Khamis, November 02, 2017

700 jam rakam album Katharsis, Search beri terbaik untuk 3 generasi

petikan themalaysianinsight 2 November 2017
Nabihah Hamid


Kumpulan Search bersama M Nasir (dua dari kanan) semasa pelancaran album terbaru mereka, 'Katharsis' di Kuala Lumpur, hari ini. – Gambar The Malaysian Insight, 2 November, 2017.

KUMPULAN rock terkenal negara, Search mengambil masa 700 jam menyiapkan album terbarunya "Katharsis" bagi memastikan ia memberi hasil terbaik buat para peminat selepas 11 tahun menyepi.

Mengekalkan genre "rock & roll', album terbitan M.Nasir yang turut memuatkan single "Sidang Kangaroo" ini diharapkan mampu memenuhi citarasa tiga generasi.

"Bagi saya masih tidak cukup lagi...1,000 jam. Album ini antara terbaik yang saya boleh hasilkan dengan kebolehan saya ada. Bagaimanapun, terserah kepada anda sekalian," kata M Nasir kepada wartawan pada sidang media di Hard Rock Cafe, Kuala Lumpur, hari ini.

Komposer terkenal itu turut menjelaskan lagu satira "Sidang Kangaroo", bermaksud perbicaraan mahkamah tidak adil bagi mencerminkan sensitivitinya mengenai isu global.

"Kehidupan tentang lebih universal bukan khusus sesuatu yang lokal. Kalau ada berlaku sesuatu komuniti bangsa satu negara.

"Banyak yang berlaku begitu (di luar negara).Kita sensitif perkara yang berlaku sekarang dan situasi kita," katanya.

Sementara itu, vokalis Amy Search berharap pembaharuan yang diserap melalui album ke-12 ini akan diterima peminatnya.

"Album ini istimewa dan untuk tiga generasi. Sebenarnya ini adalah perjalanan baru bagi peminat yang mendengar.

"Mungkin peminat lama fikir lagu ini terlalu moden. Kita tak mahu berada di takuk lama. Kita teroka benda baru," kata penyanyi yang lebih tiga dekad bertapak dalam industri hiburan itu.

Di bawah label Pawana Music, album Search bakal memuatkan 10 lagu yang turut bekerjasama dengan S. Amin Shabab, Usop dan Buddhi Hekayat bagi penulisan lirik.

Search dijadualkan muncul pada konsert "Gegaran!" anjuran Dcode Dunia Juara di Tapak Bazarena, Shah Alam pada 2 Disember ini yang turut menampilkan band popular Indonesia dan tempatan seperti Nidji, Bunkface dan Hujan.

2 ulasan:

deaf-angel berkata...

Mr Big masuk studio buat Defying Gravity 6 hari je...
Kalau album ni aku tak minat, aku akan kutuk... " kasi satu jam pun tak guna"

so harap aku minat

deaf-angel berkata...

sorry satu juta jam.. hahaha