Khamis, April 21, 2011

Karya menusuk jiwa

petikan Utusan Malaysia 21 April 2011
Oleh MOHD. IFQDAR ABDUL RAHMAN
ifqdar.rahman@utusan.com.my
Gambar WAHIDAH ZAINAL

Kedua-dua legenda ini berharap peminat muzik yang mencintai perjuangan seni Allahyarham Loloq hadir memberi sokongan terhadap Konsert Untukmu Loloq.

PEMERGIAN Allahyarham Rosli Khamis pada tanggal 30 Januari 2008 dalam usia 50 tahun akibat pendarahan otak benar-benar mengejutkan industri hiburan tanah air.

Kehilangan penulis lirik, pelakon dan pelawak yang dikenali dengan nama Loloq itu umpama lesapnya sebutir intan berharga dari muka bumi ini.Bagi menghargai jasa anak seni yang telah memberikan sentuhan emas melalui ribuan lirik ciptaannya, Global Network Entertainment tampil menganjurkan konsert bagi memperingati allahyarham.Konsert Untukmu Loloq yang dijadualkan berlangsung di Panggung Sari, Istana Budaya mulai esok sehingga 24 April ini bakal menampilkan empat insan seni yang cukup akrab dengan allahyarham.Mereka ialah Datuk M. Nasir, Ramli Sarip, Ella dan kumpulan Spider, barisan artis yang masyhur dengan lagu-lagu nyanyian mereka di mana liriknya ditulis oleh Loloq, seorang yang dianggap genius muzik itu.Baru-baru ini, kehadiran M. Nasir dan Ramli ke Studio Utusan memberi peluang kepada Hits untuk mengenali lebih rapat dengan gerangan insan bernama Loloq.


Kerinduan balu Loloq
Oleh NUR AZHARI ZAINOODDIN

TIADA lagi bau haruman nescafe, minuman kegemaran Allahyarham Rosli Khamis atau lebih dikenali sebagai Loloq menerjah ke lubang hidung balunya, Hariah Yaacob di pagi hari.

Itulah rutin selama berbelas tahun dia hidup di samping Loloq yang mana hari ini, kerinduan yang tidak terbendung menerjah ke sanubari Hariah yang ditinggalkan oleh Loloq buat selama-lamanya.

Kata Hariah yang mengimbau kenangan manis hidup sebagai isteri insan seni kreatif itu, saban pagi apabila dia terjaga daripada tidur, itulah aroma yang menusuk ke hidungnya.

"Tetapi kini dia telah tiada. Namun begitu, anak-anak sentiasa berada di samping saya yang menjadi pengubat rindu terhadapnya," katanya kepada Hits ketika ditemui pada sidang media Konsert Untukmu Loloq di Istana Budaya, Kuala Lumpur, baru-baru ini.

Sepanjang 17 tahun melayari bahtera rumah tangga pasangan berkenaan dikurniakan tiga orang cahaya mata iaitu Kristy Nur, 15, Jeaun Nur, 12 dan Yasha Nur 8 tahun.

Kata Hariah, Loloq yang dilahirkan di Singapura mempunyai sifat suka membaca.

Ceritanya, allahyarham suaminya itu banyak menghabiskan masa dengan membaca yang mana, Loloq sanggup berjalan jauh semata-mata untuk mendapatkan bahan bacaan yang dihajati.

"Minat membaca Loloq bermula sejak kecil apabila ayahnya berpesan agar pergi ke surau dan cari atau 'curi' ilmu di sana.

"Memandangkan dia masih kecil dan tidak dapat faham apakah maksud yang tersirat pesanan ayahnya itu maka dia pergi ke surau dan mengambil buku-buku di situ.

"Pulang ke rumah, dia menghabiskan masa dengan membaca buku-buku yang diambil daripada surau itu," katanya dalam nada tenang tetapi terselit seribu rasa kerinduan terhadap Loloq yang telah dua tahun pulang ke rahmatullah.

Bercakap tentang Konsert Untukmu Loloq di Istana Budaya yang akan diadakan selama tiga hari, bermula esok, 22 April, Hariah melahirkan rasa terharu di atas penghargaan yang diberikan kepada allahyarham.

"Amat terharu apabila hasil nukilan suami saya itu masih lagi disanjung oleh para pencinta seni. Tidak pernah menduga hasil peninggalan arwah akan dipentaskan di pentas berprestij Istana Budaya.

"Saya amat menghargai kesudian pihak penganjur yang membuka ruang untuk mengiktiraf serta menghargai insan seni yang berjuang dalam penulisan lirik seperti arwah suami saya," ujarnya.

Katanya lagi, sememangnya dia menyokong program seumpama itu (konsert) memandangkan jarang sekali penulis lirik diangkat sehingga ketahap yang tinggi seperti ini.

"Orang lebih memberi tumpuan kepada penyanyi sedangkan ramai penulis lirik yang berada dibelakang lagu-lagu popular, tidak dikenali," katanya ikhlas.

2 ulasan:

deaf-angel berkata...

membaca tu penting untuk semua orang.. aku suka baca part baca tu.

Saudagar Mimpi berkata...

Deaf : Budak kecik takrif membaca berbeza dengan org dewasa.