Isnin, November 02, 2015

Kembara seni M Nasir

petikan Sinar Harian 2 November 2015
Aqmar Mustaza


KEMBARA figura ini telah bermula bukan sedekad yang lalu, tetapi telah pun menjangkau ke usia empat dekad lamanya.

Sepanjang tempoh itu jugalah, dia sudah arif dengan segala sepak terajang dan onak ranjau di dalam industri seni.

Tidak hanya mempunyai suara emas, figura ini juga mempunyai sentuhan istimewa dalam pembikinan lirik dan lagu.

Maka tidak keterlaluan untuk melabelkan Datuk M Nasir sebagai satu ikon seni di dalam industri seni muzik khususnya.

Biarpun aliran muzik kian berubah, namun namanya belum pernah pudar bahkan pengaruh muzik yang dibawa masih relevan sehingga ke hari ini.

Jika diimbas kembali perjalanan kariernya, pelbagai pencapaian telah diraih malah, pengembaraannya juga belum menemui titik noktahnya.

Justeru bagi melengkapkan lagi portfolio sebagai penghibur, pelatun yang terkenal dengan lagu Mantera Semerah Padi ini bakal melengkapkan konsert solo ‘M. Nasir...kembara’ di lokasi terakhir iaitu di Shah Alam pada 7 November ini.

Sebelum ini, M Nasir telah menjayakan konsert dia tiga lagi lokasi terpilih iaitu di Kuantan, Pahang, Pasir Gudang, Johor, dan Seberang Jaya, Pulau Pinang 24 Mei lalu.

Menurut M Nasir, biarpun Shah Alam merupakan lokasi terakhir untuk konsert ini, namun persiapan dan latihan tetap giat dijalankan.

Katanya, dia juga turut membuat latihan untuk beberapa lagu baharu, yang turut di campur dengan beberapa lagu lama untuk dipersembahkan pada malam konsert yang dijangka akan mengambil masa selama dua jam itu.

"Secara keseluruhannya saya jangka akan membawa 20 buah lagu, antaranya seperti Rajawali, Tanya Sama Itu Hud-Hud, Apokalips, Gerhana, Kepadamu Kekasih, Mustika, Mantera Semerah Padi, Keroncong Untuk Ana.

"Selain itu ada juga beberapa lagu baharu yang akan diselang-selikan. Tetapi bukan single yang baharu dikeluarkan, tetapi lagu yang agak baru yang pernah saya keluarkan.

"Bagaimanapun jumlah 20 buah lagu itu juga bergantung kepada keadaan kerana kalau ikutkan saya ada dua jam untuk buat persembahan," katanya kepada Zass ketika ditemui di Holiday Inn Glenmarie, yang menjadi penaja penginapan untuk M Nasir
semasa konsert itu kelak.

Di tanya kejutan pada konsert terakhir itu kelak, M Nasir berkata, sebagai penghibur, dia tidak meletakkan kejutan sebagai satu tarikan untuk konsert itu nanti. Bagaimanapun katanya, ada beberapa elemen pada konsert berkenaan nanti menjadi tarikan kepada penonton.

"Apa yang pasti, saya memang teruja dan tidak sabar untuk bertemu peminat di Kuala Lumpur dan saya percaya, akan ada peminat dari luar Kuala Lumpur yang turut hadir kelak," katanya yang turut mengundang Fynn Jamal selaku penyanyi undangan.

Buah tangan baharu

Tidak meletakkan Kuala Lumpur sebagai lokasi terakhir kembaranya, pemilik nama sebenar Mohamad Nasir Mohamad ini turut merancang untuk mengadakan konsert jelajah di beberapa pekan kecil suatu hari nanti.

Apatah lagi kongsinya, dia kini dalam proses menyiapkan album terbaharu dan akan dilancarkan sekitar tahun hadapan.

"Tentu sekali kita tidak mahu konsert ini berakhir setakat ini sahaja. Tapi saya fikir dengan adanya album baharu, tentu lebih seronok untuk kita ke menjelajah ke tempat lain pula.

"Apa yang pasti untuk album baharu ini, muziknya lebih kontemporari dan biarpun selepas 10 atau bila-bila sahaja, muziknya masih sesuai untuk didengari tanpa mengira peringkat umur.

"Untuk album baharu ini, saya bekerja keras dalam menghasilkan muzik yang terbaik, manakala untuk lirik lagu, saya turut bekerjasama dengan komposer lain.

"Kita tunggu hasilnya apabila ia dikeluarkan kelak," ujarnya.

Di tebak dengan peredaran semasa industri muzik kini, ujar penyanyi berusia 58 tahun ini, unsur dan kata-kata negatif mengenai industri tidak memberi halangan buatnya mengeluarkan album baharu.

"Memang kalau ikutkan ada sahaja momokan mengenai industri kini, tapi kalau semua nak takut, apa yang akan jadi kepada industri?

"Apa yang penting, kita tahu cara dan jalannya serta kepercayaan dalam menghasilkan sesuatu," katanya yang menyimpan hasrat untuk berduet dengan muka baharu seperti Faizal Tahir, Hazama dan Hafiz Suip.

Diusik mengenai penglibatannya dalam dunia lakonan pula, M Nasir berkata, dia tidak pernah sekali pun meninggalkan bidang lakonan. Namun sekiranya ditawarkan dengan skrip yang menarik, dia bersedia untuk kembali beraksi.

"Untuk yang tidak tahu, saya ada terlibat dengan pembikinan filem Abang Long Rajawali, ia diarahkan oleh Mamat Khalid. Tapi saya tak tahu bila filem itu keluar.

"Sebenarnya kalau ada tawaran dan skrip tersebut menarik, saya tidak kisah untuk menerima," katanya yang kali terakhir muncul dalam filem Magika sebagai penunggu Tasik Chini.

Tiada ulasan: