Rabu, November 27, 2019

M.Nasir: Hikayat seorang seniman

petikan Astro Awani 27 November 2019
Irwan Muhammad Zain,



Selepas dua malam di Plenary Hall, Konsert M.Nasir Satu Hikayat ini akan meneruskan kembaranya ke Singapura pada Januari 2020 nanti.

KUALA LUMPUR: Empat puluh tahun dalam bidang seni dan masih disegani kerana kelainan karya-karya yang dihasilkan bukan sesuatu yang mudah.

Tentunya dalam tempoh 40 tahun itu banyak yang perlu dilalui dan kisahnya penuh warna-warni serta suka-duka.

Perjalanan karier selama 40 tahun itu dikumpul dan dikisahkan dalam tempoh tiga jam. Selama tiga jam, seniman Datuk M.Nasir bercerita tentang penglibatannya selama 40 tahun dalam bidang muzik menerusi konsert M.Nasir Satu Hikayat.

Selepas empat tahun tidak muncul dengan sebarang konsert, kerinduan peminat seniman yang turut digelar sifu ini terubat dengan konsert yang diadakan selama dua malam berturut-turut di Plenary Hall Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC).

Panggung dibuka dengan kemunculan istimewa pelakon dan pengarah Sabri Yunus menerusi lagu Langgam Pak Dogo. Sebaik rebab dibunyikan, penonton sudah mula tidak sabar menantikan M.Nasir.

Sorakan dan jeritan penonton sebaik sosok kelahiran Singapura itu muncul di pentas membuktikan bahawa mereka sudah lama menunggu konsert solo seniman bernama M.Nasir.

Selepas Langgam Pak Dogo, M.Nasir terus menghangatkan suasana dengan lagu Anak-Anak Kita dan Phoenix Bangkit Dari Abu.

Seperti kata pegarah muzik, Aznan Alias ketika temu bual sebelum konsert baru-baru ini, semangat penonton akan diserap oleh M.Nasir dan pemuzik untuk menghidupkan lagi suasana.

Ia terbukti apabila seniman berusia 62 tahun itu bukan hanya berjoget di atas pentas, tetapi turut turun untuk menari bersama-sama peminat-peminatnya.

Penonton juga seperti dirasuk apabila turut menari ketika lagu-lagu seperti Mentera Semerah Padi, Apokalips, Sahabat Gua, Bukalah Hatimu dan Raikan Cinta dinyanyikan.

Peminat M.Nasir bukan hanya menari tetapi turut menyanyi saat lagu-lagu berentak perlahan seperti Sentuhan Listrik dinyanyikan.

Ketika Mohar meniup seruling sebagai intro lagu Hijab Kekasih, semua yang ada dalam Plenary Hall terus dibuai perasaan. Lagu itu jarang sekali dinyanyikan ketika konsert.

Selama 40 tahun, M.Nasir bukan hanya menghasilkan lagu untuk diri sendiri semata-mata tetapi turut mencipta lagu yang dinyanyikan oleh penyanyi lain.

Lagu-lagu ciptaan beliau telah terbukti mempunyai kelainan dari segi melodi dan susunan muzik serta ia menjadi malar segar.

Kerana kelainan lagu-lagu yang dihasilkan tidak hairan ramai penyanyi yang mahu mendapatkan sentuhan ajaib M.Nasir biarpun hanya satu lagu.

Sebagai melengkapkan kisah 40 tahun dalam bidang muzik, M.Nasir menyanyikan kembali lagu-lagu ciptaan beliau yang popular satu ketika dahulu.

M.Nasir menghadiahkan dendangan lagu-lagu seperti Kenangan Lalu nyanyian kumpulan Flybaits, Hingga Akhir Nanti, Sekuntum Mawar (Alleycats), Milik Siapakah Gadis Ini, Bercanda Di Pasiran Pantai (Datuk Sudirman Haji Arshad dan Anita Sarawak), Istana Menanti (Rahim Maarof), Hani (Hattan) Sentuhan Kecundang (Ekamatra), Sampai Hati (Spring), Fantasia Bulan Madu, Pawana (Search), Sejati dan Peronda Jaket Biru (Wings).

Tidak lengkap kisah perjalanan 40 tahun M.Nasir jika beliau tidak menyanyikan lagu-lagu dari album Kembara. Ekspress Rakyat, Hati Emas dan Gerhana disampaikan secara medley.

Beberapa rakan artis seperti Datuk Ramli Sarip, Datuk Hattan, Amy Search dan Tam Spider turut hadir memberikan sokongan.

Selain rakan-rakan artis, beberapa ahli politik seperti Nik Nazmi, Najwan Halimi dan Young Syefura atau Rara juga hadir memberi sokongan kepada seniman lagenda ini.

Konsert selama tiga jam dan lebih 30 buah lagu ini diiringi barisan pemuzik hebat yang dinamakan Al-Gong.

Sistem bunyi yang baik menambahkan lagi kehebatan Konsert M.Nasir Satu Hikayat ini.

Selepas dua malam di Plenary Hall, Konsert M.Nasir Satu Hikayat ini akan meneruskan kembaranya ke Singapura pada Januari 2020 nanti.

Dua malam yang cukup meriah dan menghiburkan.

Dua malam yang penuh nostalgia.

Dua malam yang membuktikan M.Nasir merupakan seniman legenda.




TAMBAHAN :
TEKS MUKADIMMAH KONSERT (Sumber FB KSMN)




Tiada ulasan: