalu dengan tangan yang kosong.

Melalui pertemuan demi pertemuan, Search dan M. Nasir memerah idea untuk mendapatkan karya-karya yang menepati piawaian dan kedudukan Search sebagai kumpulan rock paling lama bertahan di Malaysia.

“Sebenarnya kita sudah ada 10 buah lagu. Tapi bila dinilai balik, saya minta supaya dua lagu dibuang dan diganti dengan yang lain. Perkara itu tidak menjadi masalah kerana kami memang sudah ada lebih daripada 10 buah lagu ketika itu,” jelas Amy atau nama sebenarnya, Suhaimi Abdul Rahman yang menyifatkan album ini sebagai naskhah terbaik yang pernah dihasilkan oleh Search.

Menerusi album ini, M. Nasir menghasilkan lima buah lagu sementara dua buah lagu lain hasil garapan Nasir, sebuah lagu ciptaan Din (gitar) manakala baki dua buah lagu lain ciptaan bersama seluruh anggota kumpulan.

Katharsis dari kaca mata Nasir pula ialah sebuah album yang menyerlahkan jiwa muzik rock semua anggota Search.

“Roh, cita rasa dan arah dalam album ini sama seperti album Fenomena. Semua memberikan jiwa masing-masing. Tetapi kita tidak meninggalkan muzik yang ada sekarang.

“Kalau nak kata album ini sama seperti album Search dahulu, tidak boleh juga. Apa yang kita buat ialah seimbangkan keaslian Search dan ditambah dengan gaya muzik baharu,” jelasnya.

Ketika ini, Search baru sahaja melancarkan single terbaharu mereka berjudul Sidang Kanggaroo sementara menantikan album penuh yang kini berada pada fasa akhir dipasarkan tidak lama lagi.

Lebih sedekad tanpa album

SEBETULNYA kali terakhir Search tampil dengan album ialah 11 tahun lalu iaitu album berjudul Gothik Malam Edan.

Selepas itu, Search sunyi daripada berkarya dan hanya membuat persembahan pentas serta beberapa siri konsert.

Bagi Nasir, ada beberapa faktor yang membuatkan mereka merasa tidak begitu semangat untuk membikin sebuah album di ketika pasaran digital menguasai arena muzik tempatan.

“Adakalanya kita rasa sia-sia hendak mengeluarkan modal yang besar untuk menghasilkan sebuah album yang akhirnya akan dimuat naik menerusi laman sesawang.

“Perkara itu bermain-main di fikiran sehinggalah 11 tahun berlalu. Kami perlu fikir strategi yang betul sebelum tampil dengan album,” jelasnya.

Bertitik tolak pada rasa keinginan untuk melampiaskan gian rock dalam bentuk album, Search mengambil risiko untuk menghasilkan album yang mungkin bakal menjadi yang terakhir bagi mereka.

“Tahun depan, saya sudah berusia 60 tahun. Kalau ikut umur, sudah lama saya patut pencen. Tapi disebabkan masih ada kudrat dan minat untuk menghasilkan album rock bersama rakan-rakan, saya teruskan,” jelas Amy pula.

Di sebalik rasa gian setiap anggota Search itu, ada juga yang mendakwa Katharsis diterbitkan dengan bermotifkan udang di sebalik batu.

Ada yang berpendapat, kontroversi yang melanda Search sebelum ini sehingga disaman oleh penganjur konsert menjadi punca album ini dihasilkan selain kembali menjana pendapatan Search.

Namun, Nasir menegaskan, cakap-cakap segelintir pihak yang tidak bertanggungjawab itu saling tidak ubah sebagai dakwaan tidak berasas.

“Kita hanya berkarya sahaja untuk peminat. Sebab itu, di sebalik kontroversi yang melanda, kami tetap mahu menghasilkan sesuatu yang baharu buat peminat.

“Masalah memang ada dan kita akan selesaikan satu persatu,” kata Nasir yang menganggap kerjasama dengan M. Nasir sudah membuktikan kesungguhan mereka mahu memberi yang terbaik buat peminat.

Luahan jiwa rock M. Nasir

DALAM masa sama, Datuk M. Nasir sebagai orang penting di sebalik album Katharsis menegaskan, seandainya ada yang mengatakan album ini dibikin untuk menjana semula pendapatan anggota Search, beliau secara peribadi berbangga kerana bersama-sama dengan kumpulan legenda rock negara dalam menyiapkan album ini.

Keterujaan seniman itu itu juga sekali gus membuktikan bahawa album ke-12 Search bukanlah dibuat sekadar siap, sebaliknya, penghasilannya berteraskan jiwa yang sarat dengan kecintaan terhadap muzik.

Sekalipun terpaksa menghabiskan banyak masa di studio hingga lewat pagi, namun tidak sedikitpun beliau mengeluh.

“Buat album ini tidak meletihkan sebab kita suka dan ingin buat. Lagipun, saya memang suka buat lagu bersama Search.

“Dengan Search, saya dapat luahkan jiwa dan idea rock saya dalam diri. Sebab itu saya puas bila album ini hampir siap. Bagi saya, ini adalah album yang terbaik pernah saya hasilkan,” kata M. Nasir berkongsi pendapat.

Bercerita mengenai hala tuju album ini, jelas M. Nasir, beliau memberi penghormatan kepada muzik yang pernah dibuat Search satu ketika dahulu.

“Ada bunyi Search yang lama dan kita gabungkan dengan muzik-muzik yang pernah dipopularkan oleh orang pemuzik lain.

“Saya menganggap, album ini ada pelbagai bunyi yang mampu mengimbau kenangan bersama Search dahulu dan pada masa sama menarik minat pendengar generasi baru,” jelasnya lagi.

Lagu Sidang Kanggaroo yang menjadi single terbaharu Search adalah ciptaan bersama M. Nasir, manakala lirik pula ditulis oleh Ishmael MS.

Khamis, November 02, 2017

700 jam rakam album Katharsis, Search beri terbaik untuk 3 generasi

petikan themalaysianinsight 2 November 2017
Nabihah Hamid


Kumpulan Search bersama M Nasir (dua dari kanan) semasa pelancaran album terbaru mereka, 'Katharsis' di Kuala Lumpur, hari ini. – Gambar The Malaysian Insight, 2 November, 2017.

KUMPULAN rock terkenal negara, Search mengambil masa 700 jam menyiapkan album terbarunya "Katharsis" bagi memastikan ia memberi hasil terbaik buat para peminat selepas 11 tahun menyepi.

Mengekalkan genre "rock & roll', album terbitan M.Nasir yang turut memuatkan single "Sidang Kangaroo" ini diharapkan mampu memenuhi citarasa tiga generasi.

"Bagi saya masih tidak cukup lagi...1,000 jam. Album ini antara terbaik yang saya boleh hasilkan dengan kebolehan saya ada. Bagaimanapun, terserah kepada anda sekalian," kata M Nasir kepada wartawan pada sidang media di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur, hari ini.

Komposer terkenal itu turut menjelaskan lagu satira "Sidang Kangaroo", bermaksud perbicaraan mahkamah tidak adil bagi mencerminkan sensitivitinya mengenai isu global.

"Kehidupan tentang lebih universal bukan khusus sesuatu yang lokal. Kalau ada berlaku sesuatu komuniti bangsa satu negara.

"Banyak yang berlaku begitu (di luar negara).Kita sensitif perkara yang berlaku sekarang dan situasi kita," katanya.

Sementara itu, vokalis Amy Search berharap pembaharuan yang diserap melalui album ke-12 ini akan diterima peminatnya.

"Album ini istimewa dan untuk tiga generasi. Sebenarnya ini adalah perjalanan baru bagi peminat yang mendengar.

"Mungkin peminat lama fikir lagu ini terlalu moden. Kita tak mahu berada di takuk lama. Kita teroka benda baru," kata penyanyi yang lebih tiga dekad bertapak dalam industri hiburan itu.

Di bawah label Pawana Music, album Search bakal memuatkan 10 lagu yang turut bekerjasama dengan S. Amin Shabab, Usop dan Buddhi Hekayat bagi penulisan lirik.

Search dijadualkan muncul pada konsert "Gegaran!" anjuran Dcode Dunia Juara di Tapak Bazarena, Shah Alam pada 2 Disember ini yang turut menampilkan band popular Indonesia dan tempatan seperti Nidji, Bunkface dan Hujan.

Isnin, September 25, 2017

Hasil penantian 10 tahun

petikan Harian Metro 25 September 2017
Ridzuan Abdul Rahman
mohamadridzuan@hmetro.com.my


Sikapnya yang sering merendah diri membuatkan dia disenangi ramai. Bahkan gaya manja yang menjadi ‘trademark’ tersendirinya menjadi ajukan wakil media setiap kali bertemu di mana-mana majlis.

Tanpa riak marah atau berkecil hati, dia sebaliknya hanya tersenyum. Inilah keistimewaan ratu rock negara, Ella yang sudah bertahan selama 30 tahun dalam industri seni hiburan tanah air.

Sudah lama peminat tidak mendengar lagu terbaru Ella selepas menghasilkan album Rama-Rama pada 2007 yang mendapat sambutan baik daripada peminat.

Siapa sangka 10 tahun berlalu, penyanyi berusia 51 tahun ini tampil dengan album terbaru berjudul Peace. Love. Rindu (P.L.R) terbitan Universal Music Malaysia yang sudah berada di pasaran.

Menariknya, bajet besar diperuntukkan apabila album mengandungi lapan lagu ini menampilkan barisan komposer dan penulis lirik hebat dalam industri muzik tanah air iaitu Datuk M Nasir, Keon, Buddhi Hikayat, AD Samad, Edrie Hashim, Omar K, Faizal Tahir, Ezra Kong, AG Coco, Sam Bunkface dan Lord.

Dengan wajah yang ceria, Ella mengakui amat teruja kerana menganggap album ini istimewa dalam setiap komposisi sama ada persembahan muzik, penciptaan lagu atau lirik.

“Ella rasa penantian selama 10 tahun sangat berbaloi terutama untuk diri Ella kerana pemilihan lagu dibuat sangat teliti dengan proses rakaman memakan masa dua tahun.

“Daripada 158 lagu, ia ditapis beberapa kali sehingga dapat yang betul-betul terbaik. Jadi inilah hasil yang diberikan kepada peminat,” katanya pada sidang media pelancaran album ini Khamis lalu.

Menurut Ella, dia memilih hanya menampilkan lapan lagu dalam album ini kerana menyedari tidak semua lagu dimainkan di stesen radio.

“Kalau saya keluarkan banyak lagu, mungkin benda ini hanya akan merugikan. Jadi biarlah yang selebihnya saya simpan untuk album seterusnya pula.

“Saya kena fokus bagi mempromosikan lapan lagu ini. Ini adalah trend sekarang. Saya tak nak ikut penyanyi lain yang keluarkan single saja kerana ini cara masing-masing,” katanya.

Ella berkata, penghasilan single diibaratkan tidak memberi satu kesan yang berbaloi buat peminat yang merindui untuk menikmati nyanyiannya.

“Ella memilih lagu Ku Sedia ciptaan Omar K dan Ezra Kong sebagai single pertama daripada album ini. Ia dirasakan mampu memikat hati peminat.

“Video muziknya sudah dirakam di Jogjakarta, Indonesia dan kami akan menyiarkannya sebaik proses pembuatannya selesai,” katanya.

Menjelaskan pemilihan Peace. Love. Rindu sebagai judul album, Ella berkata, ia dibuat secara bersama dengan syarikat rakaman dan mempunyai maksud tersendiri.

“Hari ini (21 September) adalah hari keamanan sedunia. Ini sebabnya saya pilih adakan sidang media pada hari ini.

“Peace adalah keamanan, Love adalah cinta Ella pada semua terutama buat peminat yang beri sokongan dari dulu sehingga sekarang termasuk peminat generasi terkini, manakala Rindu membawa maksud Ella rindukan semua serta rindu menghasilkan lagu baru,” katanya.

Bercerita lanjut mengenai Peace. Love. Rindu, Ella berkata, penghasilan lagu dan liriknya agak berbeza daripada album terdahulunya serta menepati cita rasa semua golongan.

“Album ini mengandungi lagu Comel ciptaan Datuk M Nasir dan lirik AD Samad. Pada saya perkataan tak menunjukkan kita matang atau sebaliknya tapi maksud keseluruhan lagu perlu dihayati.

“Kita kena mendengar dan menghayati lagu ini dan mesej yang disampaikan sangat mendalam,” katanya.

Ella membayangkan akan menjelajah seluruh negara untuk bertemu peminat dan menjayakan satu ‘showcase’ istimewa bagi mempromosikan albumnya.

“Ella percaya penyokong sedia ada akan membeli album ini. Kali ini, Ella pilih konsep agak perlahan kerana saya cintakan fesyen. Jadi, saya boleh bergerak tanpa batasan ketika menyanyi.

“Faktor berhijab juga antara punca saya pilih konsep begini. Sebelum kahwin mungkin saya boleh lasak di atas pentas. Sekarang saya kena pandai seimbangkan semuanya,” katanya.

Meskipun bertaraf legenda, Ella tidak kisah bekerja dengan komposer muda seperti AG Coco dan Sam Bunkface kerana menganggap dalam muzik tiada batasan.

“Muzik tiada had umur kerana ia adalah karya. Kita boleh berkarya dengan sesiapa saja yang sesuai asalkan lagunya menarik.

“Saya menyimpan lagu selebihnya dan akan memuatkan dalam album berikutnya. Syarikat rakaman sudah membayangkan ia tak akan berhenti di sini saja,” katanya.

Ditanya lagu mana yang ditujukan untuk suaminya, Azhar Ghazali, Ella menjawab lagu Peace. Love. Rindu dirasakan agak sesuai.

“Untuknya Ella akan bagi lagu ini kerana mempunyai sejarah tersendiri. Bagaimanapun, saya tak nak bercerita lanjut perkara ini.

“Ia menyentuh banyak benda dalam kehidupan kami. Ia bukan berkenaan bergaduh atau apa. Tiada komen,” kata Ella dengan gaya manjanya.

Sabtu, September 16, 2017

'Tawaran sukar ditolak'

petikan Harian Metro 16 September 2017
riadz@hmetro.com.my


Kali terakhir Datuk M Nasir menerbitkan album Search ialah pada 1995 menerusi album Gema Di Timur Jauh yang juga album studio ketujuh band rock nombor satu negara itu.

Dalam album Search seterusnya seperti Rock N’ Roll Pie, Double Trouble 2, Bikin Wilayah, Selepas Banjir dan Gothik Malam Edan, M Nasir tidak lagi terbabit sepenuhnya.

Bagaimanapun, selepas 22 tahun hati penerbit dan komposer tersohor itu kembali ‘terbuka’ untuk bersama Search apabila dia bersetuju menerbitkan album terbaru mereka yang kini dalam proses rakaman.

“Ia satu tawaran yang menarik dan sukar untuk saya tolak. Kami sudah lama tidak bekerjasama, ‘chemistry’ saya dengan Search sentiasa ada dan kami faham dengan ‘peel’ masing-masing,” katanya.


Album studio ke-14 Search yang menjalani proses rakaman di Studio B’Sync, Seputeh, Kuala Lumpur sejak Ramadan lalu itu dijangka siap sepenuhnya dalam tempoh sebulan lagi.

Menurut M Nasir, rakaman muzik sudah pun siap dan kini dalam proses memasukkan vokal.

“Keserasian yang ada membuatkan proses rakaman tidak begitu sukar. Cuma kami perlu ‘korek’ semula mana-mana bahagian untuk mantapkan lagi keserasian itu,” katanya.

Gabungan M Nasir dengan Search sememangnya serasi sejak dulu. Sejak mula-mula bertemu Search di pusat hiburan Hard Rock Cafe, Taman Tun Dr Ismail, Kuala Lumpur pada awal 1980-an lalu, M Nasir sudah dapat melihat potensi yang ada pada Search untuk mereka pergi lebih jauh.

‘Chemistry’ yang wujud itu berjaya menghasilkan melodi, rhythm dan riff yang hebat serta ‘evergreen’ hingga hari ini.

Sejak album pertama Cinta Buatan Malaysia pada 1985, M Nasir dan Search mempunyai cara tersendiri dalam proses penciptaan lagu.

M Nasir tidak pernah memberi lagu ‘bulat-bulat’ kepada Search, sebaliknya mereka bersama-sama menyiapkannya di dalam studio.

“Biasanya saya akan menghasilkan melodi dan Search akan tampil dengan ‘rhythm’ dan ‘lines’ gitar. Dari situlah akhirnya sesebuah lagu itu akan terhasil. Dalam proses itu masing-masing akan memberi idea,” katanya.

Album yang diterbit dan diedar di bawah syarikat rakaman Fenomena Music itu dijangka berada di pasaran bermula penghujung bulan depan.

Menurut M Nasir, lima daripada 10 lagu yang dimuatkan dalam album itu adalah hasil ciptaannya manakala selebihnya ciptaan anggota Search iaitu Amy, Nasir, Din dan Kid.

Selain itu, S Amin Shahab dan Budi Hekayat antara penulis lirik yang terbabit dalam penghasilan album ini.

Ditanya mengenai adakah album ini bakal meletup sebagaimana album terawal Search sebelum ini, M Nasir berkata, dia tidak mengharapkan ia mencetus fenomena tetapi yakin ia mampu diterima ramai.

“Saya faham dengan pasaran album fizikal sekarang, tetapi album ini penting buat Search. Kali terakhir mereka menghasilkan album kira-kira 11 tahun lalu. Saya yakin album ini pasti dinanti-nantikan peminat setia Search,” katanya.

Selasa, September 12, 2017

Kerjasama murid, guru gegar pentas

petikan Harian Metro 12 September 2017
Riadz Radzi
riadz@hmetro.com.my

AWIE melakukan gitar solo dan M Nasir menyanyikan lagu Midnight Blues.

Kelainan dan keunikan adalah antara faktor penting dalam penganjuran sesebuah konsert berskala besar.

Pemilihan lagu, susunan muzik, gimik pentas, sistem bunyi, pencahayaan dan artis jemputan antara penyumbang utama kepada dua faktor itu.

Inilah yang terdapat dalam Konsert Wings menampilkan Datuk M Nasir di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) Ayer Keroh, Melaka, Sabtu lalu.

Konsert anjuran Getthis.com sempena Fiesta Getthis di lokasi yang sama ini dihadiri lebih 2,000 peminat setia Wings yang nyata puas dengan persembahan band rock popular itu.

Penampilan istimewa M Nasir adalah tarikan utama konsert berkenaan. Individu yang bertanggungjawab dalam banyak penerbitan album dan penciptaan lagu popular Wings itu tampil dengan empat lagu iaitu Rantai, Midnight Blues dan dua lagu popularnya sejak 1980-an iaitu Hati Emas serta Gerhana.

Secara peribadi, penulis berasakan persembahan Wings bersama M Nasir dalam lagu Midnight Blues adalah yang paling menarik dalam konsert berkenaan.

M Nasir menyanyikan lagu ini dalam versinya sendiri, manakala penyanyi Wings, Datuk Awie tampil bermain gitar. Apa yang menarik, Awie turut melakukan solo gitar dengan ‘sound’ blues yang jarang dilakukannya sebelum ini.

Untuk rekod, lagu ciptaan dan lirik oleh M Nasir yang dimuatkan dalam album ketiga Wings, Teori Domino itu pernah mencetus kontroversi pada 1990 lalu kerana didakwa ‘menghina’ golongan tertentu.

Sebelum ini M Nasir pernah tampil selaku penyanyi undangan dalam Konsert Wings & Superfriends dan Konsert 30 Tahun Wings, tetapi ia membabitkan ramai artis lain. Namun, kali ini gabungan yang boleh disifatkan sebagai anak murid dengan guru ini pertama kali dilakukan secara eksklusif di antara artis dua generasi ini.

‘Chemistry’ di antara Wings dengan M Nasir sudah wujud sejak penerbitan album sulung mereka, Belenggu Irama pada 1987. M Nasir sudah dapat melihat potensi Wings sebaik diperkenalkan oleh Bob Lokman yang juga pengurus Wings ketika itu.

Gabungan idea dari segi penciptaan lagu, gubahan dan susunan muzik berjaya menghasilkan lagu popular dan ‘evergreen’ Wings seperti Intan Ku Kesepian, Sejati, Harapan, Opera Hidup, Hikayat Penuh Ranjau, Di Ambang Wati, Jerangkung Dalam Almari dan Dalam Kehadiran Sofiah.

Dalam konsert yang bermula tepat jam 9.30 malam itu, Wings memainkan 13 lagu iaitu Inspirasi Taming Sari, Jerangkung Dalam Almari, Hukum Karma, Komplikasi Pramaya, Penanti, Opera Hidup, Bujang Senang, Rantai, Midnight Blues, Ingatkan Dia, Lipas Kudung, Sejati dan Peronda Jaket Biru.

Apa yang pasti, tanpa Joe yang diibaratkan sudah berpatah arang berkerat rotan dengan Wings tidak menjejaskan persembahan band rock legenda itu.

Walaupun dilihat seperti ada ‘kekosongan’, tetapi ia diisi dengan baik oleh Edrie Hashim dan Syam yang juga bekas pemain gitar Wings.

Selain Eddie dan Black di posisi tetap mereka selaku pemain bass dan dram, Wings turut menggunakan khidmat pemain keyboard Headwind iaitu Kudin.

Jumaat, September 08, 2017

Wings, M. Nasir misi gegar MITC

petikan Kosmo! 8 September 2017
Oleh NURUL FADILA AWALUDIN
Foto AZLAN HADI ABU BAKAR

Kumpulan Wings bersama M. Nasir semasa sesi latihan menjelang konsert mereka di MITC yang akan berlangsung pada malam esok.

LEBIH tiga dasawarsa bernafas dalam industri hiburan tanah air, kumpulan Wings nyata tidak pernah menghampakan peminat terutama sewaktu membuat persembahan berskala besar.

Sentiasa berusaha menampilkan kelainan dalam setiap persembahan, terkini, kumpulan tersebut memilih untuk berpadu dengan Datuk M.Nasir bagi menjayakan Konsert Wings sempena Fiesta Getthis.

Berlangsung di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC), Ayer Keroh, Melaka malam esok, konsert tersebut julung kalinya menyaksikan kumpulan Wings bertindak sebagai pemuzik mengiringi persembahan M. Nasir.

“Kami sememangnya kerap membuat persembahan bersama tetapi ini merupakan kali pertama apabila hanya kumpulan Wings sahaja mengiringi persembahan M. Nasir.

“Selalunya, persembahan beliau turut melibatkan beberapa pemuzik lain tetapi kali ini saya memutuskan untuk memberikan kelainan kepada penonton,” terang Datuk Awie yang ditemui di studio latihan A’Via Musicom di Pandan Indah, Kuala Lumpur baru-baru ini.

Pada masa sama, pelakon filem Sembilu itu turut berkongsi pengalaman bekerjasama buat pertama kali bersama M. Nasir yang merupakan penerbit album pertama kumpulan Wings berjudul Belenggu Irama.

Katanya, pengalaman mempelajari teknik vokal bersama individu yang dianggap sebagai idola mahupun sifu sekitar tahun 1987 itu merupakan titik tolak buatnya sebelum menempatkan diri dalam industri hiburan tanah air.

Pelantun lagu Sejati itu turut meluahkan rasa bimbang sekiranya berlaku kesilapan terutama melibatkan masalah teknikal sepanjang konsert tersebut berlangsung.

“Konsert ini amat istimewa buat saya dan kumpulan Wings apatah lagi ini merupakan persembahan eksklusif kami bergandingan dengan M. Nasir.

“Saya memberikan tumpuan sepenuhnya terhadap persembahan ini sehinggakan tidak mengambil sebarang tawaran sepanjang tempoh dua minggu latihan diadakan.

“Latihan vokal dan penjagaan kesihatan adalah perkara utama yang dititikberatkan. Saya menaruh harapan tinggi agar peminat akan berasa terhibur dengan persembahan kami nanti,” ujar Awie selain memperincikan tentang durasi acara yang dijadualkan berlangsung selama dua jam, Sabtu ini bermula pada pukul 9 malam tersebut.

Bakal mempersembahkan 16 buah lagu termasuk persembahan solo M. Nasir dan duet bersama Wings, Awie memberitahu dia tidak pernah campur tangan dalam soal pemilihan lagu dalam konsert berkenaan. Sebaliknya, perkara tersebut ditentukan sendiri oleh anggota lain iaitu Black (pemain drum) dan Eddie (pemain gitar) sendiri.

Baginya, perkara tersebut memberi lebih kepuasan dan keselesaan bersama selain menyesuaikan persembahan dengan susunan muzik yang telah dirancang.

Konsep berkenaan juga diterima baik oleh M. Nasir. Pelakon filem Puteri Gunung Ledang itu nyata tidak mempunyai masalah membiarkan anggota kumpulan Wings untuk menentukan lagu yang bakal dipersembahkan.

“Saya tidak mengambil masa lama untuk menerima tawaran itu dan berasa bersyukur apabila melihat mereka berjaya mencapai impian dan cita-cita dalam industri.

“Mereka yang akan mengiringi persembahan kelak dan saya tidak mempunyai masalah dalam soal pemilihan lagu. Bagaimanapun, diharapkan saya berjaya membuat persembahan mengikut gaya Wings,” jelas M. Nasir sambil berseloroh.

Tidak hanya konsert istimewa daripada Wings dan M. Nasir, Fiesta Getthis yang bermula pada 8 hingga 10 September itu turut dimeriahkan dengan aktiviti forum, pameran dan jualan kenderaan automotif, 60 trak makanan dan gerai jualan oleh selebriti tempatan seperti Fauziah Ahmad Daud, Mawi, Anis Al-Idrus, Nubhan, Encik Mimpi dan Zul Yahya.

Khamis, September 07, 2017

Awie kena 'melalak' kat dinding!

petikan Harian Metro 7 September 2017
Ridzuan Abdul Rahman
mohamadridzuan@hmetro.com.my

Awie menjalani latihan vokal bersama M Nasir. FOTO SALHANI IBRAHIM


"DIA suruh saya melalak dekat dinding," kata penyanyi Wings, Datuk Awie menceritakan pengalamannya mempelajari vokal bersama penerbit dan komposer tersohor, Datuk M Nasir, kira-kira 30 tahun lalu.

Awie berkata, ketika itu Wings baru bergelar artis rakaman dan bakal merakamkan album sulung yang diterbitkan M Nasir.

"Saya naik bas dari Taman Melawati, Hulu Klang ke Puduraya dan dari Puduraya kemudian ambil bas lain ke Sungai Buloh untuk ke rumahnya.

Sebaik tiba di rumahnya kira-kira jam 9 pagi, beliau suruh saya melalak dekat dinding. Saya pun pergilah melalak dekat dinding," katanya.

Awie berkata, bermula dari situlah, proses pembelajaran bermula dengan cara sendiri dan akhirnya proses rakaman album Wings bermula.

"Album pertama (Belenggu Irama) agak sukar juga untuk saya. M Nasir kata kalau kami dapat jual 10,000 unit kaset pun cukuplah. Tapi sebenarnya ia satu cabaran buat kami dan alhamdulillah album itu berjaya dijual sebanyak 180,000 unit.

"Selepas itu baru saya tahu susahnya jadi seorang penyanyi dan saya terus ambil kelas nyanyian dengan pensyarah muzik dan vokal, Siti Chairani Proehoeman pada 1988. Alhamdulillah selepas itu saya buat album demi album bersama Wings dengan baik terbitan M Nasir," katanya.

Pengalaman menarik ini dikongsi Awie ketika ditemui pada sesi latihan Wings dan M Nasir di A'Via Musicom Studio, Pandan Indah, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Ia sempena konsert istimewa mereka dalam Fiesta Getthiss di Pusat Dagangan Antarabangsa Melaka (MITC) Ayer Keroh, Melaka, jam 8.45 malam, Sabtu ini.

Pastinya gandingan anak murid dan sifu ini menghasilkan satu kelainan dan menerbitkan perasaan teruja dalam kalangan penonton untuk hadir menyaksikannya.

Awie dan M Nasir sendiri turut teruja untuk kembali beraksi di atas satu pentas selepas melakukannya pada Konsert Wings & Superfriends di Istana Budaya, Kuala Lumpur pada April lalu.

"Ia boleh dikatakan kali pertama Wings bekerjasama dengan M Nasir yang kami anggap sifu. Kalau ada pun sebelum ini ia membabitkan ramai artis di atas pentas. Tapi kali ini eksklusif Wings dan M Nasir sahaja.

"Ia istimewa bagi kami kerana tak pernah merasa. Pada 1987, beliau menerbitkan album Wings dan kali ini M Nasir sama-sama berkongsi pentas dengan Wings dan Wings turut bertindak sebagai pemuzik pengiring beliau," kata Awie.

Sementara itu, M Nasir menjanjikan satu persembahan yang mantap bersama Wings dan dapat menyanyikan lebih lagu solo berbanding ketika dalam Konsert Wings & Superfriends.

"Sangat menyeronokkan buat saya dan tentunya peminat. Saya akan menyanyi solo dan berduet dengan Awie dalam beberapa lagu," katanya.

Rabu, September 06, 2017

Bangkit bersama merangsang semangat artis

petikan Harian Metro 6 September 2017
 Adam Salleh
Mengaitkan sukan dengan dunia artis, terbayang kegemilangan Pestabola Merdeka pada era 80-an. Artis yang sering kelihatan di Stadium Merdeka adalah Khalid Salleh dan Imuda. Itulah nama yang penulis ingat, malah pernah ke stadium bersejarah itu menonton berlawanan persahabatan antara Malaysia menentang Kelab Hambung dari Jerman, ada rakan kaki bola ketika itu kata jika nak tengok Khalid Salleh dan beberapa rakannya terpekik, terlolong bagi menyemarakkan semangat pemain, kenalah pandang tempat duduk berdepan dengan grand stand.

Di sebaliknya tidak dapat ingat pula artis perempuan manakah yang sanggup ke Stadium Merdeka ketika itu semata-mata menonton bola sepak? Kecualilah sewaktu perlawanan bola sepak dan bola jaring persahabatan di antara artis Malaysia dan artis Indonesia di stadium sama, kelibat artis perempuan seperti Maria Arshad, Raja Nor Baizura turun beradu tenaga.

Lain dulu, lain sekarang. Sebagaimana kita maklum, negara baru selesai menjadi tuan rumah Sukan Asia Tenggara (SEA Games) ke-29 dengan begitu cemerlang apabila mengutip 145 pingat emas, 92 (perak) dan 86 gangsa dengan jumlah 323 pingat. Yang sinonim dikait artis dengan Sukan SEA, sudah pastilah aksi Datuk Sudirman Haji Arshad beserta kostume Jalur Gemilang direntang berjela-jela rekaan Den Wahab sewaktu penutupan Sukan SEA 1989 begitu utuh terakam di ingatan kita. Artis diingati hanya sebagai penyanyi pembukaan dan penutup temasya.

Seperti di Stadium Bukit Jalil baru-baru ini Datuk M Nasir dan Dayang Nurfaizah diberi penghormatan menyanyi pada malam pembukaan, tidak terkecuali Ella muncul pada malam penutupan dengan lagu Standing In The Eyes Of The World terimbaulah kita sewaktu negara menjadi tuan rumah Sukan Komanwel XVI (1998). Itu saja komitmen artis hanyalah menyanyi.

Untuk menjadi penyokong atau supporters ini banyak perlu dikorbankan, selain masa dan wang ringgit (bagi acara mengenakan tiket), tenaga perlu diambil kira. Bukan mudah meredah lautan manusia atau berhimpit-himpit menaiki pengangkutan awam. Dek kerana inilah, penulis salute Ultras Malaysia yang sentiasa Sehati Sejiwa segerombolan ‘turun’ ke stadium.

Bertemakan slogan Bangkit Bersama (Rise Together), Sukan SEA kali ini begitu klasik dalam menjana semangat patriotik yang jitu buat generasi baru untuk turun ke setiap gelanggang atlet kita bertarung. Penulis hadir pada perlawanan hoki lelaki akhir Malaysia menentang Myanmar (14-0) terasa bangga melihat anak-anak muda Malaysia sanggup bermandi hujan, seolah-olah turut sama berjuang dengan pemain hoki kita. Tiba detik lagu Negaraku dimainkan, masing-masing menyanyi bersama sambil Jalur Gemilang direntang di bahu.

Bukan nak kata, malu pun ada. Tatkala penulis meniti remaja awal 80-an, cukup payah nak melihat rakan-rakan penulis membawa Jalur Gemilang yang ketika itu kita sebut bendera saja. Tidak seperti hari ini, usahkan bendera baju dan cenderhati berkaitan Sukan SEA 2017, masing-masing berlumba-lumba mahu membeli dan menyimpannya sebagai koleksi.

Haru juga dibuatnya kerana ramai rakan dan ahli keluarga bertanyakan baju Sukan SEA 2017 itu apabila melihat penulis memakainya. Sehelai berharga RM75 pun mereka sanggup bayar. Lucunya selepas perlawanan hoki berakhir, ramai peniaga di kaki lima stadium menjual baju Sukan SEA kualiti kelas kedua hanya RM25 sehelai, itu pun ramai berebut-rebut membelinya.

Begitulah bersemangatnya warga Malaysia tanpa mengira kaum. Penutupan Sukan SEAa edisi 29 itu pada 30 Ogos (Rabu) berselang sehari Hari Kebangsaan Ke-60 pada 31 Ogos (Khamis) dan Jumaat (1 September) Aidiladha cukup menarik. Kejayaan negara menjuarai temasya ini pada malam merdeka, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak umum pula cuti sehari.

Di sebalik Sukan SEA kali ini, agak menarik buat julung kali kalangan artis dan selebriti tanah air tidak ketinggalan memberi sokongan pada atlit negara khususnya bagi acara bola sepak. Sewaktu Malaysia menentang Indonesia pada separuh akhir acara itu kelihatan artis di stadium dan jumlah mereka membuak-buak pada perlawanan akhir Malaysia menentang Thailand.

Lalu terakamlah kelibat Fattah Amin, Zain Saidin, Datuk Hans Issac, Nur Risteena, Ruhainies, Elyana, Janna Nick, Datin Nina Juren, Zara Zya, Jehan Musa, Nadia Brian, sementara untuk acara polo sewaktu negara menentang Brunei, kelihatan Fathia dan Tunku Hanis serta pengacara Apa Kata Wanita (AKW), Datin Zamzarina Zamri dan puterinya, Adriana.

Kelibat Fara Fauzana (Fafau) pula di Stadium Nasional Hoki Bukit Jalil, difahamkan setiap kali perlawanan berakhir Fafau akan meminta jersey pemain (ikut mana yang sempat) untuk disimpan sebagai cendermata. Jalur Gemilang juga tidak berenggang dengan Fafau malah aksi deejay terkenal itu riang menjerit-jerit sempat juga dirakam peminat.

Artis khususnya pelakon itu adalah cerminan masyarakat, justeru kesungguhan golongan ini sanggup meredah lautan manusia bagi memeriahkan sukan dwi tahunan ini membawa pengertian jiwa mereka turut bangkit bersama rakyat apabila begitu bersemangat menyanyikan lagu ciptaan Saiful Bahri (Allahyarham). Inilah Barisan Kita sebagai tanda sokongan tanpa berbelah bagi buat ibu pertiwi. Semoga sokongan para artis, selebriti dan rakyat Malaysia pada negara tercinta tidak berhenti pada Sukan Sea 2017, sebaliknya hingga ke akhir dunia

Khamis, Ogos 24, 2017

Karakter khas untuk M Nasir

petikan Sinar Harian 24 Ogos 2017
NORHIDAYYU ZAINAL, FOTO: ASTRO 24 OGOS 2017

BUKAN mudah melihat penyanyi legenda, Datuk M Nasir berlakon drama bersiri. Kali terakhir penyanyi berusia 60 tahun ini muncul di kaca televisyen (TV) sebagai pelakon menerusi Salam Taj Mahal pada 2000.

Mengakui bersikap selektif, pelantun lagu Mentera Semerah Padi ini bagaimanapun bersedia mempertimbangkan untuk berlakon drama bersiri sekiranya kena dengan jalan cerita dan skrip.

“Kalau ada peluang berlakon, saya tak akan menolak jika bersesuaian.

“Saya pernah dapat tawaran, tetapi belum ada naskhah benar-benar memikat hati saya.

“Apa yang penting, saya akan pilih skrip berbaloi untuk dilakonkan selain mampu beri pengajaran kepada penonton,” katanya kepada Media Hiburan.

Bahkan, penyanyi Tanya Sama Itu Hud-Hud ini mengakui selalu mengikuti perkembangan drama popular di kaca TV bagi mengisi waktu senggang bersama keluarga.

“Kita tak akan tahu apa yang kita suka jika tak mencubanya.

“Jadi, saya memang tiada masalah dengan apa saja drama bersiri, bahkan menontonnya jika ada kelapangan,” katanya.

Terbaru, M Nasir bakal muncul menerusi drama bersiri, Do[s]a selepas menerima tawaran daripada Ketua Unit Drama Premium & Filem Astro Saniboey Mohd Ismail pada Ramadan lalu.

“Saya ditawarkan dengan watak Latif dan difahamkan karakter ini memang khas untuk saya.

“Tapi, saya tak terus bersetuju menerimanya sebaliknya ambil masa dua bulan untuk fikirkan,” katanya.

Jelasnya, pelbagai aspek difikirkan termasuklah jadual kerja dan kelapangan masa sebelum bersetuju.

“Selepas baca skrip, saya dapati watak Latif itu bukan karakter kosong yang tiada visi. Saya sangat tertarik dengan watak Latif yang kompleks dan misteri.

“Hati saya juga kuat menyatakan karya ini bagus sekali gus membuatkan saya mahu terbabit dalam projek ini.

“Terus-terang, saya tiada sebab utama untuk bersetuju, cuma hati mahu melakukan,” katanya.

Mengulas lanjut, katanya, Latif merupakan bekas ketua gengster di Indonesia yang sudah bertaubat dan kembali ke Malaysia untuk melarikan diri dari masa silamnya.

"Latif mempunyai empat anak iaitu Farid, Fuad, Fahad dan Fara serta melatih mereka dengan ilmu persilatan dan berharap ilmu itu digunakan oleh anak-anaknya ke arah kebaikan,” katanya.

Rentetan itu, penyanyi Sentuhan Listrikmu ini perlu menjalani latihan silat sekali gus mencabar fizikal dan mentalnya.

“Semua latihan aksi memerlukan stamina yang kuat.

“Tapi, saya tiada masalah bahkan semua pelakon pun memberi kerjasama yang sangat baik sekali gus memudahkan sisi watak dan jalan cerita.

“Kini, produksi juga berbeza kerana lebih profesional, teratur dan terancang,” katanya.

Selain M Nasir, Do[s]a turut dibintangi Remy Ishak, Daniella Sya, Ashraf Sinclair, Roy Marten, Maudy Koesnaedi, Hannah Al Rashid, Reuben Elishama, Tegar Satrya, Shenty Feliziana dan Hisyam Hamid.

Mini siri lapan episod ini diarahkan oleh Ifa Isfansyah dan sesi penggambaran dilakukan di Malaysia dan Jakarta sejak Julai lalu.

Khamis, Ogos 17, 2017

M. Nasir pertimbang berlakon drama bersiri

petikan KOSMO 17 Ogos 2017

Oleh ARINA AZLAN
Foto IHSAN ASTRO

M. Nasir tidak mempunyai masalah untuk terbabit dengan drama bersiri, namun naskhah tersebut harus memikat hatinya, sekali gus memberi manfaat kepada masyarakat.

Bukan seorang pelaku seni yang mengambil sesuatu kerja secara semberono, piawaian kredibiliti Datuk M.Nasir sentiasa terpelihara.

Hal itu merangkumi aspek sentuhannya pada gubahan sesebuah lagu atau penciptaan karya untuk dirinya, membawa kepada penglibatannya dalam naskhah di layar lebar atau kaca televisyen.

Kini, selepas Salam Taj Mahal yang pernah menjadi fenomena 17 tahun lalu di kaca televisyen, M.Nasir ‘meminjamkan’ auranya untuk terlibat dalam sebuah siri mini yang diberi judul Do(s)a.

Diterbitkan oleh Arie Zaharie Production Sdn. Bhd., Do(s)a yang dijangka tayangannya penghujung tahun ini di saluran Astro Citra dan Mustika menyaksikan figura yang diberi gelaran ‘sifu’ itu berkongsi fragmen dengan pelakon kelahiran Indonesia seperti Roy Marten dan bintang dari Malaysia, Remy Ishak. Turut terbabit sama adalah pelakon Ashraf Sinclair.

Disifatkan sebagai seorang yang selektif dan teliti dalam hal seni, lelaki berusia 60 tahun itu bagaimanapun mengaku bahawa beliau sebenarnya tiada masalah untuk berlakon drama bersiri biasa.

Pemilik nama sebenar, Mohammad Nasir Mohammad itu juga mengakui sering mengikuti perkembangan drama yang sedang popular dalam kalangan penonton masa kini bagi mengisi waktu senggang bersama keluarga.

Ketika ditemui pada sidang media mini siri Do(s)a di Jakarta, Indonesia baru-baru ini, pelantun lagu Mentera Semerah Padi itu sedia mempertimbangkan tawaran untuk menerima watak bagi drama bersiri berkenaan andai kena dengan jalan cerita serta skripnya.

KOSMO!: Melihat pada pengaruh dan pencapaian Datuk sebelum ini, bagaimana anda boleh bersetuju serta tidak keberatan untuk berlakon dalam drama bersiri berkenaan?

M. NASIR: Bagi saya, kita tidak pernah tahu apa yang kita suka jika tidak cuba. Jadi, saya tiada masalah dengan apa jua drama bersiri, malah saya ada juga menontonnya dari semasa ke semasa. Ia sesuatu yang digemari oleh penonton masa kini dan kalau ada peluang untuk terlibat dalam drama bersiri seperti slot Akasia, saya tidak akan menolak jika bersesuaian.

Pernahkah anda menerima tawaran untuk drama bersiri sebelum ini?

Ya, memang ada tetapi belum ada yang dapat memikat hati saya. Saya memilih skrip yang berbaloi untuk dilakonkan dan sekurang-kurangnya mampu memberi pengajaran berguna buat penonton.

Berbalik kepada drama Do(s)a, boleh anda kongsikan tentang watak yang dijayakan?

Saya membawa watak Latif, seorang bekas ketua gengster di Indonesia yang bertaubat dan pulang ke Malaysia untuk melarikan diri dari masa silamnya.

Dia memiliki empat orang anak bernama Farid (Ashraf Sinclair), Fuad (Remy Ishak), Fahad (Hisyam Hamid) dan Fara (Shenty Feliziana) dan melatih mereka dengan ilmu persilatan.

Latif berharap ilmu tersebut digunakan oleh anak-anaknya ke arah jalan kebaikan.

Kali terakhir khalayak melihat anda di kaca televisyen sebagai pelakon drama adalah menerusi Salam Taj Mahal, manakala filem terakhir pula Magika sekitar tujuh tahun lalu?

Setelah sekian lama meninggalkan lapangan tersebut, apa yang mendorong anda menerima tawaran terbabit dalam mini siri ini?

Saya bersetuju kerana wataknya yang kompleks dan misteri. Bukan sekadar karakter kosong dan tiada visi.

Apabila saya membaca skrip yang diberikan, hati saya kuat mengatakan karya ini bagus dan membuatkan saya mahu terbabit sama dalam pembikinannya. Tiada sebab utama saya bersetuju, cuma hati mahu melakukannya, itu sahaja.

Berapa lama masa yang anda ambil untuk menerima tawaran ini?

Saya telah dirisik oleh pencipta karya asal, Saniboey Mohd. Ismail sejak awal bulan puasa lalu, namun saya tidak terus memberi jawapan ya kepadanya.

Saya mengambil masa dua bulan untuk memikirkan semua aspek yang perlu diambil kira seperti jadual kerja dan kelapangan masa sebelum bersetuju.

Apakah cabaran paling besar untuk mini siri ini?

Watak saya tidak mempunyai banyak babak dan hanya muncul sekitar suku bahagian sahaja untuk siri ini jadi tiada banyak cabaran besar. Namun begitu, seperti pelakon lain, saya perlu menjalani latihan silat yang agak serius dan mencabar fizikal serta mental.

Bagaimanakah situasi bekerja dengan barisan karyawan dari dua negara ini?

Saya hanya terlibat dengan penggambaran selama lima hari di Malaysia tetapi sepanjang kami bekerja, setiap pelakon memberikan yang terbaik.

Tidak kira sama ada mereka adalah senior atau junior, masing-masing memberikan komitmen terbaik.

Saya tidak berdepan sebarang masalah dan ia merupakan satu sesi penggambaran yang lancar.

Ahad, Jun 18, 2017

Lagu lama lebih 'jiwa'

petikan Utusan Malaysia 18 Jun 2017

Fotografi bersama M. Nasir dan Ad Samad 
M. Nasir dan Ad Samad di Luncai Emas Studio Music di Sungai Buloh
Syed Mussaddad Syed Mahdi

RASA syahdu pasti mengusik jiwa saat mendengar satu persatu lagu-lagu raya kembali diputarkan. Ya, tempoh seminggu sebelum kedatangan 1 Syawal merupakan fasa di mana kebanyakan lagu-lagu raya akan diputarkan kembali

Ada lagu yang benar-benar mengusik jiwa, ada lagu pula yang akan membawa kepada kesedihan. Tetapi, kebanyakan lagu biasanya lebih ‘gembira’ dan membawa kepada mood ceria untuk meraikan lebaran yang dinanti-nantikan.

Datuk Dr. M Nasir tentu sahaja bukan orang yang asing dalam bidang penciptaan lagu raya. Lagu Suatu Hari Di Hari Raya dendangan asalnya, pasti akan kembali diputarkan di pelbagai medium.

Begitu juga dengan penulis lirik Ad Samad yang tak kurang pengalaman. Kebanyakan lagu raya dahulu kala benar-benar memberikan inspirasi kepadanya untuk terus menghasilkan lagu baharu seiring dengan peredaran masa.

Namun begitu, ada juga pendengar yang lebih sukakan lagu lama berbanding lagu baharu. Kedua-dua komposer hebat berlainan zaman ini berkongsi cerita mengenainya.

Perlu ada cerita - As Samad

MENJADI antara penulis lirik generasi baharu paling berpengaruh tidak pernah membuatkan lelaki ini meninggi diri. Banyak lagu-lagu hasil tulisan Ad Samad dilihat berkualiti dan diangkat ke tempat tertinggi.

Bercerita mengenai lagu raya pula, dia yang mesra disapa dengan panggilan Ad tidak menafikan yang lagu raya juga memberikan pengaruh besar buat dirinya dalam bidang penciptaan.

“Sebenarnya saya lebih sukakan lagu Selamat Hari Raya dendangan Ahmad Jais. Lagu tersebut merupakan lagu wajib setiap kali tibanya Aidilfitri. Begitu juga dengan lagu raya berjudul yang sama oleh Saloma (Puan Sri), ia benar-benar memberikan kegembiraan kepada semua,” kata Ad bercerita.

Melihatkan kebanyakan lagu baharu yang lebih santai dan menggunakan kosa kata yang ‘dahsyat’, dia tidak melihat perkara tersebut sebagai satu perkara yang menjelikkan. Baginya kata-kata yang digunakan tidak memberikan masalah asalkan kena dengan irama dan lagu.

“Penggunaan kata-kata perlu seiring dengan melodi dan seni penciptaan lagu. Lagi satu, kena ada jalan cerita untuk membawa hala tuju lagu tersebut ke mana yang sepatutnya. Jika elemen-elemen ini diambil kira, rasanya lagu yang dihasilkan juga akan diterima ramai.

“Cuma dalam penghasilan banyak lagu, bukan semua akan menjadi. Tapi lambat laun ia tetap akan digemari secara perlahan-lahan,” ujarnya lagi.

Ada mencipta beberapa lagu raya sebelum ini, kali terakhir Ad mencipta lagu bersama dengan Allahyarham Adnan Abu Hassan. Lagu Raya Ini Ada Dia yang nyanyikan oleh Ella tidak kurang hebat dan menjadi antara lagu baharu yang diminati ramai.

Pun begitu, dia tidak menafikan yang lagu raya adalah lagu yang termasuk dalam kategori lagu festival. Untuk menghasilkan lagu festival bukan satu kerja yang mudah dan biasanya melodinya lebih kurang sama antara satu lagu dengan lagu yang lain.

“Kebanyakan komposer hari ini cuba menghasilkan lagu yang sedap tapi orang tetap mahu kembali kepada mood lama. Mereka lebih sukakan nostalgia. Saya yakin lagu baharu yang diciptakan ketika ini akan diterima pula pada masa hadapan,” katanya.

Lebih lengkap - M.Nasir

BERPENGALAMAN lebih puluhan tahun dalam penciptaan lagu membawa lelaki ini meneroka jutaan pengalaman. Tentu sahaja dia sendiri sudah menghasilkan ribuan lagu termasuk puluhan koleksi lagu raya yang kekal diminati hingga ke hari ini.

Namun, kebanyakan lagu baharu yang dihasilkan kurang menangkap ke halwa telinga. Ada juga yang beranggapan lagu raya penyanyi dahulu seperti Tan Sri P Ramlee, Saloma, Datuk Ahmad Jais dan lagu M Nasir sendiri (sekadar menyebut beberapa nama) lebih disukai berbanding dengan lagu raya baharu.

Tidak menafikan perkara tersebut berlaku, M Nasir menganggap lagu lama lebih mempunyai seni kata bernostalgia, melodi yang mendayu serta kekal evergreen berbanding lagu baharu yang lebih moden.

“Kebanyakan komposer dahulu mengadun lagu mereka mengikut cara lama. Pendek kata teknik yang mereka gunakan itu yang membuatkan melodi lagu tersebut kekal di dalam ingatan orang yang mendengar.

“Tapi kini, dengan adanya teknologi dan teknik moden bidang penciptaan lagu semakin berkembang pesat. Melodi hari ini lebih senang dihasilkan, sedap didengar dan senang menangkap. Masalahnya, cepat menangkap, lebih cepat juga ia dilupakan. Ini yang berlaku pada kebanyakan lagu baharu termasuklah lagu raya sekalipun,” katanya berkongsi pendapat.

Tambahnya lagi, pengaruh lagu lama lebih tertumpu kepada pengaruh lagu Hindustan, Arab dan Sepanyol yang biasanya lebih bersifat mendayu-dayu. Ditambah dengan seni kata yang sedih, pastinya akan pantas menangkap ke jiwa ditambah dengan pelbagai nostalgia yang dilalui.

Menariknya, ada beberapa elemen yang membuatkan lagu lama lebih digemari memandangkan ia akan ‘mencangkuk’ sekali sekala sahaja namun kesannya kekal dalam ingatan.

Lagu yang moden pula lebih terarah kepada unsur muzik Amerika moden yang kerap kali ulang siar. Bunyi yang dihasilkan juga akan diulang banyak kali sehingga membuatkan telinga sesiapa sahaja yang mendengar menangkap.

Natijahnya, lagu baharu akan cepat muak sebelum diganti dengan produk baharu dari semasa ke semasa.

Sepanjang bergelar komposer, M Nasir sudah menghasilkan lebih 15 buah lagu bertemakan hari raya yang dinyanyikan pelbagai artis. Antara yang popular termasuklah lagu dendangan Datuk Hattan, Datuk Awie, Ziana Zain, Ramlah Ram, Dr. Sam, Exist dan ramai lagi.

Tambahnya lagu-lagu raya juga sebenarnya mempunyai trend dan corak tersendiri mengikut apa yang dilihat sejak dahulu.

“Satu masa dahulu orang gemarkan lagu Dari Jauh Ku Pohon Maaf dendangan Sudirman Haji Arshad (Datuk). Berselang raya bertahun-tahun pun, orang masih sukakan lagu yang begitu. Kemudian perubahan itu dirasai pula kepada lagu-lagu lain termasuklah lagu Salam Dunia yang saya nyanyikan sendiri.

“Bagi saya selera orang juga berubah-ubah. Ada masa mereka lebih sukakan lagu yang bertemakan kesedihan dan ada masa lebih kepada lagu-lagu yang gembira, bersesuaian dengan hari raya itu sendiri,” tambahnya lagi.

Dalam satu hal, soal psikologi juga memainkan peranan yang penting dalam hal ini. Setiap kali tibanya hari raya, psikologi pendengar sudah di set untuk mendengar lagu-lagu lama sahaja. Mereka mahu mengimbau kembali kenangan berbanding mahu mencuba mendengar lagu baharu.

Sudahnya, muncul segala persepsi yang mengatakan lagu lama lebih sedap berbanding lagi baharu.

Kebanyakan komposer dahulu mengadun lagu mereka mengikut cara lama. Pendek kata teknik yang mereka gunakan itu yang membuatkan melodi lagu tersebut kekal di dalam ingatan kebanyakan pendengar

Penggunaan kata-kata perlu seiring dengan melodi dan seni penciptaan lagu. Lagi satu, kena ada jalan cerita untuk membawa hala tuju lagu tersebut ke mana yang sepatutnya. Jika elemen-elemen ini diambil kira, rasanya lagu yang dihasilkan juga akan diterima ramai

Tambahan :
Temubual Magis sentuhan sifu M Nasir

Signifikan lagu Hari Raya baharu dan lama, apa sebenarnya sentuhan magis Datuk M Nasir.

Rabu, Mac 01, 2017

Banyak radio tenggelamkan artis lama, kata M Nasir

petikan MalayMail online 1 Mac 2017
OLEH HASBULLAH AWANG CHIK

KUALA LUMPUR, 1 Mac — Bilangan stesen radio yang semakin bertambah dan memainkan genre muzik tertentu membuatkan generasi muda kini tidak lagi mengenali penyanyi lama, kata Datuk M Nasir.

Komposer terkenal itu berkata berbeza pada zaman 1980-an apabila stesen radio memainkan lagu bercampur membuatkan peminat mengenali lebih ramai penyanyi.

“Radio sekarang main peranan besar. Radio sekarang pula tidak memainkan lagu bercampur-campur. Jika dahulu zaman 1980-an hanya ada satu stesen radio.

“Jadi semua lagu bercampur. Bila dengar radio, selepas lagu rock, kita dengar lagu Tan Sri SM Salim dan Datuk M Daud Kilau. Jadi kita kenal penyanyi dahulu.

“Sekarang untuk dengar lagu artis lama, kena dengar radio Klasik dan orang tidak mendengar di situ kecuali orang yang minat lagu lama, mereka ke situ.

“Tetapi orang muda tidak akan dengar. Bila mereka tidak dengar, mereka tidak akan kenal lagi penyanyi lama,” katanya dalam satu wawancara bersama ProjekMMO.

Penyanyi Mustika mula berkecimpung dalam bidang muzik pada 1978 dengan menulis dan mencipta lagu untuk kumpulan Alleycats.

Beliau pernah menghasilkan enam album bersama Kembara dan mencatatkan jualan 25,000 unit sehinggalah kumpulan itu dibubarkan pada 1985.

Antara artis yang menggunakan khidmat Nasir termasuklah Rahim Maarof, Search, Wings, Ella, Ziana Zain dan Misha Omar.

Mengulas mengenai prospek muzik semasa, Nasir berkata walau industri dikatakan merudum namun permintaan terhadap lagu bertambah.

“Secara keseluruhannya industri muzik merudum tetapi penggunaan lagu tidak merudum sebab ramai yang masih mendengar muzik.

“Bila mudah streaming, orang tidak muat turun. Dengar di radio, penyanyi tiada pendapatan sebab pendengar tidak membeli.

“Tutup YouTube, sekat Spotify. Dengar radio saja macam di China tetapi mereka ada yang lain pula. Selagi ada benda ini, kita kena ikut gelombang muzik,” katanya.

Sabtu, Februari 18, 2017

KSJ 'meriah' kontroversi

petikan Harian Metro 18 Febrari 2017

Bagi sesetengah orang, filem Kembara Seniman Jalanan (KSJ) yang diterbitkan pada 1986 ini mungkin sekadar filem biasa.

Namun tidak bagi peminat muzik rock. Dari tahun itu hingga hari ini, filem arahan pengarah kontroversi Nasir Jani dan terbitan ZSA Holdings Sdn Bhd milik Zarul Al-Bakri dilabelkan sebagai filem pertama yang mengangkat budaya dan muzik rock tempatan pada waktu itu.

Nasir yang sempat penulis temui, baru-baru ini, berkongsi pengalamannya ketika mengarahkan filem yang tidak kurang hebat kontroversinya itu.

NASIR bersama jurukamera ketika penggambaran KSJ di sekitar Pudu, Kuala Lumpur
“Saya boleh anggap KSJ sebagai ‘bapa kemodenan’ filem Melayu. Ini kerana apa yang kami ketengahkan ketika itu sangat berbeza berbanding filem Melayu sebelumnya,” katanya.

Menurut Nasir, filem lakonan Datuk M Nasir, Datuk Khadijah Ibrahim, Datuk Seri Shah Rezza, Pyanhabib, Imuda, dR Sam, Neeruam dan Majid Salleh itu juga adalah filem Melayu pertama mengetengahkan isu cetak rompak walaupun masalah itu sudah wujud sejak era Allahyarham Tan Sri P Ramlee.

“KSJ juga filem Melayu pertama yang disertakan dengan program The Making Of... dan juga yang pertama menampilkan babak konsert berskala besar. Ia juga menjadi titik tolak dalam ‘pop culture’ (budaya popular) ketika itu.

“Jika kita memperkatakan mengenai filem muzik rock di sini, KSJ ialah ‘ibu’nya,” katanya.

Sebagai peminat rock dan penggemar filem, KSJ antara filem Melayu terbaik, unik dan berbeza yang penulis pernah tonton.

Selain isu diketengahkan, cara pembikinan, pendekatan, lontaran dialog dan arahan seni filem ini cukup berbeza berbanding filem tempatan lain ketika itu.

KSJ juga boleh dilabelkan sebagai filem ‘rebel’. Mungkin kerana kebanyakan individu yang terbabit dengan filem ini ‘rebel’ terhadap pihak tertentu ketika itu yang kerap memandang serong terhadap muzik rock.

“KSJ sebenarnya sangat ‘raw’ atau mentah. Saya belasah saja asalkan mesej yang nak diketengahkan sampai. Dalam bidang filem, saya dididik supaya ketengahkan sesuatu isu dalam filem. Dalam KSJ memang ada banyak isu,” katanya.

NASIR (tiga dari kanan) berbincang dengan kru serta Pyanhabib (kanan) dan M Nasir (kiri).
Nasir berkata, selain mengetengahkan isu cetak rompak, KSJ adalah filem Melayu pertama menampilkan aktiviti ‘busking’.

“Dulu dalam filem tak ada ‘busking’. Orang yang buat aktiviti ‘busking’ pun tidak ada lagi ketika itu seperti sekarang,” katanya.

Ito Blues Gang beri idea ketengah isu cetak rompak

Bercerita mengenai pembikinan filem berkenaan, Nasir berkata, idea asal KSJ datang daripada M Nasir.

Menurutnya, pada hari pertama Ramadan pada 1983, M Nasir dan dR Sam datang ke rumahnya di Gombak, Selangor menyatakan hasrat menghasilkan filem itu.

“Ketika itu saya baru selesai penggambaran filem Matinya Seorang Patriot arahan Rahim Razali (Datuk) dan Mekanik arahan Othman Hafsham sebagai penolong pengarah dan pengarah seni.

“Saya tertarik dengan idea M Nasir dan memang berhasrat mengarahkan filem itu. Bagaimanapun, penggambaran yang sepatutnya bermula pada 1984 ditangguhkan apabila saya bersama Zarul dihantar oleh Finas ke London untuk mengikuti kursus filem jangka pendek,” katanya.

Nasir berkata, penggambaran hanya bermula pada awal 1985 dan mengambil masa kira-kira dua bulan.

Pada mulanya, KSJ hanyalah filem yang ringkas dan idea untuk mengetengahkan isu cetak rompak tidak timbul.

Bagaimanapun, apabila penyanyi Blues Gang, Ito Mohd berkunjung ke lokasi penggambaran, dia memberikan idea supaya mereka mengetengahkan isu cetak rompak.

Difahamkan, idea itu tercetus apabila Ito berang selepas album Blues Gang, Apo Nak Dikato menjadi mangsa cetak rompak.

Menurut Nasir, mereka bersetuju dengan idea Ito dan terus menukar temanya walaupun ketika itu penggambaran sudah dilakukan sebanyak 30 peratus.

“Kami juga beruntung kerana semua yang terbabit dalam filem itu ‘satu kepala’. Sebagai penerbit, Zarul juga tak cakap banyak apabila idea itu diberikan kepadanya.

“Semuanya dilakukan secara spontan asalkan jalan ceritanya tidak lari. Dialog membabitkan isu cetak rompak kami hasilkan secara spontan di lokasi penggambaran berdasarkan pengalaman masing-masing,” katanya.

Kontroversi berterusan

Sebaik ditayangkan, KSJ tidak sunyi daripada kontroversi.

Nasir berkata, selepas majlis tayangan perdana filem itu, dia diserbu wartawan yang tidak berpuas hati dengan babak wartawan ‘dirasuah’ syarikat rakaman.

Bukan itu saja, KSJ turut dipersoalkan apabila kos pembikinannya meningkat daripada RM100,000 kepada RM300,000 yang dikatakan cukup tinggi ketika itu.

Apa yang menarik, walaupun menampilkan isu agak sensitif serta dialog selamba dan kasar, tiada satu pun babak dalam KSJ dipotong Lembaga Penapisan Filem (LPF).

Menurut Nasir, KSJ yang turut menyertai festival filem di London, Tokyo dan Filipina sepatutnya menjadi filem ‘box office’, tetapi gagal apabila ia disabotaj.

“LPF tak potong, tetapi pihak panggung wayang sendiri yang potong beberapa babak kononnya mendapat arahan daripada pihak tertentu,” katanya.

Katanya, dia dihubungi seorang rakan yang menonton filem berkenaan di Pulau Pinang mendakwa beberapa babak dalam filem itu dipotong.

“Saya ke Pulau Pinang dan memang betul pihak panggung wayang itu memotong beberapa babak dalam KSJ. Saya mengamuk di bilik projektor hingga keadaan menjadi kecoh. Perkara sama juga berlaku di beberapa panggung wayang di Alor Setar dan Kuantan,” katanya yang turut membuat laporan polis berikutan insiden itu.

Bukan itu saja, KSJ turut mencetuskan kontroversi di Festival Filem Malaysia (FFM) ke-6 pada 1986.

Nasir berkata, ketika tiba di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur untuk menghadiri majlis itu, dia terkejut apabila ketua juri memaklumkan semua pencalonan untuk KSJ di FFM6 dibatalkan.

“Alasan mereka kerana M Nasir rakyat Singapura,” katanya.

Perkara itu juga mendorong Pyanhabib yang dipilih sebagai pemenang kategori Pelakon Pembantu Lelaki Terbaik FFM6 menolak anugerah yang diterimanya.

Pyanhabib yang pada mulanya dicalonkan menerusi KSJ dikatakan tidak berpuas hati apabila pencalonannya ditukar kepada filem Tsu Feh Sofiah yang turut dilakonkannya.

“Saya datang ke FFM6 untuk filem KSJ, tetapi keputusan itu untuk filem Tsu Feh Sofiah. Saya agak kecewa kerana KSJ ‘ditolak’ dari pentas FFM6.

“Esoknya saya kena ‘bantai’ di surat khabar. Mereka kata saya sabotaj FFM6 dan tak hormat majlis,” kata Pyanhabib.