Khamis, Mei 07, 2009

Relevankah lagi AIM?

petikan Kosmo 7 Mei 2009
Oleh FAIZAL SAHARUNI
mfaizal@kosmo.com.my

MESKIPUN mengharungi beberapa perubahan dari segi format dan persembahan, objektif Anugerah Industri Muzik (AIM) tetap serupa iaitu memberi pengiktirafan kepada para karyawan muzik tanah air.

Apa yang kurang menariknya, AIM yang berlayar sejak tahun 1994 dilihat sudah tidak lagi relevan untuk diangkat sebagai majlis apresiasi kepada karyawan seni.

Ada cacat-celanya yang membuatkan AIM tidak lagi diterjemahkan sebagai acara berprestij. Banyak perkara yang membuatkan AIM hambar dan tidak diyakini kredibilitinya oleh golongan seni dan masyarakat.

Tidak terkecuali, terdapat khabar angin yang mengaitkan penjurian AIM tidak lagi telus, selain turut 'didalangi' oleh mereka yang langsung tidak mempunyai pengetahuan kukuh tentang apa itu muzik sebagai juri.

Ada-ada sahaja pihak yang mempersoalkan kemenangan yang diumumkan tatkala berlangsungnya majlis berskala besar itu, hampir saban tahun termasuklah yang terbaru, 2 Mei lalu di Dewan Merdeka, Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC), Kuala Lumpur.

Sesiapa sahaja boleh memenangi AIM walaupun ada yang dirasakan tidak layak. Individu yang tidak bagus dan kurang berkualiti boleh menang, sebaliknya yang sepatutnya membawa pulang trofi AIM sekadar berputih mata.
AIM menjadi kayu ukur muzik tempatan.

Itu realiti yang sukar dipersoalkan lagi. Kalau ada pihak pandai melobi dan terpaksa mengikut jari telunjuk tukang taja, maka artis yang merapu juga boleh naik ke pentas AIM, mengambil trofi dan mengeluarkan senarai ucapan terima kasih yang cukup panjang melebar.

Bukan itu sahaja, kemenangan penyanyi nombor satu negara, Datuk Siti Nurhaliza dalam kategori Vokal Wanita Terbaik juga antara yang dipersoalkan.

Secara sinisnya, kehadiran Siti dalam kelompok senarai lima terbaik sahaja sudah cukup untuk mematikan impian penyanyi wanita lain yang 'mengidam' trofi Vokal Wanita Terbaik AIM.

Nampaknya mereka umpama bermimpi di siang hari!

Sedangkan di negara ini masih terdapat beberapa nama hebat yang kualiti vokalnya boleh dikira hebat seperti Misha Omar, Sarah Raissuddin, Farhan, Aishah, Noryn Aziz, Adibah Noor, Ziana Zain, Ning Baizura, Nora dan beberapa nama lagi, namun Siti terus unggul di takhta teratas.

Kemenangan anak kelahiran Kuala Lipis, Pahang itu selama 10 kali seolah-olah kita hanya ada seorang sahaja penyanyi wanita iaitu Siti. Tahun lepas Siti, tahun ini Siti, tahun depan pun Siti lagi. Siti, Siti dan Siti. Tanpa sedikitpun menyalahkan Siti yang sudah layak dilabel sebagai 'penyanyi terunggul', atau apa saja, dia sememangnya layak berada di para paling atas, tetapi bagaimana dengan nasib penyanyi wanita lain? Apakah mereka langsung tidak ada kehebatan sehingga 'dipulaukan' AIM?

ROSSA bersuara hebat, tetapi tidak semestinya dia perlu menang setiap tahun.

Melainkan pada AIM14 yang memberi peluang kepada Jaclyn Victor, Siti berjaya merampas semula trofi itu pada AIM seterusnya termasuklah tahun ini.

Kalau kita membandingkan dengan senario di Anugerah Muzik Indonesia (AMI), senario sebegitu tidak berlaku. Sekadar mengambil contoh tiga nama, Rossa, Kris Dayanti dan Agnes Monica. Mereka melakar banyak kejayaan membanggakan di pasaran seni negara seberang itu, diakui hebat tetapi dalam masa yang sama penyanyi wanita lain tidak dinafikan hak untuk menjulang trofi kategori vokal terbaik.

Jangan terkejut kerana di Indonesia, bila-bila masa sahaja nama-nama besar boleh dibenamkan dengan mudah oleh penyanyi baru kerana kualiti kerja mereka dalam sesuatu masa. Ia membuktikan bahawa dari semasa ke semasa Indonesia selalu melahirkan muka baru yang lebih bagus daripada Rossa, Kris Dayanti atau Agnes Monica.

Bukankah orang yang layak perlu diiktiraf walaupun baru sehari menyanyi? Itu tidak berlaku di AIM.

Lantaran itu, timbul persoalan bagaimanakah pihak juri menilai isu berkenaan. Apakah disebabkan kerana nama gah seseorang artis, membuatkan mereka terus memejamkan mata dan memekakkan telinga memberi kemenangan bulat-bulat sekali gus mengetepikan peluang orang lain?

Hakikatnya, ada yang bercakap, Siti sudah selayaknya digelar ikon di negara ini, maka dia tidak perlu lagi untuk bertanding. Cukuplah seluruh negara mengetahui kemampuannya yang sukar untuk diganggu-gugat.

M.NASIR menganggap AIM masih relevan sehingga kini.

Kalau begitulah gayanya, maka sampai bilakah penyanyi sedia ada dan muka-muka baru hendak rasa pegang trofi keramat itu walaupun mereka juga berbakat besar dan bersinar dalam industri seni.

Sekadar meluahkan pandangan, penyanyi Adibah Noor melihat tiada salahnya jika Siti terus bertanding dalam kategori vokal.

"Tidak ada istilah Siti menutup laluan penyanyi sedia ada mahupun yang baru, malah dia membuatkan orang lain bekerja dengan lebih keras. Sebelum ini, ramai yang bercakap kononnya kalau Siti ada dalam kategori sama, maka saya atau Jaclyn Victor tidak akan menang.

"Namun Jaclyn sendiri sudah membuktikan kekuatannya apabila dia menang dan berjaya mengalahkan Siti pada AIM14," ujar Adibah.

Badi penyanyi lelaki baru

Satu lagi bahana AIM yang sering terjadi kepada calon atau pemenang Artis Harapan yang kini sudah digantikan namanya sebagai Artis Baru Terbaik. Mereka seolah-olah terkena badi 'lenyap' atau bertukar jadi suam-suam kuku.

KEUNGGULAN Siti Nurhaliza tidak perlu dipertikaikan lagi.

Mengambil contoh, calon atau pemenang trofi itu Sean Ghazi, Shanon Shah, Shahrizan Borhan, Fazli Zainal dan Ridzuan, sekadar melukut di tepi gantang dalam industri seni arus perdana selepas kemenangannya.

Artis wanita juga begitu, tidak mendapat 'durian runtuh' apabila kerjaya semakin menjunam ke bawah selepas bergelar pemenang di AIM. Sarah Raissuddin yang bersuara hebat pun terpaksa menyertai pertandingan semula demi membuktikan kehebatannya sekalipun tergolong dalam kategori penyanyi wanita yang ada keunikan tersendiri. Kasihan Sarah yang terpaksa reda menerima hukuman yang bukan atas kesalahan dirinya!

Bagaimana pula dengan nama lain yang dilihat terus berkubur begitu sahaja walaupun AIM pernah mengiktiraf mereka?

Sepatutnya situasi tersebut tidak wujud kerana mereka harus bekerja lebih keras setelah diiktiraf sebagai pucuk baru yang sudah mencapai piawaian terbaik.

Berbicara lebih lanjut tentang AIM yang dianggap sudah tidak lagi relevan, majlis itu dilihat seolah-olah tidak mencerminkan industri seni sendiri.

KRIS DAYANTI acapkali tewas dengan artis baru.

Apa yang dipaparkan dalam AIM, seolah-olah ia menjadi 'lakonan' semata-mata. Kononnya industri sedang meningkat naik dengan perkembangan album penuh dan mini serta kuasa muat turun daripada Internet yang mendatangkan pulangan lumayan kepada banyak pihak.

Padahal situasi itu hanya berlaku kepada beberapa artis sahaja. Tidak semua mampu merasai nikmat album terjual dengan banyak dan artis mendapat bayaran setimpal dengan status diri mereka. Penjualan album Siti dan Mawi juga sudah tidak lagi 'sekencang' dahulu.

Orang lama dalam industri muzik tempatan, M. Nasir bagaimanapun sempat memberikan ulasan tentang penganjuran AIM, walaupun ramai yang berpendapat acara itu sudah hilang bisanya.

Baginya, fungsi AIM sendiri adalah menjalankan tanggungjawab dalam mencerminkan anugerah industri muzik di negara ini.

"Bukan soal relevan atau tidak, tetapi ia bergantung kepada industri itu sendiri. Saya cuma merasakan ada beberapa majlis penganugerahan yang tidak perlu diwujudkan lagi," jelasnya.

M. Nasir tidak melihat AIM harus diperbaharui atau diperhalusi dengan lebih mendalam lagi.

Kaedah penjurian AIM sebenarnya mengikut cara Grammy Award dan semua golongan dalam industri diberikan kuasa untuk campur tangan dalam menilai pemenang.

Tidak dinafikan, pembaharuan akan dilakukan setiap masa merangkumi pelbagai aspek, tetapi barangkali ada yang tidak nampak kelainan yang ditampilkan ini.

"Produksi AIM sendiri sudah pastilah merasakan pembaharuan harus dilakukan demi mengikut perubahan masa. Cuma ia berkait rapat dengan orang lain nampak atau tidak tentang pembaharuan yang dibuat," terang M. Nasir.

Menjelaskan lebih terperinci peranan utama AIM, M. Nasir membuat rumusan bahawa AIM bukanlah anugerah untuk album popular atau laku di pasaran, tetapi ia menjurus kepada kualiti terhadap penghasilan sesebuah karya.

HABSAH mahu anugerah lain dihapuskan bagi memberi ruang kepada AIM menonjol.

"Kalau kerja dan semangat yang ditunjukkan dalam membikin album bagus, maka inilah yang menjadi kayu pengukur. Bukan disebabkan oleh faktor lain," tambahnya.

Penulis lirik dan pencinta seni Habsah Hassan bagaimanapun menolak skeptikal bahawa AIM sudah lagi tidak relevan.

Baru sahaja mendapat penghargaan dalam Anugerah Wirama pada AIM16 Sabtu lepas, Habsah berkata, AIM masih relevan untuk dijadikan sebagai sebuah acara wajib dalam direktori dunia hiburan.

"Cuma AIM akan menjadi lebih cantik jika semua anugerah yang diadakan oleh stesen TV atau mana-mana persatuan yang ada di Malaysia bergabung menjadi satu.

"Lebih berkualiti kalau ia ditangani oleh sebuah badan yang dianggotai orang-orang berpengalaman dalam industri. Jadi barulah AIM nampak lebih berprestij sebagai sebuah acara yang hebat dan dinantikan-nantikan ramai," katanya.

Secara tidak langsung kata Habsah, pemilihan para pemenang AIM dapat dilakukan dengan telus dan profesional sekali gus tidak lagi menimbulkan sebarang kecurigaan dalam menentukan kemenangan artis yang mengambil bahagian dalam nominasi tertentu.

Kepada Habsah, tidak perlulah banyak majlis anugerah diadakan di negara ini, sebaliknya cukuplah satu sahaja bagi menghargai karyawan muzik, drama atau filem dan penerbitan.

"Jika dicampurkan semua, kita hanya perlu ada tiga buah majlis penganugerahan selama setahun. Setiap satunya harus direalisasikan sebagai sebuah majlis yang besar untuk mengembangkan dunia seni.

"Saya sedar bahawa tidak mudah untuk melakukan penyatuan ini secara serentak dan dalam tempoh yang singkat.

"Tidak tahulah kenapa. Barangkali setiap pihak beria-beria mengadakan majlis penganugerahan sebab mereka ada agenda sendiri demi melonjakkan populariti masing-masing.

"Dengan keadaan ekonomi yang tidak berapa elok, saya lihat penganugerahan yang banyak ini diibaratkan membazir wang dan waktu sahaja," katanya.

Ironinya, AIM sebenarnya tidak lebih sekadar malam pengagihan anugerah dan isu tentang kewajaran AIM diteruskan atau dimatikan berhubung rapat dengan senario industri muzik Malaysia sendiri.

Dengan pendapatan tahunan yang tidak mencerminkan muzik sebagai sebuah industri, karyawan muzik sebenarnya berdepan cabaran untuk mengangkat muzik sebagai penyumbang kepada perkembangan ekonomi negara.

Anggap sahaja, AIM itu sebagai satu pelengkap, sisi penghargaan terhadap usaha tidak seindah trofi atas pencapaian yang masih dalam status jaguh kampung! Hendak ke seberang pun muzik kita masih kalah, apatah hendak menawan Asia ke tahap antarabangsa, usah bermimpi.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Penerima anugerah tidak diberi masa yg cukup untuk berucap. Semuanya terkejar-kejar. Majlis itu sendiri seperti tidak menghargai mereka. Penonton sudah tentu ingin sekali mendengar ucapan dari penerima anugerah. Lihat Habsah Hassan penerima anugerah Wirama tidak diberi peluang untuk berucap panjang kerana mengejar masa. bak kata Aizat...ini semua giler....

Basri Jalil berkata...

AIM hanya medan utk penganugerahan atau pengiktirafan. Tak kira industri muzik atau apa pun perlu medan seperti ini - AIM masih releven.

Cuma penyertaan makin kurang.

Seingat saya sebelum ini AIM mengenakan syarat agak ketat utk artis rakaman menyertainya.. misalnya album yg dibenarkan menyertai AIM mestilah album penuh 10 lagu.

Mungkin dgn suasana pasaran produk rakaman muzik hari ini syarat seperti itu kena diubah.. mungkin artis hari ini tak mau lagi menerbit album penuh seperti dulu..