Isnin, September 25, 2017

Hasil penantian 10 tahun

petikan Harian Metro 25 September 2017
Ridzuan Abdul Rahman
mohamadridzuan@hmetro.com.my


Sikapnya yang sering merendah diri membuatkan dia disenangi ramai. Bahkan gaya manja yang menjadi ‘trademark’ tersendirinya menjadi ajukan wakil media setiap kali bertemu di mana-mana majlis.

Tanpa riak marah atau berkecil hati, dia sebaliknya hanya tersenyum. Inilah keistimewaan ratu rock negara, Ella yang sudah bertahan selama 30 tahun dalam industri seni hiburan tanah air.

Sudah lama peminat tidak mendengar lagu terbaru Ella selepas menghasilkan album Rama-Rama pada 2007 yang mendapat sambutan baik daripada peminat.

Siapa sangka 10 tahun berlalu, penyanyi berusia 51 tahun ini tampil dengan album terbaru berjudul Peace. Love. Rindu (P.L.R) terbitan Universal Music Malaysia yang sudah berada di pasaran.

Menariknya, bajet besar diperuntukkan apabila album mengandungi lapan lagu ini menampilkan barisan komposer dan penulis lirik hebat dalam industri muzik tanah air iaitu Datuk M Nasir, Keon, Buddhi Hikayat, AD Samad, Edrie Hashim, Omar K, Faizal Tahir, Ezra Kong, AG Coco, Sam Bunkface dan Lord.

Dengan wajah yang ceria, Ella mengakui amat teruja kerana menganggap album ini istimewa dalam setiap komposisi sama ada persembahan muzik, penciptaan lagu atau lirik.

“Ella rasa penantian selama 10 tahun sangat berbaloi terutama untuk diri Ella kerana pemilihan lagu dibuat sangat teliti dengan proses rakaman memakan masa dua tahun.

“Daripada 158 lagu, ia ditapis beberapa kali sehingga dapat yang betul-betul terbaik. Jadi inilah hasil yang diberikan kepada peminat,” katanya pada sidang media pelancaran album ini Khamis lalu.

Menurut Ella, dia memilih hanya menampilkan lapan lagu dalam album ini kerana menyedari tidak semua lagu dimainkan di stesen radio.

“Kalau saya keluarkan banyak lagu, mungkin benda ini hanya akan merugikan. Jadi biarlah yang selebihnya saya simpan untuk album seterusnya pula.

“Saya kena fokus bagi mempromosikan lapan lagu ini. Ini adalah trend sekarang. Saya tak nak ikut penyanyi lain yang keluarkan single saja kerana ini cara masing-masing,” katanya.

Ella berkata, penghasilan single diibaratkan tidak memberi satu kesan yang berbaloi buat peminat yang merindui untuk menikmati nyanyiannya.

“Ella memilih lagu Ku Sedia ciptaan Omar K dan Ezra Kong sebagai single pertama daripada album ini. Ia dirasakan mampu memikat hati peminat.

“Video muziknya sudah dirakam di Jogjakarta, Indonesia dan kami akan menyiarkannya sebaik proses pembuatannya selesai,” katanya.

Menjelaskan pemilihan Peace. Love. Rindu sebagai judul album, Ella berkata, ia dibuat secara bersama dengan syarikat rakaman dan mempunyai maksud tersendiri.

“Hari ini (21 September) adalah hari keamanan sedunia. Ini sebabnya saya pilih adakan sidang media pada hari ini.

“Peace adalah keamanan, Love adalah cinta Ella pada semua terutama buat peminat yang beri sokongan dari dulu sehingga sekarang termasuk peminat generasi terkini, manakala Rindu membawa maksud Ella rindukan semua serta rindu menghasilkan lagu baru,” katanya.

Bercerita lanjut mengenai Peace. Love. Rindu, Ella berkata, penghasilan lagu dan liriknya agak berbeza daripada album terdahulunya serta menepati cita rasa semua golongan.

“Album ini mengandungi lagu Comel ciptaan Datuk M Nasir dan lirik AD Samad. Pada saya perkataan tak menunjukkan kita matang atau sebaliknya tapi maksud keseluruhan lagu perlu dihayati.

“Kita kena mendengar dan menghayati lagu ini dan mesej yang disampaikan sangat mendalam,” katanya.

Ella membayangkan akan menjelajah seluruh negara untuk bertemu peminat dan menjayakan satu ‘showcase’ istimewa bagi mempromosikan albumnya.

“Ella percaya penyokong sedia ada akan membeli album ini. Kali ini, Ella pilih konsep agak perlahan kerana saya cintakan fesyen. Jadi, saya boleh bergerak tanpa batasan ketika menyanyi.

“Faktor berhijab juga antara punca saya pilih konsep begini. Sebelum kahwin mungkin saya boleh lasak di atas pentas. Sekarang saya kena pandai seimbangkan semuanya,” katanya.

Meskipun bertaraf legenda, Ella tidak kisah bekerja dengan komposer muda seperti AG Coco dan Sam Bunkface kerana menganggap dalam muzik tiada batasan.

“Muzik tiada had umur kerana ia adalah karya. Kita boleh berkarya dengan sesiapa saja yang sesuai asalkan lagunya menarik.

“Saya menyimpan lagu selebihnya dan akan memuatkan dalam album berikutnya. Syarikat rakaman sudah membayangkan ia tak akan berhenti di sini saja,” katanya.

Ditanya lagu mana yang ditujukan untuk suaminya, Azhar Ghazali, Ella menjawab lagu Peace. Love. Rindu dirasakan agak sesuai.

“Untuknya Ella akan bagi lagu ini kerana mempunyai sejarah tersendiri. Bagaimanapun, saya tak nak bercerita lanjut perkara ini.

“Ia menyentuh banyak benda dalam kehidupan kami. Ia bukan berkenaan bergaduh atau apa. Tiada komen,” kata Ella dengan gaya manjanya.

Tiada ulasan: