Isnin, Mac 31, 2008

Populariti tunjang utama dunia artis

petikan Berita Harian 31 Mac 2008
Oleh Zainuri Misfar


PENTING: M Nasir percaya populariti membantu seseorang artis masyhur.

Penerima Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat 2007, M Nasir berkongsi pendapat


DALAM sejarah Anugerah Bintang Popular Berita Harian (ABPBH), M Nasir pernah dipilih oleh peminatnya sebagai Bintang Paling Popular pada tahun 1994 mengatasi mereka yang masih muda dan lebih popular daripadanya pada waktu itu seperti Awie, Erra Fazira, Ziana Zain, Sofia Jane, kumpulan KRU, Spring dan Nora. Pada tahun itu juga, beliau dipilih sebagai Penyanyi Lelaki Popular.

Bahkan M Nasir yang menampilkan genre muzik agak unik dan tersendiri itu dipilih sebagai Penyanyi Lelaki Popular untuk dua tahun berturut-turut iaitu pada ABPBH2000 dan 2001.

"Tahun 1994 menjadikan saya mengerti realitinya berada dalam dunia seni. Bagi saya, selagi ada di sini, saya kena hadapi, nak rasa apa pun, suka atau tak suka, kita kena terima yang orang ramai memang suka kita. Jadi pada saya, apabila orang suka pada kita, baguslah," katanya yang ditemui di pejabat Luncai Emas Sdn Bhd, syarikat miliknya di Bandar Baru Sungai Buloh, Selangor.

Sebaliknya, jelas Nasir, apabila orang tidak suka, seseorang artis perlulah mencari sebab mengapa dirinya tidak lagi disukai.

"Orang yang sudah biasa popular, tetapi tiba-tiba orang sudah tidak suka, dia mesti merindui (zaman popularitinya). Jadi, adakah kita masih nak salahkan orang? Manusia ini suka mencari sesuatu yang menyebabkan dia menyukainya. Itu sebab apabila orang sudah sukakannya, dia akan jadi popular," katanya.

Beliau berkata, seseorang penghibur, pelakon atau penyanyi memang seorang yang sensitif dan perasaan itu memang seharusnya ada dalam jiwa mereka.

"Mereka (artis) memang perlu sensitif kerana perasaan itu akan mendorong mereka untuk menjadi popular. Memang artis nak pujian. Kalau ada yang kata mereka tidak mahu pujian atau populariti, itu cakap saja. Mereka yang kata tidak mencari populariti adalah mereka yang berada dalam keadaan di bawah sedar. Mereka sedar pujian penting, tapi mengaku kononnya tidak perlukan pujian," jelasnya.

Populariti adalah pokok dalam dunia artis dan ia penting bukan saja di kalangan penggiat dunia hiburan tetapi juga bidang lain. Ini kerana populariti boleh membawa kemasyhuran. Dan, kemasyhuran itu menjadi 'kuasa' bagi artis yang berasakan dirinya popular.

Demikian pandangan M Nasir dalam memberikan definisi mengenai populariti.

"Orang nak popular kerana mahu disukai ramai, dikenali dan inginkan kemasyhuran. Populariti adalah pokok utama dalam dunia artis. Memang populariti sangat penting, bukan saja kepada artis tetapi semua orang.

"Dalam perniagaan, populariti penting kerana ia dapat membantu meningkat produk jualannya. Inilah tujuan mengapa mereka perlukan populariti sebab boleh digunakan untuk banyak tujuan," katanya.

Nasir berkata, dia tidak percaya langsung dengan dakwaan mereka yang menceburi bidang hiburan tidak memerlukan populariti.

"Populariti penting kerana bagi penyanyi atau pelakon, mereka mahu dikenali ramai dan orang suka pada dirinya. Bayangkan awak nak nak jadi penyanyi, tapi orang tidak suka dengar suara awak sebab awak tidak popular. Adakah awak boleh seorang penyanyi berjaya? Seseorang artis yang tidak dapat mencari populariti bermakna dia gagal dalam kerjayanya," katanya.

Bagaimanapun, beliau mengakui, orang suka kepada seseorang artis itu kerana beberapa sudut tertentu seperti kecantikannya, personaliti, gaya, penampilan dan bakat.

"Bakat ini termasuklah dengan hasil kerja yang bagus. Kalau penyanyi, suaranya bagus," jelasnya.

Nasir juga menjelaskan pengertian populariti juga terbahagi kepada beberapa jenis. Pertamanya, popular secara umum, bermakna semua orang suka pada dirinya. Kelompok kedua pula ialah 'cult artist' iaitu mereka yang popular dalam kelompok tertentu saja.

"Mereka yang dalam golongan 'cult artist' ini tidak disukai atau tidak popular di kalangan semua orang. Mereka disukai oleh golongan tertentu. Golongan 'cult artist' ini lebih daripada peminat setia. Kumpulan rock indie atau underground, misalnya, adalah kumpulan 'cult artist'.

"Walaupun tidak popular tetapi mereka ada pengikutnya tersendiri," katanya.

Kata Nasir, satu lagi kategori populariti disebut sebagai 'admire' atau memuja.

"Kerana terlalu admire, seseorang artis menjadi pujaan dan dianggap sebagai idola atau diva. Peminat tidak peduli apa yang pujaan mereka buat. Bagi mereka semuanya betul.

"Ramai juga artis yang popular dalam kelompok ini. Mereka berasakan dirinya masyhur, sudah ada kuasa dan boleh buat apa saja yang mereka suka dengan 'kuasa' populariti yang mereka peroleh," kata Nasir lagi.

Tambahnya lagi, apabila seseorang artis tidak dapat menangani kuasa kemasyhuran itu dengan sewajarnya, ia boleh mendatangkan kesan negatif. Oleh itu, mereka yang sudah mempunyai kuasa kemasyhuran itu perlu berhati-hati membawa gelaran populariti.

Populariti boleh membantu mengembangkan kerjaya seni. Bagaimanapun, populariti juga boleh membunuh atau menyekat kerjaya seorang pelakon, penyanyi atau sesiapa saja. "Apabila sudah ada kuasa masyhur, mereka mula menunjukkan perangai yang bukan-bukan. Ini kerana mereka sudah ada 'kuasa' iaitu kuasa kemasyhuran daripada populariti tadi," jelasnya.

Apakah populariti membebankan seseorang artis?

Nasir menjawab; "Sebelum popular, seseorang itu kena kejar dan berusaha meletakkan dirinya dikenali ramai. Seseorang artis mesti popular. Popular tidak dapat dielakkan. Saya tidak percaya kepada mereka yang cakap popular tidak penting.

Menurutnya, sama ada seseorang artis itu boleh mengawal diri dengan populariti yang dibawanya, ia bergantung kepada peribadi masing-masing

Ahad, Mac 23, 2008

M Nasir Live In Dublin

sumber : rott




Di balik cermin mimpi : M Nasir Live in Dublin


Sesat di Kuala Lumpur : M Nasir Live in Dublin

Berikut adalah review konsert ini yang telah dibuat oleh rott yang telah menghadiri konsert Sifu di bumi Ireland tempoh hari.
Tiket utk berjumpa sifu ini telah dijual bermula pada bulan 12 tahun lepas. Setelah 3 bulan lebih menunggu, akhirnya tercapai juga hasrat orang Malaysia di Dublin utk berjumpa dengan sifu. Gate Ambassador telah dibuka pada pukul 2.30petang hari Jumaat yang merupakan hari Good Friday dan cuti di Ireland. Artis undangan yang telah diundang ialah Mr Art Fazil dari UK. Beliau memulakan persembahan dengan lagu lagu beliau seperti Dikir Fikir Fikir, Satu Suara, Nur dan satu lagu baru khas utk warga Malaysia di bumi Irish, Melayu di kota Irish ( Inggeris ). Dan selepas itu Sifu M. Nasir pun memulakan persembahan yang sempoi dan bertenaga. Walaupun beliau sampai sini hari Rabu dan konsert/gig ni hari Jumaat, masa berlatih dengan band warga Dublin ni pon singkat, persembahan beliau sungguh bertenaga.
Terima kasih kepada yang telah menjayakan konsert ini, dan terima kasih kepada mastermind dalam perjalanan konsert ini dari awal hingga akhir. Semoga sifu tak serik utk dtg lagi ke Dublin ni.

Walaupun aku tak dpt jumpa nak bergambar dengan sifu, bersalaman dengan dia... takpe lah. Aku pun taknak kacau program sifu utk berjalan jalan di Kota Irish ini. Diharap sifu dpt bawak balik kenangan manis selama berada di sini.

Lagu lagu yang dimainkan:
- Rajawali Terbang Tinggi
- Hati Emas
- Apokalip
- Raikan Cinta
- Ada
- Juwita Citra Terindah
- Dua Insan
- Gerhana
- Keroncong utk ana
- Tanya sama itu Hud Hud
- Bonda
- Suatu Masa
- Mustika
- Impian Anak Jalanan
- Anak-anak Kita
- Sesat di Kuala Lumpur
- Di balik cermin mimpi

kredit: foto by asraf n rufi video by : torot
*Penghargaan kepada : rott
* Lihat lebih banyak gambar dari Konsert M Nasir di Dublin di sini

Video tambahan dari konsert di Dublin :


Dua Insan : M Nasir Live in Dublin


Impian Anak Jalanan : M Nasir Live in Dublin


Mentera Semerah Padi : M Nasir Live in Dublin

Khamis, Mac 20, 2008

Jalil Ngah 1957-2008: Dijadual bedah semalam

petikan Harian Metro 20 Mac 2008
Oleh Norhadiani Baharom
yanie@hmetro.com.my

PERSADA seni tanah air terus diselubungi suasana suram dengan kehilangan seorang lagi insan seni yang begitu berharga iaitu Pengarah Kreatif, Abdul Jalil Ngah, 51.

Deraian air mata sahabat handai, membuktikan betapa dekatnya Allahyarham di hati mereka. Ia jelas kelihatan apabila M Nasir dan Man Bai berpelukan dalam keadaan sebak.

Sememangnya keadaan seperti ini sukar diterima apatah lagi sebelum ini mereka terpaksa menerima kenyataan kehilangan penulis lirik terkemuka, Rosli Khamis (Loloq).

Beliau yang terkenal di kalangan kru penerbitan termasuk artis rock era 80-an menghembuskan nafas terakhir kira-kira jam 6.30 pagi, semalam di Institut Jantung Negara (IJN) akibat sakit jantung.

Arwah yang dilahirkan di Kuala Terengganu meninggalkan seorang balu, Jalina Mustafa, 34, dan dua orang anak Adham, 11 dan Afrina, 8. Jenazah, selamat dikebumikan semalam di Tanah Perkuburan Islam, Masjid Siti Khadijah, Pantai Dalam, Kuala Lumpur.

Menurut sahabat baiknya, Ahmad Fitri Emir, 44, atau lebih dikenali sebagai Arab semalam (Selasa) hari kelapan arwah berada di IJN. Dia sepatutnya menjalani pembedahan pintasan jantung jam 7 pagi disebabkan tiga saluran jantungnya tidak berfungsi.

“Bagaimanapun, selepas 25 minit dalam Unit Rawatan Rapi (ICU), dia disahkan meninggal dunia. Sebelum itu, beberapa kali arwah diserang sakit kepala yang teruk sehingga terpaksa diberikan ubat,” katanya.

Arab menambah, arwah sudah lama dikesan menghidap sakit jantung bagaimana kebelakangan ini kadar kesihatannya makin terjejas. Atas alasan itu juga pembedahan pintasan jantung yang sepatutnya diadakan Mei ini terpaksa dipercepatkan kepada 18 Mac.

Putera sulung hasil perkahwinan Jalil dengan isterinya, Jalina iaitu Adham turut ditemubual.

“Saya terkejut apabila dimaklumkan ayah sudah meninggal.

“Saya menulis satu surat kepada ayah supaya dia kuat dan cepat sembuh malah memberitahu kepadanya yang saya dan adik sangat sayangkannya,” katanya.

Manakala, komposer terkenal Manan Ngah juga adik kepada arwah mengakui langsung tidak menyangka abangnya pergi dalam usia yang muda serta meninggalkan dua orang anak yang masih bersekolah.

“Walaupun sedih, sebagai adik saya harus reda dengan pemergiannya. Apatah lagi, sudah lama dia derita sakit jantung namun enam bulan kebelakangan ini keadaan kesihatan tidak begitu stabil,” katanya.

Rocker terkenal, Amy Search pula berkata, pemergian Jalil Ngah amat dirasai kerana arwah antara orang kuat yang banyak membantu memacu kerjaya seni Search.

“Arwah, antara individu di belakang tabir yang sering bekerjasama dengan Search,” katanya.

Isnin, Mac 10, 2008

Tapa pakar kulit album

petikan Harian Metro 10 Mac 2008
Oleh ASMIZAN MOHD SAMIRAN

Hasilkan lebih 200 kulit album sejak 1979 untuk artis popular tanah air

DIA bukan penyanyi atau pemuzik, jauh sekali penerbit album. Namun, tidak keterlaluan dikatakan sumbangannya dalam industri muzik tempatan sungguh besar.

Betapa tidak, sebagai pereka kulit album, idea dan kreativitinya menjadi antara faktor penentu sesebuah album mampu menarik perhatian pembeli.

Lebih membanggakan, dia anak Melayu pertama bergiat aktif dalam bidang itu, malah pencetus kepada perubahan rupa bentuk kulit album daripada sekadar menggunakan wajah kepada elemen lain daripada yang lain.

Itu keistimewaan Mustaffa Ahmad Hidzir, 53. Lebih sinonim dengan panggilan Tapa, bapa tiga anak itu mula terbabit dalam penghasilan kulit album sejak zaman piring hitam.

Bukan calang-calang penyanyi solo atau berkumpulan menggunakan khidmatnya.

Antara paling awal ialah kumpulan Carefree menerusi album piring hitam berjudul Kebebasan pada 1979, diikuti album Kebebasan II dan Kebebasan III.

Selain kulit album Carefree, ketika zaman piring hitam, Mustaffa turut menghasilkan kulit album penyanyi popular seperti Datuk Sharifah Aini, Sudirman, Noorkumalasari, Raja Kobat, DJ Dave, Hail Amir, Gaya Zakri dan Aman Shah.

Apabila tiba zaman cakera padat (CD), kulit album Francisca Peters berjudul Now’s The Time menjadi kulit album CD pertama dihasilkannya.

kulit album Prahara Seni Abadi ini dihasilkan oleh TapaIni diikuti penyanyi solo dan berkumpulan yang masih aktif sehingga hari ini seperti M Nasir, Search, Wings, Lefthanded, Ramli Sarip, Slam, Iklim, Sheila Majid dan Man Bai, Ella, Rabbani, Noryn Aziz, Amuk, To’Ki dan Jamal Abdillah.

Bagi lulusan Diploma Senilukis dan Senireka (Grafik) Institut Teknologi Mara (kini UiTM) itu, hasil kerjanya menjadi bukti kemampuannya dan dia ternyata tidak silap memilih bidang walaupun pernah mengambil risiko gagal dalam projek akhir ketika menuntut dalam jurusan dari 1974 hingga 1978.

“Ketika melaksanakan projek tahun akhir, rakan lain memilih projek seperti membuat rekaan peket makanan dan yang seumpamanya, tetapi saya memilih membuat rekaan untuk syarikat rakaman, termasuk kulit album.

“Pensyarah kata saya akan gagal kerana menurutnya idea saya mengarut, tetapi saya tidak peduli dan teruskan juga,” katanya yang kini bertugas sebagai Pengarah Seni agensi periklanan Diversified Design Media Consult Sdn Bhd (DDMC) di Sri Hartamas, Kuala Lumpur.

Menurut Mustaffa, dia tidak terkejut dengan ‘ugutan’ pensyarahnya kerana apa yang cuba dilakukannya memang dianggap janggal dan asing.

“Saya namakan syarikat rakaman saya Gong Record. Saya buat kulit album dan apa saja yang membabitkan rekaan grafik untuk syarikat itu.

“Kesudahannya apabila hasil kerja saya dipamerkan, ramai yang tertarik dan saya tidak gagal,” katanya.

Mustaffa berkata selepas tamat pengajian, dia bekerja sebagai pereka grafik dengan syarikat rakaman EMI Music Malaysia (EMI) dan ketika itu dia memperoleh lebih banyak pendedahan membuat rekaan kulit album.

“Tujuh bulan selepas itu saya keluar daripada EMI dan mencuba nasib sebagai pereka kulit album bebas.

“Dengan minat, pengalaman dan kreativiti dimiliki, saya berpeluang menghasilkan kulit album artis tempatan.

“Hanya saya anak Melayu dalam bidang itu dan hasilnya pula lumayan apabila untuk satu album boleh mendapat bayaran ribuan ringgit,” katanya.

Menurut Mustaffa, dia berterima kasih kepada syarikat rakaman EMI kerana memberinya kebebasan untuk menghasilkan kulit album mengikut acuannya sendiri.

“Ketika mula bergiat dalam pembikinan kulit album, syarikat rakaman biasanya mahu kulit album memaparkan wajah artis mereka. Saya pula cuba lari daripada kebiasaan itu.

“Menerusi album Malam daripada Sharifah Aini pada 1980 saya membuat pembaharuan dan ia dipersetujui EMI.

“Hasilnya album itu tampil dengan kelainan apabila menggunakan imej pelita minyak tanah berlatarbelakangkan kegelapan dan bukan wajah seperti kebiasaan,” katanya.

Mustaffa berkata, untuk menghasilkan kulit album, biasanya idea diperoleh daripada perbincangan dengan artis dan syarikat rakaman.

Katanya, dia juga menyumbang idea menerusi pembacaan buku berkaitan penghasilan kulit album, selain memanfaatkan minatnya terhadap muzik dan filem.

“Saya turut mendengar terlebih dulu lagu yang dihasilkan bagi mendapatkan gambaran terbaik konsep kulit album. Tajuk album juga perlu diteliti.

“Daripada segi tempoh masa, ia bergantung kepada permintaan syarikat rakaman,” katanya.

Ditanya apa inspirasinya dalam menghasilkan kulit album, Mustaffa tanpa berselindung mengakui sangat terpengaruh dengan kulit album kumpulan rock legenda, Pink Floyd dan pereka kulit album itu, Storm Thorgerson.

Storm adalah pereka grafik, pelukis dan jurugambar yang hasil karyanya sangat dekat dengan dunia muzik. Kredibiliti dan karya Storm dihormati di dalam dunia muzik, khususnya rock.

Dalam sejarah muzik rock & roll, Storm memahat namanya menerusi ilustrasi, gambar dan rekaan kulit album kumpulan rock legenda seperti Pink Floyd, Led Zeppelin, Black Sabbath, Yes, Paul McCartney dan John McLaughlin.

Menerusi gabungan faktor berkenaan, Mustaffa tampil dengan beberapa kulit album yang boleh disifatkan unik dan berbeza.

Antaranya album Wings berjudul Mr Barbarik — menggunakan ilustrasi sesuai dengan judulnya; Wings dan Search untuk album Double Trouble — menggunakan susunan patung dan ukiran; Search untuk album Terbaik (kompilasi) — menggunakan arca topeng ciptaan pelukis, Bayu Utomo Radjikin; Ramli Sarip untuk album Syair Timur — menggunakan elemen kerohanian dan eksploitasi warna dan Republic Of Brickfields — Aru menghayun rambut ‘dreadlock’nya.

Selain kulit album, Mustaffa menghasilkan logo persatuan Karyawan, Anugerah Industri Muzik (AIM) dan Akademi Industri Muzik.

Menurut Mustaffa, kulit album yang dihasilkannya juga ada sejarah dan keistimewaan tersendiri.

“Kulit album pertama Slam berjudul Slam misalnya memaparkan anggota kumpulan itu bergambar di tapak KL Sentral.

“Mungkin sukar untuk mencari latar suasana tapak KL Sentral ketika ini.

“Pembabitan saya dalam bidang itu juga membantu menghasilkan bakat baru. Saya gembira melihat anak didik saya seperti Nizam Rahmat, Razkus, Fakrul, Nizam Ahmad, Fahmi, Boon, Foad, Kamarol dan Ramli Ahad kini mengukir nama dalam bidang penghasilan kulit album,” katanya.

Apabila ditanya berapa jumlah kulit album yang dihasilkannya, Mustaffa hanya tersenyum dan menggeleng-gelengkan kepala sebelum berkata:

“Itulah masalahnya, saya sendiri pun tak ingat kerana saya tak pernah kira. Sejak 1979 hingga sekarang, jumlahnya mungkin 100, 200 atau lebih.

“Kini, saya berusaha mengenal pasti jumlah sebenar kerana saya dalam proses menghasilkan sebuah buku mengenai diri saya dan semua karya yang saya hasilkan,” katanya.

Mustaffa berkata, tujuannya menghasilkan buku itu supaya ia dapat dijadikan sebagai bahan sejarah dan bahan rujukan, terutama kepada generasi muda yang mahu menceburi bidang penghasilan kulit album.

“Buku itu belum siap tetapi judulnya sudah ada, iaitu 12x12.

“Saya memilih judul itu kerana itulah saiz kulit album piring hitam dan CD.

“Saiz kulit album piring hitam 12 inci (30 sentimeter) manakala saiz CD 12 sm,” katanya.

Menurut Mustaffa, dia memohon kerjasama orang ramai supaya menghubunginya jika memiliki kulit album yang dihasilkannya.

Katanya, setiap kulit album dihasilkannya tercatat nama Tapa di ruangan pereka kulit album.

“Koleksi saya tidak mencukupi kerana banyak yang tidak saya simpan. Jika ada, sila hubungi menerusi e-mel saya, tapa_qis@yahoo.com,” katanya.