Sabtu, Disember 20, 2008

Veteran composer S. Atan honoured

taken from NST 20 December 2008

PETALING JAYA: Versatile composer, lyricist, producer and musician S. Atan received the coveted Nadi Cipta Award, at the 13th Music Authors Copyright Protection Awards 2008 last night.
The award was in recognition of his contribution to the local music industry.

S. Atan, who has been composing since 1972, has penned more than 1,000 songs for many local artistes, including the late Sudirman, Datuk Sharifah Aini, Tan Sri S.M. Salim, Jamal Abdillah and Datuk Seri Siti Nurhaliza, as well as for groups like Carefree and Black Dog Bone.

Among his popular compositions are Dulu dan Sekarang popularised by Black Dog Bone, Pandang-Pandang dan Jeling-Jeling (S.M. Salim and Siti Nurhaliza) and Assalamualaikum (Jamal Abdillah).

The Most Promising Young Composer award went to Zimi, guitarist for pop-rock band Sofaz.

This 24-year-old wrote hits such as Cinta, Dan Pasti, Rasakan and Salahku. He also composed artiste Izwan Pilus's hit song Indah Lelapku.

Prolific musician M. Nasir won the Top Composer award for the ninth time, while his record label Luncai Emas Sdn Bhd bagged the Top Local Publisher award. The late Rosli Khamis, or Loloq, was named Top Lyricist for the eighth consecutive year.

The surprise of the night was the Most Performed Malay Song, which went to Ku Juga Mencintaimu sung by Saiful of Malaysian Idol (Season 1) fame, composed by local duo Theng Siaw Hang and Chong Keat Siong. The song was adapted from a Chinese song made popular by Taiwanese group SHE.

The duo also received the award for Song with the Highest Foreign Royalties, for their composition Qing Fei De Yi, sung by Harlem Yu, a Malaysian singer who has made it big in Taiwan



lagi petikan dari Berita Harian 22 Disember 2008

Sederhana tapi bermakna
Oleh Zul Husni Abdul Hamid
zhusni@bharian.com.my

Anugerah MACP tak perlu siaran langsung kerana ia meraikan mereka di balik tabir industri muzik

BERBANDING edisi ke-12 Anugerah Perlindungan Hak Cipta Karyawan Muzik Malaysia (MACP) yang disiarkan secara langsung dari Auditorium Penyiaran RTM, Kuantan, Pahang, April lalu, edisi ke-13 acara itu berlangsung begitu sederhana di sebuah hotel di Petaling Jaya, malam Jumaat lalu.

Tiada sebarang siaran langsung, bahkan tidak juga diberikan publisiti besar-besaran untuk edisi terbarunya namun Anugerah MACP tetap meninggalkan makna yang cukup besar kepada ahlinya.

Bagi ahli MACP, apa yang utama adalah penganjuran sebuah majlis bagi mengiktiraf hasil karya pencipta lagu dan penulis lirik yang memperkayakan khazanah seni untuk anak bangsa menerusi idea kreatif mereka.

Mengulas mengenai hal itu, Pengerusi MACP, Habsah Hassan berkata, banyak faktor menyebabkan mengapa Anugerah MAC Ke-13 tidak disiarkan secara langsung menerusi mana-mana stesen televisyen.

Selain faktor peruntukan yang memerlukan perbelanjaan tinggi, ahli MACP juga berasakan tidak perlu acara itu disiarkan secara langsung memandangkan ia dianjurkan untuk meraikan mereka yang selama ini berada di balik tabir.

“Atas persetujuan bersama, malah juga untuk memenuhi permintaan ahli yang ingin menjadikan Anugerah MACP sebagai acara keluarga justeru, mengambil keputusan untuk bersederhana pada kali ini.

“Apa yang penting kerja keras insan seni di balik tabir dihargai dengan adanya malam Anugerah MACP Ke-13 kerana selama ini sumbangan serta peranan mereka jarang diberi perhatian,” katanya.

Menjelaskan peranan MACP sebagai badan pelesenan mewakili pencipta tempatan, Habsah berkata, kredibiliti mereka dalam memainkan peranan dengan berkesan turut mendapat perhatian komposer luar.

Bahkan katanya, peranan aktif MACP yang telus dalam isu pembayaran royalti membuatkan ramai komposer luar terutama dari Indonesia ingin menyertai badan itu.

“Bagaimanapun, usul ini ditolak ahli MACP atas beberapa sebab dan kita tidak boleh berbuat apa kerana segala pelaksanaan atas dasar dibuat dengan persetujuan bersama semua pihak yang menganggotai badan ini.

“Cuma apa yang dapat saya jelaskan, MACP bukan sekadar mewakili karya tempatan sebaliknya kami juga bertanggungjawab untuk semua komposisi dari seluruh dunia. Kami mempunyai lebih 70,000 repertoire untuk diselia,” katanya.

Habsah berkata, meskipun peranan MACP semakin diakui malah pendapatan daripada kutipan royalti turut memperlihatkan peningkatan memberangsangkan sepanjang 2008 namun masih ada kebimbangan yang tidak dapat dielakkan.

Katanya, situasi ekonomi dunia yang tidak menentu mungkin memberi kesan kepada kutipan royalti persembahan MACP untuk tahun akan datang.

Keadaan itu memberi cabaran kepada industri muzik untuk terus memperkasakan karya tempatan yang berdepan pelbagai isu ketika ini.

Menyorot perjalanan acara, malam kemuncak Anugerah MACP Ke-13 menobatkan komposer, penulis lirik, penerbit dan pemuzik terkenal, S Atan sebagai penerima Anugerah Nadi Cipta atas sumbangannya dalam industri muzik.

Mula berkecimpung dalam arena penciptaan muzik sejak 1972, anak kelahiran Singapura berusia 59 tahun ini sudah menghasilkan lebih 1,000 lagu dinyanyikan artis terkenal seperti Allahyarham Sudirman Haji Arshad, Datuk Sharifah Aini, Tan Sri SM Salim, Jamal Abdillah dan Datuk Siti Nurhaliza.

Antara karya popularnya adalah Dulu dan Sekarang nyanyian Black Dog Bone, Pandang-Pandang Jeling Jeling nyanyian SM Salim dan Siti Nurhaliza serta Assalamualaikum dipersembahkan Jamal Abdillah.

Sementara itu, pemain gitar yang juga vokalis kedua kumpulan Sofaz, Zimi diumumkan sebagai penerima Anugerah Pencipta Muda Berpotensi.

Pemuda berusia 24 tahun itu pernah menghasilkan lagu seperti Cinta, Dan Pasti, Rasakan dan Salahku untuk kumpulannya, selain mencipta lagu popular nyanyian Izwan Pilus, Indah Lelapku.

Dia juga menulis lirik untuk lagu nyanyian artis seperti Nita dan kumpulan Lips.

“Daripada beberapa calon yang disenarai pendekkan, Zimi dilihat oleh Lembaga Pengarah MACP sebagai pencipta muda yang berpotensi mencipta nama dalam industri hiburan.

“Pada usia muda dia banyak memberikan sumbangan karya untuk artis tempatan, malah kepelbagaian bakat seninya juga memberi kelebihan kepada Zimi untuk meraih anugerah itu,” kata Habsah.

Anugerah MACP Ke-13 buat kali kesembilan menyaksikan sifu industri muzik, M Nasir diumumkan sebagai penerima Anugerah Pencipta Dengan Pendapatan Terbanyak, mengenepikan Audi Mok dan Edry Abdul Halim.

Sementara itu, syarikat penerbitannya, Luncai Emas meraih pengiktirafan Penerbit Tempatan Dengan Penerbitan Terbanyak.

Penulis lirik tersohor, Allahyarham Rosli Khamis atau Loloq buat kali kelapan berturut-turut mengulangi pencapaian sebagai Penulis Lirik Dengan Pendapatan Terbanyak menewaskan Habsah dan S Amin Sahab.

Anugerah MACP Ke-13 juga menampilkan kejutan apabila lagu Ku Juga Mencintaimu nyanyian bintang Malaysian Idol musim pertama, Saiful diumumkan sebagai Lagu Melayu: Kategori Persembahan Terbanyak.

Lagu ciptaan komposer tempatan, Theng Siaw Hang dan Chong Keat Siong itu terlebih dulu dipopularkan penyanyi dari Taiwan, Harlem Yu sebelum dirakamkan semula Saiful dalam versi Melayu.

Ku Juga Mencintaimu mengenepikan saingan daripada dua lagu ciptaan Tam Spider iaitu Dunia Batinku yang dipopularkan Ella dan Spider serta Relaku Pujuk.

Kedua-dua pencipta itu turut meraih pengiktirafan Lagu: Kategori Pendapatan Luar Negara Tertinggi menerusi lagu yang menggunakan judul asal, Qing Fei De Yi itu.

Turut meraih kejayaan adalah lagu Gadis Melayu ciptaan sepenuhnya komposer dari Indonesia, Munif Bahasuan yang dipopularkan semula Mawi yang menerima Lagu Luar Negara: Kategori Persembahan Terbanyak.

“Pemenang bagi semua kategori ini adalah berdasarkan kepada keputusan pengagihan MACP sehingga Julai tahun ini,” kata Habsah.

Anugerah MACP Ke-13 diserikan dengan persembahan daripada penyanyi seperti M Nasir, Farah AF, Winnie K, trio Harmoni serta band indie iaitu Bunkface, Komplot dan Anna Raffali yang menyemarakkan lagi aliran industri muzik ketika ini.

INFO: Senarai Penerima Anugerah MACP Ke-13

Anugerah Nadi Cipta: S Atan

Kategori Persembahan Terbanyak:
Lagu Inggeris: Skinheads For Life (ACAB) ciptaan Megat Hafiz Mohamad

Lagu Cina: Zen Me Ban (She) ciptaan Lee Chee Cheng

Lagu Melayu: Ku Juga Mencintaimu (Saiful) ciptaan Theng Siaw Hang dan Chong Keat Siong


Lagu Luar Negara: Gadis Melayu (Mawi) ciptaan Munif Bahasuan

Pendapatan Luar Negara Tertinggi: Qing Fei De Yi (Harlem Yu) ciptaan Theng Siaw Hang dan Chong Keat Siong

Penerbit Tempatan Dengan Pendapatan Terbanyak: Luncai Emas Sdn Bhd

Penerbit Dengan Pendapatan Terbanyak: EMI Music Publishing Malaysia Sdn Bhd

Penulis Lirik Dengan Pendapatan Terbanyak: Allahyarham Loloq

Komposer Dengan Pendapatan Terbanyak: M Nasir

Komposer Muda Berpotensi: Zimi (Sofaz)

2 ulasan:

deaf-angel berkata...

lagi satu contribution s atan ni, al-mizan gerek sey.

lama tak dengar, kot dah duk msia kot cam m nasir.

Tanpa Nama berkata...

Tahniah sifu kerana masih berjaya mengekalkan kedudukan sebagai Komposer Terunggul buat kali kesembilan. Tahniah!