Khamis, Mei 14, 2009

Penyanyi tiada eksklusif!

petikan Kosmo 14 Mei 2009
Oleh FERIDE HIKMET ATAK
feride.hikmet@kosmo.com.my

Isu ketiadaan penganjur yang mahu menganjur konsert penyanyi tempatan sudah lama mencengkam dunia muzik tempatan. Namun, apabila konsert berbayar tempatan yang boleh dibilang dengan jari itu hanya membabitkan penyanyi yang sudah lama bertapak dalam dunia seni, polemik timbul mengenai status daya tarikan penyanyi masa kini.
Salah penganjur, artis tiada kualiti atau masyarakat semakin kedekut? Isu ketandusan konsert berbayar penyanyi tempatan tidak pernah bertitik noktah. Isu tersebut tidak pernah diam untuk dibangkitkan bukan sahaja oleh golongan penyanyi tetapi juga pihak penganjur dan peminat muzik sendiri.

Apa yang sering kedengaran daripada mulut penyanyi dan penganjur, tiada penaja yang mahu membantu.

Adakah penganjur konsert tidak ambil endah dengan penyanyi tempatan masa kini kerana beranggapan mereka tidak mencapai standard seperti penyanyi yang sudah ada nama dan berpengalaman membuat konsert besar-besaran sebelum ini?

Sungguhpun isu tersebut selalu sahaja dibangkitkan, pihak yang terlibat sering menuding jari antara satu sama lain, namun penyelesaiannya tidak juga muncul.
PENYANYI perlu ada aura eksklusif yang tersendiri bagi menarik peminat menyaksikan persembahan mereka pada sesebuah konsert berbayar.

Jika diamati sekarang ini, konsert penyanyi tempatan boleh dikira dengan jari dan kebanyakan konsert hanya dijayakan oleh penyanyi yang sudah ada nama itu. Walaupun begitu, tidak semua konsert tersebut mengaut keuntungan, sebaliknya hanya kerugian yang terpaksa ditanggung oleh penganjur.

Timbul persoalan, ke manakah hilangnya daya tarikan penyanyi masa kini yang sering menang pelbagai anugerah berprestij dan sering diundi sebagai artis paling popular oleh peminat. Mereka popular tetapi kenapa mereka seperti tiada daya tarikan untuk menggamit peminat menonton konsert berbayar mereka?
AMY berharap konsert berbayar kembali hidup dalam dunia muzik tempatan.

Kenapa mereka tidak mampu mewujudkan kembali kegemilangan konsert berbayar gergasi penyanyi tempatan seperti pada era 80-an dan 90-an antaranya yang membabitkan Search, Wings, Ella, Zainal Abidin dan Sheila Majid?

Dalam kesuraman yang mencengkam, pentas konsert tempatan mula menunjukkan sinar apabila kumpulan Search kini sedang mengadakan konsert jelajah Konsert Penghargaan Search Di Awan Biru. Ia secara tidak langsung mengaktifkan semula konsert berbayar gergasi yang selama ini 'mati' di negara ini.

Mungkinkah selepas kebangkitan Search, lebih banyak penyanyi tempatan lain mempunyai peluang yang serupa pada masa akan datang? Namun, adakah konsert Search itu menjadi konsert berbayar penyanyi tempatan yang terakhir?

Tiada lagi artis berkualiti

Berkongsi pandangan mengenai polemik tersebut ialah orang lama dalam dunia muzik tempatan, Ali Bakar. Boleh dikatakan hanya syarikatnya, Box-Office Malaysia yang masih lagi 'hidup' sebagai penganjur konsert tempatan dan berani untuk membantu penyanyi tempatan mengadakan konsert walaupun kebanyakannya tidak membawa pulangan yang setimpal.
BLACK DOG BONE kembali muncul dengan konsert di Istana Budaya baru-baru ini.


Terbaru, Box-Office membawa Black Dog Bone untuk mengadakan konsert di Istana Budaya dari 8 hingga 10 Mei lepas.

Namun menurut Ali, demi menghidupkan semula konsert tempatan yang semakin pupus, dia sanggup 'merugikan' syarikat sendiri agar acara konsert tempatan tampak sedikit bernyawa.

Baginya, sukar untuk mencari sebab utama kepupusan konsert tempatan berbayar dan terlalu banyak 'mungkin' di benak fikirannya.

Bagaimanapun apa yang jelas, kata Ali, kualiti muzik penyanyi tempatan hari ini semakin menurun berbanding populariti yang dikecapi mereka.

"Bila buat konsert berbayar, sudah semestinya orang kena beli tiket dan orang yang nak beli tiket mesti mahu menyaksikan seorang penyanyi yang hebat di atas pentas.

"Tetapi masalahnya sekarang, tidak ramai penyanyi yang mampu mempengaruhi orang sehingga sanggup untuk beli tiket. Ini kerana masyarakat kita banyak 'disogok' oleh penyanyi-penyanyi yang tidak mempunyai daya tarikan untuk orang membeli tiket.

"Perlu diingat daya tarikan dan populariti adalah dua perkara yang berbeza. Mereka (penyanyi) popular kerana kontroversi yang timbul ataupun bagi penyanyi program realiti TV, mereka popular kerana sokongan dan undian peminat mereka. Tetapi adakah peminat yang mengundi ini sanggup membeli tiket untuk menyaksikan konsert mereka?

"Penyanyi yang mempunyai daya tarikan tersendiri membuatkan orang sanggup menghabiskan duit untuk menyaksikan konsert mereka. Itu yang kurang sekarang. Sampaikan saya sendiri runsing memikirkan penyanyi mana yang boleh saya anjurkan konsert dengan mempunyai penonton yang ramai," ujarnya.

Tambahnya, biarpun ramai penyanyi menerima pelbagai jenis anugerah serta mendapat liputan luas media, mereka tetap sukar menarik peminat-peminat untuk menyaksikan konsert.

"Tapi pada realitinya, mereka perlu bekerja keras untuk memberi hiburan. Hiburan itu bukan sekadar menyanyi sahaja, tetapi perlu ada aura serta daya tarikan yang kuat dalam muzik sehingga mampu membuatkan penonton 'layan' dengan lagu yang dinyanyikan

"Kadang-kadang saya kagum dengan populariti yang mereka miliki tetapi mereka sekadar popular semata-mata tetapi tidak boleh menarik seramai 20,000 hingga 50,000 penonton seperti dulu," tegasnya.

Selain kekurangan dari segi kualiti seorang penghibur, Ali juga menganggap masyarakat tempatan kurang menghargai penyanyi tempatan walaupun penyanyi itu adalah idola mereka.

Ini kerana mereka tidak perlu menghabiskan wang untuk menyaksikan konsert berbayar, sebaliknya mereka boleh menonton secara percuma di kaca TV atau pergi ke konsert-konsert percuma yang semakin berlambak.

"Penyanyi-penyanyi sekarang banyak yang keluar TV dan banyak rancangan atau konsert percuma yang mereka hadiri. Jadi, apa yang nak cerita tentang kualiti?

"Bila sudah terlalu banyak pendedahan, buat apa peminat mahu membeli tiket?

"Tetapi, masyarakat pun sekarang ini lebih suka benda-benda yang percuma ditambah pula dengan ekonomi yang kurang stabil, membuatkan mereka lebih berhati-hati mengeluarkan bajet untuk menyaksikan konsert penyanyi tempatan," ucap Ali.

Kurangkan konsert percuma

Dalam pada itu, apa pula pandangan teraju utama Search, Amy? Tatkala zaman kegemilangan konsert tempatan yang semakin hari semakin nazak, Search seolah-olah menjadi penyelamat dengan memulakan langkah pertama mengadakan konsert jelajah mereka.

Bagaimana agaknya sambutan peminat terhadap konsert Search tersebut? Ternyata daya tarikan Amy dan Search masih kuat. Beribu-ribu peminat telah membanjiri tapak konsert mereka yang baru sahaja bermula di dua lokasi iaitu di Pulau Pinang dan Johor Bahru baru-baru ini.

Satu sahaja harapan kumpulan ini, dengan mengadakan konsert jelajah ke seluruh Malaysia dapat membuka mata ramai pihak untuk memulakan semula bisnes konsert berbayar penyanyi tempatan yang suatu ketika dahulu begitu aktif.

"Memang industri muzik kita sudah lama kehilangan acara konsert berbayar. Saya harap konsert yang sedang kami jalankan ini adalah langkah pertama untuk menghidupkan konsert berbayar," ujar Amy kepada Kosmo!.

Tambahnya: "Kemudian penyanyi-penyanyi lain pula yang akan buat seperti kami. Saya harap sangat agar konsert berbayar ini tidak terhenti setakat ini.

"Baru betul orang menghargai karya kita dan sebagai peminat, mereka perlu membayar untuk menyaksikan konsert kita dan kita juga perlu bekerja keras untuk menghiburkan peminat. Itulah yang harus dipraktikkan dalam industri muzik."

Menurutnya, bagi menarik semula perhatian penonton bagi membeli tiket konsert, penganjur konsert perlu bergabung pandangan, sikap dan tindakan untuk mengurangkan konsert-konsert percuma.

"Senang sahaja, konsert percuma perlu dihapuskan. Baru peminat akan datang ke konsert penyanyi idola mereka. Selain itu, pihak penganjur juga perlu membina satu formula agar dapat menarik semula penonton membeli tiket konsert.

"Selain itu, di pihak artis pula, mereka perlu bekerja keras untuk menjadi yang terbaik dan cari formula untuk memikat hati penonton," kata Amy.

Sementara itu, pengarah konsert syarikat Art-Is Atwork Sdn. Bhd., Radin Shamsul yang juga merupakan penganjur konsert jelajah Search yang terbaru itu juga berpendapat, konsert percuma anjuran stesen TV terutamanya adalah punca kegagalan konsert berbayar penyanyi tempatan.

Menurutnya, konsert percuma itu mendapat keuntungan daripada hasil iklan yang dijual serta jualan karnival yang biasa dilakukan oleh sesebuah konsert stesen TV.

"Sebab itu mereka tidak bimbang membuat konsert percuma, ditambah pula bayaran bagi seorang artis tidak sampai RM2,000. Bila percuma, masyarakat lagi suka dan mereka boleh pilih konsert mana mereka ingin pergi tanpa mengeluarkan wang," ujar Radin.

Tambahnya, biarpun konsert Jelajah Search merupakan konsert pertama yang dianjurkan oleh Art-Is Atwork, Radin masih lagi kurang yakin untuk meneruskan penganjuran konsert penyanyi tempatan.

"Bukan penyanyi tempatan kita tidak ada kualiti. Tetapi saya takut mereka ini tidak boleh dijual kerana peminat boleh berjumpa dengan mereka di konsert-konsert percuma.

"Semestinya kami takut akan kerugian pula. Sebab itu kebanyakan penganjur konsert lebih gemar menganjur konsert penyanyi luar kerana mereka tidak dilihat di mana-mana konsert percuma.

"Bila sukar dilihat, peminat pun mesti sanggup membeli tiket untuk menonton penyanyi kesayangan mereka. Mungkin untuk memulakan langkah baru, penyanyi tempatan perlu mengurangkan persembahan di konsert percuma untuk mengekalkan hak eksklusif mereka," jelasnya.

Bagaimanapun beritahu Radin, konsert percuma masih lagi diperlukan bagi tujuan promosi lebih-lebih lagi bagi penyanyi baru, tetapi ia perlu dikurangkan.

"Walaupun konsert percuma mengugat konsert berbayar, namun ia masih perlu diadakan, cuma bilangannya perlu dikurangkan bagi tujuan promosi seseorang penyanyi," katanya.

5 ulasan:

speedrider berkata...

sesungguhnya....untuk konsert berbayar, pendengar/peminat terpaksa 'bertaruh' untuk mendapatkan kepuasan sejati untuk menonton konsert.
sebab tu, ramai yang takut dan memilih TV sebagai pilihan kedua (atau terakhir)

deaf-angel berkata...

kalo suka mestilah kita sanggup beli tiket
tapi kalo tak suka, kasi tiket free pun tak pegi

Saudagar Mimpi berkata...

speedrider : Zaman sekarang ni TV pun dah banyak channel & TV pun dah sebesar almari, sudah tentu ia lebih dekat dengan masyarakat.

deaf_angel: Lumrah manusia, benda free ni kadang-kadang sukar dihargai.
Artis plak nak cari makan, bukan nak bagi makan free saja.

Portdy berkata...

hehehe

suka komen M Nasir
"kalau ada yang berbesar hati hapuskan konsert percuma lagi elok"
hehehehe ....ayat lembut tapi kejam..

Saudagar Mimpi berkata...

hahahha
"ayat lembut tapi kejam"....
kejam pun bermakna juga.