Khamis, Mac 20, 2008

Jalil Ngah 1957-2008: Dijadual bedah semalam

petikan Harian Metro 20 Mac 2008
Oleh Norhadiani Baharom
yanie@hmetro.com.my

PERSADA seni tanah air terus diselubungi suasana suram dengan kehilangan seorang lagi insan seni yang begitu berharga iaitu Pengarah Kreatif, Abdul Jalil Ngah, 51.

Deraian air mata sahabat handai, membuktikan betapa dekatnya Allahyarham di hati mereka. Ia jelas kelihatan apabila M Nasir dan Man Bai berpelukan dalam keadaan sebak.

Sememangnya keadaan seperti ini sukar diterima apatah lagi sebelum ini mereka terpaksa menerima kenyataan kehilangan penulis lirik terkemuka, Rosli Khamis (Loloq).

Beliau yang terkenal di kalangan kru penerbitan termasuk artis rock era 80-an menghembuskan nafas terakhir kira-kira jam 6.30 pagi, semalam di Institut Jantung Negara (IJN) akibat sakit jantung.

Arwah yang dilahirkan di Kuala Terengganu meninggalkan seorang balu, Jalina Mustafa, 34, dan dua orang anak Adham, 11 dan Afrina, 8. Jenazah, selamat dikebumikan semalam di Tanah Perkuburan Islam, Masjid Siti Khadijah, Pantai Dalam, Kuala Lumpur.

Menurut sahabat baiknya, Ahmad Fitri Emir, 44, atau lebih dikenali sebagai Arab semalam (Selasa) hari kelapan arwah berada di IJN. Dia sepatutnya menjalani pembedahan pintasan jantung jam 7 pagi disebabkan tiga saluran jantungnya tidak berfungsi.

“Bagaimanapun, selepas 25 minit dalam Unit Rawatan Rapi (ICU), dia disahkan meninggal dunia. Sebelum itu, beberapa kali arwah diserang sakit kepala yang teruk sehingga terpaksa diberikan ubat,” katanya.

Arab menambah, arwah sudah lama dikesan menghidap sakit jantung bagaimana kebelakangan ini kadar kesihatannya makin terjejas. Atas alasan itu juga pembedahan pintasan jantung yang sepatutnya diadakan Mei ini terpaksa dipercepatkan kepada 18 Mac.

Putera sulung hasil perkahwinan Jalil dengan isterinya, Jalina iaitu Adham turut ditemubual.

“Saya terkejut apabila dimaklumkan ayah sudah meninggal.

“Saya menulis satu surat kepada ayah supaya dia kuat dan cepat sembuh malah memberitahu kepadanya yang saya dan adik sangat sayangkannya,” katanya.

Manakala, komposer terkenal Manan Ngah juga adik kepada arwah mengakui langsung tidak menyangka abangnya pergi dalam usia yang muda serta meninggalkan dua orang anak yang masih bersekolah.

“Walaupun sedih, sebagai adik saya harus reda dengan pemergiannya. Apatah lagi, sudah lama dia derita sakit jantung namun enam bulan kebelakangan ini keadaan kesihatan tidak begitu stabil,” katanya.

Rocker terkenal, Amy Search pula berkata, pemergian Jalil Ngah amat dirasai kerana arwah antara orang kuat yang banyak membantu memacu kerjaya seni Search.

“Arwah, antara individu di belakang tabir yang sering bekerjasama dengan Search,” katanya.

Tiada ulasan: