Rabu, Jun 17, 2015

Sifu kekal berbisa

petikan Utusan Malaysia 17 Jun 2015
OLEH MOHD. KHAIRUL MOHD. ALI

M. NASIR masih bertenaga dan mampu memukau penonton sewaktu persembahan pada Konsert Jelajah M Nasir di Stadium Tertutup Majlis Perbandaran Pasri Gudang (MPPG), baru-baru ini.

Gelaran sifu yang diberi kepada individu berusia 57 tahun ini memang selayaknya kerana pada usia itu, dia masih mampu memberikan persembahan penuh berkualiti lebih daripada dua jam.

Bukan sahaja melalui aspek nyanyian, tetapi persembahan tarian, penguasaan pentas, interaksi dengan penonton serta gaya tersendiri membuatkan dia terus kekal mengungguli industri nyanyian tempatan sehingga kini.

Datuk M.Nasir yang pertama kali mengadakan konsert jelajah sepanjang karier solonya menerusi Konsert M.Nasir...Kembara memang tidak perlu dipertikai lagi kebolehan dan bakat seni yang dimiliki.

Konsert kedua daripada empat lokasi bertempat di Stadium Tertutup Pasir Gudang pada 13 Jun lalu menjadi saksi kehebatan penyanyi yang popular dengan lagu-lagu malar segar yang melonjakkan namanya.

Sebelum berpeluang menyaksikan kehebatan ‘sifu’, penonton yang hadir dihidang dengan aksi pembukaan bertenaga daripada artis undangan seperti kumpulan Pita Hati, Spider serta seorang artis wanita meningkat naik, Fynn Jamal.

Semangat dan mood penonton dinaikkan dengan persembahan lagu-lagu seperti Sahabat, Laukku Cukup Masin, Aladin, Terbang Tunduk dan Arjuna Beta terlebih dahulu.

Kemunculan ‘sifu’ ke atas pentas disambut dengan sorakan peminat yang hadir daripada seluruh negeri Johor, tidak kurang dari Negeri Sembilan, Melaka juga negara seberang, Singapura.
Sesuai dengan jiwa seni yang menebal dalam diri, M.Nasir memulakan persembahan dengan melukis menggunakan cat di dua kanvas lukisan bersaiz besar sambil diiringi muzik pembukaan.
Tidak menunggu lama, persembahan dimulakan dengan lagu Rajawali, Apokalips, Bonda, Mustika, Tanya Sama Itu Hud-Hud dan Sentuhan Listrikmu.

Menariknya, setiap lagu yang didendangkan diselitkan dengan persembahan tarian yang pelbagai rentak dan gaya yang menarik, mencuit hati sekaligus membangkitkan keinginan penonton untuk menari sama.

Peralihan rentak muzik dan suasana yang berbeza-beza tidak langsung mencacatkan suasana dan pengalaman menyaksikan secara langsung aksi vokalis kumpulan Kembara itu.

Energi yang dimiliki penyanyi ini sememangnya setaraf atau mungkin lebih daripada penyanyi muda separuh usianya kerana walaupun beraksi tanpa rehat, dia tetap mampu memberi persembahan penuh kualiti.

Penonton terus disajikan dengan lagu-lagu popular seperti Sahabat Gua, Hati Emas, Mentera Semerah Padi, Kepadamu Kekasih, Ada dan Keroncong Untuk Ana.

Ternyata, konsert jelajah solo itu memartabatkan lagi kedudukan serta pencapaian penyanyi tersebut dan pastinya, penonton akan dapat menikmati pengalaman indah yang amat berharga.

Konsert ketiga dan keempat dalam siri jelajah Konsert M.Nasir...Kembara selepas ini akan singgah di Pulau Pinang dan Shah Alam pada 5 September dan 7 November tahun ini.

3 ulasan:

deaf-angel berkata...

Kau pergi?

Anyway Selamat Menyambut Bulan Ramadhan.

Portdy berkata...

Selamat berpuasa wahai sahabat gua

Saudagar Mimpi berkata...

Deaf : Pergi...tapi balik awal.
Deaf & Portdy : Selamat Berpuasa sahabat-sahabat Gua!