Ahad, Disember 09, 2012

Dominasi M. Nasir sukar digugat


petikan Utusan Malaysia 9 Disember 2012

Oleh SYED MUSSADDAD SYED MAHDI
mussaddad.mahdi@utusan.com.my

TERNYATA kehebatan lagu-lagu ciptaan Datuk M. Nasir masih belum ada tandingan. Lagu hasil ciptaan komposer yang berasal dari Singapura itu terus mendominasi Malam Mesra MACP 2012 yang berlangsung Selasa lalu.

M. Nasir yang mengungguli kategori Komposer Dengan Pendapatan Terbanyak untuk tahun ini terus membuktikan Luncai Emas juga berhak menang. Pada malam tersebut juga syarikat yang cukup sinonim dengan komposer itu terus mengungguli kategori Penerbit Dengan Pendapatan Terbanyak bagi tahun ini.

Diadakan secara santai dan sederhana, Malam Mesra MACP lebih tertumpu kepada orang di belakang tabir. Dengan tujuan untuk meraikan komposer dan penulis lirik secara dasarnya, acara ini telah dianjurkan sebanyak 17 kali sepanjang 23 tahun penubuhan badan pemungut royalti berkenaan.

Nama M. Nasir memang sudah dijangka akan terus mendominasi kategori berkenaan memandangkan lagu-lagu nyanyiannya masih diputarkan di radio. Namun, lebih memberangsangkan apabila lagu-lagu hasil ciptaannya yang dinyanyikan oleh penyanyi lain terus mendapat sambutan.

Berkongsi kegembiraan tersebut, penyanyi yang cukup popular dengan lagu Tanya Sama Itu Hud Hud menyifatkan penghasilan sesebuah karya itu tidak boleh dipandang remeh dalam segala sudut.

“Sukar untuk saya jelaskan formula mencipta. Apa yang boleh saya katakan, saya ada teknik tertentu dan lebih kepada ilham dan rohani untuk menghasilkan sesebuah karya itu.

“Bila dah ada lagu, kita boleh rasa sama ada lagu itu sedap atau tidak memandangkan dari segi teknikal semuanya telah dilaksana dengan baik. Cuma kena lihat juga penyanyi yang akan membawakan lagu tersebut.

“Adakah dia mampu memberikan harmoni yang kita mahu di dalam lagu tersebut? Tambahan pula orang masih menilai pada pakej penyanyi, jadi ini semua perlu disesuaikan dan akan menjadi penentu kejayaan sesebuah lagu.

“Saya masih melakukan kesilapan tetapi saya sentiasa berusaha untuk mencipta lagu-lagu yang baik seterusnya diterima ramai," katanya ketika ditemui sebaik sahaja selesai majlis berkenaan.

Melihatkan senario muzik tanah air, kemunculan banyak penyanyi baru yang mencipta lagu sendiri menarik untuk diperkatakan. Kebolehan mereka tidak tertumpu kepada nyanyian sebaliknya masing-masing boleh mencipta lagu dengan baik.

Namun ada segelintir pihak mendakwa lagu-lagu yang dicipta oleh generasi baru tidak puitis, lebih berterus terang dan kurang enak untuk menjadi santapan jiwa seperti lagu-lagu lama yang masih diminati hingga hari ini.

Ketika diminta mengulas mengenai isu ini, M. Nasir menganggap itu adalah perubahan semasa yang cuba dibawa tetapi dalam masa yang sama ada kelompok peminat yang menerima lagu-lagu berkenaan dan menjadikannya diterima ramai.

“Kalau kita tengok lagu-lagu Barat, lirik mereka lagi terang dan dahsyat jika dibanding dengan golongan ini. Saya tidak mahu cakap sama ada ini bagus atau tidak bagus tetapi sukar nak kekal evergreen.

“Namun perkembangannya masih memberangsangkan walaupun senikatanya lebih direct berbanding lagu lama. Kalau bercakap soal jiwa, memang agak kurang tetapi masih ada lagi lagu yang bagus," katanya lagi.

Bela nasib karyawan

Kredebilit yang dimiliki oleh MACP tidak harus dipertikaikan lagi memandangkan badan pemungut royalti ini dilihat matang dalam konteks mengutip dan mengagih royalti kepada pemerima yang berhak sejak dua dekad yang lalu.

Kesinambungan itu diteruskan lagi oleh Habsah Hassan yang juga merupakan Pengerusi MACP yang banyak terlibat secara langsung untuk membela nasib ahli yang sudah mencecah 3,000 orang itu.

Habsah yang turut menerima anugerah kategori Penulis Lirik Dengan Pendapatan Terbanyak 2012 cukup lantang mengkritik kepincangan yang cuba diganggu gugat oleh pihak-pihak lain yang kurang senang dengan badan tersebut.

“Sejak kebelakangan ini MACP berhadapan dengan pelbagai ujian dalaman dan luaran dalam membela dan memulihara hak cipta ahli-ahli yang berdaftar.

“Tahun lepas, tanpa rujukan dan perbincangan seorang Timbalan Menteri telah memberikan pengecualian royalti di tempat-tempat awam seperti hotel, hospital dan restoran yang menyiarkan siaran televisyen.

“Kenyataan ini diumumkan tanpa menyedari bahawa kerajaan tidak mempunyai kuasa untuk berbuat demikian kerana ia adalah hak eksklusif para pencipta. Walaupun kenyataan tersebut telah ditarik balik, masih banyak hotel bajet yang enggan membayar royalti kepada MACP.

“Oktober lalu sekali lagi Timbalan Menteri yang sama mengumumkan bahawa atas permintaan dari pengguna dan penggiat seni, kerajaan akan mewujudkan satu badan perlesenan untuk mengutip royalti. Saya sedar orang politik perlukan mileage tetapi jangan sampai mengeruhkan periuk nasi karyawan tanah air," tegas Habsah lagi.

Sambil menyatakan sokongan atas segala usaha positif yang dilaksanakan oleh kerajaan, MACP boleh berbangga apabila permohonan Sijil Perisytiharan Badan Perlesenan telah diluluskan dan MACP menjadi satu-satunya badan yang menerima lesen tersebut.

“Sekarang masa untuk kita bersatu demi kebajikan ahli-ahli MACP dan demi membela hasil karya kita. Saya mengalu-alukan cadangan atau apa juga pendapat ahli demi melihat badan ini terus berjaya pada masa hadapan," katanya.

Tiada ulasan: