Selasa, Februari 24, 2009

70 peratus tiket sudah dijual

petikan Berita Harian 24 Februari 2009
Oleh Farihad Shalla Mahmud
farihad@bharian.com.my

SUSIE menyerahkan replika cek bernilai RM15,000 sebagai sumbangan kepada Hishamuddin sambil diperhatikan Pengerusi Uptrend Network, Datuk Khairuddin Mohd Sari (kiri) dan Presiden Antarabangsa UptrendNetwork,Gary Gan.

Baki tiket Konsert Alam M Nasir dijangka habis pada malam persembahan

ANDAI berita ini belum mampu meleraikan perasaan bimbang pada diri Ali Bakar, Pengurus Besar Box Office (M) Sdn Bhd juga selaku penganjur Konsert Alam Muzik M Nasir di Istana Budaya, namun sedikit sebanyak nafas lega dapat juga dihela apabila mendapat khabar bahawa jualan tiket untuk konsert terbabit laku macam pisang goreng panas.

Jelas Ali ketika menyampaikan khabar gembira itu berkata, setakat ini 70 peratus tiket sudah pun dijual dan dia yakin semua tiket akan habis dibeli penonton apabila tarikh konsert semakin dekat.

“Setakat ini, jualan paling laku adalah untuk show pada hujung minggu iaitu Sabtu dan Ahad dan tiket yang langsai itu bernilai RM45, RM85 dan RM150. Cuma yang tinggal sekarang adalah tiket bernilai RM200 dan RM250. Itupun yang tinggal kini adalah dalam 600 tiket.

“Untuk itu, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada The New Straits Times Press (M) Berhad (NSTP) kerana peranan mereka selaku media rasmi konsert itu sangat membantu jualan tiket. Dan saya percaya sambutan akan lebih menggalakkan lagi minggu depan kerana adalah perkara biasa bagi penonton mendapatkan tiket pada saat terakhir,” katanya.

Bagaimanapun, Ali berharap supaya mereka yang ingin menyaksikan konsert ini supaya tidak berlengah-lengah untuk mendapatkan tiket memandangkan potensi untuk tiket habis dijual cukup besar.

“Kesempatan ini juga saya ingin mengucapkan terima kasih kepada syarikat jualan langsung (MLM), Uptrend Network Sdn Bhd (Uptrend Network) menerusi Stars2U kerana sudi membeli tiket yang berjumlah RM2,000 sebagai tanda sokongan terhadap konsert M Nasir ini.

“Sokongan seperti ini sekurang-kurangnya mampu memberi semangat dan keyakinan kepada penganjur konsert dan artis tempatan untuk terus menghasilkan konsert kepada penggemar muzik tempatan,” kata Ali ketika ditemui pada majlis penyampaian cek oleh Uptrend Network di Balai Berita, baru-baru ini.

Uptrend Network diwakili Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Susie Yeoh menyampaikan cek RM15,000 kepada Ketua Pengarang Kumpulan NSTP, Datuk Hishamuddin Aun. Sumbangan itu hasil derma ikhlas setiap ahli Uptrend Network di seluruh negara yang kini menjangkau 250,000 dengan 15 daripadanya artis tempatan di bawah Konsortium Stars2u Sdn Bhd yang baru beroperasi beberapa bulan lalu.

Bercerita mengenai persiapan konsert terbabit, Ali berkata, ketika ini semuanya berjalan lancar dan tuan punya diri sedang sibuk menjalani latihan.

“Bagaimanapun, saya tidak berani memberi jaminan kepada peminat Nasir tetapi apa yang saya tahu, Nasir tidak akan mengecewakan mereka. Walaupun kami sudah beberapa kali bekerjasama terutama membabitkan penganjuran konsert, namun soal perjalanan konsert, skrip semuanya saya serahkan bulat-bulat padanya.

“Sepanjang mengenalinya 28 tahun lalu, Nasir adalah seorang yang mistik, jadi setiap penganjuran konsertnya saya serahkan pelaksanaan konsert itu mengikut kemahuan dan keselesaannya.

“Tugas saya hanya menyediakan apa yang Nasir perlukan dan dari segi teknikal,” ujar Ali sambil memberitahu konsert itu menterjemahkan empat elemen iaitu air, api, tanah dan angin.

Begitupun, untuk konsert ini, Ali memberitahu Nasir turut berdepan dilema terutama dalam pemilihan lagu yang akan dinyanyikannya kelak.

“Sehingga kini Nasir mempunyai hampir 1,500 lagu dan daripada jumlah itu, dia mempunyai 100 hingga 200 lagu hits. Memandangkan jumlah yang banyak itu, Nasir menghadapi masalah untuk menentukan lagu dinyanyikan pada malam itu.

“Disebabkan itu sepanjang latihan, dia kerap menukar lagu supaya hanya 30 lagu yang terbaik dapat dinyanyikan dalam konsert itu,” jelas Ali yang sebelum ini pernah menghasilkan beberapa konsert M Nasir termasuk Konsert Gong Impian di Wisma MCA, Konsert Canggung di Stadium Negara, Konsert Andalusia di Stadium Merdeka.

3 ulasan:

Kay berkata...

salam,
nak tanya tiket masih ada lagik...
thanks

blackpurple @ jowopinter berkata...

Puteri Kraton menghadiahkan tiket RM250 untuk 28hb nanti. Jumpa di sana, insyaAllah. :)

Hidup Sifu!

Saudagar Mimpi berkata...

kay : Itu kena call Istana Budaya.

blackpurple : Wah! Bertuahnya badan dapat tiket free. Mahal pulak tu. Pinjam kata seorang sahabat, mungkin kita akan berselisih bahu di sana :)