Sabtu, April 02, 2011

Muzik Islam nusantara M. Nasir

petikan Utusan Malaysia 2 April 2011
Oleh MOHD. IFQDAR ABDUL RAHMAN
ifqdar.rahman@utusan.com.my
Gambar WAHIDAH ZAINAL
DARAH seni yang mengalir dalam jiwa M. Nasir berjaya menambat hati jutaan peminatnya.

MENGENALI artis senior yang terkenal dengan nama jolokan sebagai Sifu M. Nasir sememangnya momen indah untuk dikongsi bersama.

Kini, setelah dianugerahkan pingat Darjah Indera Mahkota Pahang yang membawa gelaran Datuk oleh Sultan Pahang, Sultan Ahmad Shah baru-baru ini, anak kelahiran Singapura itu tetap tegar untuk aktif di pentas seni demi memartabatkan industri hiburan tempatan.

Menerusi lirik-lirik lagu ciptaannya, banyak makna yang tersirat yang disulamnya sebagai pedoman buat pendengar setia yang meminatinya.

Tambah bermakna apabila ramuan seni tulisannya itu digabungkan dengan elemen muzik Asia Barat yang cukup dekat dengan jiwa keislaman.

Mengulas unsur-unsur keislaman yang wujud dalam lagu-lagunya, M. Nasir menjelaskan seni muzik Islam telah pun bertapak di Malaysia sejak bertahun-tahun lamanya.

Jadi, ujar M. Nasir, dia menggunakan peluang yang sudah lama terbuka itu untuk menyerlahkan daya kreativitinya dalam menyemarakkan dunia seni tempatan.

“Setiap orang mempunyai visi dan misi masing-masing. Saya menempelkan muzik Islam dalam irama nusantara yang saya perjuangkan sebagai satu kelainan buat pendengar.

“Ditambah pula dengan sulaman lirik-lirik yang begitu mendalam maksudnya, itu yang menjadikan jiwa saya begitu tenang ketika mendendangkannya,” jelas penyanyi yang popular dengan lagu Tanya Sama Itu Hud Hud.

Tiada ulasan: