Sabtu, Julai 27, 2013

Melodi tidak sedap punca lagu baharu gagal - M. Nasir

petikan Utusan Malaysia 27 Julai 2013

MUZIK ciptaannya tidak pernah lapuk ditelan zaman sekali gus membuktikan setiap karya yang dihasilkannya mempunyai aura luar biasa dan boleh dibanggakan hingga ke hari ini.

Itulah kehebatan Datuk Mohamad Nasir Mohamad atau lebih dikenali sebagai M. Nasir, 56, yang tidak dapat disangkal lagi apabila mencipta lagu.

Lihat sahaja lagu lebaran ciptaan beliau seperti Satu Hari Di Hari Raya (M. Nasir), Hari Raya Hari Bahagia (Ideal Sister), Selamat Hari Raya (Ramlah Ram), Esok Hari Raya (Dr. Sam), Salam Dunia (M. Nasir), Halaman Asmara (Awie dan Ziana Zain), Raya Yang Sempurna (Awie) serta lagu buat Al-Jawaher dan Sheq yang majoritinya popular sehingga kini.

Terbaharu, lagu Pening Raya nyanyian beliau bersama Salleh Yaacob yang dirakamkan pada 2010 itu juga antara lagu yang sering dimainkan di radio walaupun tidak sekerap Satu Hari Di Hari Raya.

"Tiada rahsia untuk menghasilkan lagu raya yang diminati ramai kerana kebanyakan karya itu dibuat secara spontan selain memerlukan kreativiti pengubah lagu itu sendiri.

"Misalnya, lagu Satu Hari Di Hari Raya dicipta apabila saya terfikir untuk mencari kelainan dalam menghasilkan lagu raya yang mana tidak menyentuh mengenai ketupat dan rendang seperti kelazimannya.

"Berdasarkan pengalaman meraikan Aidilfitri, saya mengetengahkan tema perhubungan kekeluargaan dalam lagu raya yang sudah berusia lebih 30 tahun itu," katanya yang mengambil masa enam jam untuk merakamkan lagu Satu Hari Di Hari Raya di Studio Lion, Singapura pada tahun 1982.

Jelas M. Nasir, lagu raya ciptaannya itu menceritakan tentang ikatan kekeluargaan antara anak dan ibu bapa yang mana ia berbeza dengan kebanyakan lagu raya pada zaman tersebut yang sering menampilkan hal berkaitan masakan ataupun suasana raya.

Tambah beliau, kekuatan melodi bagi penghasilan sesebuah lagu juga menjadi tunjang utama dalam mencipta karya yang berkualiti dan mampu bertahan lama.

Secara jujur, katanya, penghasilan melodi yang tidak sedap didengar dalam kebanyakan lagu baharu antara alasan yang menyebabkan karya tersebut tidak dapat diterima ramai.

Tiada ulasan: