Jumaat, Oktober 23, 2009

Temu Bual Santai Bersama Sifu M.Nasir -KSMN (2006)

nota arkib : Temu bual santai ini berlangsung pada 19 November 2006 di Majlis Hari Raya Kelab Sahabat M Nasir (KSMN). Temu bual telah dikendalikan oleh rakan Saudagar dari KSMN iaitu Norhaidatul Azian. Ikuti temubual "santai" yang SM perolehi dari Facebook ini.

Atas permintaan Sahabat bernama ‘Azarudin’,saya menggeledah juga mencari transkrip sessi temu bual santai bersama Sifu M.Nasir lewat beberapa tahun dulu.Dalam timbunan nota nota dan buku buku yang menggunung..penat jugak menggeledah..haha.Ini merupakan majlis raya dalam Kelab Sahabat M.Nasir yang di adakan pada 2006 di Restoran Bora Ombak Kuala Lumpur.Dalam temu bual ini,kesempatan yang saya ada menjadikan saya lagi memahami akan metafora metafora perjalanan,melodi dan bahasa bahasa insan seni yang bernama M.Nasir.Ribuan terima kasih kepada Luncai Emas kerana atas tiket Kelab Sahabat M.Nasir yang ada,memberikan saya peluang,walau setitik.Ianya amat bermakna sepanjang saya ‘menyintai’ dan menyorot karya karya beliau.Jauh di sudut hati,dari mata hati saya memandang beliau tika temu bual ini berlangsung kesimpulannya beliau sangat menghargai dan menyayangi peminat peminatnya yang teguh menyokong akar perjalanan seninya selama ini,.

1)Bagaimana boleh tercetusnya idea Abg Nasir untuk menubuhkan ‘KSMN’ ini dan mengapa?

Ermm,rasanya macam hubungan antara peminat la,macam satu..lebih dari sekadar ‘beli album’.Macam manifestasi minat dia pada penyanyi dia dan penyanyi itu sendiri memberi balik,mcm ‘acknowledge’lah

2)Apakah sumbangan ‘KSMN’ dalam karier Abg Nasir dalam dunia seni?

Besar,besar…besar…(terharu,tergamam)..kerana daripada bila dia tu fans,dia ada macam sikap setia pada apa sahaja karya yang kita buat.kerja kita buat dan beri sokongan.Ianya perlu untuk orang macam saya.

3)Apakah objektif/matlamat yang Abg Nasir harapkan dalam penubuhan dan pembabitan ‘KSMN’ ini?

Saya punya objektif ialah kita berkembang sebagai kelab yang lebih daripada sekadar kelab sahabat tetapi menjadi satu kelompok yang bergerak sempena atau dengan memperingati M.Nasir,bergerak.. kelab macam NGO,bukan macam sekadar artis tetapi lebih kepada ‘persahabatan’,berkongsi pengalaman,ilmu atau apa sahaja.

4)Bagaimana ‘KSMN’ boleh berkembang lagi dari perspektif seni Abg Nasir?

Saya ingat di antara diorang tu harus lebih aktif,sering duduk macam berbincang nak buat apa,mungkin tanpa penyanyi itulah.Buat sesuatu yang lebih ‘high profile’.Buat semua orang sedar,buat sesuatu yang berani!

5)Bagaimana dengan peluang peluang ahli ‘KSMN’ dalam mengembangkan bakat mereka dalam seni dan bagaimanakah mereka boleh mencapainya di ‘KSMN’?

Baguslah,kalau ada yang mempunyai bakat.Dia sudah dekat dengan M.Nasir,dikira dekatlah…dan mendapat,diberi peluang yang lebih dari orang lain.Kalau dia bersungguh sungguh dia kena tunjukkan bakat dia.

6)Akhir kata,gambarkan ‘KSMN’ dari perspektif Abg Nasir dalam 3 perkataan?

Perspektif seni?(ketawa)…3 perkataan?uihh berat ni…(ketawa lagi),soalan punya susah…(ketawa lagi)..’KERANA MINAT M.NASIR’!..(ketawa)

Oleh Norhaidatul Azian Tajul Ariffin
-Kelab Sahabat M.Nasir-
2002-2009

Info tambahan : Dengan motto KSMN ‘Telunjuk Lurus Digalas Ibujari, Sahabat Tulus Mengasah Hatibudi’, Kelab Sahabat M Nasir (KSMN) mempunyai buletinnya sendiri iaitu ‘Koran Untuk Sahabat’ khas untuk ahli.
(kredit gambar: Norhaidatul Azian)

5 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

menarik (:

elmaaniq berkata...

tinggal kenangan...

Saudagar Mimpi ... berkata...

Tanpa Nama : :)

elmaaniq : Hmmmm...

Norhaidatul Azian Tajul Ariffin berkata...

terima kasih sahabat 'Saudagar Mimpi'.Semoga kita bertemu dalam tautan muhasabah indah ayat ayat mujarobat melankolik Sifu seterusnya...:-)

Saudagar Mimpi ... berkata...

Norhaidatul : Terima kasih kembali.