Jumaat, Mac 08, 2019

Istana Budaya nafi berat sebelah

petikan Harian Metro 8 MAc 2019
Syafil Syazwan Jefri syafil.syazwan@hmetro.com.my

ISTANA Budaya (IB) menafikan bersikap berat sebelah dalam memilih artis mengadakan persembahan di situ seperti dakwaan penyanyi Man Bai, semalam.

Ketua Pengarahnya, Datuk Mohamed Juhari Shaarani berkata, pihaknya ada menerima kertas cadangan daripada pihak Man Bai untuk mengadakan Konsert 2V: Man Bai + Rahim Maarof, namun agak lewat.

"IB ada menerima borang dan kertas cadangan daripada pihak Man Bai. Bagaimanapun, permohonan yang dibuat pada Ogos 2018 itu tidak lengkap," katanya kepada Harian Metro.

Beliau berkata, pihak IB juga tidak menggantikan konsert itu dengan Konsert Duo Legenda: Datuk Jamal Abdillah dan Datuk M Nasir seperti didakwa Man Bai.

"Konsert Duo Legenda: Datuk Jamal Abdillah dan Datuk M Nasir berlangsung pada 20 hingga 23 Disember tahun lalu dan pihak penganjur konsert itu menghantar kertas cadangan sejak 2017 lagi.

"Kebiasaannya, pihak kami menerima permohonan dan kertas cadangan setahun lebih awal dan kalau ada permohonan yang dihantar pada tahun sama dengan tarikh cadangan konsert, itu sudah dikira lewat," katanya.

Juhari juga menegaskan, pihaknya sentiasa membentangkan setiap kertas cadangan dan permohonan baru kepada ahli jawatankuasa untuk dinilai.

"Kami sentiasa membentangkan permohonan baru kepada Ahli Jawatankuasa Penilai untuk menilai kertas cadangan yang diterima.

"Namun, tarikh dimohon oleh pihak Man Bai sudah diisi dengan program yang terlebih dulu membuat permohonan," katanya.

Sementara itu, Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Datuk Mohammaddin Ketapi menyarankan supaya artis tempatan dapat mengikut tempoh waktu yang ditetapkan oleh pihak IB bagi melancarkan semua urusan berkaitan acara.

"Kita sentiasa mahukan industri seni negara segar dengan aktivitinya dan pihak kementerian amat mengalu-alukan penggiat seni tampil dengan idea baru serta bernas.

"Namun, untuk kelancaran pengurusan acara di IB, saya menyarankan supaya rakan artis dapat mengikut tempoh waktu yang ditetapkan oleh Ahli Jawatankuasa Penilai mereka," katanya.

Sementara itu, Man Bai yang mendakwa permohonannya untuk mengadakan konsert di panggung berprestij itu ditolak, meneruskan Konsert 2V: Man Bai + Rahim Maarof di lokasi lain iaitu di Dewan Tunku Abdul Rahman, Pusat Pelancongan Malaysia (MaTiC), Kuala Lumpur pada 6 April depan.

Tiada ulasan: