Khamis, Januari 31, 2008

Misteri Kematian Loloq

petikan Murai.com.my 31 Januari 2008

KUALA LUMPUR, 31 JAN 2008: Kematian mengejut Loloq atau Rosli Khamis, 50, yang koma dua hari selepas dimasukkan di wad Unit Rawatan Rapi (ICU), Hospital Pakar Damansara pada awal pagi Ahad lalu benar-benar membingungkan kebanyakan rakan seperjuangan seninya.

Sepanjang hayatnya masih ada, penulis lirik yang cukup prolifik serta berpengaruh di dalam industri muzik tempatan negara ini tidak pernah dilaporkan mempunyai sebarang penyakit seperti darah tinggi, kencing manis atau pun sakit jantung.

Lalu, apabila pihak doktor di hospital berkenaan mengesahkan anak seni kelahiran Singapura ini menghadapi masalah pembuluh darah pecah di bahagian otaknya, kita semua tertanya-tanya bagaimanakah ia boleh berlaku, sedangkan arwah sebelum ini seorang yang tegap serta sihat walafiat.

Krew murai.com.my cuba mendekati isteri beliau, Hariah Yaacob, 35, untuk mendapatkan penjelasan lebih lanjut mengenai penyakit yang dihadapinya arwah suaminya itu. Hariah yang manis bertudung litup bagaimanapun agak sukar untuk memberikan kerjasama kepada pihak wartawan.

"Minta maaf saya tidak boleh memberikan sebarang penjelasan lebih lanjut mengenai keadaan arwah sebelum ini. Apa yang boleh saya katakan, doktor hanya mengesahkan dia menghadapi pendarahan di dalam otak. Maaf ya. Itu saja yang boleh saya katakan," katanya sewaktu ditemui di dalam Surau Al-Ikhwan di Bandar Baru Sungai Buloh.

Balu arwah itu ditemui di bahagian ruang solat muslimah bersama sanak saudara maranya yang lain dalam surau tersebut selepas menngiringi jenazah arwah yang tiba dari hospital berkenaan kira-kira jam 4.50 petang.

Sungguh pun begitu, ibu Hariah yang juga ibu mertua kepada Loloq, Hawa Md Bintang, 65, bukan saja lebih senang untuk didekati tetapi mahu memberikan kerjasama yang lebih dengan pihak wartawan mengenai pemergian Loloq yang mendukacitakan semua.

"Malam Rabu minggu lepas, makcik baru saja menziarahi anak menantu makcik di rumah mereka. Makcik tak nampak pun apa-apa yang pelik dan arwah pun nampak sihat saja serta tidak mengadu apa-apa sakit.

"Apabila dia dimasukkan ke hospital pada pagi Ahad lalu, sudah tentu kami semua terkejut dan lebih mengejutkan bila dapat tahu bahawa arwah kemudian meninggal selepas menjalani pembedahan Isnin lalu," katanya.

Kalau hendak diikutkan makcik Hawa mahu bercerita dengan lebih lanjut lagi mengenai musibah yang menimpa keluarganya itu. Namun, selepas diberi amaran oleh seorang anaknya supaya tidak menceritakan apa-apa lagi kepada kepada pihak wartawan, wanita itu terus mendiamkan diri.

M Nasir gagal menahan sebak

Daripada sumber yang diperolehi daripada rakan paling akrab dengan arwah pula, komposer dan penyanyi berkaliber, M Nasir berkata, sebelum ini arwah memang pernah mengadu mengenai keadaannya yang kurang begitu sihat.

"Dia memberitahu saya perkara itu selepas hari raya. Tidak lama selepas itu dia menghilangkan diri dan tidak berjumpa dengan sesiapa termasuklah kami semua di Luncai Emas.

"Apabila saya jumpa dia semula, saya tanya ke mana dia menghilang. Dia kata dia sakit tetapi sudah OK. Tapi, dia tidak beritahu dia sakit apa dan sekitar bulan lalu, sudah dua kali arwah dimasukkan ke hospital.

"Sebagai rakan arwah, saya tidak terkilan dengan pemergiannya. Saya redha. Namun, pemergian adalah satu kehilangan yang besar. Lebih-lebih lagi buat saya kerana dia banyak menulis lirik untuk lagu-lagu yang saya cipta.

"Kami juga berkongsi banyak perkara serta pemikiran yang sama. Saya tidak fikir akan ada pengganti yang lain selain daripada Loloq dan saya tidak dapat melihat siapa yang mampu menggantikan tempat Loloq sebagai penulis lirik yang hebat di negara ini," kata M Nasir dengan mata yang merah dan penuh sebak.

Pengarah filem Mamat Khalid yang turut dilihat berada di dalam van jenazah arwah memberitahu, arwah adalah antara rakannya yang paling akrab yang banyak berkongsi minat, cerita serta pemikiran yang sama.

"Sebab itulah dia selalu ada di dalam filem yang saya bikin kecuali Kala Malam Bulan Mengambang. Dia ibarat sparing partner saya. Dia memang best. Tidak sangka pula dia sudah pergi tinggalkan kita buat selama-lamanya.

"Sebenarnya, sudah dua kali dia masuk di hospital pada bulan yang lalu akibat darah yang tersekat di otak namun dari awal lagi pihak keluarganya mahu merahsiakan perkara itu daripada pengetahuan semua," katanya.

Satu sumber pula memberitahu murai.com.my bahawa arwah sebenarnya ada menjalani pembedahan untuk mengeluarkan darah beku pada Isnin lalu. Pada masa itu, keadaan arwah sudah mula dilaporkan agak stabil semula.

"Tapi, keadaan arwah bagaimanapun bertukar menjadi kritikal semula apabila bahagian paru-paru arwah mula dipenuhi gas karbon dioksida dan arwah kemudian meninggal dunia kira-kira jam 1.37 petang semalam," sumber itu berkata lagi.

Sewaktu jenazah arwah dimandikan, dikafankan serta disembahyangkan di surau itu, ramai rakan artis serta karyawan seni yang sudah pun kelihatan berkumpul di situ untuk memberikan penghormatan terakhir buat anak seni yang dianugerahkan bakat cukup luar biasa itu.

M Nasir & isterinya Marlia Musa, Mamat Khalid, Tam & Nafie Spider, Misha Omar, Jaclyn Victor, Ella, Hattan, Amy, Nasir & Yazid Search, Saleem Iklim, Joe & Eddie Wings, Nurul, Farhan, Mila, Hasnul Rahmat, Zur Eda, Herman Tino, Ramli MS, Ali Bakar, Salman, Ajai, Zul Mahat, Johari Teh, Fauzi Marzuki, Eddie Hamid, Mohram , Keon, Moharis Yaakop, Firdaus, Farihin Abdful Fatah, Aidit Alfian, S Amin Shahab dan Sani Sudin adalah antara mereka yang kelihatan.

Orang-orang kuat dan berpengaruh dalam persatuan hiburan juga turut kelihatan iaitu Presiden MACP, Habsah Hassan, Presiden PAIMM, Datuk Aziz Bakar, Presiden Papita, M Daud serta Presiden Mahkota, Datuk A Rahman Hassan.

Masing-masing kelihatan cukup sugul dan sangat berduka dengan pemergian arwah yang sama sekali tidak dijangka ini dan ada di antara mereka tidak dapat menahan sebak apabila diberi peluang untuk menatap wajah arwah buat kali yang terakhirnya. Lebih-lebih lagi tatkala melihat jahitan di bahagian kepala arwah selepas beliau dilaporkan menjalani pembedahan Isnin lalu.

Tam Spider paling sugul

Paling tidak dapat menahan emosi dan sugul mereka dengan pemergian mengejut arwah ialah Tam Spider dan pemain keyboards Firdaus yang sudah menganggap arwah sebagai saudara kandung sendiri.

Tam berkata: "Buat masa ini, aku tidak dapat nak mengulas apa-apa. Tolonglah faham keadaan aku. Berilah masa untuk aku tenang kerana kehilangan arwah ini adalah sesuatu yang amat besar."

Jenazah arwah kemudian dibawa ke Tanah Perkuburan Islam, Bandar Baru Sungai Buloh dan disemadikan di pusara itu sekitar jam 6.45 petang. Tam bersama Firdaus adalah antara individu yang turut membantu menimbus tanah ketika upacara pengebumian dilakukan.

Antara yang berkejar pada saat akhir ke pusara Allahyarham adalah Afdlin Shauki, Zainalabidin, Cat Farish , Ali XPDC, Eman Manan, Rosyam Nor, Adlin Aman Ramlie, Eman Manan, Uwie, Din CJ, Bade Hj Azmi dan Pacai.

Loloq yang dilahirkan pada 21 Mei 1957 di Singapura meninggalkan seorang balu dan tiga anak iaitu Krusty Nur, 10, Jaerv Nur, 7, dan Yasha Nur, 5. Antara lirik beliau yang cukup diingati ialah Mentera Semerah Padi & Andalusia (M Nasir), Aduh! Saliha & Angan dan Sedar (Mawi), Layar Impian (Ella), Selendang Merdeka & Tak Nak Jadi Soh Chai (XPDC), Cinta Sakti (Def-Gab-C), Aladin & Kasih Latifah (Spider), NurNilam Sari (Awie & Search) Sembunyi (Misha Omar & Andy Flop Poppy), Persis Mutiara (Mila), Awan Yang Terpilu (Ning Baziura) serta Ghazal Untuk Rabiah (Jamal Abdillah & M Nasir) yang turut pernah mengungguli pertandingan Anugerah Juara Lagu 1997.

Selain itu, arwah juga aktif berlakon dan sering dilihat muncul dalam kebanyakan filem arahan Mamat Khalid iaitu Lang Buana, Rock, Man Laksa dan Zombie Kampung Pisang. Terbaru, arwah berlakon dalam filem arahan Seow Teong Hing, Apa Kata Hati.

Arwah juga turut menulis skrip untuk filem Aduh! Saliha arahan M Nasir tetapi tidak dapat melihat karya filem itu siap sepenuhnya.

Rakan Artis Sedih Kematian Loloq
Oleh Ellyna Ali & Haswari Ali

KUALA LUMPUR, 30 JAN 2008: Kematian penulis lirik handalan, Allahyarham Loloq atau nama sebenarnya Rosli Khamis, awal petang tadi begitu mengejutkan rakan artis dan karyawan seni kerana masing-masing sebelum ini menaruh harapan agar yang beliau akan dapat pulih seperti sediakala daripada penderitaan yang mengejutkan itu.

Namun siapa dapat melawan kehendak takdir yang nyata lebih berkuasa dalam menyusun ketetapan ajal dan maut dalam diri setiap manusia. Tepat jam 1.37 petang tadi, Allahyarham Loloq pergi buat selama-lamanya sekali gus meninggalkan nama dan jasa kepada dunia seni tanah air.

Rata-rata rakan seperjuangan meluahkan rasa sedih dengan kematian Allahyarham yang disifatkan sebagai satu kehilangan besar kepada bidang seni.

AMY SEARCH

"Saya amat sedih kerana kehilangan seorang sahabat baik. Sepanjang mengenali arwah, dia tak pernah mengadu sakit itu atau sakit ini. Dia juga tidak pernah cakap yang dia ada darah tinggi atau kencing manis. Tak pernah langsung. Jadi saya selalu anggap dia seorang yang sihat.

"Jadi apabila dapat tahu dia dimasukkan ke ICU awal pagi Ahad lalu, sudah tentu saya terkejut. Saya masih ingat sewaktu balik dari mengerjakan umrah dulu, saya ada bercerita kepada dia mengenai betapa seronoknya berada di Madinah dan melihat sendiri kebesaran Tuhan di sana.

"Tidak sangka pula saya kerana apa yang saya ceritakan itu membuatkan dia teruja untuk menjejakkan kaki ke Makkah. Saya katakan pada dia, sebagai anak seni, kita patut ke sana sebab anugerah yang Tuhan bagi pada kita, tidak semua orang dapat. Kalau kita dapat mencari jawapannya di sana, kita akan jadi orang yang cukup bahagia.

"Pada satu Jumaat, dia hubungi saya. Dia cakap kerana teruja mendengar cerita saya, dia sudah ke sana dan baru saja pulang dari mengerjakan umrah. Dia juga beritahu saya yang dia mahu lagi pergi ke sana dan kali ini dia mahu pergi dengan saya dalam tempoh yang lebih lama. Memikirkan kembali sekarang ini, saya rasa amat tersentuh dan sedih."

AJAI

"Ini adalah satu kehilangan besar kepada negara khususnya dunia penulis lirik. Sebenarnya saya hanya mengetahui berita arwah dimasukkan ke ICU sewaktu berada di Jakarta, Sabtu lalu untuk pembikinan klip video terbaru Mila.

"Saya cuma difahamkan arwah mengalami pendarahan beku di dalam kepalanya. Jadi doktor kata, dia mungkin akan mengalami koma sekurang-kurangnya 48 jam. Tapi petang tadi saya amat terkejut apabila dimaklumkan Loloq sudah meninggal dunia. Takdir menentukan yang dia kena pergi meninggalkan kita semua. Saya akan simpan segala kenangan bekerja dan bersahabat dengan arwah buat selama-lamanya."


RAMLI MS

"Saya sungguh sedih dengan pemergian Loloq. Sebelum ini, saya pun terkejut menerima berita Loloq terlantar tenat di ICU. Saya memang tidak nampak dia waktu Anugerah Juara Lagu Ke-22 berlangsung Ahad lalu. Kali terakhir saya bertemu dia ialah kira-kira sebulan yang lalu waktu sedang berbincang mengenai salah satu lagu ciptaan Azmeer dalam album baru Misha Omar. Dia yang tulis lirik lagu itu.

"Sepanjang kenal dia, dia memang tidak suka berkongsi susahnya dengan sesiapa. Tapi, kalau senang dia, memang dia suka orang. Memang payah hendak cari orang macam ini. Dia juga seorang yang cukup positif apabila berkarya serta tidak lokek berkongsi ilmu yang ada. Setakat ini saya memang tidak nampak apa yang negatif pada dirinya.

"Waktu menziarahinya malam Isnin lalu, saya memang mengharapkan untuk berjumpa dia. Namun saya juga harus menghormati prosedur perubatan yang ketat. Semoga roh arwah ditempatkan bersama orang beriman."


FREDDIE FERNANDEZ, PRESIDEN KARYAWAN

"Berita yang amat mengejutkan industri hiburan kerana kita sedia maklum Allahyarham seorang yang sihat dan cergas dalam banyak bidang, bukan saja muzik malahan juga bidang lakonan. Saya menganggapnya sebagai satu kehilangan amat besar kepada industri dalam usia yang masih muda ditambah pula dengan bakat yang ada padanya.

"Harapan saya, moga apa yang ditinggalkannya hari ini dapat dihidupkan semula dalam lagu-lagu ciptaannya dan ucapan takziah saya sampaikan kepada isteri, anak-anak dan keluarga arwah.

"Di dalam Karyawan, Loloq boleh dianggap sebagai seorang yang lantang bersuara dalam menyampaikan pendapat dan pandangannya. Tak kira apa dan siapa saja yang dia tak suka, dia dengan lantang akan bersuara. Dia selalu mencari kebenaran dalam apa juga usaha membantu industri seni hiburan tempatan.

"Manakala bagi Maestro, kami menjalinkan hubungan yang amat baik kerana Allahyarham banyak membantu dalam menulis lagu untuk artis Maestro seperti Mawi dan Mila Bagi saya kejayaan lagu-lagu itu adalah kejayaan Loloq sendiri."


HATTAN

"Saya adalah artis pertama pilihannya untuk rakaman album. Malah saya mengenalinya sejak di Singapura lagi. Saya rasa kehilangannya sesuatu yang sukar di terima. Itu saja yang boleh saya kataka buat masa ini."


MISHA OMAR

"Saya bagaikan tak percaya. Semuanya berjalan terlalu cepat, kami ketawa bersama, kemudian dapat berita Allahyarham di masukkan ke hospital dan sekarang dia sudah tiada. Dari siang tadi lagi, saya cuba memujuk diri saya memberi tahu bahawa arwah sudah tiada lagi. Cukup bagi saya menerima kenyataan ini kerana sejak malam sebelum Anugerah Juara lagu (AJL) saya sempat bertemu dengannya. Kami bergurau dan bertegur sapa.

"Saya menjadikan semua ini sebagai pengajaran bahawa hidup ini sangat singkat. Saya pohon kepada kita semua dan sesiapa yang terlibat di dalam industri hiburan supaya menghormati orang-orang di sekeliling kita.

"Bagi saya dia seorang yang genius dalam industri muzik. Dan pertama kali saya mengenali Allahyarham ketika projek Nafas Cahaya dan dia juga menyumbangkan lirik untuk lagu Sembunyi serta satu lagi lagu ciptaan Azmeer, Adam dan Hawa.

"Beliau seorang yang ikhlas, bekerja tanpa memikirkan pulangan. Kerjanya hanya untuk perjuangan seni dan dia seorang yang senang diajak berbincang. Saya harap keluarga arwah akan tabah kerana Tuhan lebih menyayanginya."


SAW TEONG HIN, PENGARAH FILEM

"Baru malam semalam saya membaca blog yang ditulis oleh pengarah Mamat Khalid mengenai berita Loloq di masukkan ke ICU dan hari ini saya menerima SMS dari Datin Seri Tiara Jacquelina mengenai kematiannya.

"Memang menyedihkan saya kerana sepanjang mengenalinya, beliau sememangnya seorang baik hati, suka membantu, berfikiran positif dan sering menyokong apa juga idea saya.

"Saya mula kenal dengan Loloq sejak tahun 2000 lagi, ketika itu saya baru ingin berjinak-jinak dalam industri perfileman tempatan. Dialah orang pertama yang menyokong dan mengalu-alukan kemunculan saya dalam indutri. Namanya memang sudah cukup besar. Sejak era 1980-an lagi dia sudah mencipta lagu dan dia tak pernah kenal erti jemu.

"Penulisannya dalam apa jua irama sama ada rock mahupun balada, terselit metaforanya yang cukup hebat. Tidak hairanlah lagu-lagunya mampu menjadi evergreen."

Tiada ulasan: