Ahad, Mei 17, 2015

M. Nasir kembara lagi

petikan Utusan Malaysia 17 Mei 2015
SYED MUSSADDAD SYED MAHDI

KUALA LUMPUR 7 MEI 2015 - Sidang akbar konsert M. Nasir Kembara
Sidang akbar konsert M. Nasir Kembara di Talent Lounge , Menara Mustapha Kamal Damansara

GETAR hatinya berdegup kencang tatkala memikirkan tentang perjalanan konsertnya nanti. Meskipun segala-galanya sudah dirancang dengan baik, namun debarannya tetap dirasai oleh M Nasir menanti detik bersejarah itu.

M. Nasir
Walaupun sudah berpengalaman dalam pelbagai persembahan dan konsert solo berskala besar, M Nasir tidak menafikan yang perasaan teruja tetap dirasai sama seperti kali pertama melakukannya dahulu.

Dia yang bakal mengadakan Konsert M Nasir... Kembara di Johor, Pahang, Selangor dan Pulau Pinang sedikit masa lagi berjanji memberikan persembahan yang terbaik.

Menyifatkan konsert jelajah kali ini sebagai peluang yang tidak harus dilepaskan oleh peminat, sudah pasti M Nasir mengharapkan akan meninggalkan kenangan manis buat mereka.

“Sejujurnya saya bersyukur dan teruja dengan peluang yang diberikan dan tidak sabar menantikan hari konsert. Jika mengikut sejarah, konsert jelajah bukan sesuatu yang baharu buat saya.

“Dulu sekitar tahun 1980-an, saya dan kumpulan Kembara cukup aktif melakukan konsert jelajah di seluruh negara. Kami pernah membuat persembahan pembukaan untuk konsert kumpulan Alleycats dan beberapa konsert yang lain.

“Walaupun pernah mengadakan konsert solo di Istana Budaya sebelum ini, kali ini perasaannya lain memandangkan ia sesuatu yang cukup besar.

“Salah satunya, kepercayaan yang diberikan pihak penaja kepada saya dan jumlah penonton yang datang boleh menjangkau sehingga 10,000 orang. Kalau di Istana Budaya tempatnya agak terhad,” jelas M. Nasir lagi.

Kali terakhir dia mengadakan konsert berskala besar di luar pada tahun 2000 menerusi Konsert Andalusia di Stadium Merdeka, Kuala Lumpur dan menawan Istana Budaya menerusi dua buah konsert iaitu Konsert Sang Pencinta pada 2013 dan Konsert Hati Emas Kembara pada tahun lalu.
Bagi mereka yang mengikuti perkembangan seni penyanyi dan komposer ini, pastinya tahu seleksi lagu dan album yang pernah dihasilkan oleh M Nasir sama bersama kumpulan Kembara mahupun secara solo.

Tempoh empat dekad di dalam industri muzik tanah air sudah cukup untuk memahatkan nama M Nasir sebagai antara legenda yang senantiasa hadir dengan karya-karya baharu dan segar mengikut peredaran masa.

Menyifatkan setiap konsert mempunyai cabaran tersendiri, penyanyi yang popular dengan lagu Hati Emas ini tidak menafikan setiap siri konsert mempunyai cabaran yang hampir sama bila melibatkan aspek teknikal.

Tidak menganggap pemilihan lagu sebagai hal terbesar, M Nasir lebih risau tentang kehadiran penonton memandangkan ini merupakan konsert berbayar dan kebanyakan mereka sudah terbiasa dengan konsert percuma.

Kenangan
TIDAK mahu terus meninggalkan kumpulan Kembara, M Nasir mendedahkan yang dia tetap akan mengundang kumpulan tersebut dalam salah satu siri jelajah konsertnya nanti.
Pun begitu, dia awal-awal lagi enggan memberitahu di mana lokasi tepat kumpulan Kembara bakal membuat persembahan.

“Saya menjemput kumpulan Kembara kerana perjalanan muzik saya bermula dengan mereka. Banyak lagu yang popular dinyanyikan sewaktu saya bersama kumpulan Kembara. Jadi, apa salahnya saya membawa peminat untuk mengimbas nostalgia bersama mereka,” katanya ringkas.

Selain itu M Nasir juga enggan mendedahkan tentang bentuk persembahannya nanti secara terperinci. Baginya dia akan sedaya upaya memastikan konsert tersebut meninggalkan kenangan manis kepada penonton.

“Sebagai penyanyi sudah pasti saya mengharapkan persembahan itu nanti meninggalkan impak kepada semua. Ini bukan penutup kepada kerjaya seni saya tetapi sebahagian daripada perjalanannya sahaja.
“Masih banyak perkara lain yang boleh diterokai dan saya beranggapan empat lokasi ini sudah cukup ‘cantik’ untuk mencatatkan kenangan manis kepada saya untuk tahun ini,” katanya yang mendapat tajaan daripada syarikat telekomunikasi Celcom kali ini.
Selain itu pihak Luncai Emas juga turut menjalankan pencarian penyanyi baharu menerusi program Lets Nyanyi yang turut diadakan di tapak konsert. Pemenang terpilih akan menjadi anak didik M. Nasir dan berpeluang menjadi penyanyi rakaman dengan Luncai Emas

Konsert M. Nasir...Kembara akan berlangsung di empat buah negeri dan akan bermula di Stadium Tertutup SUKPA, Indera Mahkota, Kuantan, Pahang pada pukul 8 malam, 24 Mei ini.

Selain itu, konsert turut diadakan di Stadium Tertutup Pasir Gudang, Johor (13 Jun), Tapak Ekspo Seberang Jaya, Pulau Pinang (5 September) dan Stadium Malawati, Shah Alam, Selangor (7 November).

Tiket untuk dua buah lokasi iaitu di Kuantan, Pahang dan Pasir Gudang, Johor dijual pada harga berbeza. Tiket di Kuantan dijual pada harga RM65 dan RM125, manakala tiket di Pasir Gudang dijual pada harga RM75 dan RM155.
Harga tiket untuk konsert di Seberang Jaya, Pulau Pinang dan Shah Alam, Selangor akan diumumkan kelak.

Tiada ulasan: