Sabtu, November 30, 2019

Buka Kotak CD Kompilasi Satu HIkayat 40 Tahun Perjalanan


Sempena konsert tempoh hari, album kompilasi khas 14 lagu ini dirilis untuk peminat yang menyokong Dato' M.Nasir melalui lagu-lagu nyanyian dan ciptaannya yang mewakili setiap album sepanjang 40 tahun perjalanan seni beliau.

Senarai lagu
1. Suatu Masa
2. Hati Emas
3. KepadaMu Kekasih
4. Gerhana
5. Keroncong Untuk Ana
6. Kami Orang Melayu
7. Duit
8. Rupa Tanpa Wajah
9. Mustika
10. Apokalips
11. Mentera Semerah Padi
12. Andalusia
13. Phoenix Bangkit Dari Abu
14. Sang Pencinta

Bagi yang berminat bolehlah mendapatkannya dari Facebook Luncai Emas.

Rabu, November 27, 2019

Buka kotak CD Magnum Opus 40 Tahun M Nasir Siri 2

Peminat tegar M Nasir perlu ada CD ini dalam koleksi. 
CD ini merupakan kompilasi sembilan buah lagu ciptaan Dato' M. Nasir untuk Search dan Wings yang dinyanyikan semula oleh beliau secara live sewaktu program bual bicara Magnum Opus 2 di Auditorium DBKL pada 20 April 2019.

Senarai lagu:

1. Isi atau Kulit
2. Sejati
3. Mentari Merah di Ufuk Timur
4. Peronda Jaket Biru
5. Pawana
6. Hukum Karma
7. Gadis Misteri
8. Di Ambang Wati
9. Fantasia Bulan Madu

Rilisan ini telah dilancarkan sewaktu Konsert 40 Tahun Perjalanan M. Nasir baru-baru ini.
Bagi yang berminat boleh mendapatkannya dari Facebook Luncai Emas.

M.Nasir: Hikayat seorang seniman

petikan Astro Awani 27 November 2019
Irwan Muhammad Zain,



Selepas dua malam di Plenary Hall, Konsert M.Nasir Satu Hikayat ini akan meneruskan kembaranya ke Singapura pada Januari 2020 nanti.

KUALA LUMPUR: Empat puluh tahun dalam bidang seni dan masih disegani kerana kelainan karya-karya yang dihasilkan bukan sesuatu yang mudah.

Tentunya dalam tempoh 40 tahun itu banyak yang perlu dilalui dan kisahnya penuh warna-warni serta suka-duka.

Perjalanan karier selama 40 tahun itu dikumpul dan dikisahkan dalam tempoh tiga jam. Selama tiga jam, seniman Datuk M.Nasir bercerita tentang penglibatannya selama 40 tahun dalam bidang muzik menerusi konsert M.Nasir Satu Hikayat.

Selepas empat tahun tidak muncul dengan sebarang konsert, kerinduan peminat seniman yang turut digelar sifu ini terubat dengan konsert yang diadakan selama dua malam berturut-turut di Plenary Hall Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC).

Panggung dibuka dengan kemunculan istimewa pelakon dan pengarah Sabri Yunus menerusi lagu Langgam Pak Dogo. Sebaik rebab dibunyikan, penonton sudah mula tidak sabar menantikan M.Nasir.

Sorakan dan jeritan penonton sebaik sosok kelahiran Singapura itu muncul di pentas membuktikan bahawa mereka sudah lama menunggu konsert solo seniman bernama M.Nasir.

Selepas Langgam Pak Dogo, M.Nasir terus menghangatkan suasana dengan lagu Anak-Anak Kita dan Phoenix Bangkit Dari Abu.

Seperti kata pegarah muzik, Aznan Alias ketika temu bual sebelum konsert baru-baru ini, semangat penonton akan diserap oleh M.Nasir dan pemuzik untuk menghidupkan lagi suasana.

Ia terbukti apabila seniman berusia 62 tahun itu bukan hanya berjoget di atas pentas, tetapi turut turun untuk menari bersama-sama peminat-peminatnya.

Penonton juga seperti dirasuk apabila turut menari ketika lagu-lagu seperti Mentera Semerah Padi, Apokalips, Sahabat Gua, Bukalah Hatimu dan Raikan Cinta dinyanyikan.

Peminat M.Nasir bukan hanya menari tetapi turut menyanyi saat lagu-lagu berentak perlahan seperti Sentuhan Listrik dinyanyikan.

Ketika Mohar meniup seruling sebagai intro lagu Hijab Kekasih, semua yang ada dalam Plenary Hall terus dibuai perasaan. Lagu itu jarang sekali dinyanyikan ketika konsert.

Selama 40 tahun, M.Nasir bukan hanya menghasilkan lagu untuk diri sendiri semata-mata tetapi turut mencipta lagu yang dinyanyikan oleh penyanyi lain.

Lagu-lagu ciptaan beliau telah terbukti mempunyai kelainan dari segi melodi dan susunan muzik serta ia menjadi malar segar.

Kerana kelainan lagu-lagu yang dihasilkan tidak hairan ramai penyanyi yang mahu mendapatkan sentuhan ajaib M.Nasir biarpun hanya satu lagu.

Sebagai melengkapkan kisah 40 tahun dalam bidang muzik, M.Nasir menyanyikan kembali lagu-lagu ciptaan beliau yang popular satu ketika dahulu.

M.Nasir menghadiahkan dendangan lagu-lagu seperti Kenangan Lalu nyanyian kumpulan Flybaits, Hingga Akhir Nanti, Sekuntum Mawar (Alleycats), Milik Siapakah Gadis Ini, Bercanda Di Pasiran Pantai (Datuk Sudirman Haji Arshad dan Anita Sarawak), Istana Menanti (Rahim Maarof), Hani (Hattan) Sentuhan Kecundang (Ekamatra), Sampai Hati (Spring), Fantasia Bulan Madu, Pawana (Search), Sejati dan Peronda Jaket Biru (Wings).

Tidak lengkap kisah perjalanan 40 tahun M.Nasir jika beliau tidak menyanyikan lagu-lagu dari album Kembara. Ekspress Rakyat, Hati Emas dan Gerhana disampaikan secara medley.

Beberapa rakan artis seperti Datuk Ramli Sarip, Datuk Hattan, Amy Search dan Tam Spider turut hadir memberikan sokongan.

Selain rakan-rakan artis, beberapa ahli politik seperti Nik Nazmi, Najwan Halimi dan Young Syefura atau Rara juga hadir memberi sokongan kepada seniman lagenda ini.

Konsert selama tiga jam dan lebih 30 buah lagu ini diiringi barisan pemuzik hebat yang dinamakan Al-Gong.

Sistem bunyi yang baik menambahkan lagi kehebatan Konsert M.Nasir Satu Hikayat ini.

Selepas dua malam di Plenary Hall, Konsert M.Nasir Satu Hikayat ini akan meneruskan kembaranya ke Singapura pada Januari 2020 nanti.

Dua malam yang cukup meriah dan menghiburkan.

Dua malam yang penuh nostalgia.

Dua malam yang membuktikan M.Nasir merupakan seniman legenda.

Isnin, November 25, 2019

Meraikan Hikayat 40 Tahun Perjalanan

Oleh Saudagar Mimpi… yang melapor dari Plenary Hall KLCC Kuala Lumpur

REVIEW :
KONSERT M NASIR SATU HIKAYAT : 40 TAHUN PERJALANAN
Sabtu : 23 November 2019
Dewan Plenary, Pusat Konvensyen KL.

Dah lama sangat aku tak pergi konsert sifu M.Nasir. Kali terakhir 4 tahun lepas semasa Konsert..... Kembara di Pasir Gudang 2015.  Jadi bila dapat tahu ada konsert sempena 40 tahun, hati aku ada sedikit teruja nak datang meraikan tokoh yang aku ikuti dari jauh masuk berpuluh tahun ini. 40 tahun bukan tempoh yang singkat. Kalau seorang artis boleh bertahan sebegitu lama dan masih aktif, tentu hasil kerja kerasnya yang banyak berbicara berbanding kisah gossip artis.

Dalam fikiran aku nak datang untuk meraikan beliau saja. Bukan nak dengar sifu M Nasir menyanyi macam telan piring hitam. (kaset dah tak releven ok...)... Aku pun tahu sifu kalau menyanyi selalu silap lirik... Jadi aku dah maafkan sejak berbelas  tahun lepas.
Aku cuma mahu menikmati perjalanan konsert satu hikayat. Mahu rasa aura konsertnya. Tak lebih dari itu.

Selist mengikut turutan (malam Pertama 23 November 2019)

--- video Wayang kulit - - -
--Sketsa Pak Dogo Sabri Yunus
1.Langgam Pak Dogo
2. Anak Anak Kita
3. Phoenix Bangkit Dari Abu
4. Keroncong untuk Ana
5. Sentuhan Listrikmu
6. Bila Rumi Menari
7. Tari Cinta Mistikal

Medley. --- Lagu Hits Ciptaan M Nasir
1. Kenangan Lalu
2. Alleycats... Hingga Akhir Nanti
3. Sekuntum Mawar Merah
4. Milik Siapakah Gadis Ini
5. Bercanda di Pasiran Pantai
6. Istana Menanti
7. Hani
8. Sentuhan Kecundang
9. Sampai Hati
10. Fantasia Bulan Madu
11. Sejati
12. Jaket biru
13. Pawana

Sabri Yunos---Dikir barat.... Intermissions

8.Kembara Ekspress Rakyat.. Intro sahaja
9. Hati Emas
10.Gerhana
11. Gurindam Gunung Tahan
12.Bikin filem
13. Bukalah Hatimu
14.Hijab Kekasih
15. Mentera Semerah Padi
16. Sahabat Gua
17. Apokalips
18. Ada
19.Suatu Masa - - Encore
20.Raikan Cinta
21. Mustika
.....

Berikut adalah imbauan ringkas konsert Satu Hikayat 40 Tahun Perjalanan ini.
Persembahan dimulakan dengan video pak dalang wayang kulit yang memulakan cerita hikayat.

"Di sebalik Perang mesti ada lagunya...dan disebalik lagu mesti ada perangnya"

Itulah antara bait kata Pak dalang wayang kulit bagaikan memberi isyarat perjuangan wujud dalam pelbagai bentuk dan M Nasir juga adalah pejuang dalam hikayat seniman ini.

Langgam Pak Dogo
Sketsa diteruskan dengan  Pak Dogo Sabri Yunus yang muncul sebelah di kiri pentas menandakan lagu Langgam Pak Dogo sebagai pembuka kisah hikayat seorang pejuang dalam medan perang. Peminat memang sudah tahu lagu ini jadi ada yang sudah mula menyanyi bersama.

Anak Anak Kita 
Phoenix Bangkit Dari Abu
Disini aku rasa latar multimedia dan pencahayaan pentas Pleanery Hall ni memang terbaik. Bergantung pada lokasi tempat duduk. Mungkin ada sedikit halangan speaker menyebabkan latar tidak penuh. Bahagian lagu Phoenix Bangkit Dari Abu ni sudah tentu bagai menaikkan semangat untuk meraikan pejuangan. Bagi aku bait lagu...

"Bina jambatan menuju ke seberang
Melangkah jurang lebar dan dalam
Dengan darah dan keringat
Dengan airmata berpegang pada taliNya"

Melodi dan lirik lagu ini sudah cukup kuat membuka jalan  menaik semangat pejuang.  Betul lah orang kata bila kita mengungkapkan kata kata positif.. Kita jadi positif. Lagu ini lain macam auranya dalan konsert seperti ini terutama bila ramai menyanyikan bersama. Jadi aku simpulkan tiga lagu terawal ni sudah berjaya memecahkan tembok penonton yang malu -malu. Bak kata M Nasir malam tu orang melayu pemalu. (Dalam hati aku pulak kata ...malu tapi mahu.. Hahaha)

Keroncong untuk Ana
Lagu keroncong bagi M Nasir rileks sikit. Masih enjoy dengar suara sifu yang nampaknya masih boleh tarik bahagian tinggi. Gong yang mengiringi M Nasir memang sentiasa terbaik.

Sentuhan Listrik
Lagu wajib pegang tangan... Hahhaha. Tangkap feeling ajer lah sambil nyanyi senyap dalam hati.

Bila Rumi Menari
Rasanya sebelum lagu inilah M Nasir  kata bersyukur dapat buat konsert lagi dan dapat beri sebahagiannya  pada kerajaan dan kerajaan sekarang tak ada duit.. Adoi Sempoi giler punya lawak .  Lagu ini juga seolah menjentik ke tepi hal politik-siasah dunia yang dianggap kurang penting berbanding hal hal  rohani. Persembahan diiringi oleh video dan empat orang penari whirling darwish di atas pentas sepanjang lagu. "Kalau aku tak boleh buat, muntah" katanya di akhir lagu....



Tari Cinta Mistikal
Lagu dari album Solo... Lagu lama cinta alam sekitar katanya...

Set Medley
Sebelum memulakan sesi ini M Nasir menyatakan dalam perjalanannya 40 tahun beliau banyak menghasilkan lagu untuk artis lain sama ada Pop dan Rock. Inilah keistimewaan konsert Hikayat apabila beliau menyanyikan semula beberapa lagu hits beliau hasilkan untuk artis lain sejak lewat 70an mengikut caranya tersendiri. Kalau ikutkan bukan sedikit hits yang dihasilkan. Medley dimulakan dengan lagu "Kenangan Lalu" dari  Flybaits  dan diakhiri dengan lagu berirama rancak "Pawana" dendangan Search. Sudah tentu lagu hits yang sering diputarkan di radio ini menjadi tempat penonton menyanyi bersama sehingga kakak kakak dan abang abang yang bertemankan lagu lagu ini semasa lipat baju di rumah turut menyanyi bersama sama.
Siapa boleh tahan diri bila lagu ada chorus sedap weiiii... Mesti ikut menyanyi..kan...

Set Medley. --- Lagu Hits Ciptaan M Nasir

Pop, Balada, Blues
Kenangan Lalu -Flybait
Hingga Akhir Nanti -Alleycats
Sekuntum Mawar Merah - Alleycats
Milik Siapakah Gadis Ini - Sudirman
Bercanda di Pasiran Pantai - Sudirman & Anita Sarawak
Istana Menanti - Rahim Maarof
Hani - Hattan

Rock
Sentuhan Kecundang - Ekamatra
Sampai Hati -Spring

Sesi M Nasir bersama gitar akustik. Katanya gitar tu props saja. Bukan nak main sangat pun... :
Fantasia Bulan Madu - Search
*Masing masing bawak keluar lampu suluh handphone. Fantasi lain macam dewan malam tu
Sejati -Wings*
Peronda Jaket Biru -Wings*
Pawana -Search*

*Lagu Rock ni memang buat peminat sing-along kuat kuat lah!



Intermissions
Sabri Yunos dan kumpulan dikir Arjunasukma mengisi slot dengan dikir jenaka tentang perjalanan konsert dan memperkenalkan ahli ahli pemuzik Gong yang mengiringi Sifu pada malam itu.

M Nasir kembali semula ke pentas dengan mengenakan busana putih.

Medley Lagu dari Kembara
Kembara Ekspress Rakyat.. Intro sahaja
Hati Emas
Gerhana
Lagu wajib.... Bila wajib, wajib sing along. Betul lah dah berapa ratus kali lagu ni perlu ada peminat tak kisah. Apa pun dinamik dan stamina M Nasir nampak masih steady. Dengan umur 62 tahun dah macam 40 tahun. Errr... Puji lebih boleh dapat kemeja T tak...

Gurindam Gunung Tahan.
Selain petikan solo gitar dari Rafi dan Nan yang menarik, lagu ni ada  lirik oleh Loloq ini..
"Pucuk pauh delima batu,
Anak sembilang di tapak tangan;
Sungguh jauh di negeri satu,
Hilang di mata di hati jangan"
Siapa nyanyi part ni malam tu dia memang geng Saudagar Mimpi lah.

Bikin Filem
Lagi lagu dari album Saudagar Mimpi. Aku rasa kalau lagu ni kalau diganti dengan lagu Di Jalan Sesat aku akan lebih enjoy & emosional barangkali.

Bukalah Hatimu
Ini lagu groovy habis... . Siap ada rap Kecek Kelantan semua. Sho bido bido pap pap... Maaf vokal penyanyi latar kurang jelas sebab dari tempat aku ramai peminat  jadi backing vokal. Hahhaha..

Hijab Kekasih
Lagu ni lagu penuh perasaan. Layan sambil fikir dan mendengar satu satu instrumen yang dimainkan terutamanya seruling Mohar.

Mentera Semerah Padi
Satu lagi lagu wajib. Anthem orang putih panggil. Video multimedia pesilat merah menyala diikuti 5 orang pesilat bertopeng tanpa wajah muncul semasa lagu ini menarik perhatian penonton.
Ada yang dah mula bangun dari tempat duduk. Dah nak beronggeng tu... Mak cik pakcik pun dah mula dah... Enjin dah panas..Stamina M Nasir jangan cakap...kalau suara dia tak keluar pun, penonton dah tolong sumbangkan suara bahagian mana yang patut.Memang dah hafal sangat kan..

Sahabat Gua
Apokalips
Ada
Ini set yang memang sengaja disusun agar aura penonton memberi tenaga kepada konsert sifu. Antara momen  paling havoc. Satu dewan berdiri. Sebelah tengah kiri kanan tangga semua dah ada orang berbaris beronggeng.. Memang dah jadi parti liar kata sifu. Jangan bagitahu emak. Seloroh M Nasir disambut kelekek penonton.

Suatu Masa - - (Encore)
M Nasir kata masa dah tiba menandakan konsert tiba dipenghujung. Terima kasih kerana menghadirkan diri. Lagu balada ini dinyanyikan separuh sebelum beliau meninggalkan penonton bersama Gong. M Nasir kembali semula dan menyambung semula lagu "Suatu Masa" sebagai tanda konsert berada di set Encore.

Raikan Cinta
Buah last untuk penonton satu dewan yang canggung berdiri dan menari dan menyanyi bersama.

Mustika
Konsert diakhiri dengan irama keroncong "Mustika" yang berterusan dinyanyikan bersama semua penonton dalam dewan. Satu demi satu pemuzik Gong berbaris bersama sifu di atas pentas, memberi ruang kepada Datuk M Nasir mengucapkan terima kasih kepada semua penonton, krew belakang tabir dan keluarga. Usikannya pada Datin Marlia Musa yang berkorban harta mengisi tembolok pemuzik malam itu  disambut ketawa penonton.

Konsert berakhir lebih kurang jam 12 setelah hampir 3 jam berlangsung dengan irama dan lagu dari pecahan album  seperti di bawah...
13 lagu hits dibawa secara medley
4 lagu dari album kumpulan Kembara
1 lagu dari album Dia Ibuku (1981)
2 lagu dari album SOLO (1989)
3 lagu dari album Saudagar Mimpi (1992)
5 lagu dari album Canggung Mendonan (1993)
6 lagu dari album Phoenix Bangkit (2001)

Penonton rata rata meninggalkan dewan dengan wajah puas. Malah ada yang berpeluh-peluh sebab kepanasan selepas sistem hawa dingin di sebelah belakang kurang sejuk. Mana nak sejuk dah  beronggeng umpama berjogging dalam tu! Kedengaran juga cakap cakap di luar dewan, stamina seniman berusia 62 tahun dalam memberi persembahan bertenaga malam itu dikagumi. Naik pentas keluar pentas...nasib baik tak ada adegan sifu terjun dari pentas.

Pengaruh sifu dalam perkembangan dan perjuangan memartabat muzik Melayu sememangnya tidak boleh dinafikan dan dilupakan.  Entah bila lagi akan ada lagi konsert berbayar tempatan seperti ini yang membuktikan seorang tokoh seni yang veteren dalam industri muzik masih laku keras.

Di sebalik perang mesti ada lagunya...dan disebalik lagu mesti ada perangnya
Konsert ini merakam satu hikayat perjalanan bagi pejuang lagu.
Pejuang-pejuang yang berperang dalam lagu-lagu perang.

Lagu malar segar membuai rasa

petikan Harian Metro
Oleh Syafil Syazwan Jefri
syafil.syazwan@hmetro.com.my

EMPAT dekad berkarya dalam industri seni bukanlah tempoh yang singkat.

Durasi panjang itu menyaksikan pelbagai perkembangan, dugaan dan jatuh bangun figura terkenal, Datuk M Nasir sebagai penghibur.

Bagi meraikan tahun ke-40 kembara seninya, M Nasir tampil dengan Konsert M Nasir Satu Hikayat - 40 Tahun Perjalanan yang berlangsung selama dua hari, Sabtu dan Ahad lalu.

Malam pertama konsert menyaksikan 2,800 penonton dari pelbagai generasi dan latar belakang memenuhi ruang tempat duduk di Dewan Plenary, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC).

Semua mereka bersatu dalam acara penuh gemilang, berkongsi minat yang sama dengan mengagumi M Nasir yang digelar ‘sifu’ di gelanggang seni muzik tanah air.

Kemunculan M Nasir menerima sorakan padu pengikut setianya dan pentas dibuka dengan lagu Langgam Pak Dogo, Anak Anak Kita dan Pheonix Bangkit Dari Abu.

Artis versatil itu kemudian mengalunkan lagu Keroncong Untuk Ana, Sentuhan Listrikmu, Bila Rumi Menari dan Tari Cinta Rimba Mistikal.

Tidak hanya tampil membuat persembahan, M Nasir juga menyelitkan elemen jenaka bersahaja yang membuatkan penonton tak kering gusi.
M Nasir bersama barisan pemuzik dan penari.


M Nasir juga mengambil peluang menzahirkan rasa terima kasih kepada peminatnya.

“Saya ucapkan terima kasih kepada kalian yang sudi hadir menyaksikan konsert pada malam ini.

“Terima kasih juga kepada pihak penganjur yang sudi bekerjasama dengan saya bagi menjayakan konsert ini,” katanya.

Babak paling mencuri perhatian adalah apabila dia mempersembahkan medley lagu ciptaannya yang pernah dipopularkan artis lain.

“Kebanyakan lagu ini, usianya sudah hampir 40 tahun,” katanya.

Antara lagu yang dipersembahkan ialah Kenangan Lalu, Hingga Akhir Nanti, Sekuntum Mawar Merah, Milik Siapakah Gadis Ini, Bercanda di Pasiran Pantai, Istana Menanti, Hani, Sentuhan Kecundang, Sampai Hati, Fantasia Bulan Madu, Sejati, Jaket Biru dan Pawana.

Ia detik yang mungkin tak berulang lagi apabila M Nasir membuktikan kemampuannya menyanyikan lagu ciptaannya dengan baik sekali.

SABRI (tengah) turut tampil menghiburkan penonton.
Lagu wajib yang dinanti-nantikan iaitu Mentera Semerah Padi dan Suatu Masa juga turut membuatkan penonton tidak mampu menahan diri untuk berdiri serta menyanyi bersama.

M Nasir kemudian menutup persembahan Konsert M Nasir Satu Hikayat - 40 Tahun Perjalanan dengan menyampaikan lagu rancak Raikan Cinta.

Selain M Nasir, penonton turut dihiburkan dengan persembahan dikir barat yang diketuai pelakon yang juga penyanyi dikir barat, Sabri Yunus bersama kumpulan dikir baratnya.

Ahad, November 24, 2019

Konsert M Nasir Satu Hikayat ubati rindu peminat

petikan Bernama  24 November 2019

Berdurasi lebih tiga jam dengan dendangan 28 lagu hits yang mengiringi perjalanan seninya sepanjang 40 tahun, konsert solo ‘M Nasir Satu Hikayat 40 Tahun Perjalanan’, nyata membuktikan seniman tersohor itu berada pada kelas tersendiri.

M Nasir atau terkenal dengan jolokan sifu berjaya memberikan persembahan mantap dan bertenaga selama konsert berlangsung di hadapan 2,800 penonton, di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur malam tadi.

Konsert selama dua malam bermula malam tadi, sekali gus menjadi hadiah yang amat bermakna dan pengubat rindu kepada peminat seni penyanyi serta komposer berusia 62 tahun itu, yang kali terakhir mengadakan konsert solo pada 2015.

Tirai persembahan pada malam tadi bermula dengan lagu Langgam Pak Dogo daripada album Phoenix Bangkit, yang merupakan album solo keenam M Nasir pada tahun 2001 diikuti dengan lagu Anak-anak Kita.
Iklan
Diiringi kumpulan muzik yang dikenali sebagai ‘Gong’ terdiri daripada Aznan Alias, Firdaus Mahmud, Raffi dan Ujang Exists, nyata umpama memberi ‘sengatan’ untuk seniman tersohor itu untuk terus mendendangkan lagu hits ciptaan beliau serta pelbagai lagu yang dicipta untuk penyanyi lain.

Tatkala M Nasir atau nama sebenarnya Mohamad Nasir Mohamad menyampaikan lagu Phoenix Bangkit Dari Abu, peminat mula bangun dengan memberi tepukan gemuruh tanpa henti sebagai tanda menghargai konsert yang dinanti-nanti itu.

Tidak terhenti di situ, ‘sifu’ terus memukau penonton di dalam dewan dengan lagu Keroncong Untuk Ana yang merupakan satu daripada lagu menerusi album Seniman Jalanan yang diterbitkan pada 1984.

Bait pertama lagu tersebut membuatkan suasana di dalam dewan diam seketika dengan penonton menyalakan lampu di telefon bimbit masing-masing dan menghayati persembahan tanpa henti 12 lagu lain termasuk lagu medley.

Selain itu, persembahan selingan lagu genre dikir barat oleh Sabri Yunus ternyata mencuit hati penonton yang menampilkan lirik spontan beliau.

Penonton yang sejak awal tidak berganjak dari tempat masing-masing terus berdiri apabila M Nasir mendendangkan lagu medley ciptaan beliau antaranya Hingga Akhir Nanti, Bercanda Di Pasiran Pantai, Sekuntum Mawar Merah Sebuah Puisi, Fantasia Bulan Madu dan Pawana.

Ternyata penonton menghayati setiap lagu yang disampaikan sehingga membuai emosi serta kenangan penonton yang hadir apabila mereka menyanyi bersama lagu yang pernah menjadi peneman zaman muda mereka satu ketika dahulu.

M Nasir menutup persembahan dengan lagu popularnya Mustika yang membuat penonton bangun memberi tepukan menandakan peminat terkesan dengan ‘magis’ dibawa penyanyi kesayangan mereka.

Perjalanan 40 Tahun Dato M.Nasir Dalam Industri Muzik & Persembahan

sumber Youtube

Temubual KoolTV bersama sifu M Nasir mengimbau perjalanan 40 tahun dalam industri muzik.

Selasa, November 19, 2019

Cerita pemuzik menjelang Konsert M.Nasir Satu Hikayat

petikan Astro Awani 19 November 2019
Irwan Muhammad Zain

KONSERT M.Nasir Satu Hikayat akan diadakan pada Sabtu dan Ahad ini merupakan sesuatu yang ditunggu-tunggu bukan hanya oleh peminat seniman tersohor itu tetapi juga pemuzik yang mengiringi beliau.

Gong nama yang diberikan kepada barisan pemuzik yang mengiringi Datuk M.Nasir untuk konsert dan juga rakaman album.

Nama seperti Aznan Alias, Firdaus Mahmud, Raffi dan Ujang Exists bukan asing bagi peminat M.Nasir kerana mereka inilah sering dilihat dalam kumpulan Gong.

"Lagu-lagu M.Nasir ni 'lelap' mata, 'melelap'kan mata, kira macam ini lah ahli muzik kalau main 'lelap' mata maksudnya terbang lah kan," kata Aznan Alias yang juga pengarah muzik untuk konsert M.Nasir Satu Hikayat.

Bagi Firdaus Mahmud yang bermain keyboard, istimewanya Gong ialah kemeriahan barisan pemuzik ketika beraksi di atas pentas.

"Barisan pemuzik Gong ni selalunya tidak pernah kurang dari lapan orang, lebih dari tu, mungkin 12 orang, meriah tu sentiasalah kan," cerita Firdaus.

Bercerita tentang pengalaman dipanggil mengiringi M.Nasir, pemain dram Gong Saharudin Saniman atau lebih dikenali dengan nama Ujang memberitahu perasaannya bercampur-campur antara gembira dan takut.

"Saya banyak tanya kawan-kawan, nak ambil atau tidak tawaran mengiringi M.Nasir, hendak tetapi takut sebab yang lain-lain semua dah senior," ceritanya.

Wawancara penuh bersama Aznan, Firdaus dan Ujang boleh ditonton di video di sini


Sabtu, November 16, 2019

Antara temubual paling menarik bersama M.Nasir menjelang Konsert Satu Hikayat

sumber Youtube Rancak TV


Soalan. Apa maksud "melodi sudah mati? ....

Jawapan M Nasir : ______________________________________________

*kena tengok interview ini sampai habis. Memang menarik...

Khamis, November 07, 2019

Begitu Begini DJ Nazz Bersama Datuk M.Nasir

sumber Youtube

 "Saya rasa saya lalui benda tu semua...tapi saya tak faham ianya satu kesusahan... " 
-M.Nasir bila ditanya tentang zaman susah.

Sementara menunggu hari Konsert 40 Tahun Perjalanan M Nasir, kita layan dulu bual bicara Datuk M. Nasir bersama DJ Nazz eksklusif dalam #BegituBeginiDJNazz

Ahad, Oktober 27, 2019

Artwist.Co x M.NASIR - Jam Tangan Suatu Masa.


Seiring sambutan ulang tahun ke-40 di dalam arena muzik, sang lagenda yang juga dikenali dengan gelar “Sifu”- M.Nasir telah bekolaborasi dengan pembuat jam tangan artistik Artwist.Co untuk sebuah rekaan jam tangan edisi terhad yang dinamakan “Suatu Masa”(para penggemar pasti kenal lagu malar segar karya M.Nasir). Hasil dari kolaborasi ini Artwist.Co telah menghasilkan jam tangan jenis chronograph yang menggabungkan nilai estetika serta rekaan yang unik. 50 unit keluaran pertama akan dihasilkan dengan nombor siri khas yang terukir pada setiap bahagian belakang jam tangan tersebut serta mempunyai tandatangan khas M.Nasir. Jam tangan ini terhad untuk dimiliki oleh para peminat serta kolektor yang membuat tempahan awal.

Jam tangan chronograph “Suatu Masa” ini direka khas dengan dimensi hadapan 42mm diameter dengan kemasan besi hitam, cermin mineral kualiti tinggi dan menggunakan pergerakan Japanese Miyota OS21. Reka bentuk sporty-luxury oleh Artwist.Co. yang berani dan tersendiri untuk mereka yang menjadi ‘tuan’ bagi masa mereka sendiri.

PRE-ORDER SEKARANG dan dapatkanya semasa M.Nasir: Konsert Satu Hikayat 23 & 24 November 2019 di Dewan Plenary, Pusat Konvensyen KL.
Butiran lanjut di https://artwist.co/ &  https://artwist.co/products/suatu-masa-by-m-nasir

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

GERBANG


Gerbang ini adalah tanda sempadan ke pembukaan minda. Siapa yang menembusinya akan menemui jawaban pada apa yang dimusykilkan. Pada yang tak berganjak teruslah berkemungkinan. - M.Nasir

Lukisan abstrak ini diinspirasikan dari keindahan Masjid Al Aqsa hasil lukisan tangan dari Datuk M.Nasir

Setiap kad warranti akan ditandatangani sendiri oleh M.Nasir sebagai bukti keaslian.

Hanya 30 unit terhad dihasilkan untuk Edisi Gerbang Unisex & Ladies

Gerbang Sifu Edition - Premium Milanese Strap hanya 30 unit terhad dihasilkan sempena Konsert Satu Hikayat di Singapura pada 4 Januari 2020.

Sebanyak RM50 dari setiap hasil jualan akan didermakan kepada Untukmu Palestin melalui NGO - Serantau Muslim

Preorder/Add to Cart sekarang. Penghantaran ke alamat akan bermula pada penghujung Disember 2019

Ahad, Oktober 13, 2019

Konsert M Nasir tambah satu malam lagi

petikan Berita Harian 13 Oktober 2019
Oleh Farihad Shalla Mahnud
farihad@bh.com.my

KUALA LUMPUR: Konsert M Nasir Satu Hikayat - 40 Tahun Perjalanan yang bakal berlangsung pada 23 November ini, ditambah satu malam lagi bagi memenuhi permintaan ramai.

Penganjur konsert, Shiraz Projects Sdn Bhd berkata, tiket persembahan malam kedua pada 24 November itu akan dijual mulai jam 10 pagi, esok.

Mengulas perkara itu, Datuk M Nasir mengakui, terkejut dengan sambutan menggalakkan yang diberikan peminat terhadap konsert yang bakal berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC).

“Alhamdulillah, atas permintaan ramai, penganjur bersetuju menambah satu lagi malam persembahan. Mungkin kerana peminat sudah lama tidak menyaksikan konsert solo saya, jadi ramai enggan melepaskan peluang itu.

“Sebelum ini, ramai yang sedih dan mengeluh apabila tiket konsert habis dijual. Saya berharap, persembahan selama dua malam itu akan meninggalkan kenangan manis bagi meraikan 40 tahun perjalanan saya dalam industri muzik,” katanya.

Mengulas persiapan menjelang konsert itu, komposer tersohor itu berkata, setakat ini, mereka sudah mengenal pasti senarai lagu yang bakal dipersembahkan.

“Selain lagu popular dan sentuhan yang menterjemahkan perjalanan karier saya sepanjang empat dekad, ada juga lagu penyanyi lain yang saya hasilkan bakal dinyanyikan dalam versi sendiri,” katanya.

Minggu lalu, penyanyi yang mendapat jolokan sifu industri muzik itu menerusi laman Twitter, mengumumkan tiket konsertnya habis terjual, sekali gus membuatkan sebilangan besar peminat hampa.

Maklumat mengenai penjualan tiket boleh didapati menerusi laman web: www.myticket.asia atau menghubungi talian hotline 012-2560082.

Khamis, September 26, 2019

Yazit pemuzik rock sempurna, kawan baik

Petikan MyMetroRap 26 September 2019
Ridzuan Abdul Rahman
mohamadridzuan@hmetro.com.my


"SAYA melihat dia sebagai tulang belakang kepada kumpulan Search, apatah lagi mereka sebuah kumpulan rock otai,” kata komposer dan penyanyi, Datuk M Nasir mengenai pemergian ke rahmatullah bekas pemain dram kumpulan Search, Yazit Ahmad.

Menurutnya, Yazit disifatkan sebagai penggerak utama dengan kelincahan dan kepakarannya bermain dram.

"Dia juga seorang kawan yang baik dan seorang pemuzik rock sempurna.

"Biarpun dalam keadaan sakit, dia masih lagi datang dan jumpa saya dan kita cerita pasal projek akan datang. Dia sentiasa berada dalam keadaan positif," katanya.

Sementara itu, Datuk Awie menyifatkan dia seperti kehilangan seorang abang yang disifatkan sebagai antara paling rapat dengannya dalam industri hiburan tanah air.

"Yazit antara pencetus muzik rock di Malaysia dan saya sedih dengan pemergian dia.

"Bagaimanapun saya lega kerana dah lakukan yang sepatutnya untuk bantu dia ketika berdepan masalah kesihatan.

"Saya dapat buat satu konsert Wings & Superfriends di Istana Budaya dan ambil dia sebagai ikon untuk diketengahkan masalah artis tanah air," katanya

Perginya 'rhythm' Search - Yazit Ahmad (1962 - 2019)
petikan Harian Metro 26 September 2019
oleh Riadz Radzi
riadz@hmetro.com.my

“ORANG nampak Search itu Amy, tapi ‘rhythm’ (rentak) dia ialah Yazit.”

Ini kata Datuk M Nasir yang dipetik daripada buku semi-biografi Search - Phenomena Of Rock n’ Roll terbitan Dubook pada 2017 lalu.

Apa yang diperkatakan M Nasir itu ada kebenarannya. Bukan menidakkan kehebatan dan karisma anggota Search yang lain seperti Amy (penyanyi), Nasir (bass), Din (gitar) dan Kid (gitar) termasuklah bekas anggotanya seperti Hillary Ang (gitar), Man Kidal (gitar) dan Yan (bass), tetapi kredibiliti Yazit dari segi komitmen serta ‘tone’ dan teknik permainannya membuktikan dia adalah yang terbaik.

Yazit yang mesra dengan panggilan Abang dalam kalangan sahabat adalah tulang belakang muzik Search. Gabungannya dengan anggota Search mewujudkan satu ‘chemistry’ sekali gus membentuk Search hingga menjadi kumpulan rock legenda tanah air.

Sebagai pemain dram, Yazit juga diiktiraf antara yang terbaik di Malaysia.

Pembabitan Yazit dalam bidang muzik bermula sejak remaja lagi. Dia mula bermain dram di kelab Macinta, Johor Bahru sekitar akhir 1970-an. Turut bersamanya ketika itu ialah Nasir yang bermain bass.

Sebelum itu, Yazit sudah mengenali Amy dan Hillary dengan menubuhkan kumpulan diberi nama The Second Traffic Jam. Mereka kerap ‘jamming’ di sebuah studio di Komtar, Johor Bahru. Bagaimanapun, tidak lama kemudian Hillary meninggalkan kumpulan itu untuk bermain muzik di sebuah kelab di Segamat.

Pada 1979, Hillary mengajak Yazit berhijrah ke Kuala Lumpur untuk bermain muzik di kelab Red Rooster. Beberapa bulan selepas itu mereka kembali ke Johor Bahru untuk mempelawa Amy menyertai kumpulan itu sekali gus membentuk formasi awal Search. Ini diikuti dengan kemasukan Nasir dan ketika itulah nama Search mula dikenali di sirkit kelab-kelab rock di Kuala Lumpur.

Sejak album sulung Search, Cinta Buatan Malaysia pada 1985, Yazit terbabit dalam semua proses rakaman album mereka kecuali album terbaru, Katharsis pada 2017.

Malah, pada 1999 Yazit pernah bersendirian memperjuangkan Search ketika menghasilkan album Selepas Banjir bersama pemuzik yang asing dalam kalangan peminat Search iaitu Moq (penyanyi), Shah (gitar) dan Zam (bass).

Pada 2016, walaupun tanpa sebarang kenyataan rasmi, Yazit meninggalkan Search disebabkan masalah kesihatan selain konflik peribadi bersama Search. Beliau kemudian menubuhkan kumpulan Rampage yang dianggotai Moq (penyanyi), Zam (bass), Jemboo (gitar) dan Rithan (gitar).

Apa saja yang berlaku di antara Yazit dengan Search, penulis secara peribadi merasakan Yazit memang menyayangi Search.

Dalam beberapa sesi teh tarik dan berborak dengannya sebelum ini, beliau nampak ikhlas apabila bercerita dan bermain muzik dengan Search. Malah, di dalam Search, Yazit dilihat paling bersederhana dan dalam masa sama, paling lantang.

Malah, beliau juga dihormati dalam kalangan pemuzik-pemuzik rock lain. Panggilan Abang itu membuktikan Yazit memang dihormati dalam kalangan rakan-rakan.

“Kami hasilkan setiap album dengan ikhlas. Lagu dan muzik yang dihasilkan itu datang daripada jiwa kami. ‘Feel’ lagu-lagu Search lebih kepada kemanusiaan dan bukannya mesin. Sebab itulah ia ‘evergreen’ hingga sekarang”.

Ini antara kata-kata Yazit mengenai Search. Al-fatihah

Rabu, September 18, 2019

Gersang harap sentuhan M. Nasir untuk album baharu

petikan Astro Awani 18 September 2019
Irwan Muhammad Zain, Astro Awani

KUMPULAN yang pernah popular dengan lagu Masih Aku Terasa, Gersang mengharapkan sentuhan magis komposer terkenal Datuk M. Nasir untuk album terbaharu mereka yang dijangka diterbitkan tahun depan.

Menurut vokalis utama Gersang, Abdul Rahman Othman atau lebih dikenali dengan Man Bai, dia dan anggota kumpulan yang lain telah bertemu dan berbincang untuk mengeluarkan nakshah baharu selepas sekian lama menyepikan diri.

“Saya percaya Datuk M. Nasir masih mempunyai sentuhan yang tersendiri dan saya harap beliau boleh menerbitkan album terbaru Gersang.

“Saya pernah menyuarakan hasrat saya ini kepada Datuk M. Nasir dan beliau mengajak kami datang ke studionya untuk berbincang,” katanya kepada Astro AWANI selepas sidang media Malam Amal Pengasih @cintamanis.

Kali terakhir Gersang mengeluarkan album studio ialah pada tahun 1989 dengan judul B29.

Sebelum itu Gersang muncul dengan album berjudul Masih Aku Terasa (1987) dan Suratan Takdir (1988) yang diterbitkan oleh Allahyarham Rahim Othman.

Dalam pada itu, Man Bai memberitahu, dia juga telah menyiapkan single terbaharu berjudul Saling Mengerti ciptaan Asmin Mudin.

“Lagu tersebut telah siap sepenuhnya, saya sudah buat mixing dan mastering. Kini saya cuma mencari mana-mana syarikat rakaman yang sudi mengedarkannya,” kata Man Bai lagi.

Man Bai yang popular dengan lagu Kau Ilhamku pernah muncul dengan tiga album solo dengan tajuk Man Bai (1995), Positif (1999) dan Inspirasi (2011) selepas Gersang tidak lagi aktif.

Selasa, September 03, 2019

Semangat kian membara

petikan Harian Metro 3 September 2019
Ramlah Zainal
ramlah@hmetro.com.my

PENGANJURAN Konsert M Nasir Satu Hikayat 40 Tahun Perjalanan bukan saja penghargaan buat peminat setianya sekali gus mengimbau perjalanan karier seni penghibur dan komposer legenda ini sejak empat dekad lalu. Konsert berskala besar, Datuk M Nasir ini bakal berlangsung di Plenary Hall, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) pada 23 November nanti.

Menurut M Nasir, 62, dia bersyukur kerana ada penganjur yang berminat untuk merealisasikan konsert berskala besarnya itu.

“Saya memang ada perancangan untuk mengadakan konsert setiap kali selepas menghasilkan album.

Selalunya, saya mengambil masa lama kerana mahukan persembahan istimewa buat peminat.

”Namun, semangat untuk mengadakan konsert skala besar ini semakin membara apabila bertemu penganjur konsert ini, Shiraz yang membantu merealisasikannya,” katanya.

M Nasir ditemui pada majlis pengumuman konsert M Nasir Satu Hikayat 40 Tahun Perjalanan di sebuah hotel di Bangsar, Kuala Lumpur, baru-baru ini.


PERSEMBAHAN M Nasir nanti bakal diiringi band lama, The Gong
Hadir sama, penganjur dan Penerbit Eksekutif Shiraz Projects Sdn Bhd, Shirazdeen Karim (Shiraz).

Mengulas pemilihan lagu pula, kata M Nasir, ia diputuskan bersama Shiraz dan pengarah muzik konsert terbabit.

”Memang susah untuk memilih kerana ada terlalu banyak lagu yang dihasilkan daripada album pertama sampai sekarang.

”Oleh itu, saya berbincang dengan beberapa individu termasuk pandangan penganjur, Shiraz sendiri.

”Pilihan mereka rata-rata rangkaian lagu popular tetapi saya juga ada lagu lain yang mahu dinyanyikan,” katanya.

Mengikut perancangan, katanya, dia bakal menyampaikan rangkaian lebih 20 lagu malar segar sejak kemunculan pertamanya dari 1979 sehingga sekarang.

Antaranya lagu hit seperti Tanya Sama Itu Hud Hud, Mentera Semerah Padi, Apokalips dan Keroncong Untuk Ana.

”Ia akan membabitkan sesi santai dan ramah mesra bersama peminat setia apabila saya akan menyanyikan lagu ciptaan sendiri tetapi untuk penyanyi lain termasuk secara medley.

Contohnya, lagu Milik Siapakah Gadis Ini dan Fantasia Bulan Madu.

”Setakat ini persiapan dan latihan sudah dimulakan dan persembahan saya nanti bakal diiringi band lama, The Gong yang sudah bersama sejak 20 tahun lalu,” katanya.

Tiada artis jemputanWalaupun namanya tidak asing dalam konsert mahupun persembahan, M Nasir mengakui masih gementar setiap kali mengadakan konsert untuk peminat.

”Hanya Allah SWT yang tahu perasaan saya ketika itu. Saya masih ingat ketika mengadakan Konsert Gong Impian selepas menghasilkan album Saudagar Mimpi dulu.

”Konsert itu tidaklah laris sangat tetapi saya suka dengan percubaan yang dilakukan. Pada masa sama, saya juga percaya akhirnya orang akan suka juga,” katanya.

Ditanya mengenai artis jemputan pula, kata M Nasir, dirinya tidak pernah menampilkan artis lain dalam setiap konsert dianjurkan.

”Saya berasa tidak perlu untuk menampilkan penyanyi jemputan dalam konsert. Saya sendiri melihat penampilan artis jemputan dalam konsert bagaikan sudah menjadi budaya di negara ini,” katanya.

Dalam perkembangan lain, konsert M Nasir Satu Hikayat 40 Tahun Perjalanan akan meneruskan persembahannya di Singapura pada penghujung tahun ini.Mereka yang mahu mendapatkan tiket konsert berharga antara RM160 sehingga RM860 boleh layari laman sesawang www.myticket.asia.

Rabu, Ogos 28, 2019

Api hikayat seorang sifu muzik

petikan Kosmo 28 Ogos 2019
Ahmad Isyafiq Mad. Desa

M. Nasir berazam mahu menyambut empat dekad penglibatannya sebagai penyanyi dalam sebuah konsert bersama para peminat. Foto oleh MOHD. NAJIB MOHD. NOR

Lazimnya pertemuan empat mata dengan seniman, Datuk M. Nasir sering berlangsung dalam suasana serius dengan hanya beberapa persoalan berbalas jawapan ringkas dari bibirnya.

Bagaimanapun, lain pula karakter pemilik nama sebenar Mohamad Nasir Mohamed itu ketika ditemui pada majlis promosi Konsert M. Nasir Satu Hikayat - 40 Tahun Perjalanan di Kuala Lumpur baru-baru ini.

Wajahnya terukir alur teruja, kerap berjenaka dan terbuka menjawab setiap persoalan yang dilontarkan wakil media.

Perkongsiannya pada petang tempoh hari persis sebuah hikayat pengkisahan setiap inci pengabdiannya sehingga digelar sifu dalam arena seni suara Nusantara.

“Saya masih ingat permulaan kerjaya sekitar 40 tahun lalu. Saya sendiri tidak pasti apa yang ingin dicapai dalam industri kecuali mahu membuat muzik.

“Sama ada sebagai penyanyi atau pemuzik, saya sangat jelas mengenai hasrat membawa melodi baharu dalam arena muzik pada ketika itu,” tuturnya.

Identiti

Melanjutkan bicara, 
M. Nasir berkata, pada era awal kemunculan sekitar lewat 1970-an, beliau amat terinspirasi dengan muzik yang dibawa Peter Gabriel iaitu seniman berpengaruh di England yang juga bekas ahli kumpulan Genesis.

Sejak awal berkarya, beliau mengakui terdorong menyuntik elemen teater dalam setiap penciptaan lagu. Lelaki kelahiran Singapura itu juga percaya, identiti tersendiri harus menjadi pegangan jika mahu menonjol dalam industri.

“Semakin lama berada dalam industri, saya semakin jelas dengan identiti muzik yang mahu dibawa. Saya cuba membawa pembaharuan dalam setiap persembahan terutama aspek penciptaan lagu.

“Meskipun membawa pembaharuan dalam muzik, tanggungjawab utama saya adalah mempopularkan muzik Melayu dari aspek penulisan lirik dan mendalami lebih serius setiap lagu dengan kisah bersandarkan kehidupan,” jelasnya.

Mengumpul pengalaman selama empat dasawarsa, penyanyi, penulis lirik dan komposer itu sempat menghitung perjuangan pada awal kemunculan. Beliau tidak pernah menyangka, hayatnya dalam industri bertahan sehingga kini.

Pemilik label Luncai Emas itu juga tidak lagi memandang dirinya sebagai penghibur semata-mata. Fokus beliau kini adalah untuk kekal berkarya melahirkan naskhah berkualiti seimbang antara hiburan dan nilai seni.

“Apabila berada pada tahap ini tugas saya adalah berkarya. Setiap kali melakukan persembahan, saya impikan persembahan tersebut harus memberi makna terhadap penonton,” jelasnya.

Lama tidak muncul dengan produk baharu, pelantun Apokalips itu sebenarnya sedang berencana untuk melancarkan sebuah single baharu sebelum menjayakan konsert solonya di Dewan Plenary, Pusat Konvensyen Kuala Lumpur (KLCC) pada 23 November ini.

Kali terakhir mengubati kerinduan peminat adalah menerusi sebuah duet bersama Malique bertajuk Mantera Beradu yang diterbitkan pada tahun 2008. Tahun ini, pengasas kumpulan muzik folk Kembara itu bersungguh-sungguh mahu segera melancarkan single sementelah lebih seabad tanpa produk baharu.

“Saya harap dapat melancarkan sebuah lagu baharu sebelum konsert solo berlangsung. Saya sudah mempunyai beberapa buah lagu tetapi masih dalam proses pemilihan,” ujarnya.

Seniman berusia 62 tahun itu juga enggan semberono menerbitkan dan mengeluarkan lagu baharu kerana realistik terhadap penerimaan pendengar masa kini.

Dalam fikiran beliau, biarlah material berkenaan berbunyi segar dan tidak klise serta seiring dengan permintaan pasaran masa kini. Biarpun wujud kebarangkalian naskhah tersebut ditolak, beliau tidak gentar.

“Industri muzik telah berubah, penerimaan pendengar juga berubah. Jadi, untuk mengeluarkan lagu baharu dan menonjolkan lagu tersebut dalam pasaran, itu bukan tugas mudah.

“Namun jangan khuatir, saya masih ada (keinginan berkarya),”

Konsert

Berbicara mengenai konsert solo bersempena 40 tahun penglibatan dalam industri, M. Nasir nyata teruja berkongsi perihal persembahan yang dijadualkan berlangsung pada November ini.

Biarpun pernah mengemudi deretan konsert berskala mega, M. Nasir menjanjikan penampilan menerusi Konsert M. Nasir Satu Hikayat-40 Tahun Perjalanan umpama jalinan intim dirinya dengan peminat.

“Saya mungkin akan menyampaikan beberapa buah lagu yang pernah dicipta untuk artis-artis ternama antaranya Alleycats, Flybaits dan Search.

“Pemilihan lagu sahaja telah mengambil masa selama tiga jam. Semangat saya berkobar-kobar dan berapi untuk menjayakan konsert ini,” luahnya dengan semangat berbunga.

Mengulas lanjut mengenai persediaan konsert, kata M. Nasir, yang tinggal hanyalah tarikh untuk memulakan latihan di samping melakukan persiapan fizikal.

“Senarai lagu telah ada, sekarang ini saya menanti tarikh untuk memulakan latihan bersama pemuzik. Saya tidak khuatir mengenai hubungan kimia bersama pemuzik kerana saya diiring pemuzik The Gong.

“The Gong telah bersama saya selama 20 tahun dalam pelbagai persembahan pentas,” katanya menutup bicara.

Empat dekad kembara sebagai seniman, M. Nasir masih gah memperjuangkan muzik Melayu kontemporari dan ampuh dengan gelaran sifu muzik Nusantara.

Selasa, Ogos 27, 2019

'Kalau menyanyi bagus, jangan takut jumpa saya'

petikan Berita Harian 27 Ogos 2019
Oleh Hanisah Selamat
hanisah@bh.com.my


KUALA LUMPUR: Komposer, Datuk M Nasir menegaskan, dia tidak pernah membataskan karya ciptaannya hanya untuk penyanyi tertentu seperti disangka ramai.

Katanya, penyanyi baharu tidak perlu takut memintanya menghasilkan lagu, asalkan mereka memiliki vokal berkualiti.

M NASIR mengakui industri tidak pernah ketandusan bakat yang berpotensi untuk menyerlah. Foto Intan Nur Elliana Zakaria

“Kriteria saya (menghasilkan lagu untuk artis lain) mudah sahaja. Kalau dia rasa sudah bagus, datang jumpa saya.

“Saya pernah memberitahu, ada beberapa bakat muda yang saya nampak berpotensi untuk menyerlah, tetapi tidak perlu saya kongsi di sini.

“Cukup saya katakan, ramai penyanyi muda sedia ada yang bagus,” katanya selepas sidang media Konsert M Nasir Satu Hikayat - 40 Tahun Perjalanan, di sini, semalam.

Konsert yang bakal berlangsung di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur pada 23 November depan itu sempena meraikan ulang tahun ke-40 pembabitannya dalam industri muzik tanah air.

Ditanya mengenai pemilihan lagu, katanya, dia akan membawakan lebih 20 judul sepanjang dua jam persembahan, termasuk lagu ciptaannya yang pernah dipopularkan penyanyi lain.

“Banyak lagu yang saya hasilkan untuk penyanyi lain berada dalam senarai. Dalam carta pertama, saya letakkan lagu nyanyian Alleycats, Senandung Semalam yang saya tulis liriknya.

“Ada juga lagu seperti Kenangan Lalu nyanyian Flybaits, selain lagu popular Kembara dan Search. Selepas disenarai pendek, saya bawakan kepada beberapa rakan untuk menilai dan berbincang lagu mana yang bersesuaian untuk dipersembahkan nanti,” katanya mengenai konsert anjuran Shiraz Projects itu.

**** TAMBAHAN ****

Video penuh Sidang Media Konsert Satu Hikayat 40 Tahun Perjalanan
(sumber Youtube TehTarikTimes)


Isnin, Ogos 26, 2019

M.Nasir rai ulang tahun ke-40 dengan konsert berskala besar

petikan Astro Awani 26 Ogos 2019
Hasimi Muhamad, Astro Awani


Menyifatkan konsert tersebut sebagai "luar biasa", M. Nasir yang mesra dengan jolokan "Sifu" berkata, ia merupakan penghargaan terbesarnya buat para peminat. - Gambar Facebook Shiraz Projects Sdn Bhd.
KUALA LUMPUR: Sebagai mengenang suka-duka 40 tahun bergelar anak seni, legenda Datuk M. Nasir bakal menghadiahkan peminat sebuah konsert solo berskala besar pada 23 November ini.

Konsert “M. Nasir Satu Hikayat 40 Tahun Perjalanan” yang dijadual berlangsung di Plenary Hall, Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC) menyaksikan penyanyi dan komposer berusia 62 tahun itu bakal mempersembahkan lagu-lagu malar segar, sejak kemunculan pertama beliau pada 1979 sehingga kini.

Menyifatkan konsert tersebut sebagai “luar biasa”, M. Nasir yang mesra dengan jolokan “Sifu” berkata, ia merupakan penghargaan terbesarnya buat para peminat.

Lebih istimewa, katanya, konsert kali ini memberi seribu satu kelainan apabila beliau turut mendendangkan lagu-lagu yang pernah dihasilkannya buat penyanyi solo dan kumpulan terkenal tanah air.

“Ia akan ada satu sesi yang mana saya akan cuba menyanyikan beberapa lagu yang saya ciptakan untuk penyanyi lain, yang mungkin orang tidak tahu itu adalah lagu yang saya tulis.

“Kalau lagu itu banyak, saya akan medley dan akan ada satu sesi santai dan intim untuk peminat,” katanya kepada Astro AWANI ketika ditemui selepas majlis pengumuman konsert “M. Nasir Satu Hikayat 40 Tahun Perjalanan” di ibu negara, hari ini.


M. Nasir dan Shirazdeen Karim (kiri) pada majlis pengumuman konsert "M. Nasir Satu Hikayat 40 Tahun Perjalanan" pada Isnin. - Gambar Astro AWANI

Turut hadir pada majlis tersebut penganjur dan Penerbit Eksekutif Shiraz Projects Sdn. Bhd., Shirazdeen Karim.

Memilih untuk “merahsiakan” lagu-lagu yang bakal dipersembahkan, penyanyi yang terkenal dengan lagu Mentera Semerah Padi itu mengakui bahawa berdepan kesukaran untuk memilih lagu-lagu untuk dipersembahkan pada konsert kali ini.

“Memang susah nak pilih (lagu) dan saya mendapat bantuan daripada beberapa individu termasuk pandangan pihak penganjur, Shiraz Projects Sdn Bhd.

“Pilihan mereka kebanyakan adalah lagu-lagu popular tetapi saya juga ada (lagu) lain yang saya mahu nyanyi. Tetapi pendapat mereka (mengenai pemilihan lagu) juga bagus dan perlu dipertimbangkan,” ujarnya.

Orang ramai boleh mendapatkan tiket pada harga antara RM160 dan RM860 bermula jam 2 petang pada 28 Ogos dengan melayari laman sesawang www.myticket.asia.






Ahad, Ogos 11, 2019

Korek Fizikal bersama M Nasir

Menyingkap perjalanan 40 tahun muzik M. Nasir,  pengaruh muzik psychedelic, lirik sebagai pelengkap, kolaborasi bersama Malique, kemunculan muzik Rock dan banyak lagi dalam program youtube #korekfizikal terbitan Thinker Studio. 
Wajib tonton! 

Rabu, Jun 26, 2019

Selepas sekian lama, M. Nasir akhirnya buka akaun Instagram dan Twitter

petikan Astro Awani,  26 Jun 2019

Datuk M.Nasir mula mencipta akaun media sosialnya pada 25 Jun - Foto Instagram M Nasir

SEBAGAI seorang selebriti, media sosial dilihat sebagai sebuah platform yang baik untuk mendekati peminat disamping mengemaskini segala perkembangan dan aktiviti.

Selepas sekian lama, komposer dan penyanyi legenda, Datuk M. Nasir akhirnya menggunakan platform itu untuk mendekati peminatnya dengan mewujudkan akaun Instagram dan Twitter rasmi beliau pada Selasa.

Sehingga kini, penyanyi yang popular dengan lagu Tanya Sama Hud Hud dan Semerah Padi itu telah mendapat 978 pengikut di laman Instagram.

Manakala di laman Twitternya baharu sahaja 47 pengikut.


Sudah pasti anda semua tidak sabar untuk mengetahui apa perkembangan terkini Datuk M. Nasir bukan?

Jadi jangan lupa ikuti beliau dilaman sosial rasminya di @mnasirmohamed

Isnin, April 29, 2019

Awie terkenang insiden ‘didera’ M Nasir

petikan Berita Harian 29 April 2019

Barisan panel lain yang turut diundang menjayakan forum bertemakan Search, Wings dan Rock N’ Roll itu adalah vokalis Wings, Datuk Awie dan pemain bass Search, Nasir Daud.

Tidak ketinggalan, penulis lirik dan bekas pengurus Wings, Bob Lokman serta pengarah filem dan penulis lirik, Nasir Jani.

Program anjuran Sahabat M Nasir, Roman Abadi Sdn Bhd dan Magnus Works Production itu menyaksikan lima panel terbabit mengupas dan membongkar kisah era kebangkitan muzik rock berdasarkan pengalaman mereka.

Cipta 17 lagu seminggu

Mengimbau detik mereka bekerja di studio, Nasir yang cukup dikenali dengan kehandalan bermain gitar bass untuk kumpulan Search berkata, M Nasir ada cara tersendiri dalam mencipta lagu.

“Cara M Nasir mencipta lagu bukanlah dengan bermain alat muzik seperti yang sering dilakukan komposer profesional. Beliau lebih kepada mengalunkan melodi secara lisan.

“Ada ketika, dia membiarkan kami ‘jamming’. Selepas itu, barulah dia masukkan melodi yang dirasakan sesuai.

“Memang kami tidak menggunakan apa-apa formula dalam mencipta lagu. Selalunya, kami datang ke studio tanpa sebarang persediaan.

“M Nasir akan tanya, lagu bagaimana yang kami mahu. Sama ada kami mahu lagu berentak perlahan, moderate atau rancak,” katanya.

Nasir berkata, mereka akan mencipta seberapa banyak lagu dalam satu sesi.

“Kami cipta seberapa banyak lagu dengan sebahagian daripadanya dimuatkan dalam album. Bakinya akan kami simpan untuk album akan datang.

“Untuk album Langit dan Bumi, kami menyiapkan 17 lagu dalam tempoh seminggu. Search ketika itu masih baharu dan idea pun datang mencurah-curah,” katanya.

Dalam menghasilkan sesebuah lagu, M Nasir sangat teliti dalam bekerja apabila mengambil masa masa yang agak lama untuk membereskan semua tugasan.

Perkara ini turut diakui Aziz apabila memaklumkan album Fenomena yang sepatutnya disiapkan dalam tempoh sebulan, melepasi masa yang ditetapkan.

Mengulas perkara sama, Awie berkongsi kisah lucu mengenai tempoh yang diambil M Nasir untuk mencipta lagu yang masih diingati hingga hari ini.

“Kejadian berlaku ketika salah satu lagu popular kami berjudul Sejati dicipta. Ia dirakamkan di sebuah studio di Sarawak.

“Apa yang melucukan, hanya melodi awal yang menyebut perkataan ‘sejati’ dirakamkan di Sarawak.

“Selebihnya dihasil dan dirakamkan di Kuala Lumpur,” katanya sambil disambut gelak ketawa penonton.

Awie berkata, dia tidak dapat melupakan pengalaman ‘didera’m Nasir yang menyuruhnya menjerit di hadapan dinding rumahnya di Sungai Buloh, Selangor bagi memantapkan suara.

“Masih ingat lagi peristiwa saya disuruh menjerit di hadapan dinding rumahnya sebagai kaedah belajar vokal.

“Apabila dikenang kejadian itu, rasa kelakar. Namun, daripada sudut lain, ia sebenarnya latihan yang bagus buat saya. Semua ini menjadi sejarah dan pengalaman saya dalam bidang seni sangat menarik,” katanya.

Lirik Isabella ditolak empat kali

Bukan mudah untuk bekerja dengan insan seni seperti M Nasir kerana piawaiannya terhadap sesuatu perkara sangat tinggi.

Sehubungan itu, tidak hairanlah, lirik lagu Isabella hasil nukilan Bob Lokman ditolak empat kali sebelum dimuatkan dalam album kumpulan rock terunggul itu.

“Saya diminta M Nasir untuk menyiapkan lirik lagu Isabella dengan segera. Beliau hanya memberikan judul Isabella untuk lagu itu.

“Puas saya memikirkan konsep penceritaannya sehinggalah saya teringat kisah cinta tidak kesampaian dengan seorang wanita Inggeris, suatu ketika dulu. Kiranya, itu adalah cinta semusim kami.

“Setiap kali saya serah lirik kepadanya, ada saja yang tidak kena. M Nasir meminta saya merombak lirik hingga percubaan kali keempat, barulah berjaya. “Itupun dia cuma kata ‘bolehlah’ selepas membaca lirik yang diberi,” katanya.

Bob tidak menyangka lagu Isabella menjadi cukup ‘besar’ sehingga popular di rantau ini.

“Tak sangka kehebatan lagu itu membuatkan nama Search menjadi begitu besar. Pengaruh lagu itu cukup luas sehingga dirakamkan dalam pelbagai versi,” katanya.