Isnin, Oktober 25, 2010

Review Konsert Tribute P Ramlee

sumber berita:  OHBULAN.COM 25 Oktober 2010

Bermula pukul 9:30 malam bertempat di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) Raja Chulan, sebuah konsert Tribute P Ramlee diadakan oleh pihak Astro & History bagi memperingati jasa & sumbangan Tan Sri P Ramlee dalam menghasilkan karya-karya agungnya sama ada filem mahu pun lagu.

OHBULAN! dijemput bagi memeriahkan konsert tersebut, kebetulan kami duduk bersebelahan dengan Director Content Management Astro, Dr Rajamani. Kesempatan ini kami ambil untuk suai kenal bersama beliau, sangat friendly orangnya. Konsert dimulakan dengan bacaan Al-Fatihah kepada P Ramlee dan diikuti dengan alunan puitis oleh M.Nasir, dan kami mulakan tugas dengan mengambil gambar sebagai tatapan anda selepas ini.

Secara keseluruhan, konsert ini memang grand, sebab dibarisi oleh selebriti terkenal & diiringi oleh kumpulan orkestra DBKL. Bayangkan, lagu-lagu P Ramlee diolah semula dalam nafas yang baru, tetapi masih mengekalkan ciri-ciri aslinya. Contohnya, lagu Azizah di-cover oleh Amy Search telah diolah dalam bentuk rock, sesuai dengan jiwa beliau sebagai seorang rockers sejati.

Sebelum kami cerita lanjut, two thumbs up buat M Nasir, Dato Sharifah Aini, Misha Omar, Yuna, Hujan, Altimet, Haziq & Jacklyn Victor yang memberikan persembahan secara all-out untuk konsert tersebut. Lagu Gelora Jiwa nyanyian Yuna boleh dikatakan FTW, masih mengekalkan keaslian melodi lagu, namun secara vokal, memang ke-Yuna-an habis!

Kalau tiada rap, boleh buang nama Altimet tu. Lagu Maafkan Kami gabungan Altimet & Haziq dimuatkan selingan rapping, pada kami cukup extraordinary. Bukan itu sahaja, setiap bait-bait daripada Altimet mempunyai nasihat dan ceritanya, world class beb! Vokal Haziq pula? Tak perlu sangkalkan lagi, lagu-lagu berunsurkan irama Malaysia memang kena dengan vokalnya.

Setiap konsert rakaman mesti ada slack-nya. Walaupun suara Ella sedap didengar ketika mengalunkan lagu Bunga Melur, namun beliau tampak tidak serius. Bukan apa, rakaman terpaksa diulang sebanyak 3 kali walaupun umum sudah mengetahui, bukan sekejap Ella dalam industri hiburan. Lagu yang seindah Bunga Melur sepatutnya disebatikan dengan jiwa & perasaan, namun Ella kami lihat, banyak bermain-main.

Amy Search pula, total turn-off. Namun masih boleh dimaafkan kerana menurutnya, beliau baru sahaja pulang dari Singapura dan tidak sempat rehearsal sepenuhnya. Lawak selingan, beliau sudah biasa dengan Isabela.

Konsert dipecahkan jenaka oleh Salih Yaacob, terutamanya ketika beliau mempersembahkan lagu Madu Tiga dengan didampingi oleh Rozita Che Wan, Nora Danish & kami-lupa-namanya. Ironi, Salih Yaacob memang mempunyai 3 isteri, dan lagu Madu Tiga sangat sesuai dengan karekternya.

Konsert diakhiri dengan persembahan oleh Dato’ Sharifah Aini, tiada kata dapat kami ungkapkan, suara lunak beliau berjaya meremangkan bulu roma kami. Ketika Dato Sharifah Aini mendendangkan lagu Dimana Kan Kucari Ganti dengan hanya diiringi piano, lontaran suaranya sangat jelas dan lunak – mengetarkan jiwa kami.

Rakaman konsert ini kami difahamkan akan ke udara dalam siri-siri Astro tidak lama lagi. Manakala Yuna mesej kami di Twitter berkenaan lagu, akan ke udara di radio XFresh.

Anda akan dihidangkan sebuah saluran istimewa; PRAMLEE HD (saluran 188) yang akan memaparkan Konsert Penghargaan P Ramlee Di Mana Kan Kucari Ganti dalam definisi tinggi yang boleh dinikmati oleh semua pelanggan Astro B.yond tanpa sebarang kos tambahan dari 29 Oktober 2010; jam 21:00 sehingga 31 Oktober 2010; jam 23:59 (3 hari tanpa henti).

Selain dari bersiaran dalam definisi tinggi di saluran 188, Konsert P Ramlee Di Mana Kan Ku Cari Ganti juga akan bersiaran serentak di dua buah saluran lain iaitu Astro Ria (saluran 104) dan HISTORY HD (saluran 575) pada 29 Oktober 2010 kelak serta ulangannya di HISTORY (saluran 555) pada 30 Oktober 2010.

2 ulasan:

deaf-angel berkata...

ni bulan ingati karya p ramlee ye, bukak tv macam2 progrem

elmaaniq berkata...

Rosnah Mat Aris adalah pelakon tambahan untuk lagu Madu Tiga.

Saya tak suka Rozita Che Wan ubahsuai dialek semasa sketsa tersebut.