Jumaat, Oktober 23, 2015

Penutup konsert kembara M. Nasir

petikan Kosmo 23 Oktober 2015
Oleh HARYATI KARIM

PENYANYI Datuk M. Nasir yakin konsert jelajah penutupnya di Stadium Malawati, Shah Alam, Selangor pada pukul 8.30 malam, 7 November nanti akan menerima sokongan daripada peminat. Beliau bersikap optimis meskipun Konsert M.Nasir...kembara itu bersaing dengan empat buah konsert besar pada bulan yang sama.

Paling ketara, beliau berkongsi tarikh konsert penyanyi kesayangan negara, Datuk Siti Nurhaliza dengan Konsert Satu Suara Volume 2 pada 7 dan 8 November ini. Sementara itu, tiga buah konsert besar akan berlangsung serentak pada 31 November ini iaitu Wings 30 Tahun, Hujan 10 Tahun dan Konsert Ku Mohon Tuhan Berikan Aku Cinta yang membabitkan ramai penyanyi terkenal seperti Anuar Zain, Akim & The Magistret, Raihan, Opick dan Humood Al Khudeer.

"Berdasarkan kejayaan di tiga buah negeri iaitu Pahang, Johor dan Pulau Pinang, saya yakin peminat setia tetap akan turun padang menyaksikan konsert M. Nasir. Saya sendiri tidak tahu mengapa secara tiba-tiba banyak konsert besar dianjurkan pada waktu yang cukup dekat. Namun, saya lihat ia senario yang sihat untuk industri muzik tempatan," katanya yang ditemui pada sidang akhbar Konsert M. Nasir...kembara di Talent Lounge, Damansara, Selangor baru-baru ini.

Sungguhpun begitu, penyanyi yang juga seorang komposer terkenal itu tidak menafikan wujud persaingan merebut penonton antara konsert tersebut. Namun, pihaknya cuba membuat persiapan sebaik mungkin untuk menarik perhatian peminat ke konsertnya.

"Persaingan itu memang ada, tetapi peminat tegar saya tetap akan hadir walaupun terdapat banyak konsert dalam waktu yang sama. Ada peminat yang datang ke setiap konsert. Kesungguhan mereka membuatkan saya terharu dengan sokongan yang diberikan. Apa pun saya akan cuba yang terbaik," jelasnya.

Bercakap tentang konsert jelajah terakhirnya di Stadium Malawati yang diserikan dengan persembahan pembukaan daripada penyanyi Fynn Jamal, terdapat sedikit perubahan lagu dalam persembahannya.

Terangnya, disebabkan terdapat peminat yang sama dalam setiap konsert, perubahan perlu dilakukan untuk menyuntik elemen segar. Katanya, andai single terbaharunya telah dipilih, beliau akan memberi persembahan istimewa dengan menyanyikan lagu terbaharu.

"Memang akan ada perubahan, tetapi tidak besar antaranya, senarai lagu akan diubah. Sekarang, saya dalam proses pembikinan album terbaharu. Jika telah mendapat keputusan lagu mana yang akan diangkat sebagai single pertama, saya akan menyanyikan lagu tersebut khas buat peminat di Stadium Malawati. Mereka akan menjadi orang pertama yang akan mendengar lagu terbaharu saya," ujarnya.

Dalam pada itu, M.Nasir turut mengesahkan kumpulan Kembara tidak akan menyertai konsert jelajah terakhirnya disebabkan jadual mereka yang padat.

"Kumpulan Kembara tidak akan mengiringi persembahan saya di Stadium Malawati. Memang pada sidang akhbar sebelum ini, saya mempunyai perancangan untuk mengundang mereka, tetapi tiada rezeki kerana semuanya sibuk dengan kerja," beritahunya.

Selain daripada konsert, pada tarikh yang sama turut diadakan karnival di pekarangan luar stadium. Selain pelbagai gerai jualan yang dibuka bermula pukul 10 pagi, tarikan utama karnival tersebut adalah program Lets Nyanyi yang merupakan pencarian bakat baharu untuk menjadi artis rakaman Luncai Emas.

Bagi yang tidak berkesempatan hadir di konsert sebelum ini, mereka masih boleh menghantar video rakaman nyanyian sendiri menerusi laman sosial Instagram dengan menggunakan hashtag #LETSNYANYI dan #ESCAPEbyCelcom. Tarikh tutup penyertaan video adalah pada 15 November 2015.

Pemenang bakal diumumkan pada Disember depan dan berpeluang untuk menjadi artis rakaman Luncai Emas yang akan menerbitkan single dan muzik video mereka.

"Saya mencari seorang penyanyi yang bukan sahaja mempunyai bakat nyanyian, tetapi juga hadir dengan pakej lengkap. Selain suara, penampilan amat penting. Jadi, nasihat saya, datang uji bakat dengan penuh persediaan. Saya tidak kisah genre lagu yang dipilih kerana tidak mencari pengganti M.Nasir, sebaliknya bakat baharu yang boleh diketengahkan," tutur M.Nasir

Tiada ulasan: